Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c6f285ac-0ff4-4133-ab72-f5de34a6e035","c_author":"Balogh Csaba","category":"tudomany","description":"Felhőalapú működéssel és mesterséges intelligenciával erősíti a telekommunikációs vállalatok számára rendelkezésre álló eszköztárát az Amazon Web Services (AWS). A Barcelonában zajló MWC 2025 szakkiállításon bejelentett újítások a szolgáltatók számára új üzleti lehetőségeket jelenthetnek, az ügyfelek számára pedig jobb felhasználói élményt ígérnek.","shortLead":"Felhőalapú működéssel és mesterséges intelligenciával erősíti a telekommunikációs vállalatok számára rendelkezésre álló...","id":"20250303_aws-outposts-5g-mobilhalozat-mwc-2025","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6f285ac-0ff4-4133-ab72-f5de34a6e035.jpg","index":0,"item":"da379cd5-f459-4220-9a80-9e83b95c1548","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_aws-outposts-5g-mobilhalozat-mwc-2025","timestamp":"2025. március. 03. 08:00","title":"Az ügyfelek is megérezhetik, hogy új eszközöket kapnak a mobilszolgáltatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88ed635a-13ae-4010-907f-470e30cca65f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közepes, 3,9-es erősségű földrengés rázta meg Hollywoodot vasárnap.","shortLead":"Közepes, 3,9-es erősségű földrengés rázta meg Hollywoodot vasárnap.","id":"20250303_oscar-gala-hollywood-foldrenges","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88ed635a-13ae-4010-907f-470e30cca65f.jpg","index":0,"item":"fd5e50f9-7904-48d3-8f88-67310a7a7a95","keywords":null,"link":"/elet/20250303_oscar-gala-hollywood-foldrenges","timestamp":"2025. március. 03. 10:04","title":"Még a föld is megremegett az Oscar-gála estéjén Hollywoodban – szó szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"61db26c6-57db-4d61-81d3-df52a70ec500","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Porsche 911 GT2 RS alaphelyzetben esetleg picit túl unalmas lenne.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha a Porsche 911 GT2 RS alaphelyzetben esetleg picit túl unalmas lenne.","id":"20250304_hatalmas-batorsag-kell-ehhez-az-orult-porsche-911-gt2-rs-tuning-manhart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61db26c6-57db-4d61-81d3-df52a70ec500.jpg","index":0,"item":"8c2d1eae-ac77-4a39-a25c-9f7b3857eaf8","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_hatalmas-batorsag-kell-ehhez-az-orult-porsche-911-gt2-rs-tuning-manhart","timestamp":"2025. március. 04. 06:41","title":"Hatalmas bátorság kell ehhez az őrült Porschéhez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6eeeb03-4a74-4fdc-952e-c246fe8f4cbc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A korábbi, még Reels-videók előtti Instagram-korszakot idézi a Flashes nevű új közösségi oldal. Az erre feltöltött tartalmakat ráadásul a Bluesky 32 milliós felhasználói bázisával is rögtön meg lehet osztani.","shortLead":"A korábbi, még Reels-videók előtti Instagram-korszakot idézi a Flashes nevű új közösségi oldal. Az erre feltöltött...","id":"20250303_bluesky-flashes-fotos-alkalmazas-instagram-alternativa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6eeeb03-4a74-4fdc-952e-c246fe8f4cbc.jpg","index":0,"item":"e10bb3ac-28c2-4a3a-870c-66680a9dcf7a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_bluesky-flashes-fotos-alkalmazas-instagram-alternativa","timestamp":"2025. március. 03. 16:33","title":"Már tölthető: itt az Instagram alternatívája, amit néhány óra alatt több tízezren telepítettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat az ember az eszköz akkumulátorából.","shortLead":"A hálózatfüggetlen működési idő sosem elég, ezért jól jönnek azok az apró trükkök, amelyekkel még többet kicsikarhat...","id":"20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5ff1fc90-fb13-4c10-8322-e0230008b6cd.jpg","index":0,"item":"e11ef765-59bf-4f92-8570-4b345d09dab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_iphone-uzemido-tipp-wifi-beallitas","timestamp":"2025. március. 