Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b9818f85-536c-4121-b95e-a64a78cdbdb9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A látványos gép mellett az Alpine öt új elektromos modell bevezetését is tervezi. ","shortLead":"A látványos gép mellett az Alpine öt új elektromos modell bevezetését is tervezi. ","id":"20250529_Ferrari-konkurens-lesz-az-Alpine-elso-hiperautoja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9818f85-536c-4121-b95e-a64a78cdbdb9.jpg","index":0,"item":"d4c6cb10-05a9-48bb-8913-57a32e0d653b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Ferrari-konkurens-lesz-az-Alpine-elso-hiperautoja","timestamp":"2025. május. 29. 20:20","title":"Ferrari-konkurens lesz az Alpine első utcai hiperautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","shortLead":"Különbőző okoknál fogva vonzzák a közúti baleseteket.","id":"20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/416b10aa-9927-4d17-af18-31444f58b7e3.jpg","index":0,"item":"0c5877ed-7754-40d5-919a-cd041c44722f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_Ez-a-30-leginkabb-balesetveszelyes-helye-Magyarorszagnak","timestamp":"2025. május. 29. 12:18","title":"Ez a 30 legveszélyesebb baleseti gócpont Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Először tartanak kormányinfót azóta, hogy a parlamentnek benyújtották az ellehetetlenítési törvényt, és azóta a módosítások is zöld utak kaptak, amelyek visszamenőleges hatállyal vennék el a felajánlott adó 1%-ot. Közben pedig Magyar Péter is elgyalogolt Nagyváradra. Élő tudósításunk Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter és Vitályos Eszter kormányszóvivő sajtótájékoztatójáról.","shortLead":"Először tartanak kormányinfót azóta, hogy a parlamentnek benyújtották az ellehetetlenítési törvényt, és azóta...","id":"20250528_kormanyinfo-eloben-Gulyas-Gergely-ellehetetlenitesi-torveny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5cfe4725-6e43-4c27-8918-4c196209b53a.jpg","index":0,"item":"a679bdcf-825e-49ee-96fe-36e0e0496e8c","keywords":null,"link":"/itthon/20250528_kormanyinfo-eloben-Gulyas-Gergely-ellehetetlenitesi-torveny-ebx","timestamp":"2025. május. 28. 15:13","title":"A kormányinfón láthattuk, hogyan próbálta védeni Gulyás Gergely a védhetetlent","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3988686-4cb3-4744-a4c5-0af91ca10da9","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Audi S5 Avant jelen formájában alig gyengébb, mint a kifutó RS4 Avant.","shortLead":"Az Audi S5 Avant jelen formájában alig gyengébb, mint a kifutó RS4 Avant.","id":"20250529_szemrevalo-igen-eros-uj-abt-audi-s5-avant-sportkombi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3988686-4cb3-4744-a4c5-0af91ca10da9.jpg","index":0,"item":"f170f1c2-2b6e-45df-908e-aae799049ec3","keywords":null,"link":"/cegauto/20250529_szemrevalo-igen-eros-uj-abt-audi-s5-avant-sportkombi","timestamp":"2025. május. 29. 08:41","title":"Szemrevaló és igen erős új Audi sportkombi érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7b7f313-bda8-4f9f-b6cd-39f809ed1331","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Komoly munkaerőhiány van a balkáni országban, a kormány mégis lerövidítené a munkanapot.","shortLead":"Komoly munkaerőhiány van a balkáni országban, a kormány mégis lerövidítené a munkanapot.","id":"20250528_Hetoras-munkanap-Montenegro-munkaerohiany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7b7f313-bda8-4f9f-b6cd-39f809ed1331.jpg","index":0,"item":"bc4051e7-04cd-45ac-b6b5-7a0a46413df8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250528_Hetoras-munkanap-Montenegro-munkaerohiany","timestamp":"2025. május. 28. 12:35","title":"Hétórás munkanap jöhet Montenegróban, csak nincs, aki ledolgozza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"808cdcd1-fbb3-4e3e-9d23-7977d604398a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mindössze 80–90 napos lehetett az a madárfióka, ami bizonyára az elfogyasztott műanyag mennyiségétől pusztult el. A kutatók még sosem láttak ilyet.","shortLead":"Mindössze 80–90 napos lehetett az a madárfióka, ami bizonyára az elfogyasztott műanyag mennyiségétől pusztult el...","id":"20250528_tengeri-madarak-muanyag-fogyasztas-egeszseg-elpusztulas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/808cdcd1-fbb3-4e3e-9d23-7977d604398a.jpg","index":0,"item":"161f88cb-930a-48d7-b45c-37e643450a0a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250528_tengeri-madarak-muanyag-fogyasztas-egeszseg-elpusztulas","timestamp":"2025. május. 28. 19:03","title":"Szörnyű megállapítást tettek a kutatók: már ropog a madarak zúzája a műanyagtól, egy elpusztult példányban 778 darabot találtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95b08d34-965b-4da2-8cad-4a7eff8c9ab7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Veszélyben vannak az Asus routerei, miután egy új, AyySSHush nevű botnet megjelent, és célba vette őket – kisebb számban, de a Cisco, a D-Link és a Linksys termékei is érintettek. ","shortLead":"Veszélyben vannak az Asus routerei, miután egy új, AyySSHush nevű botnet megjelent, és célba vette őket – kisebb...","id":"20250529_asus-routerek-botnet-fertozes-ayysshush-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95b08d34-965b-4da2-8cad-4a7eff8c9ab7.jpg","index":0,"item":"417f49fa-9589-4eaf-a7fc-1ae262a385e5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250529_asus-routerek-botnet-fertozes-ayysshush-tamadas","timestamp":"2025. május. 29. 16:03","title":"Támadás indult az Asus wifi routerei ellen, Magyarországon népszerű típusok is érintettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a1091b3-3d1c-4197-b9b8-d2aeac404034","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Orbán a februári évértékelőben lebegtette be a nyugdíjasoknak a visszajáró áfát. Akkor azt mondták, egyszerűen megoldható, mostanra rájöttek, mégsem.","shortLead":"Orbán a februári évértékelőben lebegtette be a nyugdíjasoknak a visszajáró áfát. Akkor azt mondták, egyszerűen...","id":"20250528_nyugdijasutalvany-afa-visszaterites-helyett-kormanyinfo-gulyas-gergely-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a1091b3-3d1c-4197-b9b8-d2aeac404034.jpg","index":0,"item":"c71ce5cd-d1a4-4d03-be11-c62bee47e2f7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250528_nyugdijasutalvany-afa-visszaterites-helyett-kormanyinfo-gulyas-gergely-ebx","timestamp":"2025. május. 28. 17:34","title":"Tényleg egy egyszeri utalvánnyá fokozzák le az Orbán Viktor által az időseknek beígért áfa-visszatérítést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Súlyos dolgokat talált a 444 a ferencvárosi parkolási mutyi mélyén
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Kijött a 444.hu-nak a ferencvárosi parkolási rendszerről szóló, közösségi finanszírozással készült filmjének első része.
