Tetszett a cikk?

A vezetők egyik nagy dilemmája az értékesítők jövedelmének felosztása fix bérre és jutalékra. Nem babra megy a játék, egy értékesítő munkába állításának jelentős költségei vannak, és egyáltalán nem mindegy, mikor és mennyit kezd el „kitermelni” az új kolléga. Minél magasabb a fix bér, annál nagyobb az érdeklődés egy állás iránt, ugyanakkor ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy köztük lesz a megfelelő munkatárs.

Mire jó a jutalék?

A vezetők egy része úgy gondolja, hogy a jutalék motivációs eszköz: teljesítményalapon kívánnak fizetni, emellett kevésbé fájdalmas, ha nem jönnek a várt számok. Sok elismert értékesítőt arról lehet megismerni, hogy bátran vállalnak munkát szinte csak jutalékért. Azért tudják ezt megtenni, mert ismerik a képességeiket, gondosan kiválasztják, hogy kinek dolgoznak, és mit adnak el. Továbbá vannak tartalékaik arra az időre, amíg az üzlet beindul az új munkahelyen. Mivel a jó értékesítővel legtöbbször kiterjedt kapcsolatrendszer is „jár”, az eredményekre nem kell sokat várni.

A fix bér előnye

Fix bérre legtöbbször azért van szükség, mert valamiből akkor is fenn kell tartania magát az értékesítőnek, amikor nem megy olyan jól az üzlet. A fix fizetés nagysága és aránya nagyon fontos. A túl magas alapfizetésnek az a veszélye, hogy elkényelmesedhet az értékesítő, ha alapvető igényein túl mást is (például ruházkodást, utazást, hobbit stb.) finanszírozni tud a teljesítményétől független fizetéséből. Ugyanakkor sok profi presztízskérdésnek tartja az alapcsomag nagyságát és összetételét. Továbbá az alapbér nagysága a munkaadó elkötelezettségének és megbecsülésének a jele is egyben.

Mi a megoldás?

Az alapbér (és a jutalék-rendszer) megállapításakor két dolgot érdemes szem előtt tartani:

1. Az első az, hogy a sales-es minimál szinten meg tudjon élni, de a szektor értékesítőire jellemző átlag életszínvonalat ne tudja finanszírozni az alapbéréből. A helyes mérték meghatározásához jól kell ismerni a leendő munkatársat, tehát már a felvételi fázisban fel kell mérni az igényeit és az életvitelét. Egy jó értékesítési vezetőnek ez nem lehet gond, hiszen az igényfelmérés az értékesítői feladatok egyik legfontosabb eleme.

2. A fix fizetésnek arányban kell lennie azzal a munkával is, ami az értékesítőre vár. Nem mindegy, hogy mi az elvárás: mit, mennyiért, milyen árréssel és milyen gyakran kell értékesítenie, hiszen a termék és a piac (és a cég!) a jutalék nagyságát és rendszerességét nagymértékben befolyásolja.

Nyilvánvaló, hogy ezzel még nem lehet túl messzire jutni, hiszen a fentieknek cégenként és értékesítőnként végtelen számú kimenetele lehet, általános recept nincs. Ugyanakkor biztos, hogy pusztán a fix/jutalék aránytól nem lehet csodát várni. Hogy miért nem?

A legnagyobb hiba

A vezetők 95 százaléka oneman-show-nak (egyszemélyes feladatnak) tekinti az értékesítői tevékenységet. Adnak fizetést, mobiltelefont, jó esetben autót és laptopot is, ám ez még akkor is kevés, ha a fix/jutalék arány egyébként rendben van. Hiba, ha keresünk egy jó embert, és hagyjuk önállóan dolgozni, még ha mi mindent meg is tettünk. A módszer akár be is jöhet, ám biztos sikerre csak az számíthat, aki biztosra megy.

Gyakorlati kérdések (Oldaltörés)

A megfelelő emberi erőforrás, a vezető feladatai

Az ütőképes stratégia azt is meghatározza, hogy milyen értékesítői csapatra (létszám, tapasztalat, képzettség stb.) van szükség. A csapatot ki lehet alakítani a meglévő értékesítők képzésével, és/vagy új értékesítők alkalmazásával. Az értékesítőknek alkalmasnak kell lenniük arra, ami a dolguk. A csapat azonban önmagában még nem elég, a vezetőnek is dolgoznia kell az értékesítési eredmények érdekében. Feladata, hogy a hétköznapi munkában segítse és támogassa az értékesítőit. Beszélje meg az ügyeiket velük, menjen el velük tárgyalásokra (de ne vezesse le helyettük a tárgyalást!), javítsa a tevékenységüket. A fáradtság megtérül, mert néhány hónap alatt megnőhet a munkatársak teljesítménye, és ki lehet szűrni azt, aki alkalmatlan arra, hogy hozza az elvárt számokat.

Tévhitek: marketing és motiváció

A vezetők körében elterjedt egyik legnagyobb tévhit, hogy az értékesítők feladata az új vevők felkutatása. Az értékesítők feladata az eladás, az üzletek lezárása. A vevők felkutatása a marketing feladata. A megfelelő marketing eszközök segítségével szinte minden esetben el lehet érni, hogy legyenek érdeklődők, akiket az értékesítőknek ki kell szolgálniuk. Más eszközöket és kvalitásokat igényel a vevőkeresés, és az értékesítés. Nyilvánvaló, hogy az értékesítő feladati között ott szerepel az új vevők felkutatása, ám ez egy időigényes feladat, amihez egy tehetséges értékesítő munkája túl drága.

Egy másik tévhit, hogy az értékesítőket a jutalékkal lehet a legjobban motiválni. Kétségtelen, hogy ők is pénzből élnek, azonban ha a keresetük eléri azt a szintet, amivel elégedettek, akkor már nem a fix/jutalék arány határozza meg a teljesítményt és a lojalitást. Egy bizonyos jövedelemszint felett a teljesítmény a megbecsüléssel fokozható a leghatékonyabban. Tíz vezetőből kilenc megfeledkezik arról, hogy megbecsülje a dolgozóit. Mi ösztönözheti őket?

1. Dicséret négyszemközt (ez a legfontosabb)
2. Elismerés a kollégák előtt nyilvánosan (munka közben vagy rendezvényen)
3. Jutalom, ami jelképes is  lehet (pl. vándorserleg)
4. Természetbeni jutalom: utazás, vacsora, jutalom-képzés, tárgyi ajándék
5. Céges ebédek és vacsorák
6. Céges, csapatépítő jellegű rendezvények (évente legalább 2-3 alkalommal)
7. Céges, szakmai jellegű rendezvények
8. Szakmai és csapatépítő jellegű képzések

A munkahelyi légkör a munkaidő letelte után is befolyásolja az alkalmazottak hangulatát. Ha a vezető bizalmat előlegez a kollégáinak, és hisz abban, hogy munkatársai meghálálják a jó munkahelyi légkört, és maximális teljesítményre törekednek, megszűnnek a munkaerőgondjai is.

 
Magda Attila
www.miraconsulting.hu

Lövésenként 50 forintból szedi le az ellenséges drónrajokat egy új energiafegyver

Lövésenként 50 forintból szedi le az ellenséges drónrajokat egy új energiafegyver

Baleset miatt lezárták az M7-es autópályát

Baleset miatt lezárták az M7-es autópályát

A nagy átverés: valójában még éhesebb lehet a cukorpótlótól

A nagy átverés: valójában még éhesebb lehet a cukorpótlótól

Szinte mindenki küzd vele, mégsem szólnak előre

Szinte mindenki küzd vele, mégsem szólnak előre