Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1779ae4d-1c0a-44bc-9730-ba9f1e2b473b","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Chema Rodríguez szerint a csapata bajnokhoz méltón játszott, megérdemelte volna a továbbjutást.","shortLead":"Chema Rodríguez szerint a csapata bajnokhoz méltón játszott, megérdemelte volna a továbbjutást.","id":"20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-vilagbajnoksag-negyeddonto-vereseg-nyilatkozatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1779ae4d-1c0a-44bc-9730-ba9f1e2b473b.jpg","index":0,"item":"0d01a85f-089d-4341-85eb-a80514ba8fea","keywords":null,"link":"/sport/20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-vilagbajnoksag-negyeddonto-vereseg-nyilatkozatok","timestamp":"2025. január. 29. 05:25","title":"„Most csak azt érzem, hogy fáj” – drámai végjátékban bukta el a vb-negyeddöntőt a férfi kéziválogatott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ha nem tudják eldönteni, hogy milyen filmet válasszanak este, segítünk néhány javaslattal. ","shortLead":"Ha nem tudják eldönteni, hogy milyen filmet válasszanak este, segítünk néhány javaslattal. ","id":"20250130_filmek-netflix-filmajanlo-streaming-lekerul","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd711621-f931-4b6b-b06f-01022eb207ad.jpg","index":0,"item":"5b590d6d-f847-4fd6-a845-fa0c2e92557f","keywords":null,"link":"/elet/20250130_filmek-netflix-filmajanlo-streaming-lekerul","timestamp":"2025. január. 30. 05:31","title":"Sürgősen nézzék meg ezeket a filmeket, mert hamarosan eltűnnek a Netflixről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"accf4828-e288-4529-b92a-67d479ac519b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A börtönviselt zenész a családi halgazdaságban dolgozik, a fia a főnöke.","shortLead":"A börtönviselt zenész a családi halgazdaságban dolgozik, a fia a főnöke.","id":"20250130_Galambos-Lajosnak-a-borton-utan-a-fia-adott-munkat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/accf4828-e288-4529-b92a-67d479ac519b.jpg","index":0,"item":"02d19ac6-0310-49d1-baf1-4453948f6f88","keywords":null,"link":"/elet/20250130_Galambos-Lajosnak-a-borton-utan-a-fia-adott-munkat","timestamp":"2025. január. 30. 09:18","title":"Lagzi Lajcsinak a fia adott munkát a börtön után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68d4268c-a07f-4ec3-919e-367f32b94ca3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az interneten lévő adatokat használó OpenAI bebizonyítaná, hogy a DeepSeek tőlük visz el adatokat.","shortLead":"Az interneten lévő adatokat használó OpenAI bebizonyítaná, hogy a DeepSeek tőlük visz el adatokat.","id":"20250129_openai-ChatGPT-deepseek-lopas-adatok-microsoft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68d4268c-a07f-4ec3-919e-367f32b94ca3.jpg","index":0,"item":"1cde5cb1-9aeb-4d84-87ce-fe60d602ef22","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_openai-ChatGPT-deepseek-lopas-adatok-microsoft","timestamp":"2025. január. 29. 11:13","title":"Panaszkodik a ChatGPT gyártója, hogy az új kínai rivális ingyen lenyúlja az adataikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai tele voltak hibákkal.","shortLead":"A főpolgármester is beszállt a cégvezetői pályázatokról szóló üzengetésbe. Karácsony szerint a Tisza-frakció javaslatai...","id":"20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8528eb06-b8ff-4857-86d9-e0de62616d8a.jpg","index":0,"item":"dc821f02-62b0-4187-a559-022b9671b2b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250129_Karacsony-Ez-Budapest-itt-nem-emeljuk-torvenytelenul-a-cegvezetok-fizeteset","timestamp":"2025. január. 29. 08:15","title":"Karácsony: „Ez Budapest: itt nem emeljük törvénytelenül a cégvezetők fizetését!”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","shortLead":"A Volkswagen ID.7 Pro S-ben egy hatalmas méretű, nettó 86 kWh kapacitású akkumulátor kapható.","id":"20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0725daa0-db4f-49cc-86b1-5a4e88a09322.jpg","index":0,"item":"c255fa81-04b9-4536-ac12-bc7cbeeb8885","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_rekord-hatotav-magyarorszagon-a-vw-id7-pro-s-700-kilometert-tudo-villanyauto","timestamp":"2025. január. 29. 