Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"1868191d-d41c-462a-8bcb-c8ace6e948cc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Debreceni Járási Ügyészség a férfit súlyosabban minősülő hulladékgazdálkodás rendje megsértésének bűntettével vádolja. ","shortLead":"A Debreceni Járási Ügyészség a férfit súlyosabban minősülő hulladékgazdálkodás rendje megsértésének bűntettével...","id":"20250219_5-ev-alatt-kozel-negy-tonna-akkumulatorhulladekot-gyujtott-ossze-a-debreceni-ferfi-felfuggesztettet-kaphat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1868191d-d41c-462a-8bcb-c8ace6e948cc.jpg","index":0,"item":"f6626e84-7a36-4822-ae5a-197a468b0976","keywords":null,"link":"/itthon/20250219_5-ev-alatt-kozel-negy-tonna-akkumulatorhulladekot-gyujtott-ossze-a-debreceni-ferfi-felfuggesztettet-kaphat","timestamp":"2025. február. 19. 08:07","title":"Közel négy tonna akkumulátorhulladékot gyűjtött össze a debreceni férfi, felfüggesztettet kaphat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0127beb-95d3-4003-88ff-558f6e49688e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ugyan a 2024-es, első tesztrepülés meghiúsult, de az amerikai űrhivatal már javában teszteli az X-59-et, és erről most egy videót is kiadtak. ","shortLead":"Ugyan a 2024-es, első tesztrepülés meghiúsult, de az amerikai űrhivatal már javában teszteli az X-59-et, és erről most...","id":"20250219_nasa-lockheed-martin-x59-hiperszonikus-repulogep-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0127beb-95d3-4003-88ff-558f6e49688e.jpg","index":0,"item":"b5f434df-856e-4329-984b-360ba7c03d1d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_nasa-lockheed-martin-x59-hiperszonikus-repulogep-teszt","timestamp":"2025. február. 19. 11:03","title":"Nyers erő: beindította a Concorde utódjaként emlegetett repülőgép hajtóművét a NASA (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2672687e-63fe-40f6-bc76-63fb2b37de95","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A hasi fájdalomra panaszkodó férfit a háziorvoshoz irányították.","shortLead":"A hasi fájdalomra panaszkodó férfit a háziorvoshoz irányították.","id":"20250218_vademeles-korhaz-beteg-elkuldtek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2672687e-63fe-40f6-bc76-63fb2b37de95.jpg","index":0,"item":"5139d3aa-ddb7-4a42-ae10-9ccffa92f924","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_vademeles-korhaz-beteg-elkuldtek","timestamp":"2025. február. 18. 11:25","title":"Vádat emeltek a kórházi dolgozók ellen, akik elküldtek egy beteget, és az másnapra meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b26b6ab-2009-488f-979e-f98f92ab6b37","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az ügynek csütörtökön lett volna az első tárgyalási napja, ahol Lánczinak is meg kellett volna jelennie, ám a Szuverenitásvédelmi Hivatal elnöke visszavonta a keresetét.","shortLead":"Az ügynek csütörtökön lett volna az első tárgyalási napja, ahol Lánczinak is meg kellett volna jelennie, ám...","id":"20250219_Lanczi-Tamas-AVO-borkabat-per-kereset-visszavonasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b26b6ab-2009-488f-979e-f98f92ab6b37.jpg","index":0,"item":"7f1d723b-d2eb-445a-98d9-463d713e24a9","keywords":null,"link":"/itthon/20250219_Lanczi-Tamas-AVO-borkabat-per-kereset-visszavonasa","timestamp":"2025. február. 19. 21:15","title":"Lánczi Tamás már nem akar pereskedni az ÁVO-s bőrkabát miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e05a3be7-ff12-442f-9789-ae153a89285c","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Magyarországon a lakosság több mint 90 százaléka saját tulajdonú ingatlanban él, ami nemzetközi összehasonlításban is kimagasló arány. Ugyanakkor a Magyar Nemzeti Bank legújabb statisztikái meglepő képet festenek Budapest lakóingatlan-piacáról: a fővárosi ingatlanok mindössze 68 százalékában lakik a tulajdonos. A Bankmonitor írt arról, mi minden következik ebből.","shortLead":"Magyarországon a lakosság több mint 90 százaléka saját tulajdonú ingatlanban él, ami nemzetközi összehasonlításban is...","id":"20250219_lakas-ingatlanpiac-hitel-alberlet-bankmonitor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e05a3be7-ff12-442f-9789-ae153a89285c.jpg","index":0,"item":"bb6a34cc-6ff6-438b-bc05-f750ff1b8a76","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250219_lakas-ingatlanpiac-hitel-alberlet-bankmonitor","timestamp":"2025. február. 19. 