szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A szingapúri étteremben szó szerint repkednek a pincérek, ugyanakkor a drónokkal nem az emberi munkaerőt akarják kiváltani, mindössze kiegészítésként használnák azokat, a hatékonyság növelésének érdekében.

„Alkalmazottakkal már most is elég szűken vagyunk, nem azért fordultunk ehhez a megoldáshoz, hogy a pincéreket helyettesítsük vele, inkább nevezném optimalizálásnak” – magyarázta a szokatlan döntés hátterét az étteremlánc ügyvezetője, Edward Chia. Drónok alkalmazására eddig nem volt példa a vendéglátóipar történetében, a meglehetősen utópisztikus jövőképet vizionáló döntéssel a Szingapúrban öt éttermet üzemeletető Timbre Group rukkolt elő, miután a városállamban – sok más szektorhoz hasonlóan – a vendéglátóipart is sújtják az állam munkaerő-áramlást szigorító intézkedései – írja a CNBC.

Az állam a gazdaság külföldi munkaerőtől való függőséget és a hatékonyság növekedését próbálja a korlátozásokkal elérni. Az elképzelés szerint a drónok inkább ezt a munkaerőhiányt fogják pótolni azzal, hogy segítik a pincérek munkáját. Ugyanis jelenleg Chia elmondása szerint az alkalmazottak sok idejét emészti föl a konyha és az éttermi rész közti szaladgálás. A drónokkal ezt az utat kívánják lerövidíteni. „Természetesen nem a drónok fognak felszolgálni, az emberi érintkezés folyamatát fontosnak tartjuk, amire a vendégeinknek is igénye van, a drónok mindössze egy központi asztalra repítik majd ki a megrendelést, ahonnan a pincérek viszik tovább az ételeket, italokat” – mondja az ügyvezető, aki szerint így a pincéreknek sokkal több idejük marad arra, hogy magasabb hozzáadott értékkel bíró folyamatokra fordítsák idejüket és energiájukat, és többet foglalkozzanak a vendégekkel.

 

Két hete már élesben is kipróbálták a drónokat munka közben, a terv szerint az év végére éttermenként nyolc robotot állítanának munkába. Az elképzelés ugyanakkor nem mindenkit nyűgöz le, az étterem egyik vendége szerint a drónok elterelik a vendégek figyelmét, így megzavarják az asztaltársaságok közti beszélgetéseket, hangulatot, miközben az étteremben is figyelmesebben lehet majd csak jönni-menni. Lim Rui Shan, a Szingapúri Éttermek Szövetségének elnöke szerint több étterem is jelezte érdeklődését a megoldás iránt, azonban egyelőre visszatartó tényező az ár, ugyanis méretétől függően, egy „pincér” drón ára 40-80 ezer dollár (10-20 millió forint) között mozog, bár a gyártó ezt az árat 10 ezer dollárra tervezi levinni néhány éven belül. Ugyan a drón egy elég kifinomult megoldás, felmerül a kérdés, hogy ugyanezt a feladatot egy kisvasúthoz hasonló megoldás nem lenne-e képes ellátni a drón költségeinek töredékéért. Felmerül, hogy a drónok használata inkább pr szempontból volt jó húzás a szingapúri étteremlánc részéről.

Ha szeretne további hasznos híreket olvasni, hírlevelünkre feliratkozva megteheti!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!