szerző:
László Éva Lilla
Tetszett a cikk?

Sokan kígyót-békát kiabálnak a rendőrökre, ha elterelik a forgalmat, szerencsétlen flótásként vagy közellenségként tüntetik fel őket, amikor a helyszínt biztosítják egy-egy rendezvényen, tüntetésen. A „bunkó”, „béna” vagy „dilettáns” jelző ma már elcsépelt kedveskedésnek számít, ha rendőr van a placcon. Hogyan látja mindezt a szidalmazott fél? Milyen teendői, kötelezettségei vannak a Forgalombiztonsági Osztály járőreinek nap mint nap? Bírságolás, traffipax, szondáztatás? A hvg.hu belesett a kulisszák mögé - végigkövettünk egy műszakot szolgálatkezdéstől a végéig.

„Anyátok, miért nem lehet erre kanyarodni? Pont most kell lezárni a felüljárót, b... meg?” – ordít lila fejjel egy autós. Sürgős dolga van. Csütörtök délután három óra. Hermina út, Kós Károly sétány sarok: jelzőlámpák kilőve, rendőrök irányítják a forgalmat a Kacsóh Pongrác úti felüljárón felborult kamion miatt. A feladat nem egyszerű, órákig tart, míg a sérült járművet felállítják, úttesten szétszóródott rakományát pedig eltakarítják a közterület-fenntartók.

Forgalomsegítés az Andrássy úton. Zajos siker?
© hvg.hu
 
A Forgalombiztonsági Osztályon (a BRFK Közlekedésrendészeti Főosztályának forgalombiztonsági osztályán) két órakor kezdődött a délutáni műszak, de fél kettőkor már kivezényeltek egy járőrvezető párost, hogy a délelőttös kollégákat leváltva átvegyék a forgalomirányítást. 

Fél négykor aztán helyreállt a rend a kereszteződésben, a jelzőlámpákat bekapcsolták, így a járőrök munkája (itt) véget ért. P. Ferenc és M. Csaba járőrvezető tizenöt éve dolgozik a rendőrségnél, régi motorosok a szakmában, ám az emberek otromba magatartása sokszor még őket is meglepi. Bőségesen jutott nekik a vitriolos megjegyzésekből délután, pedig még csak két órája indult a műszakjuk.  

„Az októberi balhék óta leköpik a rendőrt. Mi vagyunk a népellenség, mert a kormányt védjük – mondja ironikus mosollyal P. Ferenc. Ilyenkor az a legjobb, ha szó nélkül tűr az ember, kérdés, mikor szakad el a cérna. Ha elszakad, és a válogatott szitkokra hasonló hangnemben válaszol a „biztos úr” (ahogy pejoratív felhanggal manapság a rendőröket nevezik), be is perelhetik. Hogy a zéró tolerancia – a hivatalos közeg iránt – teljesen beivódott a magyar köztudatba, arra jó példa egy „váratlan” piros lámpa a délutáni csúcsforgalomban, az egyik zsúfolt belvárosi csomópontban.  A jelenet szokványos: padlógázzal át a pirosba hajló sárga jelzésen, hiszen még átfér a kocsi, aztán villámgyors fékezés, majd megtorpanás a kereszteződés közepén, aztán dühös szóáradat, hiszen az elakadt 'marha' két irányból is feltartja a forgalmat. 

„Ha nem működnek a jelzőlámpák, azért van dugó, mert béna rendőr irányít, legalábbis az emberek ezt hiszik – mondják a járőrvezetők, akik egy gyors ebéd és „kötelező szerviz” után délután öttől hat óráig már az Andrássy út- Bajcsy-Zsilinszky út sarkán segítik a forgalmat. „Ha valaki áthajt a piroson, sokszor nem mondhatom azt, hogy álljon félre, mert nincs hová. Ha félreállítom, máris mutogatnak, hogy a rendőr nem normális, leállítja a szabálysértőt és feltartja a forgalmat” – meséli az egyik járőrvezető. A helyzet egyre rosszabb.