11:58","title":"Rengeteg pénzt vihetnek a befektetők az ingatlanpiacra, megdrágulhat a lakás bérlése és a vásárlása is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98a29f7f-61d1-459a-8f00-a603e46b74da","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"Napokon belül használhatatlanná válik a Humane eszköze, az Ai Pin – a 270 ezer forintos árát szinte mindenki bukja, a céget pedig megveszi a HP. De nem azért, hogy újabb hasonló eszközt adjon ki.","shortLead":"Napokon belül használhatatlanná válik a Humane eszköze, az Ai Pin – a 270 ezer forintos árát szinte mindenki bukja...","id":"20250219_humane-ai-pin-kudarc-leallas-eladas-hp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98a29f7f-61d1-459a-8f00-a603e46b74da.jpg","index":0,"item":"95ce5aa0-f8dd-47b9-aaa0-b7dba67523f2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_humane-ai-pin-kudarc-leallas-eladas-hp","timestamp":"2025. február. 19. 09:15","title":"Kész, vége: megbukott a készülék, amely azt ígérte, leváltja az okostelefonokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2ab4b2f-1924-4007-9422-9affc1593a46","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Európai Unió az orosz-amerikai tárgyalások alatt sem áll le Ukrajna támogatásával.","shortLead":"Az Európai Unió az orosz-amerikai tárgyalások alatt sem áll le Ukrajna támogatásával.","id":"20250218_europai-unio-ukrajna-katonai-segely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2ab4b2f-1924-4007-9422-9affc1593a46.jpg","index":0,"item":"3bff66db-b75a-48df-9e03-6c8c66ba1624","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_europai-unio-ukrajna-katonai-segely","timestamp":"2025. február. 18. 21:47","title":"Az EU 6 milliárd eurós katonai segélycsomagot küldene Ukrajnának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56d26a8f-23ce-4b5c-9a17-511a01ec86af","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bekerült a Guinness-rekordok könyvébe két harmadéves egyetemista – azzal, hogy 84 percen át lebegtettek, és tartottak „életben” egy szappanbuburékot. Bár ez nem tűnik nagy durranásnak, de a tudományban ez fontos lehet.","shortLead":"Bekerült a Guinness-rekordok könyvébe két harmadéves egyetemista – azzal, hogy 84 percen át lebegtettek, és tartottak...","id":"20250218_szappanbuborek-lebegtetes-guinness-rekord-84-perc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56d26a8f-23ce-4b5c-9a17-511a01ec86af.jpg","index":0,"item":"9c328fbe-b423-40ff-b020-fb8712ce002b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_szappanbuborek-lebegtetes-guinness-rekord-84-perc","timestamp":"2025. február. 18. 15:03","title":"Guinness-rekord: 84 percen át lebegtetett egy szappanbuborékot két egyetemista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Torlódó villamos: milliárdokért áll a dugóban, pedig lenne filléres megoldás
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Hol a Kolosy téren, hol a Lukács fürdő előtt, hol a Vörösvári úti végállomásnál torlódnak fel a villamosok, és ez a többi vonallal hangoltság miatt még a város másik végén is nap mint nap felborítja a menetrendet. A BKK tud a problémáról, de nem kaptunk rá választ, mit kíván tenni ellene. Pedig több pofonegyszerű beavatkozással is orvosolni lehetne a helyzetet.
Egyes szakmai berkekben már csak „torlódó villamosoknak” hívják a fonódót, hiszen a járművek a vonalon több helyen is rendszeresen kénytelenek akár 5-10 perceket vesztegelni. A legrosszabb a helyzet a Szent Lukács Gyógyfürdő előtt, ahol a Margit körút beállása, illetve egy rosszul beállított lámpa miatt az autók egészen a Komjádi Béla utcáig, egy megállónyit torlódnak vissza.
A villamos itt a közúti forgalommal közös sávban halad, így a csúcsforgalomban rendszeresen kényszerül hosszú ácsorgásra. Pedig a különböző vonalak hangoltsága miatt a Frankel Leó úton elakadó villamosok egész Buda közlekedését fel tudják borítani. Például a Lukács fürdő előtt csak 3 vagy 4 percet megcsúszó 17-es villamos egészen pontosan a 61-essel együtt fog végighaladni az Alkotás utcán és a 47-essel karöltve a Fehérvári úton, ezzel a fél budai hálózaton dupla várakozási időket okozva.
hvg.hu
De nem ez az egyetlen neuralgikus pontja a Bécsi úti vonalnak, már egy éve, a hálózat elindulásakor is megírtuk, hogy rengeteg a probléma az új rendszerrel – ezeket azóta csak részben sikerült kijavítani. A Bécsi úti végállomás kapacitását egyszerűen szűkre tervezték, ezért – noha itt már javult a helyzet – csúcsforgalomban még mindig megesik, hogy egyszerre két-három villamos vesztegel a peron előtti lámpánál.
A Kolosy téren is mindennapos volt, hogy egy egész megállónyit torlódtak vissza a villamosok a lámpától, itt viszont módosítottak a lámpacikluson és betiltották a jobbra kanyarodást is, és ez lényegében megszüntette a dugókat.
