Zsengéléstől a pur-purig: Verstappen összetört Herendijének és újragyártásának titkai
Néhány hét, legkésőbb egy hónap, míg a Red Bull megkapja az új porcelántrófeát, miután Lando Norris és Max Verstappen figyelmetlenségéből összetört az eredeti a hétvégi Magyar Nagydíjon. De miért kell erre egy hónap? Illetve miért "csak" egy, ha az eredetihez több mint fél év kellett? És miért a Herendi állja az új váza költségeit? Elmagyarázzuk.
Kicsit belehalt mindegyik kolléga
– így kommentálta lapunknak a Herendi Porcelánmanufaktúra vezérigazgatója, Simon Attila azt a jelentsort, ami vasárnap játszódott le a Hungaroringen. Lando Norris a Magyar Nagydíj után a rá jellemző módon bontott pezsgőt második helyezettként: teli erőből odaverte a hatalmas palack fenekét a pódiumhoz. A palackból kirobbant a dugó, Norris pedig rohant ünnepelni, azonban az ütéstől leborult Max Verstappen győzelmi trófeája.
It's bwoken! ������������#HungarianGP #F1 pic.twitter.com/nTtgdfWX3o
— Formula 1 (@F1) July 23, 2023
Ha Norris ezt a mutatványt bárhol máshol adja elő, akkor nincs belőle sztori. Magyarországon viszont Herendi trófeákat kapnak a versenyzők, sőt, az a csapat is, aminek pilótája a futamot nyeri. A Herendi pedig porcelán, vagyis egy ilyen eséstől törik. Méghozzá apró darabokra.
A trófea értéke a sajtóban megjelent korábbi, nagyobb számokkal szemben nagyjából 30 ezer euró, vagyis forintban 11,4 millió körül van. Ez azonban csak hozzávetőleges, eszmei érték annak ellenére is, hogy a Herendi többi termékét erősen beárazza, akadnak webshopjukban sokmilliós tételek is.
A kupa piaci árát viszont képtelenség meghatározni, ugyanis azok a példányok, amiket a versenyzők és a győztes csapat kapnak, soha nem kerülnek forgalomba.
Ezek egyedi példányok, amikből egy készül és nem is készülhet több. A Herendi egy esetben tehet kivételt: ha a jogtulajdonos, vagyis a Forma-1 engedélyt ad rá. Ez pedig rendszeresen elő is szokott fordulni, ugyanis az eredeti trófeákat hiába a versenyzők veszik át, azokat valójában nem ők kapják és nem is ők teszik el a verseny után, hanem a csapatokhoz kerülnek.
Miért? Mert a Forma-1, hiába tűnik az egyszeri néző számára egyéni sportágnak, valójában csapatsport. Ahhoz, hogy egy autó 260 kilométer/órás átlagsebességgel száguldjon, vagy hogy ha bármi történik vele, napokon belül legyen hozzá új, egyedi alkatrész, aerodinamikai és motorikus képességei szezon közben is folyamatosan fejlődjenek, több száz ember munkája szükséges. Ezen több száz emberből pedig csak egy, igaz, nagyon fontos az a pilóta, aki aztán kihozza a csúcsot egy győztes autóból.
Nem véletlen, hogy például a focicsapatok győzelmi trófeái sem a játékosokhoz kerülnek, hanem a klub székházában, vagy stadionjában állítják ki őket. Minden csapatsport így működik – igaz, az érmeket jellemzően megtarthatják maguknak a versenyzők, a kupákat nem.
A Forma-1-es csapatok a pilótáiknak szoktak engedményeket tenni: kérnek egy replikát, másolatot az eredeti gyártótól, amit aztán a pilóta megkaphat. Ha pedig egy pilóta a Magyar Nagydíjon nyert trófeájáról szeretne másolatot, akkor azt a Herendi el is készíti neki. Kap egy ugyanolyat, mint amit átvett a pódiumon, egy apró kivétellel: a trófeán szerepelni fog, hogy másolat. Eredetiből egy van.
Összetörte Verstappen 15 milliós trófeáját Lando Norris a dobogón
Csak egyetlen darab készült belőle.
Kivéve, ha Lando Norris leveri. Mert akkor az történik, ami jelen esetben is: a Herendi újragyártja az adott trófeát. Norris ugyan a verseny után hárította a felelősséget és állította, hogy Verstappen tette túl közel a dobogó széléhez a trófeát, de ennek utólag semmi jelentősége nincs, a gyártó, vagyis a Herendi nyeli be újra a gyártási költséget.
Verstappennek és a Red Bullnak viszont most nagyjából egy hónapot kell várnia az új trófeára, és ez az egy hónap még mindig nincs sehol ahhoz, amennyi ideig az eredeti, Norris figyelmetlensége miatt összetört trófea készítéséhez kellett. Azt ugyanis több mint fél év volt összeállítani.
Mikor kaphat kupát a Red Bull?
Miért kell fél év egy ilyen kupa előállításához? Ehhez érdemes tudni, hogy hogyan is készülnek ezek a különleges Herendik. Első körben a Forma-1 ad egy megbízást a gyártónak, ekkor a gyártó mesterfestői és művészeti bizottsága állítja össze azt a látványtervet, amit aztán jó esetben a megrendelő leokéz. Ezen a terven már ott van a teljes, kész példány vázlata: kivehető a formája, színe, festése, az pedig a szponzoroktól és a megrendelő aktuális igényeitől függ, hogy rákerül-e mondjuk a pálya, a Hungaroring kontúrja.
