Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44996368-a6b9-495f-b2ee-fc41a651924a","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Mohammed Abu Fani szerint a rendőr megfenyegette, Itamar Ben-Gvir azonban úgy gondolja, még egy focista sem lehet tiszteletlen a hatóságokkal.","shortLead":"Mohammed Abu Fani szerint a rendőr megfenyegette, Itamar Ben-Gvir azonban úgy gondolja, még egy focista sem lehet...","id":"20241226_mohammed-abu-fani-jeruzsalem-rendor-incidens","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44996368-a6b9-495f-b2ee-fc41a651924a.jpg","index":0,"item":"f7cb90d0-d3c6-4886-93ac-bd440b0a5169","keywords":null,"link":"/sport/20241226_mohammed-abu-fani-jeruzsalem-rendor-incidens","timestamp":"2024. december. 26. 13:42","title":"Rendőrrel szólalkozott össze a Fradi középpályása Jeruzsálemben, az izraeli nemzetbiztonsági miniszter is reagált","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19a7a1d7-b72c-43a1-909f-4138f1e20c15","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"India és Banglades is aggódik az óriásberuházás miatt.","shortLead":"India és Banglades is aggódik az óriásberuházás miatt.","id":"20241226_kina-tibet-vilag-legnagyobb-vizeromuve","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19a7a1d7-b72c-43a1-909f-4138f1e20c15.jpg","index":0,"item":"be556c5e-b1d9-46ae-adcb-cfd8cecc822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241226_kina-tibet-vilag-legnagyobb-vizeromuve","timestamp":"2024. december. 26. 09:43","title":"Eldőlt: Kína megépíti a világ legnagyobb vízerőművét Tibet szent folyóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","shortLead":"A mentést a hóvihar és a lavinaveszély hátráltatta.","id":"20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/16e0fceb-bc16-4b34-8c1d-827004bf5ef0.jpg","index":0,"item":"6babe018-043f-4a62-862a-18327ab60ac3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_olaszorszag-hegymaszok-meghaltak","timestamp":"2024. december. 27. 14:32","title":"Holtan találták a karácsony előtt eltűnt hegymászókat Olaszországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c46c252c-1eb9-4124-abb1-5d908f2dfa92","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az orosz külügyminiszter azt mondta, Trumpéktól várják az első lépést az orosz-amerikai viszony javítására.","shortLead":"Az orosz külügyminiszter azt mondta, Trumpéktól várják az első lépést az orosz-amerikai viszony javítására.","id":"20241226_szergej-lavrov-orosz-amerikai-viszony-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c46c252c-1eb9-4124-abb1-5d908f2dfa92.jpg","index":0,"item":"b2b81256-de1f-4d34-b519-3e475a695e14","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_szergej-lavrov-orosz-amerikai-viszony-tuzszunet","timestamp":"2024. december. 26. 12:29","title":"Lavrov szerint a tűzszünetnek nincs értelme, olyan békemegállapodás kell, amit lehetetlen megsérteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7810d45a-dfed-409e-bf5b-32e94994b948","c_author":"MBH Bank","category":"brandcontent","description":"A dinamikusan fejlődő vállalkozások előtt gyakran tornyosulnak növekedéssel és finanszírozással kapcsolatos kihívások. A tőzsdei jelenlét nemcsak új források bevonását teszi lehetővé, hanem egyben a cég presztízsének és átláthatóságának növelését is biztosítja. Az MBH Bank és a Budapesti Értéktőzsde által létrehozott BÉT&MBH Bank MentorHub program épp ezeknek a fejlődni vágyó vállalkozásoknak nyújt szakmai és anyagi támogatást a felkészülés során. Kollega-Tarsoly Dániellel, az MBH Bank vállalati üzletfejlesztésért felelős ügyvezető igazgatójával beszélgettünk a program céljairól, lehetőségeiről és eredményeiről.","shortLead":"A dinamikusan fejlődő vállalkozások előtt gyakran tornyosulnak növekedéssel és finanszírozással kapcsolatos kihívások...","id":"20241203_BET-MBH-MentorHub-vallalkozasok-tamogatasa-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7810d45a-dfed-409e-bf5b-32e94994b948.jpg","index":0,"item":"1ef347b0-d36a-49da-800e-d786ab40bd6f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_BET-MBH-MentorHub-vallalkozasok-tamogatasa-interju","timestamp":"2024. december. 26. 