Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ffa1a3a1-0416-4ce9-934a-55476b19b9fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ideje megismerkedni egy új fogalommal: generatív háttérkép érkezik az újabb Samsung tévémodellekre. És ha már generatív, akkor nem meglepő, hogy a mesterséges intelligencia is benne lesz.","shortLead":"Ideje megismerkedni egy új fogalommal: generatív háttérkép érkezik az újabb Samsung tévémodellekre. És ha már...","id":"20241201_samsung-qled-tevek-generativ-hatterkepet-kapnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffa1a3a1-0416-4ce9-934a-55476b19b9fc.jpg","index":0,"item":"0019f121-6b2a-48c9-a2d9-43a5cac1f02b","keywords":null,"link":"/tudomany/20241201_samsung-qled-tevek-generativ-hatterkepet-kapnak","timestamp":"2024. december. 01. 08:03","title":"Ha ilyen Samsung tévéje van, ingyen kap rá egy nagyon látványos funkciót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3dcae0d-795b-4278-a558-6181d09513b2","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Az egykori kapus már hosszú évek óta súlyos egészségügyi problémákkal küzdött.","shortLead":"Az egykori kapus már hosszú évek óta súlyos egészségügyi problémákkal küzdött.","id":"20241202_meghalt-86-BEK-donto-Helmut-Duckadam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3dcae0d-795b-4278-a558-6181d09513b2.jpg","index":0,"item":"0726a3c5-9f62-405d-a406-f26808192c26","keywords":null,"link":"/sport/20241202_meghalt-86-BEK-donto-Helmut-Duckadam","timestamp":"2024. december. 02. 13:39","title":"Meghalt a '86-os BEK-döntő hőse, Helmut Duckadam","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1ed25d9-29f2-4c84-b8a3-30ff7d72e348","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök bukásához vezető kegyelembotrány, önkormányzati, európai parlamenti és amerikai választások, szuverenitásvédelem és 1956 újraértelmezése. Idén is erős évünk volt, döntsön ön, melyek voltak 2024 legemlékezetesebb pillanatai! A szavazás december 9-ig tart.","shortLead":"A köztársasági elnök bukásához vezető kegyelembotrány, önkormányzati, európai parlamenti és amerikai választások...","id":"20241202_szavazas-ev-embere-szava-citromdijasa-abszurdum-dij-szavazzon-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1ed25d9-29f2-4c84-b8a3-30ff7d72e348.jpg","index":0,"item":"f5d05e7e-16d4-4c23-b9c5-a97177b06c22","keywords":null,"link":"/itthon/20241202_szavazas-ev-embere-szava-citromdijasa-abszurdum-dij-szavazzon-ebx","timestamp":"2024. december. 02. 13:00","title":"Ön mire fog emlékezni 2024-ből? Szavazzon az év emberére, citromdíjasára, szavára és legabszurdabb történetére!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c22cef2-89f7-45f1-bce4-64b623bab6e3","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Sonny Boy egy olyan ember memoárja, aki nem tart már semmitől, és nem akar többé a közönség előtt titkolózni. Al Pacino mozgalmas, megpróbáltatásokkal teli, művészileg kiteljesedett életében mindig is a céltudatosság és a szeretet volt az iránytű. Az egyes szám első személyben megírt életrajzban a színész egy különleges utazáson társául fogadja az olvasót. Őszintén feltárja előtte karrierje meghatározó pillanatait, nehéz döntései okát, és a legszemélyesebb érzéseit, gondolatait – annak történetét, hogyan lett a kis bronxi Sonnyból – ahogy a barátai becézték – Hollywood ünnepelt, Oscar-díjas színészfejedelme. Az önéletrajzot a HVG Könyvek jelenteti meg, ez bemutató sorozatunk utolsó epizódja. ","shortLead":"A Sonny Boy egy olyan ember memoárja, aki nem tart már semmitől, és nem akar többé a közönség előtt titkolózni. Al...","id":"20241130_sonny-boy-al-pacino-3-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c22cef2-89f7-45f1-bce4-64b623bab6e3.jpg","index":0,"item":"61958511-1998-40ab-b82c-67ca1064d7c6","keywords":null,"link":"/360/20241130_sonny-boy-al-pacino-3-resz","timestamp":"2024. november. 30. 18:30","title":"Sonny Boy, Al Pacino élete – 3. rész: \"Mit szólnál, ha azt mondanám, egymillió van ebben a dobozban?