Utazási költségtérítés: inkább nem is alkalmaznak vidékieket?
A munkaadók szerint akár egymillió munkavállaló utazási költségeit kell átvállalniuk, ha a jelenlegi formában fogadja el a parlament a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényjavaslatot. A Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára szerint a minimálbér és a szakmunkás-bérminimum emelése, valamint az elvárt béremelés után ez az újabb teher ellenérdekeltté teszi a vállalatokat a vidéki munkavállalók foglalkoztatásában.
Dávid Ferenc, a VOSZ főtitkára pénteken jelentős vállalkozói többletteherről beszélt annak kapcsán, ha a munkáltatóknak a dolgozók helyi közlekedési költségeinek 86 százalékát is fizetniük kell. Ez egy budapesti, vagy a fővárosba dolgozni járó munkavállaló esetében például évi 100 ezer forintos többletköltség is lehet, de más nagyvárosokban is pluszterhet jelent a munkaadóknak - mondta.
A törvényjavaslat szerint a munkáltató köteles megtéríteni a munkavállaló részére a munkába járás költségeinek 86 százalékát közösségi közlekedés igénybevétele esetén a helyközi mellett a helyi járatokon is.
Dávid Ferenc szerint a törvényjavaslat alapján egyelőre nem tudnak pontosabb számokat mondani, és a tájékozódást nem segíti az sem, hogy az előterjesztéshez nem készültek hatástanulmányok. Mint mondta, több százezer, de akár egymillió munkavállaló utazási költségeit kell majd átvállalniuk a munkaadóknak, ha a jogszabály jelenlegi formájában lép életbe.
A jelenleg hatályos kormányrendelet alapján a vidékről bejáró munkavállalók helyközi utazási költségeinek 86 százalékát, de havonta maximum 30 ezer forintot kell a munkaadóknak téríteniük - emlékeztetett Dávid Ferenc. A törvényjavaslat szerint július 1-jétől eltörölnék az összeg felső határát.
A minimálbér és a szakmunkás-bérminimum emelése, valamint az elvárt béremelés után ez az újabb teher ellenérdekeltté teszi a vállalatokat a vidéki munkavállalók foglalkoztatásában - mondta a főtitkár. Hozzátette: az általános utazási költségtérítési kötelezettség bevezetésével a kormányzat az üzleti szférára terheli a MÁV, a Volán és a BKV finanszírozásával kapcsolatos nehézségeket.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) csütörtökön azt közölte: az új előírások a korábbiaknál pontosabban rögzítik a költségtérítésben részesíthető személyi kört. A jelenleginél egyértelműbb módon definiálják a napi munkába járás és a hétvégi hazautazás lehetséges tartalmát. A javaslat elfogadása esetén a szociálpolitikai alapon kedvezményes utazások költségeit a munkáltató a továbbiakban nem lesz köteles megtéríteni.
Ez utóbbira a VOSZ főtitkára úgy reagált: a munkavállalók döntő többségét nem szociális alapon foglalkoztatják a munkaadók.