06:41","title":"Rekordhatótáv: Magyarországon a VW 700+ kilométert tudó villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df97d3bc-5095-4a68-abc7-62110d11be84","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"Hiába zárta el az USA a legfejlettebb technológiáktól a kínai mérnököket, így sem sikerült megfojtania a távol-keleti nagyhatalom mesterségesintelligencia-iparát. A DeepSeek-sztori eddigi legfőbb tanulsága, hogy az eddig képzelthez képest sokkal olcsóbban is össze lehet hozni csúcsközeli teljesítményt. De hogy sikerült ez Kínának? És mit jelent ez a globális MI-iparnak?","shortLead":"Hiába zárta el az USA a legfejlettebb technológiáktól a kínai mérnököket, így sem sikerült megfojtania a távol-keleti...","id":"20250129_DeepSeek-olcso-kinai-mesterseges-intelligencia-MI-AI-OpenAI-ChatGPT-Nvidia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df97d3bc-5095-4a68-abc7-62110d11be84.jpg","index":0,"item":"afa90c09-a738-4149-bf4d-a2acae973338","keywords":null,"link":"/360/20250129_DeepSeek-olcso-kinai-mesterseges-intelligencia-MI-AI-OpenAI-ChatGPT-Nvidia","timestamp":"2025. január. 29. 11:00","title":"Az űrversenyhez hasonló pofára esés a DeepSeek sikere: szankcionált, olcsó kínai MI töri össze az amerikaiak álmait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"111f409b-9be3-4b4c-bedf-dd11674ea11b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha felkerül a Wazera, még tényleg lassítani is fognak itt. ","shortLead":"Ha felkerül a Wazera, még tényleg lassítani is fognak itt. ","id":"20250129_Becsuletkasszas-traffipax-telepitett-kutyapart-Szentendrere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/111f409b-9be3-4b4c-bedf-dd11674ea11b.jpg","index":0,"item":"e0d96b6f-e5e4-4daa-b508-de5f4aa1d167","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Becsuletkasszas-traffipax-telepitett-kutyapart-Szentendrere","timestamp":"2025. január. 29. 16:52","title":"Becsületkasszás traffipaxot telepített a Kutyapárt Szentendrére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy: a kormány pénzügyi segítségére szorul a BKV
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A BKV 2011-es költségvetéséből összesen 30 milliárd forint hiányzik, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bízik abban, hogy a cég anyagi helyzetének megoldásában a kormány is segítséget nyújt, mivel a Fővárosi Önkormányzat költségvetésében nincsenek már milliárdos tartalékok. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az MTI-nek adott interjújában azt mondta, szigorúbb bérpolitikára és a finanszírozási rendszer teljes átalakítására is szükség van.
Utóbbi számos lépésből állhat, ilyen a tömegközlekedés áfakulcsának csökkentése, a kedvezményrendszer átalakítása, a buszvonalak üzemeltetésének versenyeztetése, a gépjárműadó központosítása és néhány éven belül dugódíj bevezetése.
A vezérigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a hiány minden évben újratermelődik, olyan megoldást kell találni, amely hosszú távra oldja meg a problémát. A bevételek szintje nem növekszik, jegyáremeléssel nem lehet már több bevételre szert tenni, ugyanakkor a költségszint sem csökkenhet érdemben hosszú távon, sőt, a 4-es metró működtetése további évi 7 milliárdos költséget jelent majd.
Spórolással ez nem hozható be - mondta -, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy keresni kell a megtakarítási lehetőségeket is. Ilyen a jobb jegyrendszer, szigorúbb ellenőrzés, vagy a szigorúbb bérpolitika. Ezzel kapcsolatban közölte, eddig csaknem 250 milliót spóroltak így, mivel csökkentették a vezetők bérét és a 150 százalékos prémiumokat 40 százalékra mérsékelték. A költséghatékonyságot és az elöregedett buszpark cseréjét szolgálhatja a buszvonalak részbeni kiszervezése, ugyanakkor az új buszok működtetése mindig többe kerül.
A kormánnyal jelenleg is tárgyalnak arról, hogy milyen módon és mértékben tudnak segíteni a budapesti tömegközlekedés finanszírozásának átalakításában. A BKK több elképzelést dolgozott ki, amelyek a tartós finanszírozást szolgálják, a döntést a kormány és a főváros közötti tárgyalásokon hozzák meg. Felmerül az is, hogy változtatni kellene a kedvezményrendszeren, de ez nem feltétlenül a kedvezmények csökkentését jelenti - hangsúlyozta. Budapest arra mutatott rá egy tanulmányban: 9 milliárd forint kiesést okoz a BKV-nak az, hogy a törvényben előírt kedvezmények körülbelül egyharmadát senki nem téríti meg.
