szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megkezdte a Futár, vagyis a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer tesztelését. A járművekre nyár elejéig szerelik fel az ehhez szükséges berendezéseket.

December 10-én egy tesztútvonalon közlekedő autóbuszon próbálták ki először a rendszert, a beépített fedélzeti egység hibátlanul üzemelt, a központi diszpécserszolgálaton folyamatosan nyomon tudták követni a járművet, és az utastájékoztatás is megfelelően működött.

Néhány dél-pesti vonalon élesben is kipróbálták a rendszert, 260-as Ikarus buszokba telepítették a fedélzeti egységeket. Ekkor viszont több hiba keletkezett, amelyek javítását a kivitelező Synergon megkezdte. Ezután kezdődhet el a körülbelül 2000 érintett busz, troli és villamos felszerelése.

Minden jármű vezetőfülkéjébe beszerelnek egy érintőképernyős fedélzeti egységet, amelyek biztosítják a valós idejű forgalomkövetést és ezek végzik a hangos utastájékoztatást, vezérlik a kijelzőket, valamint az elektronikus jegykezelőket. A fogaskerekű kivételével minden járműre egy új rádiós rendszert is telepítenek, és többre új, LED-es külső és belső utastájékoztató tábla is kerül.

A BKV öreg autóbuszaira a Futár utastájékoztató kijelzőket nem építik be, mivel azok élettartama meghaladja a járművek még várható üzemelési idejét.

Az eredeti tervek szerint 257 közterületi kijelzőt telepítettek volna, de ezek száma 263-ra emelkedett. A változás alapvetően néhány nagy értékű csomóponti kijelző "felosztását" jelenti, a nagyok helyett olcsóbb, kisebb méretű, de rugalmasabban telepíthető megállóhelyi kijelzőt helyeznek el.

A projekt keretében 2295 járművön helyeznek el különböző rendszereket, ezek segítségével valós idejű, GPS-alapú nyomkövetés válik lehetővé, így a diszpécserek folyamatosan szabályozhatják a felszíni járművek közlekedését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!