Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","shortLead":"Az Oroszország-szakértő szerint Pilhál Tamás képes az önreflexióra, ezért vinné el őt Bucsába, majd hozná haza.","id":"20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21c82d0a-8930-4c03-92fb-c89375069a8c.jpg","index":0,"item":"bb7f1f28-46d8-470a-b4f1-bf07241212e1","keywords":null,"link":"/itthon/20250221_racz-andras-magyar-nemzet-pilhal-tamas-bucsai-meszarlas","timestamp":"2025. február. 21. 15:21","title":"Rácz András elvinné Ukrajnába a Magyar Nemzet publicistáját, aki a bucsai mészárlásról mint színjátékról írt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e4eaea8-ee62-44c5-b02c-879b1546a5c9","c_author":"Ford KKE Kft.","category":"brandchannel","description":"A Ford Capri az amerikai márka öreg kontinensre szánt sportautója, sok európai számára maga a megtestesült nyolcvanas évek. Pedig a modell története régebbre nyúlik vissza, mostani megújulásával pedig folytatja a Ford pár éve elkezdett új fejezetét. ","shortLead":"A Ford Capri az amerikai márka öreg kontinensre szánt sportautója, sok európai számára maga a megtestesült nyolcvanas...","id":"20250220_fordmagyarorszag_uj-Ford-Capri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e4eaea8-ee62-44c5-b02c-879b1546a5c9.jpg","index":0,"item":"c6c3774c-fd94-4c9a-9b45-67ec7cb9f569","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250220_fordmagyarorszag_uj-Ford-Capri","timestamp":"2025. február. 21. 11:30","title":"Új Ford Capri: Európa Mustangja most is a jövőbe vezet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Ford Közép- és Kelet-Európai Kft.","c_partnerlogo":"cc7ea449-d2a8-423d-ac2e-cc71c2f7b6d5","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók olyan radarrendszert fejlesztettek ki, amelyek egyes egységeit fillérekből meg lehet építeni. Ehhez képest a repülőtéri nagy radarállomások ára a 10 millió dollárt is elérheti.","shortLead":"Amerikai kutatók olyan radarrendszert fejlesztettek ki, amelyek egyes egységeit fillérekből meg lehet építeni. Ehhez...","id":"20250221_dron-radar-eszleles-nyomon-kovetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c345570-c296-4b33-b2f0-6935b4941975.jpg","index":0,"item":"ff614aa2-8a98-4e8c-8884-cb0c9dd9b6da","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_dron-radar-eszleles-nyomon-kovetes","timestamp":"2025. február. 21. 20:03","title":"100 000-szer olcsóbb az új radar, ami elől ráadásul már nem nagyon lehet elbújni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot miután egy helyi IKEA raktárából előkerült néhány elveszettnek hitt tankelhárító akna. Az eset számos kérdést vet fel, például azt, mit kezdtek volna a veszélyes csomaggal a futárszolgálatok, hogyan nézett volna ki az összeszerelési útmutató és mit lehet kezdeni férfiként a Machu Picchut ábrázoló tangabugyikkal? ","shortLead":"Lengyelországban nemrég kirúgták a logisztikai támogatási rendszer irányításáért felelős Artur Kępczynski tábornokot...","id":"20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47e544c9-3c30-4531-90a4-b6764fd2cabc.jpg","index":0,"item":"2feb4498-0ed2-4415-a0b2-ce15e1651d55","keywords":null,"link":"/360/20250222_duma-aktual-lengyel-tabornok-akna-ikea-menesztes","timestamp":"2025. február. 22. 