Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"2024-ben 22 milliárd eurót fizettek a tagállamok az orosz gázért, Ukrajna három milliárd euróval kevesebb támogatást kapott.","shortLead":"2024-ben 22 milliárd eurót fizettek a tagállamok az orosz gázért, Ukrajna három milliárd euróval kevesebb támogatást...","id":"20250224_Az-EU-tobb-penzert-vesz-orosz-gazt-es-olajat-mint-amennyivel-az-ukranokat-tamogatja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb.jpg","index":0,"item":"00801d12-96c5-4c87-989a-835b5711ab51","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250224_Az-EU-tobb-penzert-vesz-orosz-gazt-es-olajat-mint-amennyivel-az-ukranokat-tamogatja","timestamp":"2025. február. 24. 07:20","title":"Az EU több pénzért vett tavaly orosz gázt és olajat, mint amennyivel az ukránokat támogatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb649f34-bf06-4542-8ace-58f78bd15d42","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A légszennyezés továbbra is komoly problémát jelent Kínában, amely nemcsak az emberek életminőségét, hanem a gazdaságot is befolyásolja.","shortLead":"A légszennyezés továbbra is komoly problémát jelent Kínában, amely nemcsak az emberek életminőségét, hanem a gazdaságot...","id":"20250225_Kina-megszuntetne-a-legszennyezettseget-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb649f34-bf06-4542-8ace-58f78bd15d42.jpg","index":0,"item":"c099be8d-48c2-4c4b-b86f-83a82e6365a3","keywords":null,"link":"/elet/20250225_Kina-megszuntetne-a-legszennyezettseget-2025","timestamp":"2025. február. 25. 10:31","title":"Folytatódik a kék égért vívott harc Kínában, idén teljesen felszámolnák a súlyos légszennyezést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c400c331-9a3f-45fc-9ad3-37dc0a553c8f","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Mondjuk pont az USA-ban nem biztos, hogy tárt karokkal fogadják őket. ","shortLead":"Mondjuk pont az USA-ban nem biztos, hogy tárt karokkal fogadják őket. ","id":"20250224_Amerika-kedvenceinek-a-nagy-pickupoknak-is-konkurenciat-allit-a-BYD","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c400c331-9a3f-45fc-9ad3-37dc0a553c8f.jpg","index":0,"item":"797cb1e7-cd90-4325-960d-00e327e65281","keywords":null,"link":"/cegauto/20250224_Amerika-kedvenceinek-a-nagy-pickupoknak-is-konkurenciat-allit-a-BYD","timestamp":"2025. február. 24. 08:13","title":"Amerika kedvenceinek, a nagy pickupoknak is konkurenciát állít a BYD","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dacbfcd9-1dd0-4d30-9a66-5a452b4dcbc9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai Alef Aeronautics sikeresen tesztelte a repülő autóját a városban, így a vásárlók már az idei évben hozzáférhetnek a járműhöz.","shortLead":"Az amerikai Alef Aeronautics sikeresen tesztelte a repülő autóját a városban, így a vásárlók már az idei évben...","id":"20250224_repulo-auto-video-alef-aeronautics","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dacbfcd9-1dd0-4d30-9a66-5a452b4dcbc9.jpg","index":0,"item":"07f80917-3e60-45d8-9340-fbd8426a2ba9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250224_repulo-auto-video-alef-aeronautics","timestamp":"2025. február. 24. 12:03","title":"Világelső mutatvány: városban szállt fel a repülő autó, amelyet már gyártani is fognak – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92fba916-60a6-4a71-8aa3-fbb3072d29c0","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A 93 évesen is aktív Agnes Denes munkásságának jelentőségét és elismertségét jelzi, hogy a londoni ArtReview magazin egyedüli magyar származású alkotóként idén is őt válogatta be a kortárs színtér száz legfontosabb szereplője közé. Műveit most a Szépművészeti Múzeum állítja ki.","shortLead":"A 93 évesen is aktív Agnes Denes munkásságának jelentőségét és elismertségét jelzi, hogy a londoni ArtReview magazin...","id":"20250224_hvg-A-logika-rendszerei-a-rendszerek-logikaja-agnes-denes-kiallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92fba916-60a6-4a71-8aa3-fbb3072d29c0.jpg","index":0,"item":"9d49b96f-b292-4549-ad21-ad6e16224330","keywords":null,"link":"/360/20250224_hvg-A-logika-rendszerei-a-rendszerek-logikaja-agnes-denes-kiallitas","timestamp":"2025. február. 24. 