Budapest, te csordás? (Oldaltörés)

A rendőrők rohamosan romló megítélésén az ex-rendőrfőkapitány, Gergényi Péter rendelkezései sem dobtak, sőt. Szervezeten kívül és belül sokak szemét szúrta, és szúrja mai napig a rendőrség „leamortizálása”, az állomány megtizedelése, a szervezet hírnevének aláaknázása. Az évekig tartó létszámleépítés következtében a rendőri állomány húsz százalékkal megfogyatkozott. A Forgalombiztonsági Osztály munkatársait még érzékenyebben érintette a változás, az osztály létszáma ugyanis kétszázról körülbelül száz főre csökkent. 

Radaron innen és túl. Drágán mérnek
© hvg.hu
Hány rendőrnek van kedve ma Budapesten maradni? Akik a Rendészeti Szakközépiskolában két év alatt végeznek, ha tehetik, visszamennek vidékre, ahol a fizetésükből könnyebben megélnek, nyugodtabb légkörben dolgozhatnak – vázolja a létszámhiány egyik lehetséges okát Kázsmér Tamás, a Forgalombiztonsági Osztály vezetője.

Egyre kevesebb fiatal jelentkezik a Rendészeti Szakközépiskolába. Nem elhanyagolható szempont, hogy a tanulók korábban fizetést kaptak arra az időszakra, amit az iskolapadban töltöttek, ám ez a gyakorlat ma már nem működik. Akinek családja van, amit el kell tartania, nem teheti meg, hogy beül az iskolapadba.  A diagnózis lelombozó.

Ráadásul ehhez jön a változtatás: október elsejétől a Forgalombiztonsági Osztályon is életbe lép a tizenkét órás munkanap a nyolc órás műszak helyett. Parkolópályára kerül a családi élet, a létszámhiány azonban még így sincs megoldva. Kísérleti megoldás - mondják -, egy hónap után eldől, marad-e a tizenkét órás műszak. Mindezek ismeretében nem kétséges, hogy akik itt dolgoznak - segítik az állampolgárok közlekedését -, szívvel-lélekkel végzik munkájukat. Másképp nem is lehet.

Felszerelés
Minden évben jár ruhapénz, a rendőri egyenruha azonban nem olcsó: a speciális kék dzseki például 18-20 ezer forintba kerül, míg a nadrág 8 ezer, a kötött pulóver hat-nyolcezer forint, egy-egy ingért pedig 3-4 ezer forintot kérnek az egyenruházati boltban. Ennél jóval olcsóbb, ha a szükséges ruhadarabokat a munkaruhaboltban szerzi be a rendőr.

A Közlekedésrendészeti Főosztály járműparkjában négy-öt radaros kocsi van. A régi autókat lecserélik: az új kocsik egy részét lízingelik. A járműparkba tartozó hatvannyolc motorra körülbelül negyven motoros rendőr jut, ennyien vannak ugyanis az állományban. A kis létszám oka a motorosok leterheltsége mellett a közel félmilliós felszerelés (motoros ruha, csizma, kesztyű, bukósisak stb.). 
A „közlekedésiek” napi rutinmunkájához tartozik a forgalomirányításon, forgalomelterelésen, útlezárásokon kívül többek között a delegációk felvezetése, radarozás, szondáztatás - meséli Csaba, miközben fél hétkor az esti radarozás célállomása felé közeledünk a Mogyoródi úton. Menet közben becsúszik egy bírságolás: terepjáró állt a villamossínekre a Hungária Körúton, és más út nem lévén, szabálytalanul kanyarodott. A vezető – elmondása szeint – sietett a szervízbe, ám ez nem mentség, a tízezer forintos bírságot csekken fizetheti be. Nem büntetett előéletű, nincs eltiltva a vezetéstől, a jármű sem lopott – derült ki egy gyors ellenőrzésből, amelyet a központ végzett. „Hol fogtok traffizni?” – vigyorog a terepjárós, miközben láthatóan nem tudja eldönteni, jópofizzon vagy csöndben maradjon-e.

