szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai munkáltatók eddig is alaposan utánanéztek az állásaikra pályázók előéletének, van-e priusza, hogy áll a hitelekkel, sőt, a Google vagy LinkedIn segítségét is igénybe vették. A legújabb fejlemény, hogy az alkalmazáshoz egyes cégek esetében sikeresen át kell menni egy közösségi média háttérvizsgálaton is.

Egy éve indult a Social Intelligence (kb. Közösségi hírszerzés) nevű cég, amelynek szolgáltatásai az elmúlt hét év online eseményeire összpontosítanak. A cég a jelöltről egy portfóliót készít, amelyben a szakmai sikerek és jótékonysági tevékenységek mellett bizonyos negatív információk is helyet kapnak, így a rasszista kijelentések online bizonyítékai, utalás droghasználatra, illetlen fényképek, sms-ek és klipek, fegyverek vagy bomba nyilvános mutogatása és bármilyen erőszakos cselekmény - írja a The New York Times.

A jelöltre nézve kevésbé hízelgő információ következménye: nem kapja meg a hőn áhított állást. Ez történt az online hirdetésben OxyContint kereső illetővel, de a közösségi oldalon magáról meztelen fotókat megosztó hölgyet sem alkalmazták kórházi nővérnek.
A jelentések az amerikai jogszabályoknak megfelelően nem tartalmazhatnak bizonyos típusú információkat, így pl. utalást a jelölt vallási, etnikai hovatartozására, fogyatékosságra, és minden egyébre, amit az állásinterjú során tilos megkérdezni. A pályázónak ugyancsak hozzájárulását kell adnia a háttérinformációk gyűjtéséhez, a kedvezőtlen adatokról értesítést is kap.

AP

Vélemények szerint a portfólió kiküszöböli az esetleges tévedéseket a jelölt személyével kapcsolatban. Az egyszerű Google-keresés nem fair, és a munkáltató akaratán kívül is diszkriminációt követhet el valaki ellen. Emellett a céget is védi egy utólagos diszkriminációs per ellen.

Az online hírszerzők által talált adatok alig harmada származik a nagy közösségi oldalakról, mint a Facebook, Twitter and MySpace. A legtöbb negatív információt a mély web szakértő keresése tárja fel, ami a blogbejegyzéseket és kisebb közösségi oldalak megjegyzéseit is célozza. A legtöbb ember számára a fényképek és a videóklipek okozzák a bajt, de érthetetlenül sok a meztelenkedés és a fegyvermutogatás is.

Az USA-beli cégeknek dolgozó fejvadászok 75 százaléka végez online háttérkeresést az álláspályázókról. 70 százalékuk bevallottan elutasított már jelentkezőket az online eredmények alapján. A cégek fele kér hiteljelentést a pályázóról az álláspályázási folyamat részeként. A magas rangú vezetők esetében pedig nem ritka egy sokkal teljesebb vizsgálat sem, amelyet magánnyomozó irodák végeznek.

A cikkhez mintegy 300 megjegyzés érkezett, az egyik véglet szerint minél kevesebb van az emberről online, annál jobb. Egy másik vélemény szerint viszont az ilyen ellenőrzés sikeres lehet a 'gondatlanságból elkövetett alkalmazás' gyakorlata ellen.

Nyolc órát is sorba kell állnia annak, aki szeretne búcsút venni Ferenc pápától

Nyolc órát is sorba kell állnia annak, aki szeretne búcsút venni Ferenc pápától

Gyurcsányék 23 millió románjánál is nagyobbakat hazudik a kormány az Ukrajna EU-tagságával riogató konzultáció mellé

Gyurcsányék 23 millió románjánál is nagyobbakat hazudik a kormány az Ukrajna EU-tagságával riogató konzultáció mellé

Orbán Ráhel nem szereti a prémiumturista kifejezést

Orbán Ráhel nem szereti a prémiumturista kifejezést

Exkluzív Orbán-interjúval fogja közvetíteni a TV2 Ferenc pápa temetését

Exkluzív Orbán-interjúval fogja közvetíteni a TV2 Ferenc pápa temetését