03. 10:03","title":"Egy egyszerű beállítással megnövelheti iPhone-ja üzemidejét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek talán alkalmas lenne, országos múzeumnak biztosan nem.","shortLead":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek...","id":"20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9.jpg","index":0,"item":"08b1d52f-94e2-4587-94a4-05a313d03a1b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","timestamp":"2025. március. 02. 15:54","title":"Vitézy: Ha a hozzá nem értés fájna, Lázár János megállás nélkül ordítana","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b123f63e-9c95-459b-baf7-2685fdcc5493","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy mikroalvásnál is többszáz métert mehet vakon a jármű. ","shortLead":"Egy mikroalvásnál is többszáz métert mehet vakon a jármű. ","id":"20250304_Elaludhatott-vezetes-kozben-porogve-repult-ki-az-autopalyarol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b123f63e-9c95-459b-baf7-2685fdcc5493.jpg","index":0,"item":"e2b45956-9122-49e8-8d02-6a374c5998f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250304_Elaludhatott-vezetes-kozben-porogve-repult-ki-az-autopalyarol","timestamp":"2025. március. 04. 07:40","title":"Pörögve repült ki az autópályáról egy kocsi, amelynek elaludhatott a sofőrje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d3a1798-abfb-478b-aac1-2ece683e5c39","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az egyik legkiszámíthatatlanabb és legnyíltabb verseny volt az idei, az Anora pedig öt díjat is elhozott a vasárnap esti Oscar-gáláról. ","shortLead":"Az egyik legkiszámíthatatlanabb és legnyíltabb verseny volt az idei, az Anora pedig öt díjat is elhozott a vasárnap...","id":"20250303_anora-ot-oscar-dij-mikey-madison-sean-baker","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d3a1798-abfb-478b-aac1-2ece683e5c39.jpg","index":0,"item":"6dfdca8d-01d2-490a-8cbc-3b88ee0905c9","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_anora-ot-oscar-dij-mikey-madison-sean-baker","timestamp":"2025. március. 03. 06:16","title":"Hogyan lett az Anora az idei Oscar meglepetése?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Ne halld meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg" – tudósítás a halálkamion-perről
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A német közszolgálati média, az osztrák tévé és a BBC is felsorakozott annak a 11 fős embercsempész bandának a kecskeméti tárgyalásán, amely két éve a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" szervezte.
A bíró berekesztette a tárgyalást, közvetítésünket mi is lezárjuk.
Az embercsempész banda pere csütörtökön folytatódik a két felbujtóként megvádolt személy bírói meghallgatásával.
Ma kezdődik annak az embercsempész bandának a büntetőpere a Kecskeméti Törvényszéken, amely 2015. augusztus 26-án a 71 ember halálát okozó "halálkamiont" is szervezte. Az áldozatokat egy belülről nem nyitható, sötét, szellőzés nélküli hűtőkamionban próbálták Ausztriába csempészni Magyarországról, ám a Kecskemétről a határra tartó hűtőkocsiban 59 férfi, 8 nő és 4 gyermek az indulástól számított három órán belül, még magyar területen megfulladt. A hűtőkocsit a sofőrök Ausztriában, Parndorfnál az autópálya szélén hagyták, amikor rájöttek, mi történt, itt találtak rá a halottakkal teli kocsira az osztrák hatóságok.
Az ügyészség 1 afgán, 9 bolgár, illetve 1 bolgár és libanoni, kettős állampolgárságú férfi ellen május elején emelt vádat embercsempészés és más bűncselekmények miatt. A banda tagjait bűnszervezetben, a csempészett személyek sanyargatásával, részben üzletszerűen elkövetett embercsempészéssel vádolják. Négy vádlottnak ezen kívül különös kegyetlenséggel, több, részben tizennegyedik életévét be nem töltött személy sérelmére elkövetett emberölés miatt is felelnie kell.
Bár a nyolcadrendű vádlott ügyvédje kérvényezte, hogy védence esetét különítse el az ügytől a bíróság, ezt fellebbezés lehetősége nélkül elutasította a bíróság.
