Hogyan add el magad önéletrajzoddal?
A munkavállalók leggyakrabban használt marketingeszköze az önéletrajz. Elkészítésekor ne felejtsd el, miért is írod: hogy személyes meghallgatást „szerezzen” neked.
Amikor elindulsz állást keresni, valójában értékesíteni szeretnéd a tudásodat, tapasztalatodat, munkaerődet és idődet. Az eladás első lépése mindig az információgyűjtés: tudnod kell, mi az, amit értékesíteni akarsz, ismerned kell a piacot, a potenciális vevőket, lehetőségeket, árakat. Önéletrajzod a kísérőleveleddel kombinálva marketinganyag – ezzel hívod fel a munkáltatók figyelmét magadra.
Mi a cél?
A végső cél, hogy olyan munkahelyhez juss, amelyik minden szempontból megfelel igényeidnek: érdekes és változatos, megfelelőek a körülmények (a társaság, a főnök, a munkafeltételek stb.), ahol azt csinálhatod, amit szeretsz, és ahol eleget keresel.
Állásvadászati alapismeretek
A sikeres állásszerzés alapja az önismeret. Meg kell határoznod, hogy mi az, amiért lelkesedni tudsz, amit szívesen csinálnál naphosszat, évekig. Szánj időt, energiát saját magad feltérképezésére. Legyél tisztában a vágyaiddal, elvárásaiddal, képességeiddel, tudásoddal, értékeiddel és eredményeiddel. Mit tudsz nyújtani, és mit vársz ezért? Ha nem boldogulsz egyedül, fordulj szakemberhez: a karrier-tanácsadó ilyenkor segíteni tud.
A piackutatás a siker feltétele
Ha már tudod, mit keresel, mit szeretnél „piacra dobni”, a következő lépés a piaci információk beszerzése. Tudd meg, milyen cégek dolgoznak az adott területen, melyik mivel foglalkozik. Melyik cég, milyen területre keres munkatársat? Mik az elvárások? Mik a feladatok? Milyenek a feltételek (fizetések)? Hol lehet rád szükség? Ha tudsz válaszolni ezekre a kérdésekre, van értelme a következő lépésen gondolkodni: a marketingen.
Reklámozd magad!
Megvan a pontos információ a termékről (rólad), a piacról és a szóba jöhető vásárlókról (munkáltatókról). A feladat: felhívni a munkáltató figyelmét magadra mint megoldásra, ami az ő problémáira lehet gyógyír. Ezt sokféleképpen meg lehet tenni, a lényeg, hogy a megfelelő emberhez juttasd el hatásos „marketingüzeneted”. A felmérések szerint az állások 80 százalékát soha nem hirdetik meg, vagy ha igen, már csak akkor, ha más forrásból nem tudtak megfelelő embert találni. Azaz, ha aktívan és célzottan jelentkezel be a vállalatoknál, sokkal nagyobb az esélyed, mint gondolnád.
Nincsenek szabályok
Az önéletrajz küldetése, hogy felkeltse irántad az érdeklődést, behívjanak személyes beszélgetésre. Ennek a célnak kell alárendelni mindent: a tartalmat, a formátumot és a célba juttatás módját is. Ha megkérdezel tíz szakembert arról, hogy milyen a „jó” önéletrajz, legalább kilencféle véleményt hallasz majd. A „jó” önéletrajz lényege, hogy bármi megengedett, ami elősegíti, hogy elérd a célodat. Természetesen vannak szokások, elvárások, amelyeket érdemes figyelembe venned, de biztos receptek, sablonok nincsenek.
Az önéletrajz mint szórólap
A találatok valószínűségét növelheted a szétküldött önéletrajzok számával, de minél inkább az adott cég igényeinek megfelelő tartalmú (és formájú), annál nagyobb az esélye annak, hogy beszélni akarnak majd veled. Az sem mindegy, hogyan jut el a „reklámod” a potenciális vevőkhöz: ha már ott dolgozó ismerősöd rakja le a főnök asztalára, lényegesen hatásosabb, mint ha e-mailben küldöd el.
