szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Égető szükség lenne a statisztikai mutatók, azaz az érettségi feladatok tényleges beválásának ellenőrzésére – véli a Nyelvtudásért Egyesület. Az érettségi adatsorok feldolgozása, elemzése, az elemzések eredményének visszacsatolása kulcsfontosságú egy hitelesen mérni képes feladatlap összeállításához – írják.

A Nyelvtudásért Egyesület szerint az idei, emelt szintű angol nyelvi érettségi hallás utáni szövegértés feladatairól szakmai fenntartások megfogalmazhatóak, de a valódi problémát a feladatok előzetes kipróbálásának és utólagos elemzések, korrekciók elvégzésének hiánya okozza. Ezek nélkül pedig a nyelvi érettségi nem tekinthető szakszerűen, megbízhatóan mérő vizsgának – emelték ki az MTI-hez eljuttatott közleményben.

Mint kifejtették: nyelvtudásmérési szakértők és nyelvtanárok elemezték és próbálták ki az érettségi valós körülményei mellett az elmúlt napokban nagy visszhangot kiváltó angol emelt szintű érettségi feladatokat. Miközben a feladatok egyértelmű előnye, hogy autentikus szöveganyagot dolgoznak fel, és többféle részkészség mérését is megcélozzák, a szakértők több szakmai fenntartást is megfogalmaztak a feladattípusokkal és egyes feladatrészek követelményszintjével kapcsolatban.

Az idei hallás utáni szövegértési feladatok leglényegesebb hiányossága és valódi tanulsága az, hogy az értékelési útmutatókban semmilyen jel nem utalt arra, hogy az értékelők a megfigyelt nyelvi eszközöket és az értük járó pontokat bármilyen, szakmai standardoknak megfelelő, előzetes vagy utólagos statisztikai elemzéseknek vetnék alá. Ha nincs állandó és következetes standard, akkor valós hátrány éri azokat az érettségizőket, akik az idei feladatot kapták azokkal szemben, akiknek például a tavalyi feladat jutott, vagy a jövő évi példákat kell majd megoldaniuk – közölték.

A mérési szakértők kiemelték: égető szükség lenne a statisztikai mutatók, azaz a feladatok tényleges beválásának ellenőrzésére. Az érettségi adatsorok feldolgozása, elemzése, az elemzések eredményének visszacsatolása kulcsfontosságú egy hitelesen mérni képes feladatlap összeállításához. Ez a jelenlegi nyelvi érettségi leggyengébb és legkritikusabb pontja. Szakértők közel 10 éve igyekeznek felhívni a figyelmet erre, külön kiemelve, hogy a nemzetközi normáknak megfelelő mérés és visszacsatolás megvalósítása csupán szakmai döntést igényel, annak költsége a teljes érettségire fordított források mellett elhanyagolható tételt jelentene – írták, hozzátéve: amíg ebben nem történik változás, és a nyelvi érettségire nem vonatkoznak ugyanolyan minőségbiztosítási előírások, mint az akkreditált vizsgarendszerekre, addig minden tartalmi kritika a jövőben is kezelhetetlen marad.

Az Eduline oktatási portál múlt pénteken írt arról, hogy az előző napi angol érettségi után többen jogi lépéseket tennének a hangfelvétel rossz minősége miatt, mert szerintük a beszélőket nem lehetett érteni. Az Oktatási Hivatal (OH) azt közölte, hogy az angol nyelvi emelt szintű érettségi hanganyaga minden tekintetben megfelelt a vizsgaleírás előírásainak. Az ügyben e hét kedden a köznevelési államtitkárság is megszólalt, közölve: az angol nyelvi érettségi ügyében nem tart sem szükségesnek, sem lehetségesnek rendkívüli intézkedést. Budapest Főváros Kormányhivatala csütörtökön azt közölte az MTI-vel: vizsgálja az angol emelt szintű érettségi technikai jellegű problémáival kapcsolatos, időben beérkezett beadványokat, de a feladatlapok és a hanghordozók szakmai minőségének vizsgálata nem feladatuk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!