szerző:
pecsma.hu
Tetszett a cikk?

Az elképzelések szerint két villamosvonalat is építenék Pécsett, egyebek mellett így alakítanák át a baranyai megyeszékhely tömegközlekedését. A városban 1960-ig közlekedett villamos, utána felszedték a síneket. Ha sikerülne kiépíteni a két új vonalat, a mostanihoz képest csak feleannyi buszra lenne szükség. A fejlesztést kizárólag uniós pénzből valósítanák meg.

Tavalyelőtt 750 millió forintos uniós támogatást nyert Pécs arra, hogy szakértő társaságokkal vizsgáltassa meg a pécsi közösségi közlekedés átalakításának lehetőségeit. A teljes egészében uniós finanszírozású projekt első eredményeit márciusban tárgyalhatja a pécsi közgyűlés, míg a teljes szakmai anyag nyárra készül el – olvasható a pecsma.hu-n.

Egy új közösségi közlekedési rendszer kialakításának műszaki és pénzügyi megvalósíthatóságát már megvizsgálták a szakemberek, akik szerint Pécsen a villamosközlekedés elindításával lehet gyorsítani, olcsóbbá és környezetbaráttá tenni a tömegközlekedést – mondta Merza Péter, a projektet koordináló Pécsi Városfejlesztési Zrt. vezérigazgatója.

A tervezők megvizsgálták, hogy Pécs számára egy tisztán buszos, egy buszos-trolis vagy egy buszokkal kiegészített villamosközlekedési rendszer a legmegfelelőbb-e, illetve a város utcái, útvonalai lehetővé teszik-e villamosok közlekedtetését.

A város kelet-nyugati és észak- déli tengelyében futó villamosvonallal a buszok felét lehetne kiváltani, miközben gyors és egyszerre nagy embertömeget szállítani képes rendszer jöhetne létre. Az egyik vonal az uránvárosi buszpályaudvartól futna a mostani 2-es busz vonalán a Hősök teréig, míg a másik hurokszerűen kerülné meg Kertvárost, és elágazna a belvárosban a 6-os út felé, illetve a nyugati városrész felé.

Ha ezt a tervet valósítják meg, csak hatvan autóbuszra lenne szükség, amelyek a külvárosokból ráhordó szerepet látnának el, illetve a hegyoldali városrészeket járnák be, ahol villamos nem járhatna.

Nagy Csaba alpolgármester szerint szinte kizárólag uniós pénzből tudnának megvalósítani egy ekkora projektet, de még az EU 2014-2020-as költségvetési ciklusának fejlesztési forrásai még nem ismertek. Emellett el kell fogadtatniuk a többi hazai várossal és a kormánnyal, hogy nagy valószínűséggel más helyen nem lenne itthon hasonló közlekedésfejlesztés – tette hozzá.

Az mindenesetre biztató lehet Pécsre nézve is, hogy Debrecen, Szeged és Miskolc öt éve összesen csaknem 80 milliárd forintot kapott az uniótól a meglévő villamos vonalak fejlesztésére, új villamosok vásárlására – jegyzik meg a cikkben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!