A konfliktushelyzetet is felvállaló, kendőzetlenül őszinte, már-már kitárulkozó közleményben ismertette pénteken a MÁV-Volán csoport a változásokat, amelyek azután várhatóak, hogy augusztus elsejétől, vagyis a jövő hét keddtől tíz, alacsony forgalmú vasúti mellékvonalon megszűnik a vonatközlekedés, és Volánbuszok járnak majd helyettük. Hivatali nyelven
ez lesz a “vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás” – annak minden előnyével és hátrányával.
Ami nem változott száz éve: hagyják lerohadni a vasutat, majd felújítás helyett bezárják
Az 1900-as évek legelején még Európa élvonalába tartozott a magyar vasút, azóta rendszerektől függetlenül sajnálják a pénzt rá, helyette ha valami baj van, bezárnak vonalakat. Emiatt egyre kevesebben választják a vonatot, úgyhogy a kihasználatlanság miatt jöhetnek az újabb bezárások. Hol rontottuk el?
Hátrányból önkritikusan rögtön el is ismer egyet az állami közlekedési mamutcég: lesz olyan viszonylat, ahol keddtől lassabban lehet majd eljutni busszal a célba, mint addig vonattal. Ez mondjuk nem újdonság, mióta július 26-án már kiadták az új buszos menetrendeket, és ezekből kiderült, hogy a tízből két vonalon jelentősen lassabb lesz az eljutás:
Tiszaújvárosba 17, Komlóra 24 perccel lassabb lesz az eljutás busszal, mint eddig vonattal.
Ezt a MÁV-Volán közleménye sem titkolja, mondván: “legtöbb esetben csak néhány perccel tér el a menetidő, de a komlói és a tiszaújvárosi vonal esetében 15-25 perccel hosszabb.” Viszont máshol meg rövidül a menetidő: “az ipolytarnóci vonalon 10 perccel, az Abaújszántó-Hidasnémeti és Lakitelek-Kunszentmárton vonalszakaszon 5-5 perccel rövidebb utazási idővel kell számolni”.
A MÁV-Volán egyelőre nem tért pozitívumként ki arra az ötletre, amit Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter árult el a hvg.hu-nak a csütörtöki kormányinfó után: a legkirívóbb helyzeten javítana a kormány úgy, hogy tesztjelleggel beállítanak Dombóvár-Komló között egy gyorsbusz-járatot is. A tervezett expressz-járatról itt írtunk részletesen:
Egy Volán-gyorsjárattal próbálja a kormány tompítani a vasútvonal-bezárásokat
A tíz, augusztustól Volánbusszal kiváltandó vasúti mellékvonalból kettőnél is lassabb lesz az ígéretek ellenére a vonatnál a busz, de az egyiknél, a Dombóvár-Komló viszonylaton egy expressz buszjárattal próbálnak ezen javítani - árulta el a friss tervet a hvg.hu-nak Gulyás Gergely miniszter.
Közleményében az állami társaság a jelek szerint azt a filozófiát követte, hogy minden rossz hír mellé tett egy jót is. Így megemlítette, hogy bár “további intézkedésig” a személyvonatokat leállítják, “az érintett mellékvonalakon korszerű és környezetkímélő Credobus Econell 12 típusú, Mosonmagyaróváron és Győrben gyártott szóló autóbuszok” állnak forgalomba.
Továbbá a vonatokkal szemben a buszokon “nem szállíthatók kerékpárok”, és kizárólag előre váltott jeggyel vehetők igénybe (vagyis a sofőrnél nem lehet jegyet venni), a buszok “légkondicionáltak, utastájékoztatási- és kamerarendszerrel, kerekesszék és babakocsi elhelyezésére kialakított férőhellyel, a felszállást segítő rámpával, valamint USB-csatlakozóval rendelkeznek”.
A most leálló tíz vasúti mellékvonalból hármat éppen Orbánék nyitottak újra
Alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány - az az Orbán-kabinet, amelyik ugyanezért „vasútrombolást" kiáltva hibáztatta ellenzékből a baloldali kormányokat, majd kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását. Kormányra kerülve többel így is tett - most éppen ezek közül maga zár be újra hármat.
A csütörtöki kormányinfón egyébként Gulyás azt is mondta, hogy az állam anyagi okokból a közszolgáltatások területén egyfajta szolgáltatást tud nyújtani, kivéve olyan helyeken, ahol többfélére is szükség van, például Székesfehérvár és Budapest között vonat és busz is van, mert mindkettő tele van. A MÁV-Volán ugyanakkor közleményében nem anyagi okokra hivatkozott:
az autóbuszos vonathelyettesítő járatok közlekedtetését a jármű- és személyzethiány indokolja".
Vitézy: 2034-ig várhatunk arra, hogy a MÁV-ot nyomás alá helyezze a piaci verseny
A mellékvonalak bezárása kormányokon átívelő politikai pótcselekvés, aminek kevés köze van a vasút problémáihoz, ahogy azok megoldásához is. Most - saját ígéreteivel is szembemenve - mégis ehhez nyúl az Orbán-kormány. Pedig a mellékvonalak egy része Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint menthető lenne, ráadásul a bezárás után „a megtakarítás vonalanként egy hónapban egy MÁV-os igazgató bérét nem éri el".
A témához kapcsolódik a hvg.hu közéleti podcastja, a Fülke legfrissebb adása, amelyben arról esik szó, hogyan kerül nap mint nap teljesítőképessége határára a MÁV, milyen problémákat idézett elő a magyar társadalomban a vasúti mellékvonalak leépülése, és miért kéne a nemzetközi zöldpolitikában kulcsszerepet adni a vasútnak. Hallgassa meg a beszélgetést:
Fülke: A MÁV 2010 óta nincs rajta a kormány problématérképén
Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.