szerző:
Kósa András
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nyolc pontba foglalták azokat az ígéreteket, melyek mostantól az ellenzéki összefogás kampányának pozitív üzeneteit jelentik majd, és amelyeket – az érintettek reményei szerint: sikerrel – szembeállítanak a rezsicsökkentéssel nyomuló Fidesz retorikájával. A központi kampány egyelőre azért visszafogott, mert vidékre koncentrálnak, és a büdzsé is véges, a Jobbikkal viszont a jövő héten kirobbanhat egy kis plakátháború.

Új fejezetéhez érkezett az ellenzéki összefogás kampánya. Mint a hvg.hu megtudta, a héten végre minden részletben megegyeztek egymással az MSZP, az Együtt-PM, a liberálisok és a DK vezetői, aminek eredménye egy nyolcpontos ígéretcsomag lett, amit a következő napokban jelentenek be, illetve kezdenek el szórólapokon és egyéb kampányanyagokon terjeszteni, Mesterházy Attila nagyméretű portréja mellett.

A nyolc pont a következő:
- 250 ezer valódi munkahely a nyílt munkaerőpiacon (erről Mesterházy Attila már beszélt.)
- nettó 100 ezer forintos minimálbér, úgy, hogy ez a munkáltatóknak nem jelent majd teheremelkedést adó, járulék tekintetében
- a mikrovállalkozások a béreket terhelő adót, járulékokat levonhatják a társasági nyereségadóból
- az alapvető élelmiszerek árának csökkentése (az áfa csökkentésével)
- „végleges és fenntartható rezsicsökkentés” (ez minden bizonnyal az Együtt-PM által is szorgalmazott, uniós forrásból indított nagyszabású lakásszigetelési, fűtéskorszerűsítési programot jelenti)
- 65 éves kor fölött, havi 100 ezer forint nyugdíj alatt, havonta 24 ezer forint erejéig igénybe vehető gyógyszertámogatás időseknek
- a kórházi várólisták csökkentése
- a gyermekszegénység felszámolása (erről is beszélt már Mesterházy Attila január 25-i országértékelésében a Sportarénában)

Mint egy szocialista forrásunk elmondta, „mindegyik pontot rengetegszer áttárgyaltuk, átszámoltuk a költségvetési vonzatait, hogy ne lehessen belekötni”. A nyolc pont nyilvánosságra hozásával az összefogás reményei szerint „elkezdődik a kampány pozitívabb, offenzívabb szakasza, a Simon-ügy után ezekkel a közlésekkel kormányképes erőként tudunk megjelenni, melynek konkrét javaslataik vannak, és ezzel a Fideszt is reakcióra késztetjük”.

Felvetésünkre, hogy nem vártak-e túl sokat, forrásunk azt mondta, „egyszerűen ennyi időbe telt, amíg meg tudtunk egyezni a végleges üzenetekben, melyek mindenki számára elfogadhatóak”.

Pozitívan? Negatívan?

A korábbi viták középpontjában – úgy tudjuk – két koncepcionális nézetkülönbség állt. A most végleges formát öltött pontokkal kapcsolatban Bajnai Gordonék ragaszkodtak ahhoz, hogy tényleg mindent számoljanak végig az utolsó forintig („volt olyan, hogy valamiben megegyeztünk, majd pár nappal később Gordon bejelentette, hogy végigszámolták, nem biztos, hogy reálisan teljesíthető, inkább húzzuk ki”), míg mások azon az állásponton voltak, hogy „egy kampányban egyrészt lehet egy kicsit nagyvonalúbbnak lenni, másrészt minden szempontból el kell menni a falig”. A másik nézeteltérés lényege az volt, hogy míg az MSZP inkább „Mesterházy Attila, mint Orbán Viktor kihívójának felépítésére” koncentrált volna, információink szerint a DK és az Együtt-PM vezetői úgy vélték, a későn összeállt szövetség leginkább a „protesthangulat felkeltésével” tud szavazókat mozgósítani.

Mesterházy Attila nyolc pont bejelentésével nyit "új korszakot" a kampányban is
Fülöp Máté

A korábbi nézeteltérések nagyrészt abból adódtak, hogy a pártszövetség forrásai jelenleg igencsak végesek, így nem mindegy, mire megy a pénz. A megoldás végül kompromisszum lett: A Mesterházy Attilát ábrázoló óriásplakátok mellett a „Fidesz és a Civil Összefogás Fórum hazugságait leleplező” kis füzetet is országosan terjesztenek.

Részben a szűkös forrásokkal magyarázták azt is, hogy egyelőre viszonylag kevés látszik az országos kampányból, óriásplakátok, egyéb közterületi reklámok, tömegközlekedési járműveken elhelyezett hirdetések tekintetében visszafogott az ellenzéki összefogás. Ennek ugyanakkor koncepcionális oka is van forrásunk szerint: mivel a választókerületi eredményeknek soha nem volt még ekkora jelentősége, így inkább oda koncentrálódik a figyelem és a pénz is (egyelőre).

Mesterházy Attila jelenleg országjárása közepén tart (csütörtök este például Marcaliban volt), és a következő napokban fog részletesen beszélni a nyolc pontról; a szövetség többi tagja is folyamatosan tart fórumokat. Bajnai Gordon szerdán például Pomázról Szentendrére utazott HÉV-vel sajtónyilvánosan, közben a peronokon aláírásokat gyűjtő aktivistákkal és az utazóközönség érdeklődő tagjaival is elbeszélgetett. Annak, hogy az „Összefogás” nevet váratlanul „Kormányváltás”-ra cserélték a plakátokon, forrásunk nem tulajdonított különösebb jelentőséget, mondván: „a kampányban úgyis az egyes arcok – Mesterházy, Bajnai, Gyurcsány – számítanak, a szavazólapon pedig úgyis mind az öt párt neve szerepelni fog”.

Plakátháború jöhet

Elkészült egy Szabó Tímea, Mesterházy Attila, Bajnai Gordon, Gyurcsány Ferenc és Fodor Gábor részvételével forgatott közös kampányfilm is, melyben információink szerint az érintettek választókkal találkoznak (valamennyien önkéntesek, nem színészek). A polgárok egy-egy őket is érintő problémát mondanak el a pártvezetőknek, akik erre a kamerába fordulva elmondják az összefogás programjának megfelelő intézkedéstervét.

Megvan a március 15-i közös ünneplés forgatókönyve is – mindenki ígéri, hogy „most már tényleg” nem fordulhat elő olyan blama, mint tavaly október 23-án, hogy a közös fellépést valamelyik résztvevő meghekkeli. A Szabad Sajtó útjára szervezett rendezvényre invitáló plakátok jövő héten kerülnek az utcára, az ellenzéki összefogás „Talpra magyar!” felkiáltással hív majd utcára.

Érdekes, hogy a Jobbik szintén ugyanezzel a Petőfi-idézettel kampányol plakátokon, sőt, szocialista forrásunk szerint ők egyenesen ledöbbentek, amikor meglátták a radikális párt plakátjait, mert ezek dizájnjukban is hasonlítanak az ellenzéki összefogáséra. Informátorunk ugyanakkor azt mondta: már sem pénz, sem idő nem volt, hogy a legyártott plakátok helyett újakat készítsenek, ugyanakkor „dokumentálni tudják, hogy ők előbb adták le a megrendelést, mint a Jobbik”.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!