Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A mérések szerint a határértéket sehol nem haladja meg a gázkoncentráció.","shortLead":"A mérések szerint a határértéket sehol nem haladja meg a gázkoncentráció.","id":"20250221_2es-metro-gazszag-katasztrofavedelem-fovarosi-gazmuvek-bkv-potlobuszok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"06226075-7a97-4211-9207-9dee86f7efa8","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_2es-metro-gazszag-katasztrofavedelem-fovarosi-gazmuvek-bkv-potlobuszok","timestamp":"2025. február. 21. 12:49","title":"A metróban terjengő gázszag miatt pótlóbuszok járnak az Örs vezér tere és a Deák Ferenc tér között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebc233b2-9fb1-4ca9-bd0e-5956bef31af8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy évig tartott előkészíteni a hatalmas generátor háromszáz kilométeres útját. ","shortLead":"Egy évig tartott előkészíteni a hatalmas generátor háromszáz kilométeres útját. ","id":"20250221_40-tonna-teherbirasu-hidon-egy-720-tonnas-szallitmany-Magyarorszagon-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebc233b2-9fb1-4ca9-bd0e-5956bef31af8.jpg","index":0,"item":"a75337a9-3c2f-4d34-a068-4a7dd5366faa","keywords":null,"link":"/cegauto/20250221_40-tonna-teherbirasu-hidon-egy-720-tonnas-szallitmany-Magyarorszagon-video","timestamp":"2025. február. 21. 15:39","title":"Így juttattak át egy 40 tonna teherbírású hídon egy 720 tonnás szállítmányt Magyarországon – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb7bbf23-6521-4239-b946-0ceeb9508462","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A befektetési célú vásárlók miatt megugrott a kereslet az új lakások iránt januárban. Az új lakások áremelkedése a használtakét is húzza, az „újszerű” ingatlanok átlagos négyzetméterára Budapesten már 1,48 millió forint.","shortLead":"A befektetési célú vásárlók miatt megugrott a kereslet az új lakások iránt januárban. Az új lakások áremelkedése...","id":"20250220_ingatlanpiac-kereslet-hasznalt-lakas-negyzetmeterar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb7bbf23-6521-4239-b946-0ceeb9508462.jpg","index":0,"item":"5e1b2391-d534-4ae4-bc4e-f200a755b602","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250220_ingatlanpiac-kereslet-hasznalt-lakas-negyzetmeterar","timestamp":"2025. február. 20. 10:36","title":"Berobbant a kereslet az ingatlanpiacon, használt lakásoknál is közel az 1,5 millió forintos négyzetméterár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acf985a7-acdf-442b-9000-1f1a6bf8cfc1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Némi késedelemmel és megkötésekkel ugyan, de immáron az Apple mobiljain is lehet koppintással vagy karikázással keresni.","shortLead":"Némi késedelemmel és megkötésekkel ugyan, de immáron az Apple mobiljain is lehet koppintással vagy karikázással keresni.","id":"20250221_google-bekarikazos-kereses-megjelenes-iphone-ios-chrome","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acf985a7-acdf-442b-9000-1f1a6bf8cfc1.jpg","index":0,"item":"2f2f8596-c333-46f7-8af3-8850703589c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_google-bekarikazos-kereses-megjelenes-iphone-ios-chrome","timestamp":"2025. február. 21. 13:03","title":"Az iPhone-okra is megérkezett a Google bekarikázós keresése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b08d347-5d3e-49af-bd02-36742436b97f","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Az államtitkár szerint 9 ezren igényelték a munkáshitelt – Orbán Viktor és Gulyás Gergely már két héttel korábban ezt a számot mondták be.","shortLead":"Az államtitkár szerint 9 ezren igényelték a munkáshitelt – Orbán Viktor és Gulyás Gergely már két héttel korábban ezt...","id":"20250220_A-munkashitel-a-jelek-szerint-egy-honap-alatt-elerte-a-plafont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b08d347-5d3e-49af-bd02-36742436b97f.jpg","index":0,"item":"2cab9f11-de77-4e2d-999e-00337eda7781","keywords":null,"link":"/kkv/20250220_A-munkashitel-a-jelek-szerint-egy-honap-alatt-elerte-a-plafont","timestamp":"2025. február. 