Tetszett a cikk?

A mobilalkalmazások tesztelésére specializálódott TestJockeyt delegálta hazánkból a nemzetközi zsűri a világ egyik legjelentősebb startup központja által szervezett programsorozatra, a Start Tel-Avivra.Hogy milyen tapasztalatokat szerzett a cég vezetője, azt maga Vidos Péter írta le.

Tel-Aviv az elmúlt évek során a Szilícium-völgy egyik legnagyobb versenytársává nőtte ki magát, legalábbis ami az induló IT vállalkozásokat illeti. A város komoly ráfordításokkal érte el ezt a hírnevet, messze itt a legmagasabb az egy főre jutó befektetett kockázati tőke a világon, illetve a nagy high-tech cégek szinte mindegyike rendelkezik itt K+F képviselettel a Google-től az IBM-en, az Intel-en és a Motorola-n át egészen az országban nemrég megjelent Facebookig.

Így nem csoda, hogy hatalmas várakozást támasztottam a Start Tel Aviv-val szemben: vajon mit adhat egy magyar, speciális profilú induló IT vállalkozásnak a világ egyik legjelentősebb startup központja által szervezett egy hetes programsorozat? A válasz hamar kiderült: kultúrát, szemléletet, kapcsolati tőkét, mindezt futószalagon tálalva.
Az már az első napon világossá vált, hogy egy amolyan startup szépségverseny nyerteseiként kezelnek minket: a magas rangú politikusok és üzletemberek részvételével zajló, több szakaszból álló megnyitó ceremónia után számos nemzetközi médium újságírójának ismertettük mindannyian saját projektjeinket.

Ám a celeblét mellett inkább hasznos fejtágításokról szólt a hét. A Microsoft Ventures akcelerátorában, amely annyira sikeresen segíti a kezdő vállalkozásokat, hogy a programot elvégző cégek 92 százaléka tudott kockázati tőkét bevonni, megismertük a tőkebevonás alapjait, lehetőségeit, buktatóit.

Kiderült az is, hogy az UBER, napjaink egyik legmenőbb, világszerte hetente 10 új városban megjelenő taxi-szolgálata , hogyan tudja fenntartani a növekedést. A cég ugyanis minden új városban mindössze három fős, az adott várost jól ismerő csapattal indul el, akiknek a munkáját, pl. a sofőrökkel és az utasokkal való valós idejű kommunikációt, vagy a sofőrök egyes rendezvényekre való „rászervezését” az USA-ban már bizonyított, egyszerűen használható szoftverekkel segítik. Jól mutatja az UBER agresszív, új piacok meghódítását célzó mentalitását, hogy már most kísérleteznek például a virág- és ajándék-kiszállítás ill. az ebéd- és bevásárlás-házhozszállítási szolgáltatásaikkal egyes amerikai városokban.

A program részeként elmondták azt is, hogy a nagy tőkebefektetők milyen szempontok alapján választják ki a startupokat:

  • olyan cégekre vadásznak, amelyek nem a jelen problémáira keresnek megoldást, hanem olyanokra, amik a 3-4 év múlva esedékes kihívásokat kezelik
  • nem az üzleti terveket böngészik, hanem mennyire tartják relevánsnak az adott projektet
  • számolnak azzal is, mennyire bíznak a csapat sikerességében

Emellett részt vettünk a DLD nevű, startupokra fókuszáló konferencián, amely közvetlen elérést biztosított a TestJockey célcsoportjához, a mobil alkalmazás fejlesztőkhöz. Ennek köszönhetően most több mint 10 izraeli cégvezetővel alakult ki személyes kapcsolat, akikkel olyan együttműködést tudunk elkezdeni, ami segíthet abban, hogy a jelenlegi, béta állapotból egy profi, nemzetközi szinten is kiemelkedő szolgáltatást építsünk.

Magyarként a többi Start-Tel Aviv-os csapathoz képest még egy külön, extra lehetőségem is volt a TestJockey izraeli ismertségének növelésére. Rubik Ernő felkonferálásával 10 másik magyar startuppal együtt neves izraeli befektetők, és iparági szereplők előtt mutatkoztunk be.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!