A kiszabható bírság összege 1-10 ezer forintig terjedhet, a szabálysértés mértékétől függően. (A bírságtömb ugyanúgy az alapfelszereléshez tartozik, mint az apró üvegszonda, a fegyver, a gumibot, a bilincs, a síp és az egyenruha.)

„Megvárjuk, hogy a leállítók megérkezzenek, utána indulhat a mérés, de addig is végzünk egy próbamérést” –  mondja a járőrvezető, és beállítja a radart. A leállítókat a kerület küldi, ők halásszák ki a tömegből a gyorshajtót, akit jó ötven méterrel korábban a radar kiszúrt. Akad olyan gyorshajtó,  akit a bizonytalanság arra késztet, hogy  pár perc múlva visszatérjen a helyszínre és megkérdezze, hogy tényleg őt fényképezték-e le. A megengedettnél gyorsabban ment. Pechje volt.

A régi radarok – már csak néhány van belőlük – hatósugara negyven-ötven méter, míg az újabbak, a háromlábú szerkezetek másfél kilométerről kiszúrják a száguldó autósokat. Ezeket a peremkerületekben, a  városból kivezető utak mentén vetik be elsősorban, a belvárosban a dugók miatt nem érdemes fölállítani őket. A két zöld, radaros Skoda, amellyel a rendőrök hosszú évekig zavartalanul dolgoztak, a  Nádasdy utcai járműparkban árválkodik. Régen külön traffipaxos alosztály végezte a radarozást, ezt azonban „szétrobbantották”. A közlekedésiek közül napközben egy-egy páros radarozik, ám ha nagyobb volumenű (kerületi, országos) sebességmérő akcióra kerül sor,  a radarállomány javát bevetik - több helyszínen.

Munka és szabadság
A frissen felszerelt rendőrnek 27 nap szabadság jár. Tizenöt évi munkaviszony után évi 32-33 szabadnap is össszejöhet. (A szabadnapok számát több tényező, például a gyermekek száma is befolyásolja.) A szabadság felével papíron a munkáltató rendelkezik, a többivel a munkavállaló. Kellemetlenség abból adódhat, ha az állományból többen is havonta legalább egy hétig betegszabadságon vannak. Ilyenkor ugyanis előfordulhat, hogy azt a kollégát rendelik be helyette, aki már hónapokkal korábban kikérte szabadságát. „Eddig meg lehetett oldani, hogy aki egész héten dolgozott, a következő héten négy szabadnapot kapott, és azt úgy csoportosította, hogy haza tudott utazni” - meséli egy vidéki járőr.











A mundér becsülete - öreg motorosok bevetésen (Oldaltörés)

„Régen kevesebb autó volt és több ember” – emlékszik vissza Csaba azokra az időkre, amikor még négyen préselődtek be egy járőrautóba. Akkoriban minden csapatnak megvolt a saját kocsija, amivel cirkált, amit rendben tartott. Ma egy járműre két járőr jut, ám állandó párok nincsenek. A beosztást megnehezíti, hogy nem minden járőrnek van jogosítványa, akadnak olyanok, akik nem szívesen vezetnek csúcsforgalomban. Döntésükben szerepet játszhat, hogy ha a járőr összetöri az autóját, a keletkezett kár harminc százalékát ki kell fizetnie. A kártérítés összegét maximálták, így a totálkárosra tört autóban keletkezett kárnak nem a harminc százalékát, csak töredékét kell megtéríteni. 