17:30","title":"Duma Aktuál: Aknaszállítás az első zárható ajtóig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78cdd591-37e3-4625-8f1d-218eec881225","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A civil szervezet azt írja, a felvonulás nemcsak az LMBTQ-közösség tagjait képviseli, hanem minden minden magyar szabad véleménynyilvánításhoz való joga mellett áll ki.","shortLead":"A civil szervezet azt írja, a felvonulás nemcsak az LMBTQ-közösség tagjait képviseli, hanem minden minden magyar szabad...","id":"20250222_Budapest-Pride-Orban-beszed-evertekelo-reakcio-lmbtq","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78cdd591-37e3-4625-8f1d-218eec881225.jpg","index":0,"item":"9ec06081-2ce8-40d0-b5af-a92b8fcff641","keywords":null,"link":"/itthon/20250222_Budapest-Pride-Orban-beszed-evertekelo-reakcio-lmbtq","timestamp":"2025. február. 22. 20:00","title":"„Régebb óta itt vagyunk, és tovább itt leszünk, mint a kirekesztő politikusok” – reagált a Pride Orbán beszédére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6102f3a-d56b-46e3-8855-7fbdbeb41afb","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az utóbbi évek egyik legnagyobb orvosi szenzációját jelentő súlycsökkentő injekciók újabb kedvező mellékhatásai igazolódtak be, ugyanakkor káros következmények is kiderültek.","shortLead":"Az utóbbi évek egyik legnagyobb orvosi szenzációját jelentő súlycsökkentő injekciók újabb kedvező mellékhatásai...","id":"20250222_hvg-sulycsokkento-injekciok-kedvezo-es-karos-mellekhatasai","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6102f3a-d56b-46e3-8855-7fbdbeb41afb.jpg","index":0,"item":"db539aee-d1cb-4a32-8426-0a4b47c1d138","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-sulycsokkento-injekciok-kedvezo-es-karos-mellekhatasai","timestamp":"2025. február. 22. 15:45","title":"A súlycsökkentő injekciók kedvező és káros mellékhatásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Ha az első három számot összeadja, megkapja a negyediket!","shortLead":"Ha az első három számot összeadja, megkapja a negyediket!","id":"20250222_lotto-nyeroszamok-8-ik-jatekhet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8b8bf86-b4d5-48fe-8f51-d0ba04483c40.jpg","index":0,"item":"2123872f-88c3-40ba-918f-1f6f330d0433","keywords":null,"link":"/elet/20250222_lotto-nyeroszamok-8-ik-jatekhet","timestamp":"2025. február. 22. 21:30","title":"Továbbra se vitték el a lottó ötöst, mutatjuk az e heti nyerőszámokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9780992b-38a4-4626-babe-b595d82a65cb","c_author":"Fetter Dóra - Martini Noémi","category":"360","description":"Lili ma már a kollégium környékét is elkerüli, Helena viszont úgy érzi, szülei helyett szülei voltak a nevelők az Opus Dei intézményében. A Magyarországon is befolyásos katolikus szervezet kezdetben a férfiaké volt, mára nőknek is teret ad. Milyen NER-közeli női előadók bukkannak fel a kollégiumokban? Hogyan lehet a szervezet tagjává válni, és mivel jár, ha valaki „a Mű”-nek szenteli az életét? Mi történik, ha valaki inkább otthagyná a közösséget?","shortLead":"Lili ma már a kollégium környékét is elkerüli, Helena viszont úgy érzi, szülei helyett szülei voltak a nevelők az Opus...","id":"20250221_Opus-Dei-budapesti-kollegiumok-nok-helyzete-numerariak-siklosi-beatrix","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9780992b-38a4-4626-babe-b595d82a65cb.jpg","index":0,"item":"d437e906-af9e-496d-a5de-3ce85dca8f5d","keywords":null,"link":"/360/20250221_Opus-Dei-budapesti-kollegiumok-nok-helyzete-numerariak-siklosi-beatrix","timestamp":"2025. február. 21. 11:32","title":"„Két férfit fogsz csak látni, a papot és a szerelőt” – ilyen nőnek lenni az Opus Deiben, amit kizárólag férfiaknak hoztak létre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Összesen 1,8 milliárd forintos követelést tartott jogosnak a bíró. Van, aki ötmilliót, és van, aki 80 milliót kap.
