Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b38bcc24-ccd9-4c9b-9bd6-a793a307c0bb","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kínán kívül a világ legnagyobb teljesítményű szélerőműve Dánia partjainál termelhet majd elektromos áramot, de a világ más részére is gyártana belőle a Siemens.","shortLead":"Kínán kívül a világ legnagyobb teljesítményű szélerőműve Dánia partjainál termelhet majd elektromos áramot, de a világ...","id":"20250206_siemes-szelturbina-szeleromu-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b38bcc24-ccd9-4c9b-9bd6-a793a307c0bb.jpg","index":0,"item":"a2de3f6c-0ea6-46db-8529-89797be3c8d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250206_siemes-szelturbina-szeleromu-rekord","timestamp":"2025. február. 06. 19:03","title":"Világrekorder szélturbinát épített a Siemens, 280 méteres lapátokat forgathat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","shortLead":"Nettó 24 milliárd forintot osztottak ki Rogán Antalék az állami kommunikációra 2024 utolsó három hónapjában.","id":"20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f275a1f8-f5c6-4876-82dc-29f19c433711.jpg","index":0,"item":"d7ccb8af-0d0e-4d7a-a3eb-c746927cdda5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_rogan-kommunikacio-balasy-kampany-plakat","timestamp":"2025. február. 05. 08:22","title":"Újabb milliárdokat szórtak ki a kormány plakátjaira, a Szuverenitásvédelmi Hivatal és a diákhitel kommunikációjára is jutott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég sokat visszatehetnek az emberek az államkasszába.","shortLead":"A korábban vártnál kevesebb pénz kerülhet át a nyugdíjpénztárakból lakáscélra, az állampapírok kamataiból pedig elég...","id":"20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/818fc66c-6dae-478b-b250-e3783029263d.jpg","index":0,"item":"48f0b05f-104e-4a8c-8c9e-cf88d5d9d836","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_MNB-nyugdij-penztar-lakas-kamat","timestamp":"2025. február. 05. 09:25","title":"MNB: 150 milliárd forinttal kevesebb nyugdíjpénzt vihetnek át az emberek a lakáspiacra, mint ahogy eddig gondoltuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b039740e-9e28-440d-8939-abea9da3ca2c","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A Nemzet Színésze karácsony előtt szenvedett combcsont-repedést. Még tart a műtét utáni rehabilitációja, de nagyon bízik a mihamarabbi visszatérésében. ","shortLead":"A Nemzet Színésze karácsony előtt szenvedett combcsont-repedést. Még tart a műtét utáni rehabilitációja, de nagyon...","id":"20250206_Bodrogi-Gyula-baleset-combcsont-repedes-mutet-gyogyulas-visszateres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b039740e-9e28-440d-8939-abea9da3ca2c.jpg","index":0,"item":"35b2ee21-5cf6-4926-8a6a-2b7b93cf895f","keywords":null,"link":"/kultura/20250206_Bodrogi-Gyula-baleset-combcsont-repedes-mutet-gyogyulas-visszateres","timestamp":"2025. február. 06. 08:37","title":"„Nagyon vágyom a közönség szeretetére” – Bodrogi Gyula a balesete után lábadozik, de már hiányzik neki a színpad","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","shortLead":"Vázoljuk, hogyan fest a vadonatúj Skoda Elroq kupé és szupersportos RS változata.","id":"20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f954158c-ec8c-43b0-93ef-f1efdb324ec2.jpg","index":0,"item":"203a3559-4156-40a5-939b-632277605f06","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_latvanyos-magyar-tuningot-kapott-a-skoda-elroq-uj-villanyauto","timestamp":"2025. február. 06. 