Tetszett a cikk?

Folytatódott a Schadl-ügy vízmotor-szálának tárgyalása a bíróságon. Süli János és korábbi államtitkárának vallomása jelentősen eltér: Kovács Pál szerint 2021-ig nem találkozott Schadl Györggyel, Süli szerint viszont már 2018-ban megnézték a vízmotort. Schadl és Völner 2021 nyarán már arról beszélgettek, hogy „ráuszítják" Süli Jánost Palkovics Lászlóra, hogy legyen támogatás. A vád szerint egymilliárdot szerettek volna pályázat formájában kipasszírozni Palkovics volt minisztériumától, a vízmotorral kapcsolatban pedig annyira optimisták voltak, hogy úgy hitték, az átrajzolhatja a világtérképet.

Schadl-Völner-ügy
Máig nem tudjuk pontosan, ki lehet "Tóni, Barbara és Ádám", de legalább azt már sejtjük, hova tűnt Schadl György kisrepülője és luxusautói. Számos kérdőjel maradt még az elmúlt évek legsúlyosabb korrupciós ügyében (amibe a végrehajtói kamara elnöke mellett Völner Pál igazságügyi államtitkár is belebukott), ezeket igyekszünk tisztázni, tartsanak velük!
Friss cikkek a témában

Csütörtökön folytatódott a bíróságon a Schadl-ügy egyik legérdekesebb szálának, a vízmotor-sztorinak a tárgyalása, ezúttal a bíróság ismert embereket idézett be: Süli János volt paksi bővítésért felelős minisztert, Süli korábbi államtitkárát, Kovács Pált, valamint Steiner Attilát, akit a vád szerint Völner Pál még akkor környékezett meg, amikor Palkovics László államtitkára volt az Innovációs és Technológiai Minisztériumban, mára azonban a Gazdaságfejlesztési Minisztérium államtitkára.

Elsőként Kovács Pált hallgatta meg a bíróság, aki arról vallott, hogy Völner Pált 2010 óta ismeri, hiszen 2010 és 2014 között mindketten a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban dolgoztak. Völner ekkor már államtitkár volt, a közlekedésért felelt, Kovács viszont csak 2012-ben lett államtitkár, két évig Bencsik János volt a főnöke. Völnerrel jóban volt, volt olyan időszak is, amikor az irodájuk egymással szemben volt.

Kovács és Süli a vízmotor-sztoriba úgy került bele, hogy Völner meghívta, nézzék még a Schadl György által neki ajánlott vízzel működő motort. A motorról bővebben kedden vallotta a bíróságon K. Szabolcs, aki a harmadrendű vádlott, R. Róbert, vagyis "Gazdi" régi barátja, ő a motor egyik feltalálója. Kovácsékat Völner a vád szerint nem véletlenül környékezte meg: azt szerette volna tudni az ekkor már Schadl által pénzelt projektről, hogy érdemes-e vele komolyabban foglalkoznia, újdonság-e, vagy sem. Völner felé volt, aki jelezte, hogy aggódik, hogy nem fog működni a motor, mire Völner a vádirat szerint azt válaszolta, hogy

miután a pályázatot már megnyerték, senki nem fogja ellenőrizni azt, hogy valójában volt-e a reális esély a pályázatban megjelölt eredmény elérésére vagy sem.

Kovács ennek ellenére a bíróság előtt állította, hogy az a motor, amit ő látott, működőképes volt.

Völner a vád szerint nem véletlenül érdeklődött nagyon a projekt iránt. Az ügyészség ugyanis azt állítja, hogy Schadllel közösen Steiner Attilánál próbálták elérni, hogy írjon ki egy pályázatot, amiben ők forrásért tudnak indulni a vízmotorral. Egymilliárd forintról lett volna szó, de végül sem Steiner, sem más nem írt ki ilyen pályázatot, így az ügyészség által állított kavarás eredménytelen volt.