A BKK szerint felmerülhet az áfakulcs csökkentése is, a valós, hosszú távra szóló megoldás pedig a főváros adókivetési jogának biztosítása, a gépjárműadó átcsoportosítása lehet, hiszen a fővárosi közlekedésért a főváros felel. A hosszú távon is fontos finanszírozási forrást jelentő dugódíjon is dolgoznak - tette hozzá. Megjegyezte: ennek bevezetése kényszer, mivel az Európai Bizottság feltételként szabta meg a 4-es metró támogatásához.
A jövőbeni közlekedési projektekről szólva Vitézy Dávid kiemelte a budai fonódó villamosprojektet. Mint mondta, elengedhetetlen, hogy ez az egyértelműen közhasznú beruházás megvalósuljon, mert a közösségi közlekedés versenyképességét nagyban növeli. Továbbra is kitartanak a jelenlegi műszaki tartalom mellett, és nem fognak olyan kompromisszumokat kötni, amilyeneket a II. kerület vezetése felajánlott. "Nem cserélünk villamosfejlesztést útfelújításra. Álomvilágban él az, aki azt gondolja, hogy Budapest újra olyan jól autózhatóvá válhat, mint amilyen a nyolcvanas években volt, ezt számon kérni egy villamosfejlesztésen tévedés, aránytévesztés" - közölte. A BKK feladata a tömegközlekedés fejlesztése, a városrészben pedig 50 százalék felett van a közösségi közlekedést használók aránya a felmérések szerint.
Vitézy Dávid megerősítette: a II. kerület polgármesterének azon félelmei és aggályai, amelyek szerint csökkenne a közúti kapacitás a villamosösszekötés hatására, alaptalanok. "A Margit híd alatt a maival megegyező számú gépkocsi át tud majd haladni a sávok száma és a jelzőlámpák zöldideje által biztosított kapacitás alapján a villamos kiépítése után is" - mondta. Mivel a levélváltások a kerület polgármesterével nem vezettek eredményre, most a jogi megoldást keresik, erre a közgyűlés is felhatalmazta a BKK-t.
A budapesti közlekedés átalakításával kapcsolatban Vitézy Dávid fontosnak nevezte a személyszállítási törvény elfogadását, mivel ez rendezi majd a szektor jogi hátterét. Sok átalakításba már belekezdtek, a közgyűlés több döntést is hozott, ezek közül a legfontosabb, hogy átadták a fontos fejlesztési projekteket a BKK-nak, illetve állást foglaltak az elektronikus jegyrendszer bevezetése mellett. Vitézy Dávid szerint a legelavultabb jegyrendszer működik most Budapesten, erről a legmodernebbre szeretnének váltani. A végső cél, hogy a BKK szabja meg a paraméterkönyvet, menetrendeket és a tarifarendszert is - mondta.
További hosszú távú gyorsvasúti fejlesztésekben is gondolkodnak, ilyen a 3-as és 4-es metróvonal meghosszabbítása, a 2-es vonal összekötése a HÉV-vel, a HÉV-vonalak felújítása. Ezekre most nincs pénze a fővárosnak, de 2014-től, az új uniós költségvetési ciklusban friss források lesznek, addigra ezeket a lehetséges fejlesztéseket elő kell készíteni, annak érdekében, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami 2007-ben, amikor az ország és Budapest előkészített fejlesztések híján nem tudta lehívni az uniós forrásokat - hangsúlyozta. Az előkészítési munka részeként átvizsgálják a 4-es metró második szakaszának üzemmódját és vonalvezetését is.
A további fejlesztésekről szólva elmondta, hogy tíz helyszínen alakítanak ki buszsávokat, külön keret lesz a forgalomtechnikai korrekciókra (lámpahangolásokra, körforgalmak kialakítására, kerékpáros fejlesztésekre), átviszik az 1-es villamost Budára és a Margit híd hídfőinek környékét is rendbe szeretnék tenni, hogy például a 2-es villamostól a nagykörúti villamosok peronjáig akadálymentesen lehessen átjutni a Jászai Mari téren.