Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fa6dfee0-3ff3-46fb-887d-b03345c3f26c","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Csaknem Alaszkáig vitték a Tu-160-as stratégiai bombázóikat. Úgy okoskodhatnak, hogy közúton nem elérhető a bázisuk, így nem kell drónoktól tartani.","shortLead":"Csaknem Alaszkáig vitték a Tu-160-as stratégiai bombázóikat. Úgy okoskodhatnak, hogy közúton nem elérhető a bázisuk...","id":"20250608_bering-tenger-anadir-tu-160-strategiai-bombazo-repuloter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa6dfee0-3ff3-46fb-887d-b03345c3f26c.jpg","index":0,"item":"1e7d06b0-8db3-4d71-bfac-e8b19de84057","keywords":null,"link":"/vilag/20250608_bering-tenger-anadir-tu-160-strategiai-bombazo-repuloter","timestamp":"2025. június. 08. 21:26","title":"Az oroszok a Bering-tenger partjáig menekítették a legmodernebb bombázóikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75409b35-1442-4e85-a6c6-10d651eec342","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A nem érintettektől pedig bocsánatot kért. ","shortLead":"A nem érintettektől pedig bocsánatot kért. ","id":"20250607_Hajdu-B-Istvan-elmagyarazta-miert-anyazott-egy-elo-meccs-kozben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75409b35-1442-4e85-a6c6-10d651eec342.jpg","index":0,"item":"5a97bd99-7d59-4e00-9ac9-138588357156","keywords":null,"link":"/sport/20250607_Hajdu-B-Istvan-elmagyarazta-miert-anyazott-egy-elo-meccs-kozben","timestamp":"2025. június. 07. 15:38","title":"Hajdú B. István elmagyarázta, miért anyázott egy élő meccs közben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"65487a21-bca3-4543-aea0-209ca6958994","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Nyolc év után búcsúzott a klubtól, hogy Szoboszlai Dominik és vélhetően Kerkez Milos csapattársa legyen.","shortLead":"Nyolc év után búcsúzott a klubtól, hogy Szoboszlai Dominik és vélhetően Kerkez Milos csapattársa legyen.","id":"20250607_Hivatalos-leigazolta-a-Puskas-Akademia-kapusat-a-Liverpool-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65487a21-bca3-4543-aea0-209ca6958994.jpg","index":0,"item":"85af748a-590c-4d79-b0f1-6fd6de0d2111","keywords":null,"link":"/sport/20250607_Hivatalos-leigazolta-a-Puskas-Akademia-kapusat-a-Liverpool-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 18:16","title":"Hivatalos: leigazolta a Puskás Akadémia kapusát a Liverpool","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","shortLead":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","id":"20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a.jpg","index":0,"item":"986672ce-3100-4f85-879d-4a69699ccc62","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","timestamp":"2025. június. 07. 09:48","title":"Indul a szezon, több kilométeres torlódás az autópályákon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ed6010d-36f3-46eb-885b-6df1023177bd","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A roller egy társasház negyedik emeletén gyulladt ki Franciaországban, de még a nyolcadik emeleten is belehaltak ketten a füst miatti fulladásba.","shortLead":"A roller egy társasház negyedik emeletén gyulladt ki Franciaországban, de még a nyolcadik emeleten is belehaltak ketten...","id":"20250608_Negy-ember-halalat-okozta-egy-kigyulladt-elektromos-roller","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ed6010d-36f3-46eb-885b-6df1023177bd.jpg","index":0,"item":"0c8877a7-9ee7-44e0-9a90-2163f17d46e9","keywords":null,"link":"/vilag/20250608_Negy-ember-halalat-okozta-egy-kigyulladt-elektromos-roller","timestamp":"2025. június. 08. 