HVG Extra Business
HVG Extra Business
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A vállalkozásoknak egyre gyorsabban változó környezetben kell talpon maradniuk, de az kevésbé ismert, hogy miként. Az adaptív stratégiaformálás, a gyors reagálású működés és az automatizálás már a kis- és közepes vállalkozások szintjén is fontos eleme a fenntartható működésnek.

Adaptív és praktikus stratégia

A technológiai vállalkozások által jól ismert fogalom a pivot, azaz a cég sarokpontjainak a megváltoztatása. Az a pillanat, amikor a vállalkozás felismeri, hogy meglévő terméke, szolgáltatása nem lesz sikeres, vagy az őt érő támadások miatt gyors irányváltásra kényszerül. Ahogy a piacok döntő többsége a technológiai piachoz hasonló gyorsasággal kezd változni, úgy kényszerül egyre több kkv is a stratégiája formálására. Jó esetben elég néhány gyors változtatás a meglévő értékteremtési folyamaton (például új értékesítési csatorna nyitása, beszállítóváltás, online hirdetés alkalmazása stb.), de fel kell ismerni a teljes irányváltás pillanatait is.

Ehhez arra van szükség, hogy a stratégiát fontosnak gondoljuk, és úgy beszéljünk róla, mint egyszerűen érthető döntések sorozatáról. Például, hogy a cégünket a kiszolgálás közbeni kommunikáció minősége, a gyorsaság, az online marketing ismerete különbözteti-e meg a többiektől, vagy az, hogy adott méretű ügyfeleket szolgál ki adott piacokon. Hazai példával élve, az egyik leghíresebb hazai pivot az egykor kkv-szintre zsugorodott NNG története lehet, amely kézi navigációs szoftvercégből – rendkívüli stratégiai irányváltás után – átevezett az autógyártók piacára, és ott ezerfős vállalattá nőtte ki magát. Vagy a Games for Business nevű cég, amely marketingügynökségből tanulási megoldásokat szállító szoftverfejlesztővé vált.

Az ügyfelek igényeinek megértése

A vállalkozások gyakran véletlenül talált megoldásba lesznek szerelmesek, és a tudatosabbak ezt próbálják marketingeszközökkel megkülönböztetni a piacon. Ez azonban veszélyes fixáció, mert – ahogy a híres marketingprofesszor, Theodore Levitt mondja – „az emberek nem tízcentis fúrót akarnak, hanem tízcentis lyukat”. A technológiai piacokról már a gazdaság minden területére elérő gyors változás miatt a cégeknek szükségük van arra, hogy egyre pontosabban értsék az ügyfelek alapvető igényeit.

A jó hír az, hogy soha nem volt ennyire egyszerű ügyféligényeket értelmezni és azonosítani. A saját eszközökkel történő piac- és ügyfélkutatás, az ügyféltípusok kialakítása és dokumentálása, a fogyasztókkal tartott élő kapcsolat és a megfelelő kérdések megfogalmazása mára mind a fogyasztói igények azonosításának kulcskomponensévé vált.

Problémamegoldás utópiakergetés helyett

A problémák gyakran kiégetik a vállalkozók motivációját, és ez idővel belenyugvásba, elengedésbe, beletörődésbe torkollik. A sikeres vállalkozásépítéshez a legfontosabb működési tüneteket nem lehet csak úgy elmaszatolni, a problémákat meg kell oldani. A technológia ebben is komoly támogatást nyújt: a működés legfontosabb mérőszámainak azonosításában, az alkalmazottak hozzáállásának és motivációjának mérésében már kisvállalkozási szinten is hatékony és olcsó eszközök segítenek.

Friss hazai példa a szarvasmarhák tartásának korábban hagyományos módon művelt területe, ahol a gazdák – az állatok környezetének hőmérséklet- és páratartalom-adatait, valamint a takarmányt optimalizálva – a korábbinál jóval magasabb hozamokat tudnak elérni. Mindezt úgy, hogy szenzorok telepítése révén mérik a tehenek mozgását, kamerával figyelik a takarmányozás műveletét, ami által a működés precízebbé, a munka mérhetőbbé vált, szűkült a hibázás lehetősége és gyorsult a beavatkozás.

Gyors reakcióidő fenntartása

A kis- és közepes vállalkozások reagálási sebességének fenntartása kulcstényező. A sebességelőny persze relatív, hiszen a fogyasztók elvárása és a piac mozgása is nagyot változhat pár év alatt. Ami néhány éve elég volt, az könnyen bizonyulhat ma kevésnek. Az ügyfélelvárások emelkedése, a gyorsabban érkező külső nyomás miatt minden kisvállalkozás alapvető működésének részévé kell tenni annak a mérését, milyen gyorsan képes reagálni a piacon a számára legfontosabb pontokon. 