11:30","title":"Íme a Budapesti Értéktőzsde és az MBH nagy dobása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","shortLead":"Szombaton lassan oszlik majd el az éjjel keletkező köd.","id":"20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9224ef15-9e1d-4ef9-b44d-1e22c49b940b.jpg","index":0,"item":"1662f22e-2b8e-4608-8a0b-97815437670d","keywords":null,"link":"/itthon/20241227_Kodosen-indul-majd-a-szombat","timestamp":"2024. december. 27. 17:11","title":"Ködösen indul majd a szombat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2fa42ec-45a9-4ca0-9a31-a2db60838a81","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Újabb szankciókat is kilátásba helyeztek.","shortLead":"Újabb szankciókat is kilátásba helyeztek.","id":"20241226_europai-unio-balit-tenger-villamosvezetek-rongalas-orosz-arnyekflotta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2fa42ec-45a9-4ca0-9a31-a2db60838a81.jpg","index":0,"item":"4a28b909-d4fc-4e8e-99f9-11f08cfb7801","keywords":null,"link":"/vilag/20241226_europai-unio-balit-tenger-villamosvezetek-rongalas-orosz-arnyekflotta","timestamp":"2024. december. 26. 21:50","title":"Az EU szerint az orosz árnyékflottához tartozik a tanker, amely megrongálta a Balti-tengerben futó villamosvezetéket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Megjelent a leggazdagabb magyarok rangsora.","shortLead":"Megjelent a leggazdagabb magyarok rangsora.","id":"20241227_meszaros-lorinc-tiborcz-istvan-50-leggazdagabb-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19207401-5923-4705-b08d-e156403b898d.jpg","index":0,"item":"7a23d936-82b5-4686-96f0-39e67998dba4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241227_meszaros-lorinc-tiborcz-istvan-50-leggazdagabb-magyar","timestamp":"2024. december. 27. 07:38","title":"Mészáros Lőrinc billiomos lett és Tiborcz István is megduplázta vagyonát a Forbes új listája szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy: a kormány pénzügyi segítségére szorul a BKV
szerző:
MTI
Tetszett a cikk?
A BKV 2011-es költségvetéséből összesen 30 milliárd forint hiányzik, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bízik abban, hogy a cég anyagi helyzetének megoldásában a kormány is segítséget nyújt, mivel a Fővárosi Önkormányzat költségvetésében nincsenek már milliárdos tartalékok. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az MTI-nek adott interjújában azt mondta, szigorúbb bérpolitikára és a finanszírozási rendszer teljes átalakítására is szükség van.
Utóbbi számos lépésből állhat, ilyen a tömegközlekedés áfakulcsának csökkentése, a kedvezményrendszer átalakítása, a buszvonalak üzemeltetésének versenyeztetése, a gépjárműadó központosítása és néhány éven belül dugódíj bevezetése.
A vezérigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a hiány minden évben újratermelődik, olyan megoldást kell találni, amely hosszú távra oldja meg a problémát. A bevételek szintje nem növekszik, jegyáremeléssel nem lehet már több bevételre szert tenni, ugyanakkor a költségszint sem csökkenhet érdemben hosszú távon, sőt, a 4-es metró működtetése további évi 7 milliárdos költséget jelent majd.
Spórolással ez nem hozható be - mondta -, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy keresni kell a megtakarítási lehetőségeket is. Ilyen a jobb jegyrendszer, szigorúbb ellenőrzés, vagy a szigorúbb bérpolitika. Ezzel kapcsolatban közölte, eddig csaknem 250 milliót spóroltak így, mivel csökkentették a vezetők bérét és a 150 százalékos prémiumokat 40 százalékra mérsékelték. A költséghatékonyságot és az elöregedett buszpark cseréjét szolgálhatja a buszvonalak részbeni kiszervezése, ugyanakkor az új buszok működtetése mindig többe kerül.
A kormánnyal jelenleg is tárgyalnak arról, hogy milyen módon és mértékben tudnak segíteni a budapesti tömegközlekedés finanszírozásának átalakításában. A BKK több elképzelést dolgozott ki, amelyek a tartós finanszírozást szolgálják, a döntést a kormány és a főváros közötti tárgyalásokon hozzák meg. Felmerül az is, hogy változtatni kellene a kedvezményrendszeren, de ez nem feltétlenül a kedvezmények csökkentését jelenti - hangsúlyozta. Budapest arra mutatott rá egy tanulmányban: 9 milliárd forint kiesést okoz a BKV-nak az, hogy a törvényben előírt kedvezmények körülbelül egyharmadát senki nem téríti meg.