\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4aaa6344-e23a-43c2-ba39-dec3efbb7d02","c_author":"MTI","category":"kkv","description":"A növekedés minden bizonnyal idén is folytatódott, elsősorban az ukrajnai és a gázai háború miatt.","shortLead":"A növekedés minden bizonnyal idén is folytatódott, elsősorban az ukrajnai és a gázai háború miatt.","id":"20241202_fegyvergyarto-cegek-bevetel-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4aaa6344-e23a-43c2-ba39-dec3efbb7d02.jpg","index":0,"item":"197818ac-ce8b-4583-ad61-574184282932","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_fegyvergyarto-cegek-bevetel-novekedes","timestamp":"2024. december. 02. 09:49","title":"Óriásit ugrott tavaly a világ száz legnagyobb fegyvergyártó cégének bevétele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Akár ott volt, akár nem, az eresz körül ma is pezseg az élet Brüsszelben.","shortLead":"Akár ott volt, akár nem, az eresz körül ma is pezseg az élet Brüsszelben.","id":"20241201_szajer-jozsef-eresz-brusszel-kepek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39b9e99e-a37d-4b6e-b088-7bd7fbdbda68.jpg","index":0,"item":"86f1749d-3b90-420e-a7fd-791799fd3abe","keywords":null,"link":"/itthon/20241201_szajer-jozsef-eresz-brusszel-kepek-ebx","timestamp":"2024. december. 01. 08:05","title":"Így néz ki most az eresz, ami Szájer József szerint nem is volt azon a házon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"867bef3b-4d30-4f02-8291-4bbbd2b7dbc6","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kkv","description":"Ha a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor korlátlan munkabeszüntetés is jöhet a német üzemekben.","shortLead":"Ha a bértárgyalások nem vezetnek eredményre, akkor korlátlan munkabeszüntetés is jöhet a német üzemekben.","id":"20241202_sztrajk-volkswagen-dolgozok-nemetorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/867bef3b-4d30-4f02-8291-4bbbd2b7dbc6.jpg","index":0,"item":"7b2609c9-a329-4e03-9e25-e16d30d267a3","keywords":null,"link":"/kkv/20241202_sztrajk-volkswagen-dolgozok-nemetorszag","timestamp":"2024. december. 02. 12:32","title":"Sztrájkba léptek a Volkswagen dolgozói","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"987b960f-1a4f-43a5-9c3c-df180db6a99b","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Herendi Gábor vígjátéka az állami finanszírozási rendszeren kívül készült.","shortLead":"Herendi Gábor vígjátéka az állami finanszírozási rendszeren kívül készült.","id":"20241202_futni-mentem-nezoszam-100000","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/987b960f-1a4f-43a5-9c3c-df180db6a99b.jpg","index":0,"item":"2ee1de0f-14f9-43ec-8ef8-b1e1442daf1e","keywords":null,"link":"/kultura/20241202_futni-mentem-nezoszam-100000","timestamp":"2024. december. 02. 12:22","title":"10 nap alatt átlépte a 100 ezres nézőszámot a Futni mentem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
"Gyors és kiváló autót akartam építeni" - a Bentley rövid története
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
"Gyors és kiváló autót akartam építeni: a legjobbat a maga kategóriájában" - így emlékezett az alapító W. O. Bentley cége első saját gyártású autójára. A Bentley története a Klasszikus autók könyvéből.
Kevés olyan pazar autómárka létezik manapság a piacon, mint az évtizedek óta a brit járműipar egyik ékkövének tartott Bentley. A céget Walter Owen Bentley alapította 1919-ben Londonban, akit mérnöki pályája kezdetén elsősorban a motorok teljesítménye és megbízhatósága érdekelt. Az 1888-ban született, mozdonyépítést tanuló W. O. Bentley 1912-ben csatlakozott a testvéréhez, aki francia DFP-kocsikat importált, majd alumíniumdugattyúkkal és saját főtengellyel kezdte feljavítani a motorokat. A megnyert versenyek és a sikeres munka arra ösztönözték Bentley-t, hogy 1919-ben létrehozza saját autógyárát.
Első autóját 1921-ben 1050 fontért adta el. Ez volt a 3 Litre első példánya, amely megbízható működésével és technikai kifinomultságával hamar kitűnt kortársai hangos és nyers tömegéből. A 80 lóerő és az akár 130 km/h-s tartós sebesség lenyűgöző teljesítmény volt az akkoriban gyártott szériakocsik között. Nem meglepő tehát, hogy egyike volt a legkeresettebb európai sportkocsiknak.