Emberi léptékkel ki nem fejezhető tragédia
– ezzel indokolta a bíró a Hableány-ügyben zajló kártérítési per ítélethirdetésén azt, hogy miért ítélt meg hatalmas kártérítést a tragédiában elhunyt áldozatok hozzátartozóinak. A perben 78-an jelentettek be kárigényt, összesen 4,3 milliárd forintos értékben,
ebből a bíró 1 milliárd 825 millió forintos kártérítést tartott jogosnak és ítélt meg.
Négy esetben véleménye szerint a kártérítésre a felperes egyáltalán nem volt jogosult. A bíró kiemelte: a kártérítés nem emberi életek pénzbeli értékéről szól, hanem az elszenvedett sérelem alapján az a díj, amely a hatályos jogszabályok alapján jár.
A Viking Cruises AG-nek és a Panoráma Decknek a hatalmas összeget 15 napon belül kell megfizetnie. Az áldozatok hozzátartozóinak járó összegek között nagy szórás van: van, aki ötmilliót, míg van, aki 80 milliót fog kapni.
A bíró az ítélet indoklásában külön kitért arra, hogy a Vikinget képviselő ügyvédek állították: a Hableánynak valójában úgynevezett kitérési kötelezettsége lett volna a Viking Sigyn előtt. A bíró szerint viszont abszurd, hogy a Viking méretének mindössze negyvenedével bíró Hableánynak kellett volna a baleset előtt kitérnie a Sigyn elől.
„Feltéve, de nem megengedve, hogy a Hableánynak lett volna kitérési kötelezettsége, az sem alap a nagy hajónak arra, hogy úgy hajózzon, mintha nem lenne előtte egy kisebb hajó és azt legázolja”
– magyarázta a bíró.
Az indoklásban a bíró beszélt arról is, hogy
a Hableány hajózásra alkalmatlan állapotban hajózott ki a baleset éjszakáján.
Egy matrózzal kevesebb volt ugyanis a fedélzeten. Azt, hogy hány matróznak kell lennie egy hajó fedélzetén, az úgynevezett hajózási bizonyítvány rögzíti. Lehetetlen utólag megmondani, hogy elkerülhető lett volna-e a baleset, ha van egy második matróz is a Hableány fedélzetén. A bíró szerint viszont „több szem többet látott volna”, így talán felismerték volna, hogy a kishajónál negyvenszer nagyobb Viking Sigyn veszélyesen közel ér hozzájuk. Egy matróznak ezt ugyanis kötelessége észlelni, hiszen köteles részt venni a veszélyhelyzetek felderítésében és azok elhárításában is.
Felmerült annak a Viking hajónak is a szerepe az indoklásban, amely a Sigyntől nem messze szintén a Dunán hajózott a baleset idején. Az Idunnak a bíró szerint a mentésben részt kellett volna tennie, „mint ahogy tette azt a közelben hajózó számos kishajó, ennek következtében sikerült a fájdalmasan kis számú túlélő kimentése”.
Furcsa, de a bírói indoklásban előkerült a dél-koreai és a magyar családmodellek összevetése is. A koreai családok képviselői ugyanis azzal érveltek, hogy Dél-Koreában más a család felépítése: sokkal nagyobb családok élnek sokkal szorosabb kapcsolatban, mint Magyarországon. Ennek a kártérítés szempontjából van jelentősége, a bíróság ugyanis a rokoni kapcsolatok fok alapján dönt a kártérítések mértékéről is. A bíróság szerint azonban nem csupán az számít, hanem az, hogy a családból ki mennyire volt valójában közel az elhunythoz. A bíró pedig azt mondta, végighallgatva több mint hetven dél-koreai hozzátartozót ő nem lát komoly különbséget a koreai és a magyar családmodell között. De nem csak ezalapján döntött, ugyanis a kártérítést igénylők közül voltak többen olyanok is, akiknek több családtagjuk hunyt el a 2019-es tragédiában.
