szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Szerdán tartják a diákok idei országos kompetenciamérését, amelyet tíz éve minden esztendőben megrendeznek - közölte az Oktatási Hivatal (OH) elnöke hétfőn Budapesten sajtótájékoztatón. A mérés célja, hogy egy adott iskolára vonatkozóan az országos adatokkal összehasonlítást adjon, illetve arra is fény derüljön, hogy az eredmények mennyire szóródnak az egyes osztályokon belül

Szerdán tartják a diákok országos kompetenciamérését. Princzinger Péter, az OH vezetője elmondta, hogy az iskolákra vonatkozó összesített jelentéseket az interneten meg lehet majd nézni az OH honlapján, illetve a szülők egy mérési azonosító segítségével az idén először tudják megnézni, hogy a gyermekük hogyan teljesített az iskola többi tanulójához, az osztálytársaihoz képest. 

Egy-egy mérési eredmény nem feltétlenül minősít egy adott iskolát, az iskolák közötti rangsor felállítására ez a felmérés nem alkalmas, ugyanakkor az intézmények értelmezhetik maguknak az eredményeket, amelyek segíthetik őket majdani döntéseik meghozatalában - mondta. 

Megemlítette, hogy az első mérést 2001-ben az 5. és 9. évfolyamban végezték. 2004-ben 6., 8. és 10. évfolyamokon, 2006-ban pedig már ezeken felül a 4. évfolyamon is végeztek méréseket. A részvétel a közoktatási törvény alapján kötelező a tanulók számára - hívta fel a figyelmet az OH elnöke. 

Pongrácz László, az OH főosztályvezetője rámutatott: a rendszer a 4. évfolyamon alapkészségeket és képességeket, a 6., 8. és 10. évfolyamon pedig különböző kompetenciákat mér. A 4. évfolyamon azt mérik, hogy "bizonyos alapvető képességek, készségek tekintetében az adott tanuló a korosztályra jellemző szinthez képest fejlődésében milyen szinten áll" - ismertette. Kiemelte, a kompetenciamérés nem tantárgyi ismerteket mér, hanem magyar nyelv és irodalomból a szövegértést, amely az ismertszerzés alapja, matematikából pedig az eszköztudást, amely a problémamegoldásé. 

A főosztályvezető beszélt arról, hogy a 6., 8., 10. évfolyamon az egyes pedagógiai szakaszok lezárásánál mérnek. Ez visszajelzés minden tanulóra és iskolára vonatkozóan a szülőknek, iskoláknak, fenntartóknak és az oktatásirányításnak - tette hozzá. A mérés célja, hogy egy adott iskolára vonatkozóan az országos adatokkal összehasonlítást adjon, illetve arra is fény derüljön, hogy az eredmények mennyire szóródnak az egyes osztályokon belül - mondta Pongrácz László. Megemlítette, hogy a tanulói teljesítmények hátterét is vizsgálják, ehhez kapcsolódóan a tanulók és az iskolaigazgatók is kitölthetnek egy-egy kérdőívet. Ezekkel együtt a tanulók szociohátterét is meg lehet ismerni, és más, hasonló szociokultúrájú iskolákkal is össze tudják vetni az egyes iskolákat - hangsúlyozta.

Kitért arra, hogy a korábbi eredményekkel összevetve ki lehet majd mutatni az iskolák fejlesztő hatását, azaz a "hozzáadott pedagógiai értéket", hogy "honnan hová fejlődtek a gyerekek". Minden tanuló kap egy mérési azonosítót, a szülők pedig ennek alapján tájékozódhatnak saját gyermekükről az OH honlapján - fűzte hozzá.

34 millió dollárral tolja meg az állam a Magyar–Kirgiz Alapot

34 millió dollárral tolja meg az állam a Magyar–Kirgiz Alapot

Kevesen látták, de sokak hasznára válhat: öt új készülék, ami önnek is jól jöhet

Kevesen látták, de sokak hasznára válhat: öt új készülék, ami önnek is jól jöhet

Lengyel költségvetés: Donald Tusk miniszterelnök győzött, Duda meghátrált

Lengyel költségvetés: Donald Tusk miniszterelnök győzött, Duda meghátrált

Óriási atomtemetőt épít Svédország, 500 méter mélyre ásnak le hozzá, 100 000 éven át működhet

Óriási atomtemetőt épít Svédország, 500 méter mélyre ásnak le hozzá, 100 000 éven át működhet