A szoftverpiacon már régóta ismert működési modelleket – az agilitást és a lean módszertant – ügyesen használó, középvállalati kategóriába eső budapesti magánkórház például a technológia segítségével építi egybe a kórház feltöltöttségi előrejelzését a digitális hirdetésekre elköltött összegekkel. Ennek segítségével akár egyetlen kolléga is képes hatékonyan optimalizálni a kórház mindennapi működését, felismerni a hirdetési aktivitásokban rejlő hibákat, az ügyféligények változását, és a feltöltöttség függvényében változtatni a kórház hirdetési viselkedésén.

Alkalmazkodás az automatizációhoz

A digitális eszközök ma már a működés szinte valamennyi területén elterjedtek. A teljesség igénye nélkül: jelenthetik az online márkaismertség erősítését, online értékesítés esetén a megfelelő webshopmotorok működtetését, a kiszolgálás kapcsán az elektronikus számlázást, az üzleti folyamatok esetén az automatizálást, gyártás esetén pedig a robotizálás és jövőtálló termelési folyamatok kiépítését. Ezek mindegyike olyan eszköz, amely csökkenti az élő munkaerő szerepét a vállalkozások mindennapjaiban.

Az olcsó munkaerő korszakának lassan vége: amit korábban olcsón, minőségi munkaerővel el lehetett végezni a hazai piacon, arra a jövőben a mostaninál is nehezebben lehet majd munkaerőt találni. Az egyetlen megoldás az, amerre a keleti és nyugati piacok is tartanak: a precizitás és a munka hatékonyságának nagymértékű növelése, illetve az automatizált folyamatok beépítése.

Hazai példa lehet erre az a Németországból érkező, kopó alkatrészeket felújító Vas megyei üzem, ahol már vizsgálják a robotok alkalmazásának lehetőségét a repetitív munkafolyamatokra, és keresik a lehetőségét a korábban tradicionálisan kézzel végzett munkafolyamatok helyettesítésére. Emellett számos hazai középvállalat vizsgálja a szoftverrobotok felhasználásának lehetőségét folyamatai automatizálására.

Dobó Mátyás cikke eredetileg a HVG Extra Business 2018/4-es számában jelent meg.

Mik a lehetőségeink egy túltelített piacon? Miként fejleszthetünk olyan terméket, amellyel új vevőcsoportokat érünk el? Hogyan győzzük meg csapatunkat a szemléletváltás szükségességéről? W. Chan Kim és Renée Mauborgne menedzsmentguruk Kék óceán váltás című könyvükben bemutatják, hogyan érdemes belevágni a váltásba. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

HVG Extra Business Business magazin

Hogyan alkalmazkodjunk a gyors változásokhoz?

Az újszerű technológiák összekapcsolásával számos robbanásszerű változásra számíthatunk a közeljövőben. Ebben a helyzetben célszerű a szervezeti tanulási folyamatok felgyorsítására, valamint a tanulási képesség fejlesztésére helyezni a hangsúlyt.

HVG Extra Business Business magazin

Mi vár ránk a jövőben? Jóindulatú diktátor, oltalmazó isten vagy valami más?

Bár az MI-technológia gyerekcipőben jár, már most érdemes elgondolkodni, milyen jövőképet tartanánk kívánatosnak, ez ugyanis hatással lehet a végkifejletre – figyelmeztet Max Tegmark, a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) fizikaprofesszora, aki Élet 3.0 című könyvében fel is vázol néhány forgatókönyvet. Cikkünkben bemutatjuk a hét leginkább emberbarát verziót.

Fenyegetőzéssel reagált az orosz külügy Merz bejelentésére, hogy Taurus rakétákat küldene Kijevnek

Fenyegetőzéssel reagált az orosz külügy Merz bejelentésére, hogy Taurus rakétákat küldene Kijevnek

Több ezer zarándok nézte végig, ahogy harminchatodjára keresztre feszítettek egy Fülöp-szigeteki férfit

Több ezer zarándok nézte végig, ahogy harminchatodjára keresztre feszítettek egy Fülöp-szigeteki férfit

Kitiltották a vakvezető kutyás diákot az iskolájából

Kitiltották a vakvezető kutyás diákot az iskolájából

Virágzik Budapest: mutatjuk a legszebb fotós helyszíneket

Virágzik Budapest: mutatjuk a legszebb fotós helyszíneket