Új fejlemény: Rezesova nyomában száguldott a barátja
Nem egyedül Eva Rezesova száguldott az M3 autópályán tavaly augusztus 21-én: párja végig a szlovák milliomosnő nyomában volt autójával a baleset éjszakáján. A birtokunkba került híváslisták alapján a férfi barátnője után jött Magyarországra, nagyjából 30 kilométer híján sikerült is utolérnie, miközben folyamatosan hívogatta telefonon. Kérdés, hogy ennek a menekülésszerű akciónak volt-e szerepe a négy halálos áldozattal járó baleset bekövetkezésében.
„Menekült otthonról, ami azt jelentette, hogy beült a kocsijába, és azzal elment” – így fogalmazott információink szerint Erik Fischer, Eva Rezesova korábbi élettársa, egyik kislányának apja, amikor a szlovák millimosnő ügyében tanúvallomást tett. Ahogy arról beszámoltunk, a négy ember halálával végződött közlekedési baleset éjszakája kísértetiesen emlékeztet arra, ahogy a korábbi barát szerint Eva viselkedett, amikor szerinte a kelleténél többet ivott. A vád szerint a nő ittasan vezette BMW terepjáróját, a műszaki szakértők szerint jóval gyorsabban hajtott a megengedett 130 kilométer per órás sebességnél, a birtokunkba került híváslisták alapján pedig folyamatosan kommunikált mobilján éjjel 3 óra és 4.45 között – állítása szerint kizárólag hangvezérléssel.
A korábban birtokunkba került híváslisták további elemzésével azonban sikerült kideríteni egy újabb részletet baleset éjszakáján történtekből: a mobiladatok alapján Rezesovát követte Magyarországra akkori élettársa, Lukáš Trnovský, és folyamatosan a nyomában volt. A szlovák milliomosnő iPhone-jának vizsgálatáról készült hatósági jegyzőkönyvben – amiből a rendőrség SIM-kártyás bakizását is kiderítettük – mindössze az elmentett nevek alapján listázták ki azokat, akik Rezesovát hívogatták. Az egyik, aki folyamatosan kereste, „Laska” néven szerepelt a mobilban, ami szlovákul azt jelenti, hogy „Szerelmem”. A hvg.hu által megszerzett dokumentumok egyikében azok a hívások szerepelnek, amikor Laska hívta a már Magyarországon autózó Rezesovát, így a kettejük mobilforgalmáról készült listák összevetéséből feltérképezhető, hogyan száguldottak egymás mögött.
Tudta-e Rezesova, hogy követi?
A rendőrséget, illetve a mobilszolgáltatót már a korábbi cikknél hiába kerestük, nem nyilatkoznak a híváslistákkal kapcsolatban, ezért egy igazságügyi szakértő segítségével mindössze a birtokunkban lévő adatokból levonható tényeket közöljük. Híváslistája alapján Laska mobilját legelőször 3.48-kor, a határhoz közeli abaújszántói bázisállomás érzékelte, Rezesova mobilja ekkor Nyékládháza külterületén azonosítható be, a két állomás közt nagyjából 50 kilométer van. Ennek a hívásnak azért van különösen nagy jelentősége, mert az adatok alapján ekkor beszéltek is egymással valamivel több mint egy percig, így elképzelhető, hogy Rezesova számára ettől kezdve világos, Laska a nyomában autózik.
A következő, 4.20-as, pár másodperces hívást Laska már a mezőnyárádi torony körzetéből indítja Rezesova füzesabonyi térségben járó mobiljára, a települések között már csak 25 kilométer távolság van. A rendőrségi jegyzőkönyvben ez már nem fogadott hívásként szerepel, ahogy a híváslista alapján is valószínűleg a hangpostán landolt a hívás. A térképünkön is ábrázolt információink minden esetben a bázisállomások címén alapul, ami azt igazolja, hogy adott mobilcellában vannak, de ennél pontosabban a helyzetük a rendelkezésünkre álló eszközökkel nem állapítható meg.Alig öt perccel később, 4.25-kor - már Mezőkövesd külterületről – újra hívja Laska a káli vízműtoronynál lévő bázisállomás körzetében lévő Rezesovát, ezek közt a települések közt is nagyjából 30 kilométer van. A nő ekkor sem vette fel neki a telefont, mire Laska 8 perccel később, 4.33–kor újra próbálkozik – megint sikertelenül. A férfi ekkor jár Füzesabonynál, míg Rezesova mobilját egy gyöngyösi mobilcellában regisztrálja a rendszer, így kissé nő köztük a távolság, ha azt vesszük, hogy a két település körülbelül 40 kilométerre fekszik egymástól.
