HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Jó ötletek, megindító vagy megdöbbentő történetek, meglepő technikai megoldások – az utóbbi évek izgalmas kommunikációs és reklámkampányaiból válogattunk Lakner Bertoldnak, a Vermis kreatívigazgatójának segítségével.

Phelps a sötétben

Az vezet a fénybe, amit a sötétben teszel – mondja az Under Armour márka 2016-os reklámjának szlogenje. A film főszereplője a riói olimpiára készülő sztárúszó, Michael Phelps, aki magányosan küzd önmagával. Az embert próbáló élsportolói élet kihívásait ábrázoló kisfilm a megszokottól eltérően nem a csata és a küzdelem irányából mutatja be a sportot, hanem a felkészülés, az edzés szigora és a szenvedés felől. „Paradox módon a filmben a sötétség emeli Phelpset a siker fényébe” – mutat rá Lakner. A Droga5 ügynökség által készített film sikeréhez nem tervezett véletlen is hozzájárult: a film forgatására Phelps a természettel, a világgal és önmagával is küzdő magányos hős imázsára játszó szakállal érkezett.

Rettenet élőben

„Ne nézz farkasszemet a halállal! Figyeld a lámpát, mielőtt lelépsz a járdáról!” – ez volt az üzenete a közutak biztonságáért felelős francia hatóság, a DRIEA és a Serviceplan ügynökség közös kampányának. A Párizst körülvevő Ile-de-France régióban évente 4500 gyalogos esik áldozatul a figyelmetlenségének, így hatásos kampányra volt szükség. Ehhez az eszköz egy digitális plakát, egy mozgásérzékelő és egy hangszóró volt. Ha valaki a piroson akart átkelni, a mozgásérzékelő fékcsikorgáshoz hasonló hangot kapcsolt be, a megrettenő gyalogos arcát pedig rögzítették, és felkerült a plakátra. Mindenki magát látta, ami sokkal nagyobb hatású, mint másnak a képe. Garantált berögzülést eredményez a helyes magatartásról.

Születés, jelenlét, előfizetés

„Szép, érzelmekkel teli, valódi reklámfilm. Kevés az ilyen magyar alkotás” – véli Lakner Bertold a Telekom Magenta 1 családi előfizetési csomagját népszerűsítő filmről, amely egy baba születésének, a gyerek felnövésének, élményeinek és az apa szeretettel teli kételyeinek pillanataira épít. Üzenete pedig megnyugtató: az embernek nincs más tennivalója – legalábbis ahhoz, hogy a dolgok jól alakuljanak –, csak jelen kell lennie. A letisztult, emberi, az öncélúságot mellőző üzenet a különlegessége ennek a filmnek.

Ki látja a verés nyomait?

A gyermekbántalmazás folyamatosan aktuális témája miatt olyan kampányt is beválogattunk, amely 2013-ban futott, de a megvalósítása annyira hatásos és a témára szabott volt, hogy nem maradhatott ki. A gyermekek jogait védő spanyol ANAR Alapítvány a Grey Spain ügynökséggel együtt olyan kültéri megoldást talált ki, amely speciális nyomtatási technológiának köszönhetően lehetővé tette, hogy a plakáton más kép és üzenet jelenjen meg a felnőttek, és más a gyermekek magasságában. Mivel a gyerekek sokszor éppen a bántalmazójukkal együtt sétálnak az utcán, komoly kihívás megfogalmazni a segítő üzenetet. A fotón lévő gyerekek arcán csak alsó perspektívából jelentek meg a bántalmazás nyomai. Felülről nézve, a felnőtt perspektívájából nem látszottak a sebek, és az üzenet sem, amely arra hívta fel a figyelmet, hogy hol lehet segítséget kérni.

Új-Zélandi küldetés Japánban

Proaktív, ügyfélközpontú szolgáltató, amely inkább enyhítené a kockázatokat, nem pedig csak a balesetek következményeivel foglalkozna – ez derül ki az AIG biztosító reklámfilmjéből, amelyben az új-zélandi All Blacks rögbicsapat játékosai Tokió utcáin mentenek életeket, és akadályoznak meg baleseteket egy-egy jól időzített – és eleinte teljesen értelmetlennek tűnő – mélyfogással. „Az online bemutatott film három nappal az indulása után már tízmilliós nézettséget ért el a közösségi oldalakon. Ötletes, kreatív illusztrálása a termék Active Care elnevezésének.