Kedden a bíróságon a vízmotor feltalálója arról beszélt, hogy pályázati forráshoz azóta sem sikerült jutniuk, bár szerettek volna. Kovács azt mondta, Völner szerinte a vád állításával ellentétben nem lépte át azzal a saját hatáskörét, hogy őt megkereste a vízmotor ötletével kapcsolatban.

Kovács pedig ugrott és ment: megnézte a motort, először Völner társaságában, látta, ahogy egy autó vízzel működik. Ami furcsa, hogy Kovács és a feltalálók, valamint Gazdi vallomása itt egy apróságban eltér: a feltalálók és Gazdi szerint egy Daewoo Nubirába szerelték a motort, míg Kovács vallomásában egy Opel Astrát említett.

 

Kovács Pál, Süli János volt államtitkára a bíróság előtt.
Reviczky Zsolt

A motort viszont működőképesnek ítélte, így később is elment megnézni. A második vizitre már Süli János is elkísérte. A miniszternek ő szólt, hogy érdemes megnéznie a vízmotort, azt nem tudta viszont megmondani, hogy Völner megkereste-e személyesen Sülit, hogy nézzen rá a projektre. A Kovács-Süli páros ekkor találkozott a projektbe ekkor már évek óta pénzt pumpáló Schadl Györggyel.

Schadlt Kovács saját elmondása szerint itt ismerte meg, korábban „fogalma nem volt róla”, hogy kicsoda a végrehajtói kar elnöke. Azt viszont elmondta, hogy erre a találkozóra is Völner Pál invitálta. Kovács azt mondta, a második találkozón felmerültek a pályázatokkal kapcsolatban kérdések, az viszont nem, hogy ezt Süli János Paksért felelős minisztériumán keresztül nyomnák. „Erre nem volt esély, nem volt lehetőség és ezt államtitkár úr is pontosan tudta” – célzott Völnerre Kovács. A volt államtitkár elmondása szerint viszont ahogy neki, úgy

Sülinek is tetszett a projekt.

Kovács a bíróság előtt azt mondta, a vízmotor-projektről beszélt Steiner Attilával is, arról viszont nem tud, hogy Steiner tudott-e már korábban erről, vagy sem. Ez azért lényeges kérdés, mert Steinert ebben az időszakban, 2021 tavaszán-nyarán Völner már megkereshette az ötlettel és elkezdhette lobbiját a pályázat kiírásáért.

 

Völner Pál csütörtökön a bíróságon.
Reviczky Zsolt

Kovács a nyomozati szakaszban a pályázatokról való beszélgetésről ezt mondta: „természetesen szóba került, hogy milyen támogatási lehetőségek vannak, erről én kizárólag dr. Völner Pállal beszéltem, emlékeim szerint dr. Schadl Györggyel nem. Ekkor még csak ötletelés szintjén merültek fel lehetőségek, elsősorban az ITM, azon belül is a Steiner Attila vezette államtitkárság által kiírható pályázatokról beszéltünk, de szóba kerültek az MVM által finanszírozott innovációs pályázatok is.

Mivel ebben a fázisban még semmilyen kézzel foghatót nem tettek le az asztalra nekünk, ezért ennél konkrétabb pályázati lehetőségekről nem esett szó.

(…) Emlékeim szerint konkrét összegről, mint amire szükségük lenne a projektben, nem esett szó, de a magam részéről úgy gondoltam, illetve gondolom most is, hogy több százmillió forintról kell, hogy beszéljünk egy ilyen projekt kapcsán. Igazából a magam részéről, illetve Süli János esetében is ezt tudom elmondani, a mi szerepünk kizárólag szakmai véleményezés volt, mivel a Paks 2 projektben semmilyen módon nem tudtuk volna hasznosítani ezt a motort, illetve ilyen jellegű támogatást sem tudtunk volna nyújtani”.