06:41","title":"Látványos magyar tuningot kapott a Skoda új villanyautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e60a59e5-71f7-41ad-9d9f-3aa11d51d590","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Minden eddiginél valósághűbb tartalmakat képes készíteni akár egyetlen fénykép alapján az új kínai mesterséges intelligencia, az OmniHuman.","shortLead":"Minden eddiginél valósághűbb tartalmakat képes készíteni akár egyetlen fénykép alapján az új kínai mesterséges...","id":"20250205_bytedance-omnihuman-mesterseges-intetlligencia-video-generalasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e60a59e5-71f7-41ad-9d9f-3aa11d51d590.jpg","index":0,"item":"6927d7c2-8605-4815-87b1-b6d9a2ec34eb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_bytedance-omnihuman-mesterseges-intetlligencia-video-generalasa","timestamp":"2025. február. 05. 17:03","title":"Elképesztő videókat készít az új kínai mesterséges intelligencia, mutatjuk őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","shortLead":"Átment a szlovák kormányon a környezetvédelmi miniszter javaslata a bősi erőmű modernizálásáról.","id":"20250205_szlovakia-bos-eromu","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc6198e5-fb03-4d19-b72e-b47442dad960.jpg","index":0,"item":"08f68cb8-736d-4600-8e86-1564a9db01da","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_szlovakia-bos-eromu","timestamp":"2025. február. 05. 13:25","title":"150 milliárd forintnyi pénzből indítaná meg a szlovák kormány a bősi erőmű fejlesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","shortLead":"A Dacia Bigster első körben három különböző hajtáslánccal érhető el hazánkban.","id":"20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd72fdb0-cee8-4ac7-9253-031add7dd4ed.jpg","index":0,"item":"76b033d2-137e-4cda-b02b-eda9e594d8c4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250206_magyarorszagon-a-legnagyobb-es-legdragabb-dacia-a-vadonatuj-bigster","timestamp":"2025. február. 06. 07:21","title":"Magyarországon a legnagyobb és legdrágább Dacia, a vadonatúj Bigster","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Ne halld meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg" – tudósítás a halálkamion-perről
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A német közszolgálati média, az osztrák tévé és a BBC is felsorakozott annak a 11 fős embercsempész bandának a kecskeméti tárgyalásán, amely két éve a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" szervezte.
A bíró berekesztette a tárgyalást, közvetítésünket mi is lezárjuk.
Az embercsempész banda pere csütörtökön folytatódik a két felbujtóként megvádolt személy bírói meghallgatásával.
Ma kezdődik annak az embercsempész bandának a büntetőpere a Kecskeméti Törvényszéken, amely 2015. augusztus 26-án a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" is szervezte. Az áldozatokat egy belülről nem nyitható, sötét, szellőzés nélküli hűtőkamionban próbálták Ausztriába csempészni Magyarországról, ám a Kecskemétről a határra tartó hűtőkocsiban 59 férfi, 8 nő és 4 gyermek az indulástól számított három órán belül, még magyar területen megfulladt. A hűtőkocsit a sofőrök Ausztriában, Parndorfnál az autópálya szélén hagyták, amikor rájöttek, mi történt, itt találtak rá a halottakkal teli kocsira az osztrák hatóságok.
Az ügyészség 1 afgán, 9 bolgár, illetve 1 bolgár és libanoni, kettős állampolgárságú férfi ellen május elején emelt vádat embercsempészés és más bűncselekmények miatt. A banda tagjait bűnszervezetben, a csempészett személyek sanyargatásával, részben üzletszerűen elkövetett embercsempészéssel vádolják. Négy vádlottnak ezen kívül különös kegyetlenséggel, több, részben tizennegyedik életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett emberölés miatt is felelnie kell.
Bár a nyolcadrendű vádlott ügyvédje kérvényezte, hogy védence esetét különítse el az ügytől a bíróság, ezt fellebbezés lehetősége nélkül elutasította a bíróság.
Az első- és másodrendű vádlottat a megyei főügyészség felbújtónak nevezi emberölésben és embercsempészésben, a másodrendű vádlottat társtettesként elkövetett veszélyeztetéssel is vádolja.