„Ha nem végeztél főiskolát – nem vagy tiszt –, akkor a Közlekedésrendészetnél két beosztás van: járőr vagy járőrvezető. Én baleseti helyszínelőként dolgoztam, mielőtt idekerültem, most járőrvezető vagyok” – mondja Csaba, aki jobban szereti a fővárosi munkát a vidékinél, mert amellett, hogy Budapesten nagyobb a nyüzsgés, kisebb az esély arra, hogy többször összeakad ugyanazzal az emberrel.

Motoros alakulat. Belehúznak
© hvg.hu
Tíz-tizenöt éve még volt presztízse a Közlekedésrendészetnek, tolongtak a frissen felszerelt rendőrök, hogy itt dolgozhassanak. Manapság sok fiatal érkezik, de többségük csak a kötelező gyakorlatát tölti az osztályon. Az Adyligeti Rendészeti Szakközépiskolát két év alatt végezhetik el a diákok. Az intézményt a rendészeti minisztérium tartja fönn. Az „elsősorban a rendvédelmi, rendészeti fegyveres szervek állományának utánpótlására létrehozott intézmény érettségire épülő (érettségi utáni) felkészítéssel hivatásos állományú tiszthelyetteseket képez a Rendőrség és a Határőrség részére” - olvasható az iskola honlapján. 

„Sok minden változott a suliban. Amikor tizenöt éve fölszereltem, az élet hozta a tapasztalatokat. Most a tanulók szituációs gyakorlatokon szembesülhetnek azzal, milyen intézkedéseket kell hozni egy kocsmai verekedésnél vagy egy bírságolásnál” – meséli Ferenc.  A létszámhiány pótlására, az újoncok betanítására új taktika lép életbe: a járőrvezetőknek mentorképzésen kell részt venniük. Ezután a tapasztalt, „vén rókák” mellé egy-egy tanulót osztanak be, hogy a felszerelés előtt állók a gyakorlatban lessék el a szakma csínját-bínját. Kérdés, ha a járőr bajba kerül, számíthat-e fiatal társára. 

Járőrvezetőként 15 évi szolgálat után körülbelül nettó 120 ezer forintot kereshet a rendőr - a havi járandóság összegét persze egyéb tényezők is befolyásolják. A rendfokozati illetmény háromévente növekszik. Huszonöt év munkaviszony után lehet nyugdíjba menni, ám az „elszámolás” nincs tisztázva: aki érettségizett, a jelenlegi szabályok értelmében elbukik négy (tanuló) évet, amit nem számítanak be a szolgálati időbe. Akinek ez nem tetszik, perelhet. Nemrégiben éppen ilyen ügyben nyert pert egy rendőr, ám ez nem elég ahhoz, hogy megváltoztassák a munkaviszony elszámolására vonatkozó szabályt.

A szoros időbeosztás és a túlórák ellenére mellékkereseti lehetőség is akad. Filmforgatások helyszínére a BRFK-tól gyakran kérnek gyalogos vagy motoros rendőröket. A plusz munkáért óránként bruttó 2500 forint jár. Olykor – például a metrópótló buszok visszafordításához – a BKV is kér embert. Akinek van ideje és szabad kapacitása, elvállalja.

Motoros banzáj
 A Forgalombiztonsági Osztály emberei terelték a forgalmat és végezték az útlezárásokat – a BKV embereivel és a kerületi rendőrökkel karöltve – a szeptember 22-i autómentes napon: a biciklis felvonuláson és a motoros demonstráción, amelyre több ezer motoros vonult ki, hogy jelenlétükkel tiltakozzanak a súlyadó ellen, és fölhívják a figyelmet a motorosokra. „A lezárásoknál az a kritikus pont, amikor egyik pillanatról a másikra megáll a forgalom, feltorlódnak az autók, így megnő a balesetveszély” – mondja Újvári László főhadnagy, aki a szombati akcióban részt vevő közel harminc rendőr mozgását koordinálta.

