Egységesített EU-dokumentumokkal könnyebb a munkavállalás
Az Európai Bizottság által elfogadott egységesített kompetenciarendszer segítségével egyszerűbb külföldön munkát vállalni, vagy a tanulni szándékozók korábbi bizonyítványait, képesítéseit akkreditáltatni. Az Europass használatával a képző intézmények és a munkaadók könnyebben értelmezhetik a különböző országokból származó diplomákat, bizonyítványokat és szakképesítéseket.
Az egységes Európa tagállamainak az oktatási rendszerei számos szempontból különböznek egymástól: a végzettségek, a szakmai és a hozzájuk kapcsolódó gyakorlati tudás sok esetben mást és mást takar. Az Európai Bizottság annak érdekében, hogy elősegítse képesítési rendszerek, bizonyítványok és kompetenciák átláthatóságát, a tagállamok közötti munkavállalási és tanulmányi célú mobilitást, 2003. decemberében kidolgozta az Europass keretrendszerre vonatkozó javaslatát, amelyről 2004. május 27-28-án az Oktatási, Ifjúsági és Kulturális Miniszterek Tanácsán politikai megállapodás született. Ezt követően 2004. december 15-én megszületett a keretrendszert ténylegesen definiáló EP-döntés, amely 2005. január 1-jén lépett hatályba.
Az Europass a végzettségek és kompetenciák összehasonlíthatóságát támogató egységes rendszer, melynek alapja az Europass portfolió. Ez egy személyi dokumentumcsomag, amelyet az állampolgárok önkéntes alapon használhatnak végzettségeik, oktatásban és képzésben szerzett kompetenciáik elismertetésére, munkavállalás esetén a munkaadók tájékoztatására Európában. A keretrendszer létrehozásának célja, hogy összefogja a dokumentumok kezelésére, népszerűsítésére és kiadására vonatkozó erőforrásokat, így nagyobb hatékonyságot és célszerűséget biztosítva azok széleskörű elterjesztésének.
Az öt dokumentumból álló Europass-dokumentumcsalád (önéletrajz, nyelvi útlevél, mobilitási igazolvány, bizonyítvány-kiegészítő és oklevélmelléklet) segítségével átláthatóvá válik, hogy tulajdonosa mit tanult, milyen eredménnyel, milyen készségeket sajátított el és milyen munkatapasztalattal rendelkezik. A képző intézmények és a munkaadók így könnyen értelmezhetik a különböző országokból származó diplomákat, bizonyítványokat és szakképesítéseket.
Minden országban (az Európai Unió és Európai Gazdasági Térség területén) Nemzeti Europass Központ koordinálja az Europass dokumentumokhoz kapcsolódó tevékenységeket. A Nemzeti Europass Központok fő feladata az Europass dokumentumok menedzselése, kibocsátásának koordinációja, ezen dokumentumok promóciója, valamint az EU-val foglalkozó információs szolgálatok tájékoztatása. Emellett a központok biztosítják az Europass dokumentumok nyomtatott formában való elérhetőségét, s kapcsolatot tartanak az Európai és a Nemzeti Europass Központokkal.