Schadl telefonszámát Kovács viszont annak névjegykártyájával együtt megkapta, amikor Süli Jánossal közösen nézték meg a vízmotort, később találkozót is megbeszéltek. Schadl viszont késett és odaszólt Kovácsnak, hogy dugóba került. Kovács ekkor már éppen ebédelni indult, így jelezte Schadlnek, hogy beül mellé az autóba és megbeszélik a következő találkozó időpontját. Így történt:

Kovács beült Schadl mellé, abban maradtak, hogy majd beszélnek.

Viszont a végrehajtói kar volt elnöke és Kovács Pál akkori államtitkár között ez volt az utolsó kapcsolatfelvétel, a későbbi találkozóra már nem került sor. Völnerrel viszont később is találkozott, az Igazságügyi Minisztériumban, ekkor meg is kérdezte Varga Judit volt helyettesét, hogy hogy állnak a vízmotorral, de Völner nem tudott neki érdemi újdonságot mondani.

 

Schadl György a bíróságon 2023. november 9-én.
Reviczky Zsolt

Schadl és Völner a lehallgatási adatok szerint hosszan beszélgettek a vízmotorról, valamint arról, hogy milyen támogatást lehetne rá szerezni. A hívásaikról készült jegyzőkönyv alapján mind Schadl, mind Völner optimisták voltak a vízmotorral kapcsolatban, mitöbb, egyikük úgy fogalmazott, hogy ha ez bejön,

az átrajzolhatná a világtérképet.

Sőt: miután a támogatást csak nem kapták meg, már arról beszéltek telefonon, hogy

Sülit kell Palkovics László miniszter nyakára küldeni, hogy legyen a pályázatból valami.

Kovács Pál volt államtitkár azt állította, hogy 2021 előtt, amikor Törökbálinton, a vízmotorral kapcsolatban találkozott vele, nem ismerte Schadl Györgyöt. A bíró pedig külön megkérdezte Schadlt és Völnert is, hogy van-e más közös ismerősük Kovács Pál néven. Mindketten azt mondták, hogy nem tudnak ilyenről.

Csakhogy Schadl 2018. június 11-én kapott egy sms-t az egyik alkalmazottjától, amiben ez állt:

Ne feledd: Hold utca + Kovács Pali + Völner Pál.

A bíróság előtt Kovács azt mondta, kizárt, hogy ez ő legyen, hiszen nem volt államtitkár ebben az időszakban, nem is volt Budapesten, hiszen paksi lakos. Schadl is ezt bizonygatta:

„az, hogy 2018-ban nem ebédeltem a későbbi államtitkár úrral, az hatszáz százalék”

– bizonygatta.

Schadl felszólalásában azt mondta, valójában nem állami, hanem EU-s forrásokért akartak pályázni, ezek befolyásolására pedig sem Völnernek, sem Kovácsnak, sem Sülinek nem lett volna esélye. Felmerült korábban, hogy a kinézett egymilliárdos támogatásból a Völner-Schadl páros négyszázmilliót nyelt volna le, Schadl viszont állította, hogy ebből Gazdit fizette volna ki, hiszen tőle vette át a vízmotor-projekt finanszírozását, értelemszerűen nem ingyen.

A (volt) miniszter színrelép

Süli Jánost most először hallgatták meg személyesen a Schadl-ügy során. A volt Paksért felelős miniszter a nyomozati szakaszban is csak írásban tett vallomást, akkor kézzel írott vallomásában azt írta, semmilyen korrupcióról nem tudott, ilyenben nem vett részt soha. Süli viszont a bíróság előtt azzal indított, hogy azt mondta:

Schadllel és Gazdival először 2018. augusztus hetedikén találkozott, amikor megnézte Kovács Pál államtitkárával a vízmotoros autót.

 

Süli János a bíróság előtt 2023.november 9-én.
Reviczky Zsolt

A volt miniszter pedig betonbiztosra mondta, hogy 2018-ról volt szó, hiszen miután az ügyészség vallomást kért tőle, titkárnője segítségével elektronikus naptárában nézte vissza az időpontot. Ezért tudja napra pontosan.