A harmad- és negyedrendű vádlottat szintén emberöléssel és embercsempészéssel vádolják. Őket társtettesnek látja a hatóság.
A többi vádlott ellen "csak" embercsempészet a vád. Minden esetben súlyosbító körülményeket sorol az ügyész. És ezzel a vádirat ismertetése véget ért.
Az afgán bandavezér az ügyész állítása szerint 300 ezer eurót keresett legalább a magyarországi ügyködése során, amelyet hazájába játszott ki. A bolgár beosztottja kapott ezer euró "fizetést", számára az afgán főnöke Pesten lakást is bérelt, ezen túl kapott két egyszeri fizetést 13, illetve 15 ezer euró értékben. Ezt követően a sofőrök és egyéb szereplők bevételeit sorolja az ügyész.
Augusztus 27-én sikeres transzportot hajtott végre a banda Ausztriába. A hűtőkamionban utazók azért élték túl, mert előbb lyukakat tudtak ütni a kamion falába, majd kifeszítették az ajtót indulás után fél órával. Ha 40 perc eltelik az indulást követően, akkor már képtelenek lettek volna az "önmentésre".
Mikor a kísérő látta, hogy az ajtót kirúgták, a sofőr a tiltakozás ellenére visszazárta. A jelenet négyszer megismétlődött. Az idő során több személy elájult, őket társaik úgy mentették meg, hogy az ajtó felrugása után őket a levegőforráshoz húzták. A 67 személy állandó életveszélyben volt, ha a vádlottak a halálukat nem is kívánták.
Ezt követően az ügyész áttért a 26. vádpontra. Vagyis a tragédia után a vádlottak azonnal újabb transzportot szerveztek. És ez alkalommal is hűtőkamiont használtak.
A pandorfi eset ismertetése során érezhetően csendesebb volt a kecskeméti bíróságon, utána halk beszélgetés kezdődött itt-ott.
A 25. vádpontnál az ügyész szünetet tart, amikor jelzi: ez az eset vezetett a tragédiához. Az ügy leírása a hűtőkamion megvásárlásával kezdődik. Az adásvétel Kecskeméten történt. Kétmillió-százezer forintot fizettek darabonként három teherautóért. Az ügyet az ötödrendű vádlott intézte. Ezt követően ideiglenes rendszámot kerítettek. Az ügyintézés elhúzódása döntötte el, ki szállt fel végül a tragédiában használt teherautóra. A beszerzésnél az első- és másodrendű vádlott hozta el az új gépkocsikat.
Augusztus 26-án kapott megbízást a sofőr és az előfutó feladatának ellátására. A teherautót vezető férfi 3500 eurót kapott, kísérője az 5000 eurós megbízás maradékát. Mórahalomra mentek a teherautóval és az Audival. Ott a sofőr ki sem szállt, a motort sem állította le. Ismeretlenek szállítottak be 71 embert, köztük 8 nőt és négy kiskorút. A negyedrendű vádlott adott vizet a raktérben lévőknek, majd rájuk zárta az ajtót bolgár főnöke utasítására.
A Volvo típusú hűtőkamion raktere valamivel több mint 14 négyzetméter volt – 30 köbméteres űrtartalommal. Szellőzése nem volt, belülről az ajtókat nyitni nem lehetett. Erről a vádlottak is tudtak. A transzport komoly kísérettel indult, hiszen elől külön kocsiban ment a banda két vezetője, mögötte az "előfutó". A konvojban utazók állandó telefonkapcsolatban voltak.
Az ügyész lassabban beszél talán mint eddig, megfontoltabbak lettek szavai. Ekkor jutott el oda, hogy a raktérben lévők szenvedését leírja. Szerinte a problémák szinte azonnal jelentkeztek. Mintegy fél óra után dörömbölni kezdtek ugyanis az emberek. Erről a sofőr jelentést is tett társainak. Megálltak, hogy a nagy melegben pótolják a kamionban a hűtővizet. De mivel az autópálya pihenőhelyén hallották, hogy a bezárt emberek jelentős zajt csapnak, a raktér kinyitása vagy a hűtővíz pótlása nélkül továbbhajtottak.
