Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"416bb745-cd41-4739-acc2-db8f3ffcc3e8","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Ráadásul rajtuk kívül a metálzene legnagyobb ikonjai gyűlnek össze júliusban egy gigantikus koncerten Birminghamben, hogy a műfaj úttörőit ünnepeljék.","shortLead":"Ráadásul rajtuk kívül a metálzene legnagyobb ikonjai gyűlnek össze júliusban egy gigantikus koncerten Birminghamben...","id":"20250205_Hivatalos-lesz-meg-egy-utolso-Black-Sabbath-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416bb745-cd41-4739-acc2-db8f3ffcc3e8.jpg","index":0,"item":"ade45b98-e387-4fce-9bbe-ba9821ae920f","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_Hivatalos-lesz-meg-egy-utolso-Black-Sabbath-koncert","timestamp":"2025. február. 05. 16:57","title":"Hivatalos, hogy lesz még egy utolsó Black Sabbath-koncert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fdcfebb3-bddd-4773-bcac-695c92d560a8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerinte amúgy a hivatásrenddel nehezen összeegyeztethető, ha egy bíró tüntet. ","shortLead":"A Miniszterelnökséget vezető miniszter szerinte amúgy a hivatásrenddel nehezen összeegyeztethető, ha egy bíró tüntet. ","id":"20250206_Gulyas-Gergely-szerint-nincs-gond-Bayer-Zsolt-birokat-listazo-otletevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fdcfebb3-bddd-4773-bcac-695c92d560a8.jpg","index":0,"item":"412e2e60-7414-412d-9d50-4eaaa1608b6f","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_Gulyas-Gergely-szerint-nincs-gond-Bayer-Zsolt-birokat-listazo-otletevel","timestamp":"2025. február. 06. 11:57","title":"Gulyás Gergely szerint nincs gond Bayer Zsolt bírókat listázó ötletével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2ce891b-88d0-480c-9694-9aa10f829a58","c_author":"Balla István","category":"kultura","description":"Zenész, próféta, Jamaica máig legerősebb brandje, a reggae nagykövete, a legbékésebb lázadó, és egyben az egyetemes popzene egyik legfontosabb figurája. Ma 80 éve született Bob Marley.","shortLead":"Zenész, próféta, Jamaica máig legerősebb brandje, a reggae nagykövete, a legbékésebb lázadó, és egyben az egyetemes...","id":"20250206_Szerelem-jolet-mindenki-legyen-velunk-jah-80-eve-szuletett-Bob-Marley","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2ce891b-88d0-480c-9694-9aa10f829a58.jpg","index":0,"item":"73f33aa1-f05c-4f4e-93ac-ccfda10929b5","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Szerelem-jolet-mindenki-legyen-velunk-jah-80-eve-szuletett-Bob-Marley","timestamp":"2025. február. 06. 13:06","title":"„Szerelem, jólét, mindenki legyen velünk, jah” – halálos ellenségeket pacsiztatott le a koncertjén a 80 éve született Bob Marley","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb ársapkákkal próbálják felvenni ellene a harcot, és persze megőrizni a népszerűséget. A kormány populista intézkedései mellett azonban a fogyasztók maguk is a kezükbe vennék a sorsukat, ezért immár többedjére hirdettek bojkottot a kereskedelmi láncok ellen.","shortLead":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb...","id":"20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c.jpg","index":0,"item":"cbf4df28-bd3b-44ba-8b01-ed59ba546dc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 12:00","title":"Harc az infláció ellen horvát módra: a lakosság a multik elleni bojkottal, kormányuk ársapkával próbálkozik – nem sok sikerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e60a59e5-71f7-41ad-9d9f-3aa11d51d590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden eddiginél valósághűbb tartalmakat képes készíteni akár egyetlen fénykép alapján az új kínai mesterséges intelligencia, az OmniHuman.","shortLead":"Minden eddiginél valósághűbb tartalmakat képes készíteni akár egyetlen fénykép alapján az új kínai mesterséges...","id":"20250205_bytedance-omnihuman-mesterseges-intetlligencia-video-generalasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e60a59e5-71f7-41ad-9d9f-3aa11d51d590.jpg","index":0,"item":"6927d7c2-8605-4815-87b1-b6d9a2ec34eb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_bytedance-omnihuman-mesterseges-intetlligencia-video-generalasa","timestamp":"2025. február. 