Cukorbetegség? Prediabétesz? – ezekre az értékekre érdemes odafigyelni a vérképben a glükózon túl
Egy laborleletnél sokan először az éhomi vércukrot nézik meg, és ha az rendben van, meg is nyugszanak.
Mennyit kell adózni Magyarországon eladott ingatlan árából külföldön vásárolt lakás után? EU-s országokban keresett jövedelmet kell-e szerepeltetni a magyar szja-bevallásban? Külföldön bejegyzett cég magyar alkalmazottja hogyan adózik? Olvasóink kérdéseire Vágyi Ferenc Róbert, a MOKLASZ alelnöke válaszolt.
1. Amennyiben Magyarországon eladok egy lakóingatlant, és a vételárból külföldön (eu-n belül) veszek egy másik lakóingatlant, keletkezik-e, és ha igen, milyen mértékű adófizetési kötelezettségem?
1. A magyarországi ingatlan értékesítéséből származó jövedelem után – feltételezve, hogy magánszemélyről van szó – 25 százalék személyi jövedelemadót kell megfizetni. A fizetendő adót nem kell megfizetni, ha úgynevezett lakáscélú kedvezményt vesz igénybe az adóbevallás benyújtására előírt határidőig. Lakáscélú kedvezménynek minősül a személyi jövedelemadóról szóló törvény alapján a belföldön fekvő lakás, lakóingatlan megvásárlása, építtetése. Ennek határideje a jövedelem megszerzésének időpontját megelőző 12 hónap, vagy az azt követő 60 hónap. A jogszabály alapján csak a belföldön fekvő lakás, lakóingatlan megszerzésére vonatkozik a lakáscélú kedvezmény igénybevételi lehetősége, ezért az Ön által vásárolt, külföldön fekvő ingatlan alapján Ön nem jogosult ezt igénybe venni.
Tehát az értékesítés jövedelme (eladási ár csökkentve a szerzés és az értéknövelő beruházások számlával igazolt költségeivel, valamint évek számától függő további kedvezményekkel) után meg kell fizetnie a 25 százalék adót. Amennyiben az Ön ingatlanértékesítése kimerítené a rendszeresség vagy az üzletszerűség fogalmát, úgy Ön még az általános forgalmi adó alanyává is válna, s ott is adófizetési, de legalábbis számla-kibocsátási kötelezettsége keletkezhetne a lakóingatlan használt vagy új jellegétől függően.
2. Tavaly novembertől munkahelyet váltottam, szlovén céghez helyezkedtem el, és nem tudom, az adóbevallásnál hol kell feltüntetni a két havi szlovén fizetést, egyáltalán fel kell-e tüntetni, mivel az adott országban leadóztam ezt a jövedelmet.
2. Ha valakinek Szlovéniában és Magyarországon is keletkezett munkabér jellegű (ún. nem önálló) jövedelme, úgy köteles azt Magyarországon adóbevallást adnia, amelyben minden jövedelméről (ezt hívják ún. világjövedelemnek) számot kell adnia (beleértve a szlovén jövedelmet is). Azonban ezután már Szlovéniában adózott, ezért a magyar szja törvény adóterhet nem viselő járandóságként kezeli a szlovén jövedelmet, amit a 0653-as bevallás 17. sorában kell feltüntetni. De az erre jutó adót nem kell megfizetni. Azonban a magyar jövedelmet – esetlegesen – feljebb tolhatja a magasabb adósávba, hiszen a szlovén jövedelem is része lesz az összevonandó jövedelemnek. Abban az évben, amikor már csak Szlovéniában keletkezik – és az egyezmény szerint ott adóköteles – jövedelme, akkor erről az évről Magyarországon adóbevallást sem kell beadnia.
A teljes cikk itt olvasható!
Egy laborleletnél sokan először az éhomi vércukrot nézik meg, és ha az rendben van, meg is nyugszanak.