HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Jó ötletek, megindító vagy megdöbbentő történetek, meglepő technikai megoldások – az utóbbi évek izgalmas kommunikációs és reklámkampányaiból válogattunk Lakner Bertoldnak, a Vermis kreatívigazgatójának segítségével.

Phelps a sötétben

Az vezet a fénybe, amit a sötétben teszel – mondja az Under Armour márka 2016-os reklámjának szlogenje. A film főszereplője a riói olimpiára készülő sztárúszó, Michael Phelps, aki magányosan küzd önmagával. Az embert próbáló élsportolói élet kihívásait ábrázoló kisfilm a megszokottól eltérően nem a csata és a küzdelem irányából mutatja be a sportot, hanem a felkészülés, az edzés szigora és a szenvedés felől. „Paradox módon a filmben a sötétség emeli Phelpset a siker fényébe” – mutat rá Lakner. A Droga5 ügynökség által készített film sikeréhez nem tervezett véletlen is hozzájárult: a film forgatására Phelps a természettel, a világgal és önmagával is küzdő magányos hős imázsára játszó szakállal érkezett.

Rettenet élőben

„Ne nézz farkasszemet a halállal! Figyeld a lámpát, mielőtt lelépsz a járdáról!” – ez volt az üzenete a közutak biztonságáért felelős francia hatóság, a DRIEA és a Serviceplan ügynökség közös kampányának. A Párizst körülvevő Ile-de-France régióban évente 4500 gyalogos esik áldozatul a figyelmetlenségének, így hatásos kampányra volt szükség. Ehhez az eszköz egy digitális plakát, egy mozgásérzékelő és egy hangszóró volt. Ha valaki a piroson akart átkelni, a mozgásérzékelő fékcsikorgáshoz hasonló hangot kapcsolt be, a megrettenő gyalogos arcát pedig rögzítették, és felkerült a plakátra. Mindenki magát látta, ami sokkal nagyobb hatású, mint másnak a képe. Garantált berögzülést eredményez a helyes magatartásról.

Születés, jelenlét, előfizetés

„Szép, érzelmekkel teli, valódi reklámfilm. Kevés az ilyen magyar alkotás” – véli Lakner Bertold a Telekom Magenta 1 családi előfizetési csomagját népszerűsítő filmről, amely egy baba születésének, a gyerek felnövésének, élményeinek és az apa szeretettel teli kételyeinek pillanataira épít. Üzenete pedig megnyugtató: az embernek nincs más tennivalója – legalábbis ahhoz, hogy a dolgok jól alakuljanak –, csak jelen kell lennie. A letisztult, emberi, az öncélúságot mellőző üzenet a különlegessége ennek a filmnek.

Ki látja a verés nyomait?

A gyermekbántalmazás folyamatosan aktuális témája miatt olyan kampányt is beválogattunk, amely 2013-ban futott, de a megvalósítása annyira hatásos és a témára szabott volt, hogy nem maradhatott ki. A gyermekek jogait védő spanyol ANAR Alapítvány a Grey Spain ügynökséggel együtt olyan kültéri megoldást talált ki, amely speciális nyomtatási technológiának köszönhetően lehetővé tette, hogy a plakáton más kép és üzenet jelenjen meg a felnőttek, és más a gyermekek magasságában. Mivel a gyerekek sokszor éppen a bántalmazójukkal együtt sétálnak az utcán, komoly kihívás megfogalmazni a segítő üzenetet. A fotón lévő gyerekek arcán csak alsó perspektívából jelentek meg a bántalmazás nyomai. Felülről nézve, a felnőtt perspektívájából nem látszottak a sebek, és az üzenet sem, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy hol lehet segítséget kérni.

Új-Zélandi küldetés Japánban

Proaktív, ügyfélközpontú szolgáltató, amely inkább enyhítené a kockázatokat, nem pedig csak a balesetek következményeivel foglalkozna – ez derül ki az AIG biztosító reklámfilmjéből, amelyben az új-zélandi All Blacks rögbicsapat játékosai Tokió utcáin mentenek életeket, és akadályoznak meg baleseteket egy-egy jól időzített – és eleinte teljesen értelmetlennek tűnő – mélyfogással. „Az online bemutatott film három nappal az indulása után már tízmilliós nézettséget ért el a közösségi oldalakon. Ötletes, kreatív illusztrálása a termék Active Care elnevezésének.

