Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az OLX-nek annyi, nyert a Jófogás. Meglepetésre az évek óta kétszereplős, ingyenes online hirdetési piac kisebbik szereplője azt jelentette, hogy megvette a nagyobb riválisát.
Egy éve sincs, hogy a HVG megírta: az ingyenes apróhirdetési piacon olyan verseny zajlik, aminek látszólag semmi értelme nincs. Az Apródról OLX-re átkeresztelt "vaterás" cég orrhosszal vezetett ugyan a Jófogás előtt, de azt sehogy sem lehetett ebbe az öldöklő küzdelembe belátni, hogy a két cég által évente mintegy másfél milliárd forintos éves reklámköltési versenyzés kinek, mikor és hogyan tudna megtérülni. „Jelenleg egyik szereplő sem képes komolyabb bevételt termelni, mindkét versenytárs óriási összegeket fektet a felhasználói bázis kiépítésébe és a márkaismertségre” – állt ekkor a piacot szondázó eNet jelentésében.
A kétszereplős harc valójában 2013 ősze óta zajlik igazán intenzíven, akkor azt írtuk, hogy a felek közti csörtéből olyan párharc rajzolódik ki, ahol a meghatározó szereplők folyamatosan csak lőnek, de ritkán töltenek. És nem csak egymásra, mert anélkül nyomatják az öngyilkosnak tűnő stratégiát, hogy világosan kirajzolódna: mikorra (mennyiből és persze: hogyan) várható majd megtérülés egy alapvetően ingyenes szolgáltatásra épülő ágazatból.
A végtelenített beruházási, és reklámköltési kényszer egy célt szolgálhatott: a riválist egyszer, talán, majd két vállra fekteti. A cégeknél akkor is azt állították: a reklámokban az egymásra utalgatás, egymás fricskázása – ahogyan az egymás sarkát taposó reklámkampányok is – véletlenek. Kötötték az ebet a karóhoz: ők csak piacot építenek.
Jófogás vs. OLX
A Jófogást 2010-ben a nulláról indította el a norvég Schibsted Classified Media Ltd. magyar leányvállalata. Rövid idő alatt piacvezetővé vált az ingyenes apróhirdetési piacon, aminek egyrészt az Expressz termékfejlesztésének elmaradása, másrészt az a sajátos magyar út az oka, ami az apróhirdetési piacon az adásvételért sápot szedő Vaterát tette meg origónak. A Jófogás azonban az elsőségét 2013-ra elvesztette, mert miközben a cég 2012-es adatai több mint 1 milliárd Ft veszteséget mutattak, a rivális, a Vaterát és Árukeresőt működtető Allegro Group (mely a dél-afrikai Naspers lengyel leányvállalata) éppen ekkor "nagyobb sebességi fokozatba kapcsolt".
Az Allegro 2012–2013 folyamán átkalibrálta a teljes portfólióját, és felépítette az ingyenes online hirdetési piacra a maga verzióját. Ez volt az Apród. Azért volt, mert bár az Allegro gyorsan egyértelművé tette, hogy hajlandó a szegmens legjelentősebb marketingbüdzséjét is betolni a márkaépítésbe, már piacvezetőként, 2014 áprilisában az Apród brandet beáldozta annak érdekében, hogy a nemzetközileg ismert terméknévre, az OLX-re cserélje le a márkanevét.
A Schibsted most azt jelentette, hogy megvette a magyar OLX-et. Azt, hogy mennyire nem lehettek beavatva az OLX magyarországi dolgozói a nyilván jó ideje tartó tárgyalásokba, jelzi, hogy épp a napokban adott ki a cég közleményt arról, hogy az átmárkázás milyen új távlatokat nyitott az OLX előtt.
Másnak is fáj majd
A meglepő bejelentés háttérben az állhat, hogy az utóbbi időben a Naspers és a Schibsted több patthelyzetig jutott piacon is (Brazíliában és Ázsiában, több országban is) képes volt kölcsönösen engedni a riválisának. Ennek az egyik új tétele lehet, hogy a Naspers - beáldozva a nyerőre álló magyar piacát - Romániában és Portugáliában szerzett kizárólagosságot. A Schibsted valószínűleg azért vállalta be ezt az "egy piacért kettőt" áldozatot, mert a Használtautó.hu megvásárlását követően, az utóbbi egy évben olyan sokat áldoztak annak átszabására és újragondolására, hogy nem vállalhatták a Jófogás beáldozását. Illetve: az járó, közvetett veszteségeket. (Azt tudni kell, hogy - bár Magyarországon épp a Jófogás és a Használtautó esetében ez nem látszik - a különböző piaci szegmensek adatbázisainak összekapcsolásából plusz versenyelőnyök nyerhetők.)
Ami most következik, az valószínűleg az, hogy villámgyorsan a Schibsted platformjára rotálják át az OLX hirdetőit. Utóbbit egyszerűen bezárják vagy hagyják elhalni, mivel a 90 napon túli hirdetések automatikusan értéküket vesztik. Bezárják a riválisnál a boltot és a Schibsted érvényesíteni kezdi a más országokban is már bejáratott és sikeres piaci modeljét, melynek alaptézise, hogy az apróhirdetések maradnak ugyan ingyenesek, de a kiemelésekért már fizetni kell.
A változás nem csak az OLX munkavállalói számára jelent rossz hírt (noha a logika azt diktálja, hogy a Jófogásnál a hirtelen megugró hirdetésszám keelhetősége érdekében létszámbővítés lesz, és ezt szakmailag az ex-olxesekből lehete a legkönynyebben megoldani). A reklámpiac is megérzi majd a változást: az egyszereplőssé váló piacon ugyanis a Jófogás biztosan nem fog a korábbi évekhez mérhető reklámbüdzséből költeni.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
A két évvel ezelőttinél is durvább aszály néz ki idén, az őszi vetés hamarabb ért be, a tavaszi kultúrák „nagyon rossz állapotban vannak”, ha nem jön eső, nagy terméskiesések lehetnek a kukoricában. A kormány most leginkább az öntözéssel kampányol az aszály ellen, kár, hogy ez a hazai termőterületek alig több mint 2 százalékán érhető el.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Az ellenzéki politikus szerint ha a Tiszának kétharmada lenne, akkor Rogánt, Schadlt, Völnert, a Matolcsy-kör tagjait, és mindenkit, aki a magyaroktól lopott, bilincsben vinnék el.
Egészen hihetetlennek tűnő hírek, melyekről kiderült, hogy igazak. Hihető átverések. Mindkét fajtából jutott bőven az elmúlt hetekben a közösségi oldalakra.