A pályákat ellepő Bentleyk sebességrekordokat állítottak fel Brooklandstől Indianapolisig, és 1924 és 1930 között öt alkalommal nyertek a Le Mans-i 24 órás autóversenyen. Gazdag autóversenyzőik közül sokan a „Bentley Boys” nevű társadalmi csoport tagjai közé tartoztak. Egyikük, Woolf Barnato 1926-ban átvette a nehézségekkel küzdő Bentley Motors irányítását, majd engedélyezte egy kompresszoros modell gyártását.
Bár W. O. ellenezte a döntést, alkalmazottként esélye sem volt megvétózni. Barnato ezer szállal kötődött a Bentley-hez, amivel 1928-ban, illetve 1929-ben is sikerült megnyernie a Le Mans-i versenyt. Egy Speed Six volánjánál ülve 1930-ban versenyre hívta a Calais és Cannes között közlekedő Kék Vonat expresszt, és könnyed győzelmet aratva markolta fel a 100 fontos díjat.
1929-ben a New York-i tőzsde összeomlása a Bentley hőskorának is véget vetett, és a csődbe jutott céget 1931-ben felvásárolta a Rolls-Royce. A gyártást Derbybe helyezték át, és az új, „csendes sportkocsiként” kínált Bentley 3.5 Litre már a Rolls tervein alapult.
1939-ben a márka átköltözött a cheshire-i Crewe-ban álló Rolls-Royce üzembe, ahol 1946-ban beindult a Rolls-Royce kínálatának új oszlopát jelentő Bentley Mk VI gyártása. Ez volt az első modell, ahol egységesített karosszériát szereltek a különálló alvázra (korábban külső vállalkozók öltöztették fel a kocsikat, ami drágította a gyártásukat).
A Crewe-ban álló Rolls-Royce/Bentley gyár munkásai az utolsó simításokat végzik egy Bentley Mk VI-on. Ez volt az első egységesített, saját karosszériával szerelt modell.
A Bentley sportos vonalát az R-type Continental hozta vissza 1952-ben. Különleges alvázával és modern, aerodinamikus karosszériájával 193 km/h-s csúcs sebességre volt képes. Hosszúra nyúló korszak vette kezdetét, amelyben az S-sorozat (Silver Cloud), a T-sorozat (Silver Shadow), a Mulsanne (Silver Spirit) és az Arnage (Silver Seraph) csupán egy-egy Rolls-Royce-változat volt, Bentley néven és idővel turbómotorral.
Bentley S2 Continental, 1959. Az autó markáns és impozáns vonalai a londoni H. J. Mulliner karosszériakészítő üzemének kézműves munkáját dicsérik.
rmsothebys.com
W. O. Bentley 1971-ben hunyt el, a márka lendületes visszatérésére pedig 1981-ig kellett várni, amikor a Mulsanne-be beszerelték az első turbófeltöltőt. 1991-ben jött a Continental R kupé, hosszú évtizedek óta az első olyan Bentley, amely nem valamelyik Rolls-Royce változata volt.
1998-ban az eladásra kínált Bentley és a Rolls-Royce útjai kettéváltak: a Bentley és a történelmi crewe-i gyár irányításáért 500 millió fontot fizetett a Volkswagen, amely kihasználva a többi részlegével, így az Audival is közös technológiát, nekilátott a leányvállalat megfiatalításának. A munka eredményeként az újjáalakult Le Mans-i csapat a harmadik helyet szerezte meg a 2001. évi versenyen.
A cég számára a következő áttörést II. Erzsébet királynő állami ünnepségeken használt limuzinjának legyártása jelentette. Két évvel később a Bentley-t ismét felkapták, miután piacra került az új, modern Continental GT, a maga szokatlan, 6 literes, W12 henger elrendezésű, biturbó motorjával. A luxuskupé világszerte jelentősen növelte az eladásokat, és 2017-ben már a harmadik generációja mutatkozott be.
A fenti cikk a Klasszikus autók könyve című album egy szerkesztett részlete. A kiadvány átfogó képet ad az 1940-es évektől az 1980-as évek végéig gyártott több mint 250 ikonikus autótípusról. Ismerje meg a legszebb és leginnovatívabb autócsodákat és tervezőiket, valamint fedezze fel a gyártók történetét! A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel!
A Forma-1 nem csak a legjobb kocsikról és a tövig nyomott gázpedálokról szól – ez talán az egymással hosszabb időn át rivalizáló pilóták példáján érthető meg a leginkább.