Az első- és másodrendű vádlottat a megyei főügyészség felbújtónak nevezi emberölésben és embercsempészésben, a másodrendű vádlottat társtettesként elkövetett veszélyeztetéssel is vádolja.
A harmad- és negyedrendű vádlottat szintén emberöléssel és embercsempészéssel vádolják. Őket társtettesnek látja a hatóság.
A többi vádlott ellen "csak" embercsempészet a vád. Minden esetben súlyosbító körülményeket sorol az ügyész. És ezzel a vádirat ismertetése véget ért.
Az afgán bandavezér az ügyész állítása szerint 300 ezer eurót keresett legalább a magyarországi ügyködése során, amelyet hazájába játszott ki. A bolgár beosztottja kapott ezer euró "fizetést", számára az afgán főnöke Pesten lakást is bérelt, ezen túl kapott két egyszeri fizetést 13, illetve 15 ezer euró értékben. Ezt követően a sofőrök és egyéb szereplők bevételeit sorolja az ügyész.
Augusztus 27-én sikeres transzportot hajtott végre a banda Ausztriába. A hűtőkamionban utazók azért élték túl, mert előbb lyukakat tudtak ütni a kamion falába, majd kifeszítették az ajtót indulás után fél órával. Ha 40 perc eltelik az indulást követően, akkor már képtelenek lettek volna az "önmentésre".
Mikor a kísérő látta, hogy az ajtót kirúgták, a sofőr a tiltakozás ellenére visszazárta. A jelenet négyszer megismétlődött. Az idő során több személy elájult, őket társaik úgy mentették meg, hogy az ajtó felrugása után őket a levegőforráshoz húzták. A 67 személy állandó életveszélyben volt, ha a vádlottak a halálukat nem is kívánták.
Ezt követően az ügyész áttért a 26. vádpontra. Vagyis a tragédia után a vádlottak azonnal újabb transzportot szerveztek. És ez alkalommal is hűtőkamiont használtak.
A pandorfi eset ismertetése során érezhetően csendesebb volt a kecskeméti bíróságon, utána halk beszélgetés kezdődött itt-ott.
A 25. vádpontnál az ügyész szünetet tart, amikor jelzi: ez az eset vezetett a tragédiához. Az ügy leírása a hűtőkamion megvásárlásával kezdődik. Az adásvétel Kecskeméten történt. Kétmillió-százezer forintot fizettek darabonként három teherautóért. Az ügyet az ötödrendű vádlott intézte. Ezt követően ideiglenes rendszámot kerítettek. Az ügyintézés elhúzódása döntötte el, ki szállt fel végül a tragédiában használt teherautóra. A beszerzésnél az első- és másodrendű vádlott hozta el az új gépkocsikat.
Augusztus 26-án kapott megbízást a sofőr és az előfutó feladatának ellátására. A teherautót vezető férfi 3500 eurót kapott, kísérője az 5000 eurós megbízás maradékát. Mórahalomra mentek a teherautóval és az Audival. Ott a sofőr ki sem szállt, a motort sem állította le. Ismeretlenek szállítottak be 71 embert, köztük 8 nőt és négy kiskorút. A negyedrendű vádlott adott vizet a raktérben lévőknek, majd rájuk zárta az ajtót bolgár főnöke utasítására.
A Volvo típusú hűtőkamion raktere valamivel több mint 14 négyzetméter volt – 30 köbméteres űrtartalommal. Szellőzése nem volt, belülről az ajtókat nyitni nem lehetett. Erről a vádlottak is tudtak. A transzport komoly kísérettel indult, hiszen elől külön kocsiban ment a banda két vezetője, mögötte az "előfutó". A konvojban utazók állandó telefonkapcsolatban voltak.