20. 10:10","title":"A munkáshitel a jelek szerint egy hónap alatt elérte a plafont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91b083b9-0eb0-4fd4-8eee-bc05c096b1b3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A most kamatfizetési fordulónaphoz érkezett Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) befektetői dönthetnek úgy is, hogy megtakarításukat devizában folytatják. A devizaváltással azonban elveszíthetik a már megtermelt kamataik egy részét. A BiztosDöntés.hu összeszedte, hogy az állampapír-befektetők hogyan tudják a lehető legkedvezőbben átváltani a forintjukat devizára.","shortLead":"A most kamatfizetési fordulónaphoz érkezett Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) befektetői dönthetnek úgy is...","id":"20250221_pmap-devizabefektetes-penzugyek-allampapir-kamat-biztosdontes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91b083b9-0eb0-4fd4-8eee-bc05c096b1b3.jpg","index":0,"item":"e85266de-fb48-4432-99f5-7cd29bd14b7f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250221_pmap-devizabefektetes-penzugyek-allampapir-kamat-biztosdontes","timestamp":"2025. február. 21. 11:51","title":"Nagy bukó lehet, ha nem vigyázunk, hogyan csatornázzuk Nagy Márton „pénzesőjét” a devizák felé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b1fa4500-11b7-4c6e-af05-960c07038b15","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bilincsek, láncok csörgése, illetve egy illegális bevándorlókat szállító repülőgép hajtóművének a hangja okozhat a Fehér Házban lelazulást.","shortLead":"Bilincsek, láncok csörgése, illetve egy illegális bevándorlókat szállító repülőgép hajtóművének a hangja okozhat...","id":"20250220_feher-haz-asmr-video-illegalis-bevandorlo-deportalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b1fa4500-11b7-4c6e-af05-960c07038b15.jpg","index":0,"item":"14c86dde-5ebf-4bba-badc-a20cf7186c5f","keywords":null,"link":"/elet/20250220_feher-haz-asmr-video-illegalis-bevandorlo-deportalas","timestamp":"2025. február. 20. 19:28","title":"A Fehér Ház ASMR-videóként osztott meg egy felvételt, amin illegális bevándorlókat deportálnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0fd58d31-25da-4acc-8bed-bc4ae58ccfe7","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A Hainan Airlines Kőbányán aktivizálta magát.","shortLead":"A Hainan Airlines Kőbányán aktivizálta magát.","id":"20250222_hvg-fioktelepet-nyitott-cegvilag-hainan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0fd58d31-25da-4acc-8bed-bc4ae58ccfe7.jpg","index":0,"item":"f82d3afa-8eea-42aa-9d61-563672fd7368","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-fioktelepet-nyitott-cegvilag-hainan","timestamp":"2025. február. 22. 08:40","title":"Már nem csak járatokat indít Budapestre a legnagyobb kínai magán-légitársaság","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Emberi hibák, a kiképzés hiányosságai és a „Héja” vadászgépek repülési tulajdonságainak megváltoztatása okozta Horthy István főhadnagy halálos balesetét – állapította meg a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis és az MH Honvédkórház szakembereiből álló bizottság.
A hetven évvel ezelőtti tragédia okait több mint fél éve vizsgálta egy egy történészekből, repülőorvosokból, pilótákból és repülési szakemberekből álló csoport, amely szerdán ismertette a kutatások eredményét - írja a Honvedelem.hu.
Horthy Miklós kormányzó fia, Horthy István főhadnagy és kísérője, Nemeslaki Zoltán őrmester 1942. augusztus 20-án 5 órakor szálltak fel, feladatuk egy magyar felderítőgép kísérése volt. A vadászgépek viszonylag nagy sebességgel érkeztek a felderítőgép közelébe, ezért Horthy főhadnagy egy éles bal fordulóba kezdett, melytől gépe kipördült és dugóhúzóba esett. Sikerült ugyan kijönnie a dugóhúzóból, a kis magasság miatt azonban a földbe csapódott.