Elnöki ügy

Az Audi Párbaj néven futó kampánya egyedi megoldásokkal, sokszori visszanézésekkel és kikacsintásokkal operál. „A film, mint egy szatíra, a 2016-os amerikai elnökválasztásra reflektál, és a reklámban a jelöltekre utaló tizennyolc easter egg, vagyis kakukktojás van elrejtve. Ilyen például a falba beálló mobil e-mail-üzenete, CLASSIFIED felirattal. Ezek a rejtett utalások pedig garantálják, hogy a befogadó többször is megnézi a reklámot” – véli Lakner.

Élőzés a reklámban

Influencerekkel és élő bejelentkezéssel mutatott eddig nem nagyon látott megoldást a Virgin Holidays, amikor tavaly ősszel – a Brexitre és a hétköznapi dolgozó ember igényeire reagálva – a hosszabb nyaralásokat népszerűsítő, Seize the holiday kampányba fogott. Szombati főműsoridőben, egy tehetségkutató szünetében jelentkezett be élőben 18 különböző helyszínről, hogy megmutassa: a kiadós nyaralások nem csak kevesek kiváltságát jelentik. „Példaértékű, hogy influencereket ilyen kiemelt módon, fő elemként alkalmaztak kampányban, az élő bejelentkezés pedig abszolút innovatív megoldás a reklámban.”

Szuperhősök másképp, ugyanúgy

A Chanel4 We’re The Superhumans című filmje a második legtöbbször megosztott olimpiai reklám lett a közösségi médiában. A testi hátránnyal élők életének teljességét bemutató film lendületes, hangulatos, élettel teli, magával ragadó. A csatorna – amely a 2016-os riói paralimpiára készült ezzel a 2012-ben már bemutatott koncepcióval – még arra is ügyelt, hogy a filmben elhangzó dalt fogyatékkal élő zenészek játsszák fel. „Nagyon szépen elkészített, dinamikus darab. És ami miatt különösen értékes: hatására a felmérések szerint a reklámot megnézők 74 százaléka elfogadóbb, befogadóbb lett a fogyatékkal élőkkel.”

Lány vagyok, és büszke vagyok

Bátorító és megerősítő üzenet fiatal, serdülőkorban lévő lányoknak – erre épül az Always Like a Girl kampánya. A filmben a „Mint egy lány” mondat kapcsán azt modellezik, menyi előítélet, félelem – és mindeközben mekkora erő és önbizalom – kapcsolódhat ehhez a mondathoz. A márka kommunikációja szerint a film megnézése előtt a megkérdezett 16–24 éveseknek csupán a 19 százaléka számolt be pozitív asszociációkról a mondatot hallva, míg a film után már 76 százalék mondta, hogy többé nem látja negatív fényben ezt a kijelentést. A kampány keretében több film is készült az utóbbi években, többek között arról, miért fontos a sport vagy épp a társadalmi előítéletek leépítése.

Papírkutyák

Egyszerűen nagyon szép és letisztult – leginkább ettől különleges a WWF Magyarország We are all connected című díjnyertes reklámja, amely a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a White Rabbit reklámügynökség közös munkája. A két rendező – Ringeisen Dávid és Ruska László – origamifigurákban álmodta meg a természettel egységben élő hétköznapokat. Az alkotás a Cannes Lions reklámfesztiválon kapott bronzoroszlánt dizájn kategóriában, de nem ez volt az egyetlen elismerése: a reklámszakma egyik legfontosabb nemzetközi megméretésén, a londoni D&AD Awards fesztiválon Wood Pencil-díjat nyert.

A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/3-as számában jelent meg.

A téli lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. Arról is szót ejtünk, hogy a tudásmegosztás és a mentorálás a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is rendkívüli jelentőséggel bír.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Bíróság elé állítanak egy 100 éves férfit, aki egykor koncentrációs tábort őrzött

Bíróság elé állítanak egy 100 éves férfit, aki egykor koncentrációs tábort őrzött

Jó ötletnek tűnt 2,4 millió forintot fizetni egy pályázat megnyeréséért, de nem jött be a terv

Jó ötletnek tűnt 2,4 millió forintot fizetni egy pályázat megnyeréséért, de nem jött be a terv

Felakasztotta magát egy diák az egyik szegedi iskolában

Felakasztotta magát egy diák az egyik szegedi iskolában

Feltételeket szabott a magyar kormány az EU-nak – nem kell mindenáron az Erasmus-pénz

Feltételeket szabott a magyar kormány az EU-nak – nem kell mindenáron az Erasmus-pénz