A BKK is tud a problémákról, de egyelőre nem lép
Az eredeti terv szerint a célforgalom kivételével kitiltották volna a villamossal közös sávban haladó szakaszokról az autókat, de a pletykák szerint ezt maga a Bécsi úton autóval munkába járó főpolgármester vétózta meg. Bárhogy volt is, az autók átterelése a Lajos utcáról az Árpád fejedelem útjára egyből perceket hozna, és sokkal menetrendszerűbb lenne a 17-19-41-es villamos. De a helyzetet akár a Lukács fürdő előtti lámpa áthangolása is javíthatná, mely nagyon rövid zöldet ad a körút felé haladó autósoknak, ha pedig a parkolókat szüntetnék meg, a közúti forgalmat el lehetne választani a villamosétól.
A Közlekedő Tömeg szakblog azt javasolja, hogy a Margit híd felé haladó irányba teljesen tiltsák ki az autókat a Bécsi és Frankel Leó útról, és vezessék erre a 9-es és 109-es buszt is. Cserébe megszüntethető lenne az Árpád fejedelem útján a buszsáv, és ott kettő helyett három sávon haladhatnának az autók.
A BKK-t és a Budapest Közutat is kérdeztük, hogy tudnak-e a problémáról és milyen megoldást terveznek, de cikkünk megjelenéséig nem válaszoltak. Az őket hetek óta emailekkel bombázó Közlekedő Tömegtől azonban tudjuk, hogy a BKK értesült a helyzetről, egyes pletykák szerint azonban nincs ember, aki hozzányúlna a Bécsi úti autóforgalomhoz, feltéve, ha nem szeretné nagyon magára haragítani Tarlós Istvánt.
Behálóznák Budapestet
Noha szinte mindenkinek a torlódások, a késések és az éveken át tartó feltúrások jutnak eszébe a budai fonódó villamoshálózatról, a tömegközlekedést favorizálók szerint ez egy jól átgondolt projekt volt, amelynek csak a megvalósítása nem sikerült jól. Ezt tartják az egyik legfontosabb és a legolcsóbb közlekedési fejlesztésnek, amely a rendszerváltás óta Budapesten történt, melyben csak három vágánykapcsolatot kellett visszaállítani – a Széll Kálmán téren, a Margit híd budai hídfőjénél, illetve a Bem rakparton, és ennek hatására mégis egész Buda közlekedését át lehetett szervezni, így ma már természetes, hogy átszállás nélkül lehet elérni Óbudáról a Fehérvári útra vagy a Kolosy térről a Déli pályaudvarra, és elbúcsúzhattunk a dugóban araszoló 86-os busztól is.
MTI / Jászai Csaba
A villamosprojektek sora a 3-as villamos létrehozásával kezdődött 2001-ben, vagyis az Örs vezér tere két oldalán végállomásozó 13-as és 63-as vonal egyesítésével. Azután sorra nyúltak tovább a budapesti villamosvonalak: 2003-ban a 41-es hosszabbodott a Móricz Zsigmond körtértől a Batthyány térig, 2007-ben pedig az 59-est hosszabbították a János kórházig. 2008-ban összekötötték a 61-est az 56-ossal, valamint a 62-est a 28-assal.
Ezt követően épült ki a budai fonódó villamoshálózat: 2014. októbertől 2015. december 23-ig folytak a munkák, és 2016. január 16-án utazhattunk először Ó- és Újbuda között villamossal átszállás nélkül. A 2009-ben kezdődött tervezéstől 2014-ig akadozott a projekt kivitelezésének megkezdése, elsősorban Láng Zsolt, a II. kerület fideszes polgármestere akadályozta a vonal kiépítését. Majd az építkezésekre is biztos sokáig fogunk emlékezni: ekkor zajlott egyszerre a Széll Kálmán tér átépítése, a nagykörúti villamosvonal-felújítás és a fonódó építése.
A fonódó villamoshálózat 15,9 milliárd forintért készült el, ebből 10,8 milliárd volt a Széll Kálmán téri ág, aminek 68,3%-át Brüsszel fizette – ez a régi 17-es vonalának felújítását és a Margit hídi és Széll Kálmán téri kapcsolatok kialakítását foglalta magába. További 5,1 milliárdból épült a Bem rakparti ág, azaz a rakparti vágányok visszaállítása, valamint a Lánchíd alagútjának átépítése. Ennek 90,4%-át adta az EU.
Az akadozó villamosprojekt
De még mindig lehetne folytatni a budapesti villamosok összekötését, csupán egy-két új vágánykapcsolat kialakításával. Pl. a Pesterzsébet felől jövő 51-es villamos a Mester utcától a 24-es és a 2-es vonalán egészen a Jászai Mari térig mehetne, a 3-as metró elkészülte óta Angyalföldön elvágott 12-est pedig a Béke utcán és a Róbert Károly körúton át egészen Óbudáig lehetne vinni. De a fonódónak is csak az első üteme valósult meg. A villamosokat északon a Kolosy tér után a Pacsirtamező utcán és a Szentendrei úton át Kaszásdűlőig, délen pedig a Gellért tértől a budai rakparton át az Infoparkig szeretnék továbbvinni.
A BKK még a Vitézy-érában elkezdte ugyan vizsgálni a második és harmadik ütem megvalósíthatóságát, az elmúlt években a folyamat megakadt, és jelenleg egyik ág sem szerepel az uniós forrásra pályázó listán.