14:53","title":"Négy ember halálát okozta egy kigyulladt elektromos roller","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"894d0ddb-7127-4a85-8c82-bcea08716fe0","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"A magyar irodalmi élet két és fél évszázadát tekinti át „helyreigazító” tanulmánygyűjteményében a 85 esztendős Nyerges András író, akinek „kellemetlenkedő” írásaiból még az is kiderül, miben értett egyet Lukács György marxista filozófus és Prohászka Ottokár nemzetvédő püspök.","shortLead":"A magyar irodalmi élet két és fél évszázadát tekinti át „helyreigazító” tanulmánygyűjteményében a 85 esztendős Nyerges...","id":"20250608_hvg-irodalomtortenet-nyerges-andras-a-tortenet-lathato-fele-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/894d0ddb-7127-4a85-8c82-bcea08716fe0.jpg","index":0,"item":"fe76ada6-8e6c-4f73-8ccf-10bc7d6af154","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-irodalomtortenet-nyerges-andras-a-tortenet-lathato-fele-konyv","timestamp":"2025. június. 08. 14:30","title":"„Istenkáromló oknyomozásokkal” teszi helyre több száz év magyar irodalmi életét Nyerges András","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa","c_author":"Alsó-Ausztria","category":"brandcontent","description":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig – méltán tartozik Európa legnépszerűbb biciklis útvonalai közé. A legtöbben a Passau és Bécs közötti szakaszt választják, ha azonban egyedibb, természetközelibb élményeket keresünk, érdemes egy ponton letérni erről a fő vonalról, és bebarangolni Alsó-Ausztria egyik legizgalmasabb régióját: a Mostviertelt.","shortLead":"A Duna menti kerékpárút – amely 1200 kilométer hosszan kanyarog Németországtól, Donaueschingentől egészen Budapestig –...","id":"20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e34caa37-b9c0-4437-9485-847edc0155aa.jpg","index":0,"item":"908ee919-89ff-4a1f-83da-fb4ec640817f","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250422_also-ausztria-kerekpar_duna_alpok","timestamp":"2025. június. 07. 15:30","title":"Látványos kitérő: kerékpáron a Duna és az Alpok között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03f3abd9-37b5-4fde-8d00-655412a0c128","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A hétvégi kánikula miatt megduplázódott az orvosi segítséget kérő emberek száma tavalyhoz képest. ","shortLead":"A hétvégi kánikula miatt megduplázódott az orvosi segítséget kérő emberek száma tavalyhoz képest. ","id":"20250608_ujraelesztes-csiksomlyoi-bucsu-kanikula","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03f3abd9-37b5-4fde-8d00-655412a0c128.jpg","index":0,"item":"52ccb741-ff7e-4bee-89fc-19832b43ea75","keywords":null,"link":"/kultura/20250608_ujraelesztes-csiksomlyoi-bucsu-kanikula","timestamp":"2025. június. 08. 16:31","title":"Újra kellett éleszteni egy nőt a csíksomlyói búcsún","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Milyen adatok alapján mondja a kormány, hogy egyre többet költ az oktatásra, miközben minden hozzáférhető kutatás és statisztika ennek ellenkezőjét bizonyítja? Mire alapozza a kabinet azt a – magyar oktatáspolitikát meghatározó – tételét, hogy túl sok a diplomás az országban? Néhány kérdésünkre kedden nem kaptunk választ Palkovics Lászlótól. Most igen. De nem lettünk okosabbak.
Kedden online fogadóóra keretében adott lehetőséget Palkovics László, hogy az újságírók faggassák a felsőoktatás és a közoktatás kérdéseiről. Korábbi cikkünkben beszámoltunk a Klik nagyszabású átalakításáról, a Közoktatási Kerekasztal munkájáról, a pedagógusok sztrájkjának előkészítéséről szóló gondolatairól, ám jeleztük, hogy több kérdésre nem kaptunk választ a cikk megjelenéséig.
Egyre több pénz?
Az államtitkárság közben megküldte eddig hiányolt válaszait. Érdeklődtünk például arról a számháborúról, amely a kormány és az oktatáskutatók, illetve a „tanárlázadás” szereplői között zajlik.
