szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A volt oktatási miniszter úgy véli, egy maffia-típusú, patrónus-kliens viszonyokra épülő rendszert semmilyen szinten nem motivál a közjó szolgálata, és ez látszik most a tanártüntetések idején is.

Jogaikat követelő tanárok
Egyre erősödik a tanárok, diákok, szülők tiltakozása, miután az oktatási kormányzat drasztikus lépésekkel próbálja megtörni a jogaikért kiálló pedagógusok ellenállását. Az iskolai akciók összérnek, a mozgalom már az ország mind több részére kiterjed. Kövesse cikksorozatunkban a friss híreket, riportokat, interjúkat, elemzéseket.
Friss cikkek a témában

Az illiberális demokráciák működésének a logikáját kezdte el felfejteni Magyar Bálint szociológus, volt oktatási miniszter a Népszavának adott interjúban, de a beszélgetés egy idő után a tanártüntetések irányába indult el. És Magyar Bálint gyorsan lehűtötte a kedélyeket azzal a megállapítással, hogy a jelenleg zajló tanártüntetéseket, az oktatás átalakításával kapcsolatos követeléseket nem szabad abból a feltételezésből indítani, hogy a kormány is érdekelt a szakpolitikai kérdések megoldásában. „Naiv feltételezés, hogy ebben a rendszerben a hatalmat gyakorlóknak szakpolitikai motivációi vannak. Mindig a hatalomkoncentráció és a személyes vagyonosodás ikermotivációja határozza meg a cselekedeteiket. Egy bűnszervezet működési logikája. Más, társadalmi vagy szakmai érdekek mentén nem lehet közös hangot találni velük” – fogalmazott Magyar Bálint.

A szociológus szerint eleve vesztes játszma beleragadni a kormánykritikai alapállásba, amely azt feltételezi, hogy a felek alapvetően hasonló értékeket vallanak, csak a konkrét szakpolitikai megoldásokban nem értenek egyet, „mintha működne a liberális demokrácia, a társadalmi egyeztetés intézményrendszere”.

Csak hát – hiába beszél nemzeti együttműködésről – a magyar maffiaállam számára is csak a „fogadott politikai család” érdekei léteznek. Egy ilyen képződménnyel szemben csak a rendszerkritikai politizálás lehet célravezető, mely rámutat a rendszer önkényuralmi és bűnszervezeti jellegére.

Ami a Fidesz oktatáspolitikáját illeti, Magyar szerint a motivációk között volt a a pedagógustársadalom kritikus szellemű, megmozdulásokra is kész részének megregulázása, és ehhez kapcsolódóan az önkormányzati iskolák államosítása, ami minden szereplőt egy patrónus-kliens hálózatba tagolt be. Szintén a motivációk között volt a mobilitási csatornák ellenőrzése, amit erősített a 18 éves korig tartó tankötelezettség felszámolása, illetve az egyházi iskolák preferálása, végül pedig az intézmények függésben tartása, a támogatások politikai alkukhoz kötése.

A szociológus emlékeztetett arra, hogy az oktatásszociológiai felmérések kimutatták, hogy az állami kontroll inkább mélyíti az esélyegyenlőtlenséget, és jelentősen bővült az alulképzettek társadalmi csoportja.

Magyar Bálint szerint ahhoz, hogy az oktatás területén „elölről lehessen kezdeni mindent, előbb meg kell szabadulni ettől a rendszertől.

Világosan látszik, hogy Orbán Viktor pusztán rendészeti és agymosási kérdésként kezeli az oktatást

– mondta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!