Ha pedig mindez megvan, akkor indulhat a gyártás folyamata. A Herendi pedig ekkor komoly kihívással néz szembe, hiszen nem egy, hanem összesen négy díjat kell gyártaniuk, mivel ők készítik az első három helyezett kupáját, valamint a győztes pilótát adó csapat díját, a konstruktőri tálat is.
Mindegyik darab elkészítése rendkívül bonyolult folyamat: a gyártás során először ki kell önteniük a kupákat, majd zsengélniük kell azokat. A zsengélés folyamata az öntés utáni tisztítást és szárítást, majd égetést jelenti: a kiöntött porcelánt először tisztítják, szárítják és csak ezt követően égetik ki, hiszen ha azonnal égetnék, akkor a hirtelen termelődő gőz szétrobbantaná az anyagot.
Ha ezen a folyamaton átesnek a kupák, akkor vannak meg az úgynevezett bravúrdarabok, amiket utána el lehet kezdeni festeni. A festésen jelen esetben legalább harminc művész dolgozott. És itt nem egyszerű színezésről van szó: a kupára minták sora kerül fel tusvonallal, amiket aztán árnyékolnak, majd égetik ki még többször a lassan készre formálódó művet.
A Herendi-Forma-1-es kupák készítését némileg komplikálja, hogy aranyfestést is kapnak. Ehhez a gyártó 24 karátos, nemes aranyport használ. Árnyalatában ez a magentára hasonlít leginkább, a szakkifejezés a színre azonban a „pur-pur”.
Verstappenéknek a gyártási folyamat bonyolult mivolta ellenére sem kell fél évet várniuk a kupára: néhány héten, legkésőbb egy hónapon belül meg fogják azt kapni a gyártó ígérete szerint. Hogy lehetséges ez? Úgy, hogy a Herendi örökös garanciát vállal a termékeire. Ahhoz pedig, hogy ezt garantálni tudják, minden eladott példányukból egy a mintatárba megy.
Így van ez a Forma-1-es kupákkal is: ott sorakoznak a mintatárban, de festés nélkül. A Red Bullnak már nem kell megvárni a forma kiöntését, zsengélését, „csak” a festését. Ehhez pedig a gyártó mindenkit mozgósítani is fog.
„Az a legunalmasabb, amikor vasárnap egy szponzor kupáját kapjuk”
A mogyoródi Hungaroringen rendezett Forma-1-es futamok összeforrtak a Herendi kupáival. Olyannyira, hogy amikor 2015-ben Sebastian Vettel a Ferrari pilótájaként futamot nyert Magyarországon és nem egy Herendit, hanem egy szponzor által inspirált díjat kapott csak, azonnal jelezte, hogy szeretne porcelánt is.
Nem mintha a porcelán lenne a gyengém, de ez hozzátartozik ehhez a versenyhez. Üzenem a szervezőnek, hogy hozzák vissza
– nyilatkozta a Red Bull-lal négy világbajnokságot is nyerő pilóta a verseny utáni sajtótájékoztatón. Ha a szervező nem is, a gyártó azonnal vette a lapot: Vettel már délután kapott egy mini porcelánkupát tőlük.
2019-ben pedig a Magyar Nagydíj előtt külön fel is emlegette ezt az esetet: „olyan boldogok voltunk, hogy nyertünk. Aztán csalódottak, hogy csak egy sztenderd kupát kaptam” – magyarázta. Vettel számára fontosak ezek az egyedi trófeák, számára ez része a Forma-1-es tradíciónak. Más kérdés, hogy az egyedi trófeák nem feltétlenül mindig a magas minőséget jelentik, elég visszagondolni mondjuk a 2018-as francia futam trófeájára:
.@RichardOrlinski created the #Pirelli Trophy for the #FrenchGP pic.twitter.com/JUNJTb3cER
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) June 24, 2018
Tört már össze korábban is nagy Herendi
2019-ben egy Herendi-porcelán nem aratott osztatlan sikert, azonban nem a sokak által bírált eredeti, József nádor térre megálmodott életfát, hanem annak kicsinyített, visszafogottabb, Veszprémben felállított másolatát rongálták meg 2020-ban. Egy húszéves sárkeresztúri férfi dobálta meg kővel, mert, mint mondta, ideges volt, idegességében pedig jó ötletnek tűnt neki, hogy hárommillió forintos kárt okoz egy Herendiben.
A fa csúnyán összetört, a Herendi Porcelánmanufaktúra azonban közölte: ők értékteremtő közösségként tekintenek magukra, „így mindig egyel többször fogjuk helyrehozni, mint ahányszor tönkreteszik”.
Összefoglalónkat a hétvégi futamról ide kattintva tudja elolvasni:
Max Verstappen nyert a Hungaroringen, behúzta a Red Bull történelmi rekordját
Lewis Hamilton álomszerű időmérős teljesítménye versenykörülmények között már nem jött össze, így csak a negyedik helyen végzett, a McLarenek viszont nagyon határozottan jelezték, hogy komolyan kell venni őket: Lando Norris a második, Oscar Piastri az ötödik lett. A 38. Magyar Nagydíjon a Red Bullok 35 éves rekordot adtak át a múltnak, és sorozatban a 12.