A baleset a szakértők szerint 4:45 körüli percekben történt, ekkor ütközött neki Rezesova BMW X5-e hátulról a belső sávban éppen egy nyerges vontatót előző Fiat Puntónak, amely a szalagkorlátnak csapódott és kigyulladt. Laska – már a nagyúti torony körzetéből - 4.44-kor is kereste a nőt, ami Rezesova telefonlistájából is látszik, de a hívás a rendőrségi jegyzőkönyvből számunkra ismeretlen okból kimaradt. A nő ekkor a Hortnál lévő bázisállomás körzetében van, a két település közti út 38 kilométer van. A vádlott híváslistája alapján a baleset perceiben, 4.46-kor Laska egy sms-t is küld, de még ebben a percben egy másik, Rezesovát szintén többször hívogató ismerős is ráküld egy üzenetet. A baleset ebben a pár percben történhetett, a mobil ettől kezdve egy helyben van, a hévizgyörki bázisállomás területén érzékelhető.
4.54-kor a baleset valószínűleg már bekövetkezett, mikor Laska újra telefonál, a nő mobilja már nem vált cellát, de a férfi ekkor már Hortnál jár, ami a baleset helyszínétől alig 23 kilométerre van. A helyszínen készült fotók alapján beazonosítható, hogy a szlovák BMW hosszas fejen csúszás után a Galga pihenőhelyet pontosan 500 méterre jelző táblánál állt meg. Ha ezt a pontot is összevetjük a férfi haladásával, akkor kiderül, hogy pár perccel az ütközés után már csak 18 kilométerre volt, vagyis átlagos tempóját tekintve nem sokkal később odaérhetett. Több hívás nem szerepel Laska híváslistáján, azonban a rendőrségi jegyzőkönyv szerint 5.09-van egy utolsó sikertelen hívás a férfitól, aki ettől kezdve viszont órákon át, egészen 7.52-ig nem telefonál újra - mintha tudta volna, hogy Eva már nem tudja felvenni a mobilját, ezért csak jóval később tett egy próbát.
Felhívtuk a híváslistában szereplő számot
Felhívtuk a „Laska” néven elmentett telefonszámot, amelyet valóban a Rezesova barátjaként ismert Lukáš Trnovský vett fel, a szlovák nyelvű párbeszéd során kérdésünkre ezt megerősítve bemutatkozott (nincs információnk arról, hogy a hatóságok beazonosították volna a Rezesovát hívogató embereket – a szerk.). Meghallgatta kérdésünket, miszerint valóban követte-e Rezesovát autóját, és erről a barátnője tudott-e, de mindössze annyit válaszolt, hogy „ezt nem szeretné dokumentálni”. Így nem sikerült megtudnunk, vajon Rezesovának lehetett-e olyan érzése, hogy követik, szinte menekül azon az éjszakán, és miért próbálta Trnovský utolérni.
Fülöp Tamás igazságügyi informatikai szakértő kérésünkre megerősítette, hogy a birtokunkba került híváslisták cellainformációi alapján egyértelmű, hogy a Laska néven elmentett hívó Magyarországon végig követte Rezesovát. „Az adatokból látszik, ahogy ugyanabba az irányba tartanak, és az M3 mentén lévő bázisállomásokon át kommunikálnak” – jelentette ki. Viszont a bázisállomások egymástól teljesen eltérő távolságra vannak, sűrűn lakott részeken pár száz méterre, vidéken, külterületeken - domborzattól, és egy sor más tényezőtől függően - akár több tíz kilométerre. Pontosan kalkulálni mindössze a híváslista alapján már csak azért sem lehet, mert nem csak akkor van állomás-váltás, amikor valaki áthalad az egyik torony hatósugarából a másikba, hanem különféle technikai okok miatt, így például túlterheltség miatt is átdobhatja más bázisállomáshoz a hívást.
Fülöp Tamás szerint az biztos, hogy a bázisállomás minden pillanatban érzékeli az készüléket, és a bázisállomás váltásokat mindig rögzíti. Így ha a szolgáltató cég megadná ezeket a hatótávolságot, és a váltások pontos időpontjait, akkor pontosan ki lehetne számolni, hol jártak egymáshoz képest – tette hozzá. Ahogy arról előző cikkünkben beszámoltunk, a Vodafone-t hiába kerestük meg a mobilhívásokra vonatkozó kérdéseinkre, ezekre még általánosságban sem válaszolt a nyilvános tárgyaláson amúgy tanúskodó munkatársuk.