Süli szavainak azért van különleges jelentősége, mert – ahogy azt néhány bekezdéssel korábban írtuk – Kovács Pál azt vallotta, hogy Schadlt csak 2021-ben ismerte meg. Sőt: amikor a Hold utcai esetleges találkozóról kérdezték őket, mind Schadl, mind Völner, mind Kovács tagadta, hogy abban az időszakban így hárman találkozhattak volna. Mindhárman állították, hogy a találkozó nem jött létre. Süli ezt nem cáfolta, de annyi biztos: azt állítja, hogy 2018-ban már látta a vízmotort, ismerte Schadlt, Kovács pedig ott volt vele. Kovács viszont azt mondja, hogy Schadllel csak három évvel később találkozott.

Süli azt mondta, valóban megnézte a vízmotort, de nem tudja a mai napig sem, hogy igaz volt-e, amit látott. Arról már Kovács Pál is beszélt, hogy a feltalálóktól nem kapták meg a vízmotor „feketedobozát”, vagyis annak részletes, technikai leírását.

Látta, hogy betöltik a vizet, látta, hogy kijön a hidrogén, látta, hogy megy az autó, de nem tudott arról meggyőződni, hogy valóban vízzel hajtják a motorját.

Az államtitkár, akinél lehet, hogy nem is lobbizott Völner

Némi csúszással, de végül Steiner Attilát, az Energiaügyi Minisztérium energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárát is meghallgatta csütörtökön a bíróság. Steiner, mint korábban írtuk, azért kerülhetett képbe a Schadl-üggyel kapcsolatban, mert Völner az ügyészség szerint megkörnyékezte, amikor az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaságfejlesztésért, klíma- és energiapolitikáért felelős államtitkára volt.

Steiner azonban érdemben újat alig tudott mondani: sem Schadlt, sem Gazdit nem ismerte. A vízmotort viszont látta: Völner invitálására elment és megnézte Törökbálinton. Steiner nem emlékezett rájuk, de Schadl és Gazdi utólag jelezte: ők is ott voltak, amikor az államtitkárnak bemutatták a vízmotort. Gazdi még arra is emlékezett, hogy ő kínálta vízzel Steinert. Ennek ellenére egyikük sem hagyott Steinerben túl mély nyomot.

Az államtitkár látta, hogy működik a motor, szeretett volna róla részletesebb tájékoztatást kapni, ez azonban végül soha nem jutott el hozzá.

Völner nem véletlenül fordult hozzá, hiszen a hidrogén témája teljesen Steinerhez tartozott: az ő államtitkársága dolgozta ki az ország hidrogénstratégiáját. Azt a bíróság előtt elismerte, hogy Völnerrel valóban beszéltek pályázatokról, de semmi konkrétum nem került szóba, a pályázati téma csak általánosan merült fel köztük.

A nyomozati vallomásában kicsit konkrétabban fogalmazott: „valóban mondhattam olyat Völner úrnak, hogy ha bármiben is gondolkodnak, akkor annak az a kiindulópontja, hogy pontosan írják le a technológiát. Pályázat kiírásának lehetőségéről szerintem nem lehetett szó köztünk. (…) Hogy ő ebből végül mit szűrt le magának és mondott tovább Schadl Györgynek, arra nincs ráhatásom” – mondta.

A vízmotor-sztoriról, valamint arról, hogy hogyan finanszírozta a projektet először Gazdi, majd Schadl György bővebben kedden írtunk, amikor a motor egyik feltalálóját hallgatta meg a bíróság. Beszámolónkat itt tudja elolvasni:

 

Vízmotor-sztori a Schadl-ügyben: „Kigyulladt a motor, Völner Pál egy palack vízzel segített eloltani"

A Schadl-ügy egyik legérdekesebb szálával foglalkozott a bíróság kedden. A vád szerint a Schadl-Völner páros megpróbált egy egymilliárd forintos pályázatra rákavarni, ez viszont nem jött össze nekik. A motor egyik feltalálója tanúként vallott a bíróságon, vallomásában pedig felbukkant még Orbán Győző is.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!