16:00","title":"Aki búzamezővé alakította Manhattan szemétlerakóit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da7fe379-be64-485d-ba02-4ce7ee4a5cbc","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az énekesnő 88 éves volt.","shortLead":"Az énekesnő 88 éves volt.","id":"20250224_roberta-flack-halalhir-als-enekes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da7fe379-be64-485d-ba02-4ce7ee4a5cbc.jpg","index":0,"item":"5c265d10-3ad3-4c26-8c07-470a9f9c8110","keywords":null,"link":"/kultura/20250224_roberta-flack-halalhir-als-enekes","timestamp":"2025. február. 24. 17:29","title":"Meghalt Roberta Flack, a Killing Me Softly legsikeresebb verziójának előadója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e499d6db-c669-4bd9-80f4-5ae88e90d46b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Újabb jelentés érkezett a Vatikántól, a szombati helyzethez képest jobban van a pápa, de nem sokkal.","shortLead":"Újabb jelentés érkezett a Vatikántól, a szombati helyzethez képest jobban van a pápa, de nem sokkal.","id":"20250223_Ferenc-papa-kritikus-allapot-veseelegtelenseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e499d6db-c669-4bd9-80f4-5ae88e90d46b.jpg","index":0,"item":"2ec94eb4-2535-4d0b-8e14-2ef9e5c86aba","keywords":null,"link":"/elet/20250223_Ferenc-papa-kritikus-allapot-veseelegtelenseg","timestamp":"2025. február. 23. 21:09","title":"Ferenc pápa állapota továbbra is kritikus, már veseelégtelenség is kialakult nála","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"048e9750-0fca-4607-a159-c9dd6650a902","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ha itt valóban a béke lenne a cél, az nem így nézne ki. Nem zárható ki, hogy az Egyesült Államok valóban békét akar, de jelenleg mindent megad az oroszoknak. Takácsy Dorkával és Németh Andrással Kacskovics Mihály Béla beszélgetett.","shortLead":"Ha itt valóban a béke lenne a cél, az nem így nézne ki. Nem zárható ki, hogy az Egyesült Államok valóban békét akar, de...","id":"20250224_Fulke-podcast-Takacsy-Dorka-Nemeth-Andras-Oroszorszag-Ukrajna-haboru-evfordulo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/048e9750-0fca-4607-a159-c9dd6650a902.jpg","index":0,"item":"46fbcc7c-7d6a-46dc-afdf-cd3396f788fb","keywords":null,"link":"/vilag/20250224_Fulke-podcast-Takacsy-Dorka-Nemeth-Andras-Oroszorszag-Ukrajna-haboru-evfordulo-ebx","timestamp":"2025. február. 24. 17:05","title":"Amerika zsarolja Ukrajnát, az oroszok bele fognak nyúlni a magyar választásba is – Takácsy Dorka és Németh András a Fülkében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Kossuth tér lezárásával az ottani forgalom már Lipótváros kis utcáit terheli, így az ott lakóknak elviselhetetlen szmogban és zajban kell élniük, a káros anyagok koncentrációja – még a lakásokban is – nyolc-kilencszerese a megengedett értékhatárnak – írja a Lipótvárosunk civil kezdeményezés a hvg.hu korábbi cikkéhez fűzött levelében.
A hvg.hu-n pénteken megjelent, Csapdába eshet, ha Lipótváros felé menekül című, a lipótvárosi tervezett forgalomelterelésről írt cikkünkre reagált levelében a Lipótvárosunk civil kezdeményezés. Cikkünkben felvázoltuk, hogy az autós átmenő forgalmat hogyan ritkítanák a tervezett korlátozások. A forgalomcsökkentésben érdekelt helyi civil szervezet ehhez fűzött megjegyzéseit az alábbi levélben olvashatják.
***
Kevesen tudják, hogy a Parlament környéke és a Kossuth tér átépítése miatt a forgalom tartósan, és az Észak-Lipótvárosban lakók számára végzetesen, megváltozott. A Kossuth téri átmenő forgalom megszűnése miatt Lipótvárosban a dél-észak és észak-dél átmenő forgalmat véglegesen a kis utcákra terelték. Ennek a helyzetnek elfogadhatatlan következményei lettek: több ezer lipótvárosi polgár életminősége romlott meg, elviselhetetlen zajban, szmogban, füstben, vibrációban kell élniük.
Ezek a házak, utcák, a mi házaink, utcáink is, a mi életünk, egészségünk forog kockán, Lipótváros a mienk, az itt lakó embereké is. Elfogadhatatlan, hogy a Parlament környékének megújulásával az életminőségünk nagymértékben romoljon, hogy az eddig teljesen nyugodt és élhető lakóövezetből az átmenő forgalommal megterhelt, élhetetlen, egészséget, nyugalmat romboló terület legyen. Az átépítés miatt különösen a Honvéd (az egyetlen észak-dél irányú utca!), Szemere, Báthory, Garibaldi, Akadémia, Markó, Szalay, Steindl Imre utcák érintettek. Ezek a Kossuth tér átépítéséig élhető, kellemes, tiszta és csendes utcák voltak. Itt jó volt lakni!