A listában csak a bázisállomások címe szerepel, így egy körülbelüli sebesség kalkulálható ki a települések távolsága alapján: a Laska néven elmentett mobil birtokosa 3.48 és 4.54 közt, vagyis 1 óra 6 perc alatt közel 150 kilométert tett meg. Ez azt jelenti, hogy a 3-as úton – ahol a sebességhatár 90 kilométer per óra, ráadásul több lakott településen halad át -, illetve utána az M3-ason, ahol a 130-as tábla van valószínűleg a megengedettnél jóval gyorsabban autózva próbálta utolérni barátnőjét.
Megvannak rá a szakértői módszerek
Ahogy arról beszámoltunk, a rendőrség az iPhone-t már a nyomozás közben kiadta Rezesovának – a vádirat szerint a lefoglalt bűnjelek közül csak ezt, illetve a szintén autóban megtalált tabletjét. Fülöp Tamást ezt – akárcsak a korábbi cikkünkben nyilatkozó, biztonsági területen dolgozó forrásunk – érthetetlennek tartja, illetve szerinte jobb lett volna csak azt követően visszaadni a készüléket, hogy egy igazságügyi szakértő már lementett róla minden adatot. "Az okostelefonok informatikai eszköznek számítanak, hiszen kvázi komplett számítógépek, ezért szerencsés lett volna, ha a nyomozó hatóság azonnal bevon egy informatikai szakértőt. Ilyenkor az első dolgunk hiteles másolatot készíteni az adatokról egy olyan eszköz segítségével, amely ’csak olvasható’ módon kapcsolódik a készülékhez. Így hitelesen biztosított, hogy a vizsgált adatokban semmilyen változás, változtatás nem történhet” – magyarázta az igazságügyi szakértő.
Azt is megjegyezte, bűnügy esetén a hatóság az sms-ek, e-mailek tartalmát is vizsgálhatja, hiszen jelentősége lehet a történtek feltérképezésében. Információink szerint azonban a Rezesovát közvetlenül a balesetet megelőzően telefonon hívogató öt embert sem hallgatták meg, hogy kiderüljön, miért próbálták folyamatosan utolérni, milyen lelkiállapotban autózott éjjel, illetve hajnalban. Korábban a balesetben elhunyt két házaspár hozzátartozóinak a jogi képviselője, Hantos Ádám azt nyilatkozta a hvg.hu-nak, hogy az eljárás során nem kapott különösebben figyelmet a mobiltelefon vizsgálata, a védelem végig arra hivatkozott, hogy Rezesova az autóban Bluetooth-on keresztül telefonált, ami nem tilos, illetve így ennek semmi köze nem lehet a balesethez. Ugyanakkor az ügyvéd szerint nem vizsgálták, hogy ez valóban így történt-e.
Megkérdeztük erről is az igazságügyi szakértőt, aki általánosságban annyit mondott, hogy „vannak korlátai, ha valaki egy nagy sebességű autóban ilyen módon telefonál. Például szerinte a menetzaj önmagában is bezavarhat, és ilyenkor előfordulhat, hogy a telefon jóváhagyást kér a hangalapú parancsra, sőt, konkrét verziókat is feldob, amiből választani kell.
Többen látták a helyszínen
Úgy tudjuk, hogy annak a nyerges vontatónak az utasa, amelyet a Fiat az ütközés pillanatában éppen előzött, rendőrségi meghallgatásán azt mondta, hogy egy „fiatal, erős testalkatú férfi” a helyszínen volt, és láthatóan köze volt a „BMW-s hölgyhöz”. Információink szerint más is látott a helyszínen egy olyan férfit, akire ráillene Trnovský személyleírása, ezt megkeresésünkre a bírósági tanú meg is erősítette, de mivel nagyon kevesen voltak jelen, kérte, hogy név szerint ne hivatkozzunk rá. Egy másik forrásunk szerint akkor kezdett világosodni, nagy volt a zűrzavar, nehéz utólag megmondani, ki volt ott, és pontosan mikortól. Hozzátette ugyanakkor, hogy a nagyon gyorsan kiérkező rendőrök azonnal lezárták az autópályát, ahol ettől kezdve óriási kocsisor torlódott fel. Mint mondta, ez a férfi ott volt a 10-15 helyszínen tartózkodó civil közt, tehát nagyon hamar oda kellett érnie, mert másként előre sem tudott volna jönni.