Tetszett a cikk?

Ha valaki új munkahelyen folytatja a pályáját, be kell, hogy tartson néhány fontos szabályt, különben olyan hibákat követhet el, amelyek miatt könnyen a kerítésen kívül találhatja magát. Minél magasabb pozícióba kerülsz, annál körültekintőbben kell eljárnod.

Mindannyian ismerünk olyan embereket saját tapasztalatainkból, akik elfoglalván új pozíciójukat, szinte még körül sem néztek, s máris azonnal elkezdték ontani kritikai észrevételeiket. Ez a viselkedés még akkor is ellenérzéseket vált ki, ha a fennálló helyzetre vonatkozó negatív megállapításoknak van valóságalapjuk. Munkapszichológusok arra hívják fel a figyelmet, hogy különösen azok a vezetők hajlamosak új munkahelyükön a „negatív kampányba” fogni, akik hosszabb ideje munka nélkül voltak, s túl gyorsan túl sok mindent szeretnének megváltoztatni, hogy bizonyíthassák képességeiket, illetve azt, hogy még mindig hatékonyak. Ha pedig a szervezet nem követi az általuk diktált tempót, vagy nem azonosul az újonnan kijelölt iránnyal, hajlamosak a munkatársaikat tehetségtelen, tehetetlen, begyepesedett ellenséges gyülevész népségnek, rosszabb esetben eszetlen idiótának minősíteni, akik képtelenek értékelni az ő kimagasló intellektusát és szakértelmét, amelynek pedig már rövid idő alatt is nyilvánvaló tanújeleit adta. Ezeknek az embereknek nyilvánvalóan nehézséget okoz, hogy elfogadják a valóságot és abban a valóságos helyzetüket, szerepüket.

Egy felmérés szerint a vállalaton kívülről hozott vezetőknek csaknem kétharmada (64 százaléka) nem lesz sikeres új pozíciójában, mert alábecsüli azokat a kihívásokat, amelyeket a vállalati kultúra és politika adaptálása jelent a számukra. Aki a körülmények kritikájával és nem hatékony szövetségek, vagy a céljaihoz szükséges támogatás, hajtóerő megteremtésével van elfoglalva, könnyen vakvágányra futhat.

A legnagyobb rizikó akkor lép fel, ha valaki előző munkahelyétől jelentősen eltérő kultúrájú és érdekviszonyokkal tagolt szervezetbe kerül. Tipikus hiba, ha valaki egy nagyvállalat személytelen szervezetéből kerül át egy kisebb magáncéghez, s a nagyvállalattól érkezettek fensőbbségével tesz megjegyzéseket új munkahelyére. Nem gondolja ugyanis végig, hogy azok az emberek, akik ezt a vállalatot alapították igen sokat invesztáltak a meglévő szervezetbe, s bizonyára megvolt rá az okuk, hogy olyanná alakítsák, amilyen. Vagy éppenséggel elérkezettnek látták az időt a változtatásokra, s ezért alkalmaztak nagyobb vállalatoknál tapasztalatokat szerzett szakembereket. Az alapítók, tulajdonosok pedig nem szívesen hallgatják, hogy az eddigi munkájuk semmit sem ért, döntéseik pedig elhibázottak, mert rosszul alakították ki magát a szervezetet is, amelyben csupa tehetségtelen, bárgyú, versenyképtelen alak ül. Ha valaki ezt az orruk alá dörgöli, azt alighanem rövid úton kirúgják. Ezért a jó kapcsolatok építése alapvetően fontos az új munkahelyen való zavartalan beszokáshoz.

Önmagadat ismerni és menedzselni a legfontosabb dolog ahhoz, hogy sikeresen illeszkedhess be az új munkahelyeden. Ehhez esetenként jelentős emocionális intelligenciára van szükség. Gyakran – az érzelmek kimutatása helyett – fel kell venni a pókerarcot. S néha a legnagyobb feladat éppen annak a megtanulása, hogy miképpen tarthatod a munkád során a szádat. Ez többnyire csak akkor megy, ha vannak körülötted olyan emberek (barátok, tanácsadók, pszichiáterek, stb.), akikben mélyen megbízhatsz, s rájuk öntheted a frusztrációdat, azaz kieresztheted a gőzt. De amikor dolgozol vezetőnek vagy csapatjátékosnak kell látszanod. Nem kell mindenhez jó pofát vágni, de nyilvánvalóvá kell tenned, hogy érdekelt vagy a vállalat céljainak elérésében. Ha a munkatársaid, a beosztottaid vagy a partnereid ellenségessé válnak, akkor jelentősen megnő annak a kockázata, hogy végzetes hibát véts. A tanácsadók gyakran figyelmeztetnek rá, hogy mások hibáira túl gyorsan felhívni a figyelmet – különösen, ha emiatt nem rúgják ki őket – szükségtelen konfliktushelyzet előidézését jelenti. Azaz e hibák folytonos felemlegetése nem a legjobb stratégia ahhoz, hogy bárki is túl sokáig a pozíciójában maradhasson.

Nyilvánvaló, hogy mindenki azt a munkát keresi, amelyiket tényleg akar. De a hosszú távú karriercélok nem mindig találkoznak a rövidtávúakkal. Vannak olyan –tökéletesnek jóindulattal sem nevezhető – karrierperiódusok, amikor csak dolgozni kell és megélni. Ha sikerül elfogadni ennek a realitását, akkor ahhoz is marad erő, hogy a megfelelő időben tovább lépj egy sokkal értelmesebb cél felé.

Mit kell megtenned, és mint kell elkerülnöd az első néhány hétben az új munkahelyen:

● Jegyezd meg, hogy mi fontos a szervezetnek, amelyben dolgozol, s mutasd ki az embereknek az elismerésedet, akik e szervezet építésébe energiát fektettek.

● Ismerj meg annyi embert, amennyit csak tudsz, s ne vonj le elhamarkodott következtetéseket!

● Prezentáld az elképzeléseidet és gondolataidat úgy, hogy azok a szervezet céljainak elérését célozzák, mert ez sokkal célravezetőbb mintha ugyan ezt kritikaként adnád elő! Továbbá szerezz visszajelezéseket azoktól az emberektől, akik támogathatják a kívánságaidat!

● Azonosítsd a véleményformálókat, és használd a befolyásukat az elképzeléseid és céljaid véghezviteléhez.

● Végül ne feledd el a szakmai céljaidat, s rendszeresen figyelmeztesd magad, hogy miért vállaltad el ezt a munkát, s mi az, amit meg akarsz valósítani ebben a pozícióban.



Meixner Zoltán
Hadházy Ákos 175 ezer forintos francia bort azonosított be Matolcsy Ádám kezében

Hadházy Ákos 175 ezer forintos francia bort azonosított be Matolcsy Ádám kezében

Már látogathatók a tavasszal született kistigrisek a budapesti állatkertben

Már látogathatók a tavasszal született kistigrisek a budapesti állatkertben

Ilyen egy kirándulás, amely az egész családnak szórakoztató

Ilyen egy kirándulás, amely az egész családnak szórakoztató

Trump szerint Izrael támadása Irán ellen „nagyon könnyen megtörténhet”

Trump szerint Izrael támadása Irán ellen „nagyon könnyen megtörténhet”