"Egy háttérbeszélgetésünkön az egyik legnagyobb parkolási cég volt vezetője elmesélte, hogy az automatákba bedobott pénzzel az volt a bevett eljárás, hogy kiszórták az asztalra, középen beletúrtak, az egyik fele ment a kasszába, a másik pedig egyenesen a zsebükbe" – így kezdődik a 444.hu tényfeltáró filmjének első része. A mondat erős, ám kiderül: nem ez a legmegdöbbentőbb részlete a IX. kerületben működő parkolási rendszert övező visszaéléseknek.
A filmben felidézik azokat a furcsaságokat, amelyek a budapesti parkolási rendszer működtetését a kezdetek óta meghatározták. Például hogy a parkolást a 90-es években olyan üzleti csoport, a Centrum vette a kezébe, amelyet erős szálak fűztek a politikához.
És emlékeztetnek arra is, hogy a 2010-es kormányváltás után törvényileg kötelezték az önkormányzatokat, hogy végezzék maguk a parkolás üzemeltetését: a továbbiakban tilos volt ezt magáncégeknek kiszervezni. Ferencvárosban és a fővárosi kerületek nagy részében azonban megkerülték ezt a szabályozást, és egy önkormányzati cégen keresztül újra magánvállalkozásokat bíztak meg az üzemeltetéssel.
Azt a 444.hu még 2017-ben kiderítette, hogy a IX. kerületi automaták egy része sorszám nélküli, vagyis az elszámolásból hiányzó parkolójegyeket ad ki, ezért a kerületi kasszából százmilliók hiányoznak. Hogy ez hogyan fordulhat elő, és hogy a parkolójegyek – ahogyan azt a kerületi parkolási ügyekben illetékes Martos Dániel, a ferencvárosi vagyonkezelő vezérigazgató-helyettese állította – miért nem számítanak nyugtának, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal egy év alatt, 10 e-mail és több telefonbeszélgetés után sem árulta el.
Minden pontban igazat adtak a 444-nek a buherált parkolójegyekről szóló anyaguk miatti perben.
A filmből ugyancsak kiderül, hogy a 2010-es pályázati kiírás szerint a parkolási rendszer üzemeltetőjének vállalnia kellett: a parkolóautomatákat távfelügyeleti rendszerre köti, amely egyebek mellett valós időben figyeli, hogy mennyi pénzt dobnak beléjük. Ez a kitétel azonban egy évvel később kikerült a szolgáltató kötelezettségei közül. Így azóta „érmeösszesítéssel” állapítják meg a parkolásból befolyt pénz mennyiségét.
Egy automatán viszont megfigyelték, hogy a távfelügyeleti szoftver mégis működik, valaki ugyanis adatokat kért le azon keresztül, vagyis valahol elektronikus elszámolásnak is lennie kell. Baranyi Krisztina kerületi önkormányzati képviselő arról beszélt a filmben: nem lehet tudni, ki kezeli a szoftvert, és azt sem tudni, mit csinálnak vele. Pedig az megfelelő jogosultsággal módosításra is alkalmas, az automata összes adata változtatható a segítségével.
A távfelügyeleti szoftverre vonatkozó kötelezettséghez hasonlóan a kiírásban az is szerepelt 2010-ben, hogy az üzemeltetőnek alkalmassá kell tennie a rendszert kártyás fizetésre is. Később azonban ezt a kitételt is kihúzták, így ma bankkártyával nem lehet fizetni a parkolásért.
A pénzt a kerületben egyetlen ember szedi be az automatákból, amit aztán egy VIII. kerületi pénzszámolóban számolnak össze. Az egyik ott dolgozó férfi a filmben elhangzottak szerint az összegek egy részét rendszeresen elsikkasztotta, ám sem az önkormányzatok, sem a rendőrség nem hajlandó tájékoztatást adni arról, hogy mennyi pénz tűnt el, meddig folyt a visszaélés, vagy hogy kik azért a felelősök.
A 444.hu szerint a "sorszámok hiánya a jegyekről és az ellenőrzőszalagokról, a NAV lapítása, a távfelügyelet és a kártyás fizetés kiiktatása mind-mind egy irányba mutat: a pénzügyi átláthatatlanság irányába."