Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az Audi logisztikai központjának egyik lehetséges helyszínén földeket vásároló Fidesz-közeli, a győri önkormányzatnak is dolgozó ügyvéd a zsebszerződésekhez hasonló módon juttatta értékes területhez az offshore-hátterű SR Invest Logistic Kft.-t, hiszen a cég nem vásárolhatta volna fel a később átminősített termőföldeket. A cég akár egymilliárdot is kaszálhat az üzleten, az eladók viszont akkor sem támadhatják meg a szerződést, ha esetleg úgy ítélik meg, rossz üzletet kötöttek. Ráadásul súlyos milliókat fizethetnek, ha kinyitják a szájukat. A hvg.hu újabb részleteket tár fel a különös győri földvásárlásokról.

A zsebszerződésekhez kísértetiesen hasonló módszert vetett be az ismeretlen tulajdonosi hátterű, luxemburgi SR Group SA annak érdekében, hogy megszerezze a győri Ipari Parkban azt a területet, ahová az Audi – a fideszes vezetésű önkormányzat reményei szerint – felépíttetheti majd a logisztikai központját. A külföldi cég a törvény szerint nem vásárolhatott volna termőföldet, ezért bízhatta meg a győri önkormányzat ügyvédjét, Rákosfalvy Zoltánt, hogy a nevében járjon el.

Az ügyvéd saját nevében megvette a kiszemelt földeket, majd összevonva azokat egy önkormányzati tulajdonban lévő földúttal, a terület végül egy helyrajzi szám alatt önálló ingatlan lett. Ezután a földhivatal megadta az engedélyt, hogy az akkor még szántóként jegyzett ingatlant ipari-kereskedelmi célra lehessen használni. Miután így már nem termőföld volt, nem volt akadálya annak, hogy Rákosfalvy átadja a tulajdonjogát az SR Invest Logistic Kft.-nek, amelynek a tulajdonosa a luxemburgi SR Group SA.  

Borkai: a város csak nyer ezzel

Miután előző cikkünkben feltártuk az offshore-hátterű ingatlanügyletet, Borkai Zsolt polgármester a Kisalföld napilapnak kifejtette: a Rákosfalvy által megvásárolt szántókkal az önkormányzat egy „tulajdonát képező, több évtizede beszántott, használaton kívüli földutat” vont össze, amelynek értéke ezáltal „körülbelül a tízszeresére nőtt". Megkeresésünkre Borkai azt hangoztatta, a városnak ez az ingatlanügylet egy fillérbe sem került, Rákosfalvy tulajdonrészét pedig – noha megtehette volna, hiszen tulajdonostársként elővásárlási joga volt – azért nem vette meg a város, mert még egyáltalán nem biztos, hogy az Audi oda építteti a logisztikai parkot. Ha élt volna az elővásárlási jogával, akkor szerinte a városvezetés a közpénzzel hazardírozott volna – érvelt a hvg.hu-nak Borkai.

Ugyan az Audi hivatalosan még nem döntött a logisztikai park leendő helyszínéről, az előző cikkünkben ismertetett szakhatósági – köztük földhivatali – dokumentumok azonban arról árulkodnak, hogy a városvezetés szerint várhatóan ezen a területen lesz a létesítmény. Igaz, ezen kívül más lehetséges helyszínek is szóba kerültek, így például az uniós pénzből épült Győr-Gönyű Országos Közforgalmi Kikötő és a péri ipari park is. Ráadásul a hvg.hu úgy tudja, az Audi néhány vezetője e hét csütörtökön találkozott városházi fejesekkel - köztük Bolla Péter polgármesteri kabinetfőnökkel - és finoman az értésükre adták, hogy a város esélyei romlottak.  