MTI / Máthé Zoltán
A jelenlegi helyzet számunkra, itt lakók számára, egyenlő a katasztrófával. Ez a terület lakóövezet, ehhez méretezett utcákkal! Az elterelések következtében az érintett utcák forgalma vészesen megnőtt, nem tudunk ablakot nyitni a szmog, a zaj, és a por miatt. Hazafelé maszk gyanánt sálat teszünk orrunk, szánk elé. A kis zárt utcákban a szennyező anyagok koncentrálódnak. Korábban a forgalom széles, levegős, nyitott közterületeken, középületek között haladt. Az Alkotmány utca azonban mostanra zsákutcává vált, a Parlament körüli utak – amelyeken korábban az átmenő forgalom haladt – megszűntek.
Az Országos Közegészségügyi Intézet – régi nevén Köjál – 2013. július közepén légszennyezettséget mért a területen. Eredményeik szerint a különböző, közlekedésből származó, káros anyagok koncentrációja – még a lakásokban is – nyolc-kilencszerese a megengedett értékhatárnak. Az utcák átmenő forgalmának számlálása is azt igazolta, hogy a jelenlegi állapotok tarthatatlanok: szeptember 23-án, reggel 8 és 9 óra között 700 autó/óra/sáv haladt át a Honvéd utcán, ez a szám meghaladja a Bajcsy Zsilinszky út óránkénti egy sávra jutó forgalmát (600 autó/óra/sáv). Budapest légszennyezettség térképén jelenleg Észak-Lipótváros Budapest legszennyezettebb része! A Köjál vizsgálatában kiemelte, hogy a jelenlegi szennyezettségi szint hosszabb távon daganatos, szív-érrendszeri, és súlyos légúti betegségek kialakulásához vezethet.
Mi, itt lakók, 2013 tavaszától egyesületté szerveződve próbáljuk érdekeinket demokratikus úton, politikamentesen, civil kezdeményezésként érvényesíteni. Kezdeményezésünket a Levegő Egyesület és a Védegylet is egyértelműen támogatja.
2013 májusában a helyzet súlyosságát látva karolta fel az ügyet Puskás András, Belváros-Lipótváros alpolgármestere, aki rendszeres tárgyalásokat folytatott Lipótváros lakóival.
2013 novemberére többszörös egyeztetés után rajzolódott ki a most szavazásra kerülő forgalomcsillapítási megoldás, mely a lakóházak és középületek elérhetőségét megtartja, viszont az átmenő forgalmat kiküszöbölve, az itt élőknek élhető környezetet biztosítana. Az átmenő forgalmat – a HVG.hu-cikkben megjelent állítással szemben – nem csak a Szent István körútra és a Bajcsy Zsilinszky útra, hanem az alsó rakpartra is tereli. A HVG.hu cikkben megjelent utalás, miszerint az alsó rakpartra nem lesz lehajtó, pontatlan. Az a cikkben leírt állítás sem felel meg a valóságnak, hogy a környék közintézményei autóval elérhetetlenné válnak. A terv nem az autóforgalom megszüntetéséről szól, mindössze az átmenő forgalom kiküszöbölését tervezi. Tehát aki itt él, vagy akinek itt van dolga, annak továbbra is lehetősége lesz a környékre autóval bejönni. Ráadásul, ami a cikkben menekülő útvonalként van bemutatva, az már most sem menekülés, hanem jelenleg is csapda. Hiszen az autósok helyzetén nem javít az, hogy a Honvéd vagy Szemere utcán araszolnak egy sávban, ahelyett, hogy a többsávos körutat vagy az alsó rakpartot használnák.
Ez a forgalomrendezési terv egyébként összhangban van azzal, ami jelenleg Európa számos nagyvárosában történik, ahol a belvárosi részek autós átmenő forgalmát a turisztikailag is kiemelt területeken igyekeznek kizárni. Jó példa erre Bécs első kerülete, vagy Budapest ötödik kerületének másik oldala, Dél-Belváros, ahol egy ehhez hasonló terv már sikeresen megvalósult. Úgy gondoljuk, hogy a terv abból a szempontból is szerencsés, hogy az itt lakók érdekei egybeesnek Budapest érdekeivel. Minden városrész csak akkor lesz szép és ápolt, ha lakják is. A terv közvetett hatásai – a légszennyezettség csökkenése, a házak állagának, értékének megóvása, a lakosok kiáramlásának lassulása, Lipótváros építészeti emlékeinek megóvása, a környék turisták számára is vonzó hellyé válása – mindnyájunk érdeke!