A forma
Ügyelj arra, hogy formailag áttekinthető legyen az önéletrajzod. Az első benyomás itt is számít: az esztétikus, ízléses megjelenés javítja a tartalom megítélését is. Az az igazi, ha olyan, mint egy hegy: a tetején van a lényeg, vagyis rögtön kiderül, hogy ki vagy és mit akarsz. Ha jó nevű cégnél dolgoztál, azt érdemes hangsúlyozni, ha viszont egy ismeretlen kisvállalkozásnál, jobb, ha a beosztásodat emeled ki (például titkárságvezető voltál). Add meg, milyen feladataid voltak és milyen eredményeket értél el. Sokkal informatívabb az a megfogalmazás, hogy „egy tízezer fős vállalat HR-feladatait intéztem másodmagammal”, mint az, hogy „HR-asszisztens voltam”.
Csakis a színtiszta igazat!
A saját „termékismertetődet” úgy kell elkészíteni, hogy a lehető legjobb színben tüntessen fel – anélkül, hogy túlságosan eltávolodnál a valóságtól. Kitalált munkahellyel vagy pozícióval hamar le lehet bukni. Csak olyat írj, amit később meg tudsz védeni. De a túlzott szerénység is ronthatja az esélyeidet, mivel mindenki a legjobb oldalát igyekszik mutatni. Tartsd szem előtt, hogy a munkáltató az elért eredményeidet keresi, hiszen ha valamit sikeresen meg tudtál oldani máshol, akkor valószínűleg nála is meg fogod oldani a hasonló feladatokat.
Az önéletrajz nem regény
Az önéletrajzod lehetőleg ne legyen több két oldalnál, ha pályakezdő vagy, akkor egynél. Csak az odavágó, valóban lényeges dolgokat írd bele, nem kell életed minden fontos eseményét felsorolnod. Fontos, hogy fejlécben tüntesd fel nevedet és elérhetőségedet. Ha itt vannak a személyes adataid, hamar megtalálják őket.
A fotó
Sokaknak dilemma, hogy csatoljanak-e fotót az önéletrajzukhoz. Ha kérik, akkor feltétlenül. Ha nem, akkor is érdemes, a kutatások szerint ugyanis az emberek először a képre néznek. Ez nem okmány: olyan profi portréfotót mellékelj, amelyik a legelőnyösebben és az adott munkakörhöz illően ábrázol.
A motivációs vagy kísérőlevél
Amikor önéletrajzot küldesz, mindig mellékelj hozzá kísérőlevelet. A kísérőlevél segít az önéletrajz célba juttatásában, kiegészíti azt.
E-mailben vagy futárral?
Manapság inkább e-mailben érdemes elküldeni az önéletrajzot. Vannak olyan cégek is, ahol egyenesen a vállalati szerverre lehet feltölteni a jelentkezést. Ennek ellenére a nyomtatott betűnek még mindig megvan a varázsa, könnyebb is olvasni. Ha tudod, az elektronikus jelentkezés mellett juttasd el önéletrajzodat kinyomtatva, levélben is a munkáltatóhoz (kivéve, ha kifejezetten azt kérik, hogy ne tedd). Jó minőségű papíron küldd, hozzá illő borítékkal.
Hogyan készítsd el az önéletrajzodat?
1. Kezdd azzal, hogy összefoglalod a teljes élettörténetedet magadnak – magadról. Írd össze az összes munkát, feladatot, projektet, amit életedben csináltál.
2. Minden munkakörhöz (projekthez, diákszervezeti vagy nyári munkához) keresd meg azokat az eredményeket, amelyeket elértél. Ha lehet, számszerűsítsd, adj meg viszonyítási alapot.
3. Készíts egy „mester-önéletrajzot”, amiben időben visszafelé haladva mindent felsorolsz, legyen az a legkisebb projekt is. Írd be az összes iskolát, amit elvégeztél, munkahelyet, tanfolyamot, publikációt, szaktudást, programnyelvet, nyelvtudást. Rendezd ezeket önéletrajz formátumba, hogy ha szükség lesz rá, akkor csak igazítani kelljen az elrendezésen.
4. Kérj meg legalább két embert, hogy mind tartalmilag, mind a helyesírás és a megfogalmazás szempontjából nézzék át és javítsák ki önéletrajzodat.
5. Tartsd „mester-önéletrajzodat” naprakészen, hogy bármikor el tudd küldeni, ha kérik.
Gerlei Béla, vezető karrier-tanácsadó
karrierintezet.hu
A cikk teljes terjedelmében a most megjelent HVG Karrier Plusz 2008 kiadványban olvasható.