|
- kérdezz, kérdezz kérdezz - egészséges munkakészség - segítőkészség - rögzítsd a munkahelyi folya-matokat (e-mail, stb.) - csapatjáték |
Ha új vagy a cégnél, új fogalmakkal találkozol, ezért ha valamit nem értesz, ne habozz, kérdezd meg inkább a tapasztaltabb kollégáidat. A legtöbben örömmel fogadják majd a beléjük vetett bizalmat. A végén persze ne felejtsd el megköszönni a fáradozásukat, hiszen a kollégák időt szántak rá, hogy segítsenek neked. Ily módon akár kapcsolatokat is teremthetsz, amelyek megalapozhatják a jövődet a cégnél.
Több forrásból táplálkozz!
Próbáld megtalálni az egyensúlyt, hogy a kérdezősködéseddel ne zaklasd a kollégáidat. Legtöbbször a munkatársaid elfoglaltak saját munkájukkal, és a rossz időben, rossz helyen feltett kérdés ellenállásba ütközhet. Ezért inkább ne csak egy személyre koncentrálj a kérdéseiddel, hanem fordulj másokhoz is. Így egyben az ismeretségi hálózatod is nő. Még egy jó tanács: Kerüld a visszakérdezést, ha a választ vagy a megoldást magad is megtalálod. Gyakran segít egy pillantás az archívumba vagy az intranetre ahhoz, hogy kiderítsd, bizonyos munkafolyamatokat hogyan kell elvégezni.
Kicsit nehezebb a helyzet, ha a munkaköröd teljesen új a cégen belül. A struktúra még képlékeny és a feladatok elosztása sem kristályosodott ki teljesen. Ilyenkor nagy segítség az alkalmazkodóképesség, és ha nem riadsz vissza az első feladatoktól. A legfontosabb szabály ebben az esetben: kérdezd ki új főnöködet, mi az, ami az egyes feladatoknál fontos, mindegy, hogy apróságokról, vagy fontos dolgokról, például prezentációk készítéséről van szó. Ne felejtsd el még a legapróbb feladatot sem, és ne hagyj le senkit a címzett listáról, aki csak érintett lehet a feladatokban. Ez erősíti a cégen belüli pozíciódat, s ami még fontosabb, bizalmat ébreszt a kollégákban.
A kulcsfigura: a főnök
Az első száz napban a fő feladatod elsősorban a detektívmunka: puhatold ki, hogy mit vár el tőled a főnököd. Kérdezd meg, mire helyezi hangsúlyt és milyen feladatokat tart másodlagosnak. Eközben mindig tartsd szem előtt: a feladatokat úgy készítsd elő, hogy a főnöködnek ezután szinte ne is legyen több dolga vele.
Fontos, hogy teljes mértékben megbízzon benned, és ne kelljen folyton ellenőriznie a munkádat. Kerüld a hibákat a különböző dokumentumokban, az összefoglalókat pedig úgy írd meg, hogy egyértelműek és teljesek legyenek.
Ha asszisztensként dolgozol, akkor éred el tökéletes főnök-asszisztens harmóniát, , ha főnöködnek nem kell időt pazarolnia az idegesítő apróságokra, illetve, ha úgy szervezed meg az irodáját, hogy akkor is feltalálja magát, ha nem vagy ott. Ezért avasd be olyan titkokba, hogy az egyes fájlokat milyen mappákban tárolod, hogyan mented el az e-maileket, bizonyos feladatokat hogyan intézel.
Kerülendő szavak, témák (Oldaltörés)
Óvatosan fogalmazz
Vigyázz az olyan mondatokkal, mint például: „az előző munkahelyemen ezt így vagy úgy csináltuk….”. Újoncként nem biztos, hogy népszerűvé tesznek az ilyenfajta kijelentések, főleg úgy, hogy az új céget még nem is ismered, de már rögtön mindent jobban akarsz tudni.
A pletyka tabu
Ha új vagy a csapatban, mindenféleképpen kezdeményezz beszélgetést, s igyekezz minél több embernek bemutatkozni. Meséld el nyugodtan, mivel foglalkoztál eddig, s légy nyitott, de ne túl tolakodó. Ha a kollégák szemmel láthatóan inkább visszahúzódók, tedd meg te az első lépést. A „voltál már idén nyaralni?” kérdés, mindig meghozza a gyümölcsét. Erről kötetlenül lehet beszélgetni, anélkül, hogy túl személyeskedő lennél. A kérdés a gyerekekről ugyancsak nyitott fülekre találhat. Nem kizárt, hogy egy rövid csevegésből akár közös ebéd is lesz.
A kollégákkal folytatott beszélgetéseken fontos információkhoz juthatsz a cégről, kollégákról: ki működik szívesen együtt, kinek a szava számít a cégen belül, ki az örökös elégedetlen a csapatban? A kollégákkal kialakult jó kapcsolat esetén sem szabad elfelejtened a vezetőség és a közted lévő bizalmas viszonyt. Óvakodj olyan kijelentésektől, melyek más kollégát rossz színben tüntethetik fel. Soha nem lehet tudni, hogy milyen csatornán keresztül hallja vissza a szóban forgó illető ezeket a kijelentéseidet. Ezért az első száz napban gondold át jól, hogy mit mondasz, és tartózkodj inkább a cég pletykafészkeitől. Nem kérdéses, hogy az első hónapok egy új munkahelyen felérhetnek egy hegymenettel. Egy kis ügyességgel mégis ráérezhetsz a helyes viselkedési formára, s elkerülheted a tipikus csapdákat, mely az új állásodba kerülhet.