Városháza Győrben
Wikipedia

Úgy tudjuk egyébként, hogy az autógyár németországi igazgatósága pénteken hozza meg a döntését az ügyben, de egyáltalán nem biztos, hogy meg is nevezik a helyszínt. A lapunknak nyilatkozó bennfentesek korábban biztosra vették, hogy a logisztikai park Győrben épülhet fel. Egy névtelenséget kérő önkormányzati forrás azt állította, a városvezető által favorizált győri helyszínre adta „áldását” Orbán Viktor is azon a márciusi találkozón, amelyen a kormányfő Borkaival hivatalosan az olimpia és az új sportirányítási rendszer kiépítéséről beszélt. Orbán "áldása" persze nem oszt, nem szoroz a német autógyár döntésénél, számít viszont abban a belső konfliktusban, ami Borkai és a Matolcsy György vezette gazdasági minisztérium között zajlik, miután utóbbi egy másik helyszínt, Gönyűt akarja befutónak. Nem ok nélkül: amennyiben ugyanis nem Gönyűn épülne fel a központ, az államnak jó eséllyel több milliárd forintot kellene visszafizetnie Brüsszelnek, mivel a Győr melletti Gönyűn felépített kikötő uniós pénzből épült, de a vállalt kötelezettségeinek nem tud majd eleget tenni.

Titoktartásra kötelezett eladók

Noha az önkormányzat tulajdonostársként érintett az SR Invest Kft. telekbizniszében, ráadásul azt a városházának dolgozó Rákosfalvy vezényelte le, a telekügylet részleteiben igencsak nehézkes kutakodni. Az eladók nem nyilatkozhatnak, mert titoktartási kötelezettség terheli őket – az egyik adásvételi szerződés alapján, amibe betekinthettünk. Ez alapján sikerült megtudnunk néhány árulkodó részletet a vételi jogot alapító megállapodásokról: a dokumentumokban ki van kötve például, hogy aláírás után nem támadhatják meg azokat bíróságon, még értékaránytalanság esetén sem, azaz akkor sem, ha az eladók később rádöbbennének, rossz üzletet kötöttek.

Pedig jó eséllyel lehetne támadni a szerződéseket, hiszen a törvény szerint a "termőföld jövőbeli megvásárlására irányuló előszerződés, úgyszintén a vételi jogot (opciót) vagy elővásárlási jogot alapító szerződés is semmis, ha az megkötésének idején tulajdonszerzési korlátozásba ütközik". Márpedig Rákosfalvy – saját bevallása szerint – ugyan önmaga nevében, de nem magának, hanem a cégnek vásárolta a szántókat, utóbbi viszont nem szerezhetett volna földtulajdont. De nemcsak a bírósági perektől védte meg magát a városházának dolgozó ügyvéd, hanem attól is, hogy az eladók esetleg nyilvánosan fecsegjenek. Ha ugyanis megszegik a titoktartást, ötmillió forintot kötelesek fizetni.

Amikor arról kérdeztük Borkai Zsoltot, nem gondolja-e, hogy a szántók tulajdonosait megvezették, hiszen az eladások, illetve a telekegyesítések után minősítette át a hatóság a földet, amely így már jóval többet ér, a polgármester kifejtette: a rendezési terv mindenki előtt ismert volt, így a tulajdonosok jól tudták, hogy az ipari park szomszédságában lévő szántóikon mit terveznek. Ahhoz pedig az önkormányzatnak szerinte semmi köze, hogy két magánszemély milyen szerződést köt egymással, utalt az önkormányzat ügyvédje és a tulajdonosok között megköttetett üzletre.

Közel egymilliárdot szakíthatnak

Csakhogy nagyon nem mindegy, hogy valaki szántót ad el, vagy olyan telket, amit már átminősítettek. Mint kiderítettük, az önkormányzattal szerződésben álló ügyvéden keresztül az offshore-hátterű cég négyzetméterenként 3 és 5 euró körüli áron jutott hozzá a földekhez. A hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó helyi ingatlanszakértők úgy becsülik, hogy ha a logisztikai központ azon a területen épül, akkor jó eséllyel közel tízszereséért, 30-35 eurós áron lehetne az ingatlant tovább értékesíteni. A várható nyereség így megközelítheti az egymilliárd forintot.

Egy ilyen bombaüzlet nem lenne példa nélküli az SR Invest Logistic Kft. történetében: jóllehet a társaságot csak 2010 elején alapították és mindössze egy alkalmazottja van (Rákosfalvy ügyvezetőként tevékenykedő élettársa), 2011-ben közel 442 millió forintos adózott eredményt ért el. Rákosfalvy a Kisalföldnek ezt „egy korábbi, nagyon bonyolult ingatlanüggyel” magyarázta, de konkrétumokat a lapnak nem mondott.