A halála után számtalan legenda kezdett terjedni a baleset körülményeiről, az egyik változat szerint a Horthy Miklós kvázi utódjának kijelölt kormányzóhelyettes gépének hibáját a náci németek okozták, Horthy István ugyanis kritikus volt a német szövetséggel szemben. Egy másik elmélet szerint a férfi ittasan szállt fel a gépre, és ezért zuhant le.
A kutatók azonban most megállapították, hogy a baleset egyik oka a vadászgépre utólag felszerelt páncél volt, a Re–2000-es gép − magyar nevükön Héják − ugyanis Olaszországból páncélozás nélkül érkeztek hazánkba, ahol a pilóták védelmére először olasz páncélozás beépítését tervezték, ám az elhúzódó ügyintézés miatt végül magyar páncéllemezeket használtak.
A pilóták visszaemlékezése szerint a páncélozás következtében jelentősen romlottak a Héják repülési tulajdonságai, egy, a Magyar Országos Levéltárban őrzött dokumentumból pedig kiderült, hogy a Héják páncélzatának a súlya 149 kilogramm volt. A rendelkezésükre álló adatok alapján elvégzett számítások bebizonyították, hogy a nehéz páncéllemezek beépítésével a gép súlypontja a magyar gyári leírásokban szereplő hátsó súlyponttól 3,5 centiméterrel került hátrébb. Ezáltal a gép farnehéz lett és megváltozott a repülési karakterisztikája.
A számítások helyességét a Héjához hasonló gépekkel a kutatók a gyakorlatban is bebizonyították, kiderült, egy éles fordulónál valóban kipördül a gép, a Honvédkórház repülőorvosai szakvéleményükben pedig rámutattak arra, hogy ilyen manővereknél ha nincs felkészülve a pilóta, és nem kezdi meg a légzésvisszatartás-préselés elemi légzési technikáját a vázizmok megfeszítésével, akkor romolhat az agyi vérátáramlás és a szellemi teljesítmény is. Ez a G-LOC, vagyis a túlterhelés okozta eszméletvesztés ma is gyakori oka a katonai légi baleseteknek.
A kutatók az akkori vadászpilóták kiképzésének több hiányosságára is fényt derítettek: Horthy főhadnagy összesen 75 órát és 15 percet repült Héján, pedig az erre a típusra történő átképzéshez lényegesen több repült időre lett volna szüksége. Horthy István jellemzően sportgépeken repült, ezért az ő esetében nagy váltás volt „átszállni” egy vadászgépbe. Ráadásul dugóhúzó-kiképzésen sem vett részt, a felkészülés időszakában pedig mindig páncél nélkül repült, a gépének páncélozása csak néhány nappal a frontra indulása előtt készült el.
A plusz teher megváltoztatta a Héják repülési karakterisztikáját, de erről a pilótákat nem tájékoztatták, a részükre kiadott kézikönyvben a repülőgép súlyadatait és szárnyterhelési paramétereit rosszul határozták meg. Horthy István tragikus halálához mindezek mellett a parancsnokai „tapintata” is hozzájárult, ugyanis más esetekben sem figyelmeztették, ha túl élesen kanyarodott.
A kutatók emellett megcáfolták az ittas repülésről szóló legendákat is, a repülőorvosok ugyanis arra jutottak, hogy az alkohol jelenléte a szervezetben olyan szellemi teljesítménycsökkenést és a tájékozódóképesség elvesztését, szemtekerezgést okozott volna a dugóhúzó fázisában, hogy a pilóta nem tudja kivenni a gépet a dugóhúzóból. Mivel Horthynak siekrült kijönnie a dugóhúzóból, ezért nem lehetett részeg.
A németek szabotázsa is kizárható, hiszen a manőver során a kísérőgép pilótája is hasonló aerodinamikai jelenséget észlelt. A most hasonló gépekkel elvégzett kísérletek során pedig pontosan úgy viselkedtek a repülőgépek, ahogy Horthy Istváné a lezuhanáskor.