© hvg.hu
Az útlezárásoknál, eltereléseknél a közlekedésieken kívül ugyan száz civil is besegített – őket a rendezők jelölték ki –, ám a létszámhiány miatt a motoros demonstráció zavartalan lebonyolítása és a forgalomirányítás leginkább egy sakk-játszmához hasonlított. Hogyan képes megbirkózni mindezzel egy maroknyi ember?

A jó szervezésen kívül elhivatottságra is szükség van. „A rendőr alapjában véve optimista ember, minden rosszat úgy könyvel el, hogy jó, rendben van, benyeltem, ennél rosszabb már biztos nem lesz. Az optimizmus a végletekig tart, mert mindig ezt mondjuk” – ad hangot a sajátos munka- és életfilozófiának J. Zsolt, aki társával egyik percben még a Hősök teréről kivezető út mellett biztosította a motorosok elhaladását, míg hat perccel később – szirénázás és száguldás után – a Fehérvári út - Október 23-a utca kereszteződésében fogadta a két keréken érkezőket.























László Éva Lilla Karrier

„Lassan kihalnak a nagytudású öregek”

Egyre több szakmának alkonyul be, a kisiparosok lassan becsukhatják a boltot. Jogos félelmekről van szó, vagy a globalizáció szülte pánik beszél a mesterekből, amikor így vélekednek? Szakmájáról, annak buktatóiról és a korántsem rózsás jövőről mesél Hegyessy Árpád órás- és Révész Éva szabómester. A kihalófélben lévő szakmákról, a jelenség hátterében meghúzódó okokról Gráfik Imre néprajzkutatót faggattuk.

László Éva Lilla Karrier

Pornó testközelből: véget nem érő orgia?

Cicik, popsik, szerszámok, síkosító készenlétben, no meg egy friss, kéthetes AIDS-teszt a nem létező nadrágzsebben, és már forog is a film. Király Kati pornószínésznőt és a legismertebb hazai pornófilmrendezőt, Kovit faggattuk szakmájuk rejtelmeiről. Kulisszatitkok a kamera elől és mögül.

László Éva Lilla Karrier

Szex, siklás, zuhanás: extrém munkák

Átrepülni a kínai Nagy Fal fölött, fejjel lefelé lógni egy rúdról, esetleg tíz emelet magasan reklámokat kipányvázni. Szokatlan hivatásáról faggattuk Pirner Alma sztriptíz-világbajnokot, Simonics Péter siklóernyőst és Szabó Dénes ex-barlangászt, ma főállású ipari alpinistát.

László Éva Lilla Karrier

Patológus és preparátor: élet és halál urai

Bizonyára sokan felvonják a szemöldöküket, esetleg el is fintorodnak, ha kiderül, hogy patológussal, netán preparátorral hozta össze őket a sors. E korántsem szokványos foglalkozásokhoz ugyanis az általános közvélemény hullát, vért és bűzt társít, kár lenne tagadni. Mi rejtőzik a tévhit mögött? Miért ideális szakma a nők számára a patológia? Milyen veszélyeket rejt egy kitömött házi kedvenc? Patológus és preparátor beszél a szakmájáról.

Hadházy Ákos: Olyan határokat lépett át a kormány, hogy a polgári engedetlenségnek is eljött az ideje

Hadházy Ákos: Olyan határokat lépett át a kormány, hogy a polgári engedetlenségnek is eljött az ideje

Tárgyalni kezdett Peking és Kijev az állítólag az oroszok oldalán harcoló, elfogott kínai katonákról

Tárgyalni kezdett Peking és Kijev az állítólag az oroszok oldalán harcoló, elfogott kínai katonákról

410 környékére küldte a forintot Kína azzal, hogy visszaütött Trumpnak

410 környékére küldte a forintot Kína azzal, hogy visszaütött Trumpnak

Szokott teázni? Kiderült róla valami, és ez nagyon fontos az egészsége szempontjából

Szokott teázni? Kiderült róla valami, és ez nagyon fontos az egészsége szempontjából