Az ügyész lassabban beszél talán mint eddig, megfontoltabbak lettek szavai. Ekkor jutott el oda, hogy a raktérben lévők szenvedését leírja. Szerinte a problémák szinte azonnal jelentkeztek. Mintegy fél óra után dörömbölni kezdtek ugyanis az emberek. Erről a sofőr jelentést is tett társainak. Megálltak, hogy a nagy melegben pótolják a kamionban a hűtővizet. De mivel az autópálya pihenőhelyén hallották, hogy a bezárt emberek jelentős zajt csapnak, a raktér kinyitása vagy a hűtővíz pótlása nélkül továbbhajtottak.
A dolgot jelezték bolgár főnöküknek, aki egyeztetett a banda afgán vezérével. Ő többször azt az utasítást adta, hogy hajtsanak tovább, a rakteret ne nyissák ki. Mind a négy vádlottnak tudta, hogy miért dörömbölnek: mert megfulladnak. A bentieken az sem segíthetett, hogy a gumitömítés egy részét sikerült kitépniük.
Augusztus 26-án este három telefonbeszélgetésben adta tovább a bolgár főnök az afgán férfi utasítását a sofőrnek és az előfutónak. Ezek szerint haljanak csak meg az emberek odabent, és akkor a sofőr dobálja ki a holttesteket Németországban. A sofőr ekkor jelezte, hogy tankolnia kell. Nem engedték benzinkúthoz lehajtani. Kannában vittek üzemanyagot. Az elsőrendű vádlott ekkor már üvöltött.
Ne hallja meg a dörömbölést, azok bent dögöljenek meg
– utasította a sofőrt az afgán bandavezér.
A hegyeshalmi határátkelőnél a teherautó a személygépkocsiknak kijelölt sávban haladt, amit a hatóságok jelentettek. Ezek után attól féltek, hogy hamarosan igazoltatják a sofőrt, ezért elmenekült a helyszínről, az előfutóval visszautaztak Kecskemétre. Az első négy vádlott tudta, hogy a teherautó hátrahagyása a szállított személyek halálát okozza. Még akkor sem nyitották ki az ajtókat, amikor végleg visszahagyták a gépkocsit (igaz, ekkor már mindenki halott volt bent).
A sértettek halálát elhúzódó fulladás okozta, amit a szállításuk módja váltott ki. Ők Magyarország területén haltak meg az indulást követő másfél-két órán belül, hárman több mint két órán át szenvedtek. Haláluk különösen gyötrelmes volt. Az ügyész szerint az afgán férfi indulatos szavai ellenére a vádlottak egyike sem kívánta az emberek halálát, de annak bekövetkeztetét számításba vették, így emberölést követtek el.
Az utolsó vádpont a parndorfi eset előtt 18 ember szállítását részletezi. Ez a fuvar célba ért Ausztriában, majd augusztus 26-án érkezett vissza a sofőr és kísérője Magyarországra.
A huszonharmadik vádpont egy olyan esetet írt le, amelyben a banda afgán vezetője megbízta a másodrendű vádlottat a fuvar megszervezésével. A sofőr és a kamiont kísérő autót vezető férfi a harmad- és negyedrendű vádlott volt. Az ötödrendű vádlott volt, aki a gépkocsit szerezte embercsempészet céljából. Az augusztus 25-i transzportban 90-nél többen utaztak. Ennyit nem bírt a kocsi, ezért 25 embert leszállítottak, és ismeretlenek visszavittek az eredeti gyülekezési helyhez. A kocsi a nagy súly miatt így is defektet kapott az M0-on. Erre a kamiont hátrahagyta a sofőr, és az előfutó autóval visszamentek Kecskemétre. Az afgán utasítása szerint új teherautót küldtek volna ki, ám a migránsok kiszabadultak a ponyvás teherautóról. Őket a rendőrök gyűjtötték be. Látta ezt a másodrendű vádlott, így lefújta az akció folytatását.
Az ismertetett esetek közvetlenül a pandorfi teherautó megtalálása előtt játszódnak. Mint kiderült, ezekben a napokban is érkeztek újabb bolgár sofőrök és vásároltak nagyobb teherautókat. A banda egyik tagja a tragédia előtt elmenekült az osztrákok igazoltatása elől, az ezt követő üldözésben több rendőr megsérült. A raktérben is dráma folyt, mivel az emberek elkeseredetten küzdöttek levegőért.