05. 17:03","title":"Elképesztő videókat készít az új kínai mesterséges intelligencia, mutatjuk őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c8e456d4-3aff-4044-8e9c-f813927943a7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem találják a mentőcsapatok azt a repülőgépet, ami Alaszka felett tűnt el a radarról.","shortLead":"Nem találják a mentőcsapatok azt a repülőgépet, ami Alaszka felett tűnt el a radarról.","id":"20250207_eltunt-repulogep-bering-air","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c8e456d4-3aff-4044-8e9c-f813927943a7.jpg","index":0,"item":"ce2c95bd-1727-4c10-a7fa-3336e33c2e83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250207_eltunt-repulogep-bering-air","timestamp":"2025. február. 07. 09:05","title":"Eltűnt egy utasszállító repülőgép Alaszka felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2304c71-04e8-470c-97bc-40c2cf7efaff","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Nagy kanyarokat írtak le Simicska Lajos cégei azóta, hogy az egykori csúcsoligarcha 2015. február 6-án nyilvánosan összeveszett Orbán Viktorral. A Közgépet átnevezték, de ma is működik, a médiabirodalom sorsa még kacifántosabb, és persze van olyan cég is, amelyet Mészáros Lőrinc vett a nevére.","shortLead":"Nagy kanyarokat írtak le Simicska Lajos cégei azóta, hogy az egykori csúcsoligarcha 2015. február 6-án nyilvánosan...","id":"20250206_Simicska-Lajos-G-nap-cegbirodalom-kozgep-media","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2304c71-04e8-470c-97bc-40c2cf7efaff.jpg","index":0,"item":"f1a1d891-27dd-47d0-98a2-7ac786560550","keywords":null,"link":"/360/20250206_Simicska-Lajos-G-nap-cegbirodalom-kozgep-media","timestamp":"2025. február. 06. 12:32","title":"Hová tűnt Simicska Lajos? Tíz évvel a G-nap után megnéztük, mi lett a cégbirodalom sorsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53b7c3be-ac82-40f6-8b19-f8f5be08c581","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Hiába állítja Gulyás Gergely, hogy a magyar jogszabályok kielégítően működnek és nincs szükség arra, hogy a kormány jogi eszközöket vegyen át az Isztambuli Egyezményből, Magyarországon még mindig nincs rendszerszintű képzés, ahol a rendőrök megtanulhatnák, hogyan reagáljanak a nők elleni erőszak áldozatainak szükségleteire. Amíg az állam nem hallja meg a nők segélykiáltását, nem is lesz előrelépés. Nőjogi szakemberekkel beszélgettünk az V. kerületi tragédia tanulságairól. ","shortLead":"Hiába állítja Gulyás Gergely, hogy a magyar jogszabályok kielégítően működnek és nincs szükség arra, hogy a kormány...","id":"20250206_bantalmazas-rendorseg-tarsadalom-isztambuli-egyezmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53b7c3be-ac82-40f6-8b19-f8f5be08c581.jpg","index":0,"item":"ab5a4c53-1df7-4ae7-b640-86d855d3ff4e","keywords":null,"link":"/itthon/20250206_bantalmazas-rendorseg-tarsadalom-isztambuli-egyezmeny","timestamp":"2025. február. 06. 18:00","title":"Amilyen a társadalom, olyan a rendőrség - miért fordulhat elő, hogy relativizálják a bántalmazást?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Álcivil szervezetek, bérkommentelők, kamu felhasználók, Facebookon alakuló csoportok, vírusvideók. A gerillamarketing a magyar politikai kommunikáció eszköztárából sem hiányozhat, sőt, a kormányzati kontrollnak a médiajogszabályokból kiolvasható erősödése miatt a jövőben a szerepe is megnőhet.