Minden út Luxemburgba vezet

Megkeresésünkre a győri polgármesteri hivatal egy Wordben írt "cikket" is átküldött, amit "egy győri újság készített az Audi logisztikai parkjához kapcsolódóan". (Az ominózus cikk itt olvasható.) Ebben az ügyvéd úgy nyilatkozott, hogy ha az Audi pályázatán induló lehetséges beruházók nem tudtak volna több mint húsz hektáros, egybefüggő, egyesített  területet kínálni az autógyár közelében a világcég leányvállalatának, akkor biztosan nem Győrben épülne meg a logisztikai park. E nyilatkozatból logikusan következik, hogy az önkormányzat ügyvédjének titokzatos megbízói a pályázaton induló lehetséges beruházók, vagy olyanok, akik a majdani beruházónak adhatják majd el a területet, amennyiben ott épülne fel a központ. Persze ha nem ott épül, akkor sem járnak rosszul a "luxemburgiak", hiszen az ipari parkot előbb-utóbb bővítenék a rendezési terv szerint.

Audi üzem Győrben
Túry Gergely

Azt, hogy valójában ki vagy kik állnak az offshore-hátterű cég mögött (azaz milyen természetes személyek vannak a „lánc” végén), Borkai Zsolt annak ellenére nem tudta a hvg.hu-nak megmondani, hogy az önkormányzat tulajdonostársa lett a kft.-nek. Az mindenesetre figyelemreméltó, hogy – amint azt cikkünk megjelenése után a Kisalföld megírta – az SR Group SA luxemburgi cég 2003-as alapításakor a tulajdonosok között volt három olyan, szintén luxemburgi székhelyű társaság, amelyek a helyi szinten nagy port kavart győri parkolóház eladásakor bukkantak fel.

A parkolóház-botrányt annak idején a Kisalföld tárta fel. Az ügy lényege, hogy az Arrabona Parkolóház Kft. által 2009-ben 715 millió forintért felépített létesítményt a győri vagyonkezelő cég (kezdetben a Győri Kommunális Szolgáltató Kft., majd a Győr-Szol Kft.) rögvest kibérelte 15 évre, méghozzá havi több mint 32 ezer euróért. A város cége két év alatt 780 ezer euró bérleti díjat utalt át az Arrabonának, majd megvette a parkolóházat csaknem 3,6 millió euróért. Az Arrabona Kft. tulajdonosa egy olyan luxemburgi cég volt, amely az SR Group SA alapításánál tulajdonosként volt feltüntetve.

A kör közepén állnak

Egyelőre nem sikerült a hvg.hu-nak kiderítenie, hogy a parkolóháznál és az ipari park mellett található földeknél felbukkant luxemburgi cégek mögött kik állnak, azt viszont megtudtuk, hogy a tulajdonos vagy a tulajdonosok valószínűleg győriek, egyikük egy milliárdos nagyvállalkozó. Sikerült ugyanis beazonosítanunk azt a vállalkozót, aki évekkel ezelőtt az érintett luxemburgi cégekkel házalt győriek körében, az „adóoptimalizálásra” is alkalmas külföldi társaságok pedig igencsak kelendőek voltak akkoriban. Könnyen előfordulhat azonban, hogy a parkolóház eladásánál és az ipari park melletti telekügyletnél megtalált offshore-lovagok nem ugyanazok, mivel információnk szerint a külföldi társaságok néha kézről kézre jártak. Az viszont az ügyletek körülményei és háttere alapján valószínűsíthető, hogy az érintett személyek ismerik egymást és van egy közös jellemzőjük: közel állnak a tűzhöz.

Noha a Rákosfalvy és az önkormányzat nevével fémjelzett telekügylet vihart kavart Győrben, a téma éppúgy elsikkadhat majd, mint a parkolóház ügye. Információnk szerint ugyan az utóbbi ügyletről a város előző polgármestere, Balogh József idén februárban az Állami Számvevőszék vezetőjét, Domonkos Lászlót is tájékoztatta, a feladata szerint az önkormányzatok gazdálkodását is ellenőrző szervezetet különösebben nem érdekelte a téma, így érdemben nem is vizsgálták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dezső András Itthon

Fidesz-közeli ügyvéd csapott le az "Audi-földekre"

A fideszes vezetésű győri önkormányzat ügyvédje, rajta keresztül pedig egy hozzá több szálon kapcsolódó offshore-hátterű cég szerezte meg annak az ingatlannak a nagy részét, ahol várhatóan az Audi logisztikai központja épül majd - derítette ki a hvg.hu.