A per
A 2019-es Hableány-tragédia áldozatainak hozzátartozói, összesen 78-an 2021-ben indítottak egy magyar ügyvédi iroda segítségével 4,3 milliárd forintos kártérítési pert a sétahajót üzemeltető Panoráma Deck, valamint az azt legázoló Viking Sigynt üzemeltető Viking Cruises AG ellen. A Hableány a balesetben elhunyt kapitányának családja 35 millió forintos kárigényt jelentett be a cég ellen, a Panoráma Deck jogásza azonban azt mondta, hogy ha valóban ki kell fizetniük ezt az összeget, az a cég végét fogja jelenteni. Sógor Zsolt szerint a cégnek jelentős, 6-700 millió forintos kára volt a baleset után, hiszen nem csupán a Hableányt, hanem forgalmuk egy jelentős részét is elveszítették, alkalmazottaik közül is sokakat kellett elbocsátaniuk.
A hozzátartozók szerint a baleset fő hibása értelemszerűen a Viking Sigyn volt, viszont szerintük a Hableánynak sem kellett volna kihajóznia: állítják, hogy a hajó a kikötőt sem hagyhatta volna el, hiszen csak egy matróz volt a hajón, holott kettőnek kellett volna lennie. Ezt, ahogy korábban írtuk, a bíróság is így gondolja.
A két hajózási cég képviselői vitatták a keresetlevél állításait, szerintük a kért kártérítés mértéke is túlzó.
Mi történt eddig a Hableány-ügyben?
A Hableány-ügyben több per is indult, ezek közül azonban első fokon egyelőre kizárólag a Viking Sigyn kapitánya, Jurij C. ellen zajló eljárás zárult le. Az ukrán férfit a bíróság öt és fél év fogházbüntetésre ítélte, amiért legázolta a Hableány sétahajót 2019. május 29-én éjjel. A bíróság Jurij C.-t vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vádpontjában találta csupán bűnösnek, első fokon felmentették a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása vádpont alól.
A férfit a bíróság hat évre eltiltotta attól, hogy hajókat vezessen, ebbe a hat évbe azonban beleszámították azt az időszakot is, ami eltelt a hajós jogosítványának 2019. május 30-i bevonása óta. Az ítélet azonban nem jogerős, mind a vádlott, mind az ügyészség fellebbezést nyújtott be ellene, így az eljárás másodfokon várhatóan folytatódik.
Folyamatban van egy másik per egy másik Viking-hajó, a cikkünkben korábban is említett Viking Idun kapitánya ellen is, aki a vád szerint elmulasztott segítséget nyújtani a tragédia helyszínén a Hableányról a Dunába kerülő dél-koreai utasoknak a baleset éjszakáján.
A Hableány sétahajót 2019. május 29-én, este kilenc óra után öt perccel gázolta el a Viking Sigyn, a Margit híd pesti hídfője mellett. A Vikinghez képest apró sétahajón egy dél-koreai turistacsoport utazott, közülük 27-en meghaltak, és a személyzetből ketten vesztették életüket. Egy eltűnt áldozat holttestét azóta sem találtak meg a hatóságok. A hajón összesen 35 ember utazott.
Jurij C., a Viking Sigyn ukrán kapitánya az utolsó szó jogán azt mondta, végtelenül sajnálja a tragédiát és mélyen együttérez mind az áldozatokkal, mind hozzátartozóikkal. A kapitányt a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt emelt vádpontban a bíróság nem találta bűnösnek. Az ítélet nem jogerős.
(Címlapképünk a Hableány kiemelésekor készült, illusztráció. Fotó: Fazekas István)
A miniszterelnök évértékelő beszéde alapján hajtóvadászatról, fenyegetésről, betiltásról és alamizsnáról szól majd a kampány. Nem rukkolt elő vonzó ajánlattal a miniszterelnök.
Este csak bedől az ágyba, és inkább a reggeli zuhany jótékony hatásaira esküszik? Mutatunk néhány okot, amiért érdemes megfontolnia, hogy változtasson a fürdési szokásán.