Oda kell figyelni arra, hogy az ellenzék milyen civil szerveződéseket kezdeményez, s a domainnevüket előre le kell foglalni – tanácsolta két évvel ezelőtt az akkor még Meggyes Tamás fideszes polgármester irányította esztergomi önkormányzat megrendelésére készített tanulmányban a Giró-Szász András politológus vezette Strategopolis Kft. Az önkormányzat által 2,5 millió forintért megvásárolt dolgozat tartalma bizonyíték volt arra, hogy a politikai tanácsadók nagyon is követik a legújabb kommunikációs trendeket. Az ominózus tanulmány szerzője például fórumozóként beépült az általa baloldalinak tartott Szeretgom.hu fórumába, hogy a Meggyes Tamást bíráló ellenzék véleményét befolyásolhassa – szerinte sikerrel. Le is szűrte a tanulságot, azt, hogy a felhasználók egy része a radikális ellenzékiségében ily módon elbizonytalanítható. S bár azt javasolta az akkori polgármesternek, hogy hozzon létre egy közösségi, úgynevezett “web2-es”, Meggyest támogató portált a város, illetve külön blogot a polgármester, ez utóbbit – a baloldali provokátorok miatt – ne lehessen kommentálni.
“A közösségi oldalak jelentőségét már a pártok is felismerték. Akciókat, csoportokat szerveznek a Facebookon, az MSZP például az önkormányzati választási kampány során 'like' jellel próbálta magát fiatalosítani. A legprofibban ezzel az eszközzel a Jobbik és az LMP tudott élni, már ami a kezdeteket illeti, de ezek a pártok a fiatalabb tagság miatt amúgy is hitelesebbek a közösségi oldalakat aktívan használók körében” – mondta a hvg.hu-nak egy neve elhallgatását kérő szakértő, aki már maga is részt vett hasonló kampányokban. Legutóbb a magánnyugdíjpénztárak kvázi államosítása elleni demonstrációt szervezték a Facebookon. A közösségi oldalak emellett a kívánt (politikai) üzenetek terjesztésére is alkalmasak, főleg, ha például vicces vírusvideóba csomagolják be. Ilyenek például a netes mémmé vált Hitler-paródiavideók, vagy a legutóbbi, a két utolsó magánnyugdíj-pénztári tagot bemutató film is. “Az alacsony költségvetésű, nem hagyományos marketingeszközökkel operáló marketingtevékenység lényege éppen az, hogy a felhasználók is részt vegyenek az üzenetek terjesztésében” – magyarázta a szakértő, aki szerint a netes gerillakommunikációnak Magyarországon még nincs hagyománya, “ennél konzervatívabb a magyar társadalom, és nem olyan fejlett az internetes kultúra, mint például a tengerentúlon”.
A vírusvideók – például az ismertebb filmek feliratozásának – előnye nemcsak az, hogy viszonylag olcsók. “Ezek a filmek az érzelmi kötődés kialakításában játszhatnak fontos szerepet. Érzelmi reakciókat váltanak ki, erősíthetik a valami mellett való támogatottságot vagy ellenszenvet” – magyarázta a hvg.hu-nak Hunyadi Bulcsú, a Political Capital szakértője.
“Remek, ügyes, isten tudja, kinek milyen célból készített kis provokáció, ami most hát idehozta a televíziót, itt beszélünk róla magas szinten komolyan, sok ember fogja látni, hallani róla, tehát eléri az illető a célját, amit akart” – kommentálta néhány éve Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke a televízióban egy valójában fiktív német televízió – interneten terjedő – (ál)riportját. A videóban a német riporter egy állítólag magyar textilüzemet mutat be, ahol munkaruhákat gyártanak. De mint mondja, a magyar orvosoknak készülő köpenyek különlegesek, mert a hálapénzes borítékok mérete miatt ezekre nagyobb zsebet kell varrni. A riportot sokan „bevették”, mások vitatták az eredetiségét, de célját elérte: foglalkoztak vele, a Tv2 Napló című műsorának köszönhetően pedig a fősodorú médiában is téma lett. Annyit ugyan sikerült a hvg.hu-nak utólag kiderítenie, hogy a professzionális álriportot az egyik magyar reklámcég készítette (állításuk szerint pusztán poénból), arra nincs bizonyíték, hogy megrendelésre készült-e – mindenesetre árulkodó tény, hogy éppen akkor bukkant fel a neten, amikor a vizitdíjról folyt közéleti vita.
“Idehaza a pénzügyi lehetőségek miatt inkább a kisebb pártok élnek a gerillakommunikációs eszközökkel, ez jobban is illik a profiljukhoz” – állítja Hunyadi. Főleg a kampányidőszakban terjednek a vírusvideók, ahogy az utcai performanszok is akkor gyakoribbak, bár a kisebb pártok – például a Károlyi-szoborra kipát rakó Jobbik vagy az "I love AB" pólót nyomó LMP – most is él vele. Persze van, amikor a performansz már túlmegy egy bizonyos határon. Példának a Fidesz 2006-os kordonbontását említette Hunyadi, mondván, az már inkább a polgári engedetlenség kategóriájába tartozó médiaesemény volt, tehát a politikai performansz szélsőséges esete.