Kérdésünk így hangzott: „Az elérhető adatok alapján 2014-ig folyamatosan csökkentette a kormány az oktatásra fordított forrásokat. Az OECD-országok viszonylatában Magyarország költötte 2013-ban csaknem a legkevesebbet – 5564 dollárt – egy-egy tanulónak az általános iskolától a felsőfokú oktatásig tartó útjára. Ugyanez GDP-arányosan: míg 2003-ban még a GDP 5,8 %-át költöttük az oktatásra, azóta ez folyamatosan csökkent, 2010 óta meredekebben, és tavaly már ez az arány 4% alatt volt. Ehhez képest Orbán Viktor hétfőn a parlamentben azt mondta, hogy folyamatosan több forrás jut az oktatásra. Hol vannak ezt bizonyító, hozzáférhető adatok?”
Palkovics László oktatási államtitkár sajtótájékoztatót tart az Emberi Erőforrások Minisztériumában Reagálás a Pedagógusok Szakszervezete által szervezett tüntetésre címmel 2016. február 13-án.
MTI / Mohai Balázs
Az Emmi válaszát is szó szerint idéznénk:
„Az adatok mögött kiemelendő, hogy a GDP az elmúlt 4-5 évben növekszik, ez is befolyásolja az adott évi nominális köznevelési intézmények oktatási kiadásainak GDP-hez viszonyított arányát. Az EU-s források közül a statisztikákban egyértelműen csak azok az EU-s források szerepelnek, amelyek a köznevelési intézmény közvetlen költségvetésében jelennek meg, azok tehát nem a számítás alapjai, amelyek valamely irányító hatóság közvetlen költségvetésében támogatták a köznevelést.”
Elég nehéz értelmezni a fenti mondatokat, de megpróbáljuk. Az első mondat szerint az oktatásra fordított összeg a GDP arányában tehát azért növekszik, mert a GDP az elmúlt évben növekszik. Ez az ortodox matematika szerint nem értelmezhető, hiszen itt egy arányra kérdeztünk rá, ami attól nem változik, hogy a GDP nő vagy csökken. Azaz ha tényleg kilőne a GDP, de annak továbbra is csak a 3,9 százalékát fordítanák oktatásra, az csak nominálértékben jelentene változást.
A második mondat pedig mintha azt jelentené, hogy azok a pénzek, amelyeket nem az iskolák kaptak, az uniós statisztikákban nem jelennek meg. Tehát van egy csomó olyan forrás, amely nem az iskolákat támogatta. De akkor hova tűnt, mire fordították? – merül fel az újabb kérdés.
Végül megadták az adatok forrásait (ugye, a kérdésünk az volt, hogy milyen adatokra támaszkodva mondta Orbán Viktor, hogy folyamatosan nő az oktatási költségvetés). Az első az Oktatási Évkönyv, amelynek a 172. oldalán található ábra szerint 2013-ig folyamatosan csökkentek a költségvetés oktatási kiadásai. A másik két forrásként megjelölt dokumentum a 2014-es büdzsé, illetve a KSH költségvetési végrehajtási törvényeiről szóló adatai a kérdésünkre nem adnak választ. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat Egyéni bérek és keresetek statisztikájának a pedagóguskeresetekre vonatkozó adataiból is csak azt látjuk, hogy 2014-ben átlag bruttó 290 ezer forintot kerestek a tanárok (ami átlag nettó 190 ezer forint körül van). Az OECD adatai szerint azonban elkeserítő a magyar tanárok bérhelyzete: a 15 éve a pályán lévő magyar pedagógusok kereseténél csak a szlovák kollégáiké rosszabbak a fejlett országokban.
Tanácsot kérnének az OECD-től, de nem hisznek neki
„Az OECD nemrég megjelent Education at a Glance: OECD Indicators c. tanulmánya szerint kifejezetten alacsony a diplomások aránya Magyarországon. Ha a jelenlegi tendenciák fennmaradnak, várhatóan a magyar lakosság csupán 22 százaléka szerez alapképzésben oklevelet az élete során, doktori címet pedig csupán 0,7 százalékuk. Mindkét mutató a legalacsonyabbak között van az OECD-országok között. Ez erősen ellentmond a 'túl sok a diplomás' kormányzati szlogennek. Tervezik, hogy ellentétben az eddigi drasztikus szűkítéssel, újra szélesebbre tárják az utakat a felsőoktatás felé?” – szólt egy másik kérdésünk Palkovics államtitkárhoz.