A BKK szerint felmerülhet az áfakulcs csökkentése is, a valós, hosszú távra szóló megoldás pedig a főváros adókivetési jogának biztosítása, a gépjárműadó átcsoportosítása lehet, hiszen a fővárosi közlekedésért a főváros felel. A hosszú távon is fontos finanszírozási forrást jelentő dugódíjon is dolgoznak - tette hozzá. Megjegyezte: ennek bevezetése kényszer, mivel az Európai Bizottság feltételként szabta meg a 4-es metró támogatásához.
A jövőbeni közlekedési projektekről szólva Vitézy Dávid kiemelte a budai fonódó villamosprojektet. Mint mondta, elengedhetetlen, hogy ez az egyértelműen közhasznú beruházás megvalósuljon, mert a közösségi közlekedés versenyképességét nagyban növeli. Továbbra is kitartanak a jelenlegi műszaki tartalom mellett, és nem fognak olyan kompromisszumokat kötni, amilyeneket a II. kerület vezetése felajánlott. "Nem cserélünk villamosfejlesztést útfelújításra. Álomvilágban él az, aki azt gondolja, hogy Budapest újra olyan jól autózhatóvá válhat, mint amilyen a nyolcvanas években volt, ezt számon kérni egy villamosfejlesztésen tévedés, aránytévesztés" - közölte. A BKK feladata a tömegközlekedés fejlesztése, a városrészben pedig 50 százalék felett van a közösségi közlekedést használók aránya a felmérések szerint.
Vitézy Dávid megerősítette: a II. kerület polgármesterének azon félelmei és aggályai, amelyek szerint csökkenne a közúti kapacitás a villamosösszekötés hatására, alaptalanok. "A Margit híd alatt a maival megegyező számú gépkocsi át tud majd haladni a sávok száma és a jelzőlámpák zöldideje által biztosított kapacitás alapján a villamos kiépítése után is" - mondta. Mivel a levélváltások a kerület polgármesterével nem vezettek eredményre, most a jogi megoldást keresik, erre a közgyűlés is felhatalmazta a BKK-t.
A budapesti közlekedés átalakításával kapcsolatban Vitézy Dávid fontosnak nevezte a személyszállítási törvény elfogadását, mivel ez rendezi majd a szektor jogi hátterét. Sok átalakításba már belekezdtek, a közgyűlés több döntést is hozott, ezek közül a legfontosabb, hogy átadták a fontos fejlesztési projekteket a BKK-nak, illetve állást foglaltak az elektronikus jegyrendszer bevezetése mellett. Vitézy Dávid szerint a legelavultabb jegyrendszer működik most Budapesten, erről a legmodernebbre szeretnének váltani. A végső cél, hogy a BKK szabja meg a paraméterkönyvet, menetrendeket és a tarifarendszert is - mondta.
További hosszú távú gyorsvasúti fejlesztésekben is gondolkodnak, ilyen a 3-as és 4-es metróvonal meghosszabbítása, a 2-es vonal összekötése a HÉV-vel, a HÉV-vonalak felújítása. Ezekre most nincs pénze a fővárosnak, de 2014-től, az új uniós költségvetési ciklusban friss források lesznek, addigra ezeket a lehetséges fejlesztéseket elő kell készíteni, annak érdekében, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami 2007-ben, amikor az ország és Budapest előkészített fejlesztések híján nem tudta lehívni az uniós forrásokat - hangsúlyozta. Az előkészítési munka részeként átvizsgálják a 4-es metró második szakaszának üzemmódját és vonalvezetését is.
A további fejlesztésekről szólva elmondta, hogy tíz helyszínen alakítanak ki buszsávokat, külön keret lesz a forgalomtechnikai korrekciókra (lámpahangolásokra, körforgalmak kialakítására, kerékpáros fejlesztésekre), átviszik az 1-es villamost Budára és a Margit híd hídfőinek környékét is rendbe szeretnék tenni, hogy például a 2-es villamostól a nagykörúti villamosok peronjáig akadálymentesen lehessen átjutni a Jászai Mari téren.