Ám nemcsak a virtuális térben vethetők be a nem hagyományos politikai PR-technikák, például az astroturfingnek nevezett módszer. Ennek lényege, hogy “alulról” szerveződő civil kezdeményezésnek állítanak be egy akciót, ami valójában nagyon is tudatosan, felülről épített és irányított tevékenység. Magát a terminust a nyolcvanas évek közepén használta először egy texasi szenátor, miután szemet szúrt neki, hogy az irodájának címzett, látszólag civilek által feladott levelek tömegei mögött a biztosítási iparág szereplőinek érdekei húzódtak meg. De példaként szokták említeni az astroturfingre az Amikor a farok csóválja című filmet, amelyben az amerikai elnök tanácsadói főnökük szexbotrányáról egy – az általuk és filmproducerek által kitalált és "megvalósított" – háborúval akarják elterelni a figyelmet.
Klasszikus értelemben vett astroturf akcióra Magyarországon is volt már példa: a Zámbó Jimmy köztéri szobrokért és terekért küzdő Halhatatlan Jimmyért Mozgalom mögött valójában egy – médiahackekre és astroturfingre specializálódott – Spanyolviasz nevű ügynökség állt, akciójukkal az egyik közösségi oldal látogatottságát növelték. „Munkatársunk először az interneten, majd a valóságban is beépült a Jimmy-rajongók közé és bujtogatta őket, mígnem elérte, hogy az egyik településen a polgármester már támogatta is, hogy az egyik utcát nevezzék el Zámbó Jimmyről, de végül ezt a közgyűlés nem szavazta meg. A témát természetesen a vezető hírportálok, rádiók, tévék is felkapták, növelve ezzel a mozgalomnak helyt adó közösségi oldal nézettségét is” – magyarázta a technikát a Spanyolviasz név nélkül nyilatkozó munkatársa.
Igaz, a politikában is szemtanúi lehetünk néha hasonló akciónak. Hunyadi Bulcsú például az astroturf kezdeményezések közé sorolja a 2006-ban alapított Civil Jogász Fórumot, a Jobbik által életre hívott Magyar Gárdát, a Demokratikus Chartát is. A választások előtt pedig az MDF is alkalmazta a módszert, amikor a kampányban a Facebookon megalapított Bokros Lajos Baráti Kört sikerült civil szerveződésként “eladnia”. Pedig nem lett volna nehéz rájönni, hogy mesterségesen megalkotott szerveződésről van szó, minthogy a társaság elnöke az MDF egyik plakátarca volt.
“Az emberek a pártsemleges, politikailag független kezdeményezéseket szeretik. Hitelesebbnek tartanak olyan véleményeket, amelyeket nem a pártok fogalmaznak meg. Ez az előnyük az ilyen astroturf szerveződéseknek. A hátrányuk viszont, hogy előbb-utóbb az emberek bizalmatlanabbak lehetnek az amúgy is gyenge civil szektor iránt, egyúttal tovább nőhet a politikával szembeni bizalmatlanság is” – véli Hunyadi Bulcsú. Szerinte ugyanakkor nem feltétlen árt egy-egy kezdeményezésnek, ha “átlátszó”, azaz ha a közvélemény tudja, ki vagy kik állnak az adott akció mögött.
“Ha semmilyen kötődés nem fedezhető fel a kezdeményezés és a valódi irányítók között, akkor a szerveződés kvázi ötödik hadoszlop lesz, és civil oldalról segíti közvetíteni a párt üzeneteit. Sőt, akkor a leghitelesebb, ha még apróbb kritikát is megfogalmaz a párttal szemben” – mutat rá Hunyadi. Szerinte álcivil szervezeteket leginkább helyi viszonyok között, így kisebb városokban, kerületekben lehet jól alkalmazni, országos szinten ugyanis “könnyebben kivehetők a kapcsolódási pontok”. “Ha viszont az astroturfing célja a személyes imázsépítése egy politikusnak, akkor fontos, hogy nyíltan összekapcsolódjon a neve a szerveződéssel, csak így tud ugyanis hasznot kovácsolni belőle” – mondta a szakértő, példaként a Schmuck Andor nevével fémjelzett és nyugdíjasokat tömörítő Tisztelet Társaságát említve.