Erre a következő magyarázatot kaptuk: „Az OECD statisztikái jól tükrözik azt a helyzetet, hogy az ezredforduló előtt a magyar társadalomban nagyon alacsony volt a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya, az országos átlagban 22%-os arány a nagy létszámú, 34 év feletti generáció alacsony végzettségi mutatóira vezethető vissza. Önmagában az alapképzésben oklevelet szerzők aránya sem mutathat pontos eredményt, hiszen – más országokkal ellentétben – Magyarországon léteznek nagy létszámú osztatlan képzések (orvosképzés, tanárképzés, jogászképzés), melyek statisztikailag a mesterképzésben jelennek meg.
Az igazán jó mutatót a 30-34 évesek körében mért adatok jelentik, ez az érték Magyarország esetén 2014-ben már 34,1%-os volt (csak összehasonlításképpen Németország azonos értéke 31,4%), és az arány az utóbbi években folyamatosan javult. Ezt a mutatót vizsgálja az Európai Unió 2020-as stratégiája is. Ezzel összhangban a Fokozatváltás a felsőoktatásban című stratégia is 35%-os arányban jelöli meg a Magyarországon elérendő célértéket, ami mindössze néhány százalékkal marad el az Európai Unió 2020-ra megfogalmazott célértékétől.”
Fülöp Máté
Azaz a kormány szerint nem relevánsak az OECD adatai. (Nehéz lesz így a kerekasztalra meghívott OECD-szakértőkkel tárgyalni.) Mint írják, nem is látják tehát megalapozottnak, hogy „középtávon, felmenő rendszerben csupán 22%-os lenne a felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya Magyarországon, hiszen az új generációk vonatkozásában ennél lényegesen magasabb értékeket mérhetünk”. Azt is hozzáteszik, hogy a 35%-os végzettségi arány megtartása érdekében kedden zárult felvételi jelentkezési időszakban is mintegy 100 ezer magyar állami ösztöndíjas hely várta a jelentkezőket, és „további lépésekre kerül sor a lemorzsolódás csökkentése érdekében”.
Az érdekelt felek „közvetlenül leképezése”
A harmadik elsőre megválaszolatlan kérdésünk az volt, hogy miért gondolja az Emmi, hogy a köznevelési kerekasztalra meghívott szervezetek képviselői valóban kompetensek a köznevelés problémáit illetően. „Nem megkérdőjelezve e szervezetek létjogosultságát, de biztos, hogy például a Katolikus Pedagógiai Szervezési és Továbbképzési Intézet, a Nemzeti Ifjúsági Tanács, a Magyar Művészeti Akadémia, a Nagycsaládosok Országos Egyesülete, a Kárpát-medencei Családszervezetek Szövetsége a legkompetensebb szereplői a magyar közoktatásnak, ők képviselik leginkább a diákokat, családokat, tanárokat?” – kérdeztük.
Az államtitkár elismerte, hogy a Köznevelési Kerekasztal tagjainak száma limitált, de hozzátette, hogy „a plenáris üléseken megjelenő 'érdekeltségi körök’ közvetlenül leképezik a köznevelési rendszerben érdekelt feleket, ’oldalakat’ (diákok, szülők, munkaadók, fenntartók, érdekképviseletek, tudomány, pedagógusképzők, pedagógus szakmai szervezetek és a Kormány képviselői)”. Illetve megjegyezte, hogy a kerekasztal tagjainak feladata közvetíteni, becsatornázni a működési területükhöz tartozó, a köznevelési rendszerben érdekelt más testületek, szervezetek, kamarák véleményét, álláspontját a kerekasztal és a munkacsoportok üléseire.
„A Kerekasztal tehát a magyar köznevelési rendszer meghatározó szereplőinek hosszú távú együttműködésére létrehozott egyeztető fórum, amelynek munkájába a tagokon és a munkacsoportokon keresztül gyakorlatilag minden köznevelésért tenni akaró szervezet bekapcsolódhat” – írta válaszában az államtitkár.