Elnöki ügy

Az Audi Párbaj néven futó kampánya egyedi megoldásokkal, sokszori visszanézésekkel és kikacsintásokkal operál. „A film, mint egy szatíra, a 2016-os amerikai elnökválasztásra reflektál, és a reklámban a jelöltekre utaló tizennyolc easter egg, vagyis kakukktojás van elrejtve. Ilyen például a falba beálló mobil e-mail-üzenete, CLASSIFIED felirattal. Ezek a rejtett utalások pedig garantálják, hogy a befogadó többször is megnézi a reklámot” – véli Lakner.

Élőzés a reklámban

Influencerekkel és élő bejelentkezéssel mutatott eddig nem nagyon látott megoldást a Virgin Holidays, amikor tavaly ősszel – a Brexitre és a hétköznapi dolgozó ember igényeire reagálva – a hosszabb nyaralásokat népszerűsítő, Seize the holiday kampányba fogott. Szombati főműsoridőben, egy tehetségkutató szünetében jelentkezett be élőben 18 különböző helyszínről, hogy megmutassa: a kiadós nyaralások nem csak kevesek kiváltságát jelentik. „Példaértékű, hogy influencereket ilyen kiemelt módon, fő elemként alkalmaztak kampányban, az élő bejelentkezés pedig abszolút innovatív megoldás a reklámban.”

Szuperhősök másképp, ugyanúgy

A Chanel4 We’re The Superhumans című filmje a második legtöbbször megosztott olimpiai reklám lett a közösségi médiában. A testi hátránnyal élők életének teljességét bemutató film lendületes, hangulatos, élettel teli, magával ragadó. A csatorna – amely a 2016-os riói paralimpiára készült ezzel a 2012-ben már bemutatott koncepcióval – még arra is ügyelt, hogy a filmben elhangzó dalt fogyatékkal élő zenészek játsszák fel. „Nagyon szépen elkészített, dinamikus darab. És ami miatt különösen értékes: hatására a felmérések szerint a reklámot megnézők 74 százaléka elfogadóbb, befogadóbb lett a fogyatékkal élőkkel.”

Lány vagyok, és büszke vagyok

Bátorító és megerősítő üzenet fiatal, serdülőkorban lévő lányoknak – erre épül az Always Like a Girl kampánya. A filmben a „Mint egy lány” mondat kapcsán azt modellezik, menyi előítélet, félelem – és mindeközben mekkora erő és önbizalom – kapcsolódhat ehhez a mondathoz. A márka kommunikációja szerint a film megnézése előtt a megkérdezett 16–24 éveseknek csupán a 19 százaléka számolt be pozitív asszociációkról a mondatot hallva, míg a film után már 76 százalék mondta, hogy többé nem látja negatív fényben ezt a kijelentést. A kampány keretében több film is készült az utóbbi években, többek között arról, miért fontos a sport vagy épp a társadalmi előítéletek leépítése.

Papírkutyák

Egyszerűen nagyon szép és letisztult – leginkább ettől különleges a WWF Magyarország We are all connected című díjnyertes reklámja, amely a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a White Rabbit reklámügynökség közös munkája. A két rendező – Ringeisen Dávid és Ruska László – origamifigurákban álmodta meg a természettel egységben élő hétköznapokat. Az alkotás a Cannes Lions reklámfesztiválon kapott bronzoroszlánt dizájn kategóriában, de nem ez volt az egyetlen elismerése: a reklámszakma egyik legfontosabb nemzetközi megméretésén, a londoni D&AD Awards fesztiválon Wood Pencil-díjat nyert.

A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/3-as számában jelent meg.

A téli lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. Arról is szót ejtünk, hogy a tudásmegosztás és a mentorálás a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is rendkívüli jelentőséggel bír.

Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Drága, felesleges és mind ugyanazt tudja - vagy mégsem?

Drága, felesleges és mind ugyanazt tudja - vagy mégsem?

Mitől voltak a brutális árvizek tavaly? A tudósok részletesen elmagyarázzák

Mitől voltak a brutális árvizek tavaly? A tudósok részletesen elmagyarázzák

Az egyikből náci tömeggyilkos, a másikból muszáj-Herkules – párhuzamos életekről írt könyvet Thomas Harding

Az egyikből náci tömeggyilkos, a másikból muszáj-Herkules – párhuzamos életekről írt könyvet Thomas Harding

Irán megfenyegetett egy holland parlamenti képviselőt

Irán megfenyegetett egy holland parlamenti képviselőt