A dolgot jelezték bolgár főnöküknek, aki egyeztetett a banda afgán vezérével. Ő többször azt az utasítást adta, hogy hajtsanak tovább, a rakteret ne nyissák ki. Mind a négy vádlottnak tudta, hogy miért dörömbölnek: mert megfulladnak. A bentieken az sem segíthetett, hogy a gumitömítés egy részét sikerült kitépniük.
Augusztus 26-án este három telefonbeszélgetésben adta tovább a bolgár főnök az afgán férfi utasítását a sofőrnek és az előfutónak. Ezek szerint haljanak csak meg az emberek odabent, és akkor a sofőr dobálja ki a holttesteket Németországban. A sofőr ekkor jelezte, hogy tankolnia kell. Nem engedték benzinkúthoz lehajtani. Kannában vittek üzemanyagot. Az elsőrendű vádlott ekkor már üvöltött.
Ne hallja meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg
– utasította a sofőrt az afgán bandavezér.
A hegyeshalmi határátkelőnél a teherautó a személygépkocsiknak kijelölt sávban haladt, amit a hatóságok jelentettek. Ezek után attól féltek, hogy hamarosan igazoltatják a sofőrt, ezért elmenekült a helyszínről, az előfutóval visszautaztak Kecskemétre. Az első négy vádlott tudta, hogy a teherautó hátrahagyása a szállított személyek halálát okozza. Még akkor sem nyitották ki az ajtókat, amikor végleg visszahagyták a gépkocsit (igaz, ekkor már mindenki halott volt bent).
A sértettek halálát elhúzódó fulladás okozta, amit a szállításuk módja váltott ki. Ők Magyarország területén haltak meg az indulást követő másfél-két órán belül, hárman több mint két órán át szenvedtek. Haláluk különösen gyötrelmes volt. Az ügyész szerint az afgán férfi indulatos szavai ellenére a vádlottak egyike sem kívánta az emberek halálát, de annak bekövetkeztetét számításba vették, így emberölést követtek el.
Az utolsó vádpont a parndorfi eset előtt 18 ember szállítását részletezi. Ez a fuvar célba ért Ausztriában, majd augusztus 26-án érkezett vissza a sofőr és kísérője Magyarországra.
A huszonharmadik vádpont egy olyan esetet írt le, amelyben a banda afgán vezetője megbízta a másodrendű vádlottat a fuvar megszervezésével. A sofőr és a kamiont kísérő autót vezető férfi a harmad- és negyedrendű vádlott volt. Az ötödrendű vádlott volt, aki a gépkocsit szerezte embercsempészet céljából. Az augusztus 25-i transzportban 90-nél többen utaztak. Ennyit nem bírt a kocsi, ezért 25 embert leszállítottak, és ismeretlenek visszavittek az eredeti gyülekezési helyhez. A kocsi a nagy súly miatt így is defektet kapott az M0-on. Erre a kamiont hátrahagyta a sofőr, és az előfutó autóval visszamentek Kecskemétre. Az afgán utasítása szerint új teherautót küldtek volna ki, ám a migránsok kiszabadultak a ponyvás teherautóról. Őket a rendőrök gyűjtötték be. Látta ezt a másodrendű vádlott, így lefújta az akció folytatását.
Az ismertetett esetek közvetlenül a pandorfi teherautó megtalálása előtt játszódnak. Mint kiderült, ezekben a napokban is érkeztek újabb bolgár sofőrök és vásároltak nagyobb teherautókat. A banda egyik tagja a tragédia előtt elmenekült az osztrákok igazoltatása elől, az ezt követő üldözésben több rendőr megsérült. A raktérben is dráma folyt, mivel az emberek elkeseredetten küzdöttek levegőért.