szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A BKV a korábbi kifogások ellenére egy szűk körben rendezett ünnepségen mégis átvette a metrópótlásra szánt első két magyar buszt.

Kiválasztottak kis köre lehetett jelen tegnap a fővárosi közlekedési cég kelenföldi buszgarázsában az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) által előállított Modulo csuklós buszok első két példányának átadásán – számolt be az eseményről a Népszava. Többet nem tudtak felavatni, hiszen csak ennyi készült el, és esély sincs rá, hogy áprilisig a BKV megkapja a megrendelt harminc járművet.

A napilap szerint biztosan állítható, hogy az ünnepség célja nem a nagyközönség tájékoztatása volt, a távirati iroda napi eseményei között nem is szerepelt az esemény. Nem derült ki, hogy nyilvános volt-e a rendezvény és ki kapott rá meghívót. A Népszava úgy tudja, nem küldtek meghívót a BKV felügyelő-bizottságának, amely a járművek lebutítását eredményező változtatások miatt független mérnöki vizsgálatot írt elő.

A Modulo 168d típusból a Volánbusz 180 darabot vásárol, amiből az első harmincat a BKV venné át, összesen 2,7 milliárd forintért. A fő problémát az jelenti, hogy az elkészült busz nem egyezik meg a jármű eredetileg bemutatott, forgalomban már bizonyított, üzemképes prototípusával. A tegnap átadott, tehát gyártásban lévő modell 75 centivel rövidebb lett, emiatt a "csuklónál" könnyebbé vált, ami például a hirtelen fékezésnél balesetveszélyt okozhat. Információink szerint a gyártó eddig nem tudta dokumentumokkal igazolni, hogy a korábban beszerzett típusengedély módosítása a megkurtított verzióra is érvényes – írta az újság.

Mindezen kifogások ellenére tegnap mégis átvette az első példányokat Bolla Tibor BKV vezérigazgató és a Volánbusz vezérkara is. Az indoklás kiolvasható a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért és -szabályozásért felelős államtitkárának beszédéből, amit az MTI hozott nyilvánosságra. Lepsényi István ugyanis emlékeztetett rá, hogy a kormány iparfejlesztési programjának fontos területe a 2016-ban elfogadott Nemzeti Autóbuszgyártás Cselekvési Program, vagyis a hazai buszgyártás újraélesztése.

Ha nincs referencia, az Ikarus Egyedi Autóbusz Gyártó Kft. (IEAG) nehezen léphet ki a nemzetközi piacra, márpedig a cég sorsa kiemelten fontos a kormánynak, hiszen az IEAG ügyvezetőjének, Mészáros Csabának érdekeltsége is van a cégben, a többségi tulajdonos pedig Matolcsy György jegybankelnök unokatestvéréhez, Szemerey Tamáshoz köthető, annak csehországi cége révén. Nem mellékes az sem, hogy a fejlesztés és a gyártás költségeit a Magyar Külkereskedelmi Bank hitelezte, s a pénzintézetnek 45 százaléka Mészáros Lőrinc kezébe került tavaly nyáron.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!