S míg idehaza még az újszerű technikák közé sorolják az astroturfinget, a weben már astroturf akciókra vadászó csoport is alakult. Ilyen például az amerikai Truthy projekt, amely a közösségi oldalakon felbukkanó álcivil kezdeményezésekre csap le. A Truthy csapata a Twitteren például a felhasználóktól kap tippeket furcsa bejegyzésekről és felhasználókról, majd ezekről hálózati elemzéseket készít. Azokat a mémeket, amelyek egymással kapcsolatba nem hozható felhasználóktól érkeznek, átengedik a rostán, de roppant gyanúsak lesznek azok, amelyek egy viszonylag szűk hálózatból erednek. Egy alkalommal például kilenc – 13 percen belül kreált – Twitter-felhasználó küldött szét 929 üzenetet két órán belül, méghozzá úgy, hogy üzeneteikkel valós felhasználók bejegyzéseire válaszoltak, abban bízva, hogy a valós felhasználók az ő üzeneteiket is retwittelik. Noha a Twitter hamar lekapcsolta a kilenc álfelhasználót, az üzenet – és benne a reklámozni kívánt weboldal linkje – 61732 felhasználóhoz eljutott.
A hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó politikai gerillakampány-szakértő azt jósolta, hogy az ellenzéki pártok a Fidesz uralta médiában egyre inkább rá lesznek kényszerülve arra, hogy alternatív nyilvánosságot teremtsenek politikai üzeneteiknek. Szerinte a médiajogszabályokból kiolvasható a kormányzati kontroll növekedése, ami a különböző gerilla- és vírusmarketing-akciók, valamint az utcai politizálás elterjedéséhez vezethet.
Tízmillió tonna kőolajat találtak a Fertő-tó magyar részén – jelentette be hétfőn az osztrák APA hírügynökség. Közleményüket nem sokkal ezután vissza is vonták, mivel kiderült: egy osztrák kommunikációs cég jól irányzott médiahackjéről van szó.
A vírusvideókat eddig elsősorban a vállalatok használták arra, hogy az interneten is eljuttassák üzeneteiket a fogyasztókhoz. De az Addict blog szerint a fogyasztók is használhatják e funkciót saját üzeneteik közvetítésére.
Saját honlapot hoztak létre a Droglátó eszköznek és feltalálójának Holló Jánosnak a Kék Pont Drogkonzultációs Központ és Drogambulancia Alapítvány munkatársai, ezen azt állították az új eszköz gyorsan és egyszerűen szűri ki a drogosokat, ám sem az eszköz, sem a feltaláló nem létezik.
Csaknem két hete, november 10-én küldte el utolsó üzenetét a Marsra küldött Phoenix űrszonda. A Phoenix nemcsak új tudományos adatokkal gazdagította a NASA tudástárát, hanem bebizonyította: mi, európaiak, szívünk mélyén olyanok vagyunk, mint a japánok. Imádjuk azokat a gépeket, amikben lelket és személyiséget vélünk felfedezni.
Valójában a világ élelmiszer-ellátásának nehézségeire akarja ráirányítani a figyelmet az a holland "vállalat", amely azt állítja magáról: emberi zsiradékból állít elő kekszet és más élelmiszereket a fejlődő országok megsegítésére. A cég és a hír egy kortárs művészeti projekt része.
Egy normálisan működő intézményekkel rendelkező demokratikus állam és sajtója nem kapitulálhat egy pólóárus- mediahacker előtt, akinek fő célja, minden létező módon bekerüljön a hírekbe, s minél többször tűnjön fel a televíziók képernyőin. Hasonlóképpen a törvényhozó és a végrehajtó hatalomnak el kell tudni bánnia a szélsőjobboldali, antiszemita szerveződésekkel. Meg lehet vonni a gyülekezési és szólásszabadság határait úgy, hogy azzal a különböző kisebbségek (zsidók, cigányok, homoszexuálisok stb.) ellen uszító csoportok ne élhessenek vissza, hangadóik ne válhassanak a közélet legitim szereplőivé.