szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az osztrák határ mentén megszigorított ellenőrzések szinte azonnali vesztesei a fuvarozók voltak, akik a veszteglés miatt többórás késéseket szenvednek el. Számukra nem nagyon van jó megoldás, mindenképpen növekednek a költségeik: vagy a kötbér, vagy a második sofőr beállítása vagy pedig a kerülőút miatt. A hoteleknél, szállásadóknál csoportok és egyéni turisták elkezdték lemondani a foglalásukat.

Bár a menekválság elsősorban társadalmi és politikai ügy, már előjöttek ennek gazdasági hatásai is. Alaposan befűtöttek az osztrák hatóságok a Magyarországról kiáramló fuvarozóknak a rövid, ám tömény szigorított ellenőrzéssel a hét elején: pillanatok alatt sok kilométeres sor torlódott fel a határ mentén, ami garantált legalább 5-7 órás késést. “Hat-hét órán keresztül araszolva, vagy sehogy sem haladni természetesen nagyon nem jó, és ha rendszeressé válnak az ilyen és ehhez hasonló lassulások, az már érezhetően befolyásolja a fuvarok teljesítési idejét” – mondta lapunknak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára. Tudnak olyan konkrét esetekről – ezeket viszont nem nevezte meg –, amik során az osztrák határellenőrzés szigorítása miatt jelentős időhátrányt szenvedtek el magyar szállítmányok az osztrák határon.

Túry Gergely

"Sofőr nem terem minden bokor alján"

A teljesítési idő jelentősebb növekedése mindenképpen többletköltségekkel járna részben a késedelmes teljesítésből fakadóan – bár szakértők szerint a szerződések általában tartalmaznak valamiféle vis maior kitételt. Másrészt amennyiben a sok várakozás miatt a szállítási határidő teljesítése a kötelező pihenőidők miatt nem lehetséges egy sofőrrel, akkor “négykezes” szállításra kell áttérni, azaz két sofőrrel kell indítani a szálítmányt. Ez pedig a második vezetőre eső költségekkel – a vezetett időtől és a távolságtól is függő fizetése, szállásköltség, napidíj, közterhek – mindenképpen növeli a fuvarra eső kiadásokat. Ráadásul képzett sofőr “nem terem minden bokorban”, a sofőrhiány is nehezítené a helyzet megoldását.

Tachográf és négykezes
A kamionsofőrök így nem tudják betartani – a sok órás kényszerű várakozás miatt – a számukra előírt pihenőidőt. A menetíró-készülék (tachográf) ugyanis méri a gépkocsivezető által megtett utat és a sofőr munkaidejét, ami 9 óra lehet, ennek letelte után 20 perccel 8 órát pihennie kell a sofőrnek. Így a kamionokat, ha időben célba szeretnének jutni az áruval, két gépkocsivezetővel kell útnak indítani – ez a négykezes. Mindez pedig megdrágítja a szállítást és időben is bizonytalanná is teszi

A szövetséghez tartozó fuvarozó vállalkozások azonban abban egyeztek meg, hogy e tárgyban a sofőrök nem nyilatkoznak. Szállítmányvesztés veszélye ugyanakkor nem áll fenn, hiszen a hűtőtechnológia ma már olyan, hogy meg sem kottyan neki ekkora, de ennél hosszabb várakozás vagy késlekedés sem.

Jönnek a négykezes fuvarok

Hat-nyolc órás késésekről számolt be Simorjai Ambrus, a Horváth Rudolf Intertransport csoportvezetője is. “Ennek nyomán egy sor esetben kötbérre, káreseményre kell számítani.” Igaz, a társaság partnereivel kötött szerződései legnagyobb részében szintén szerepel egyfajta védelem az ilyen esetekben, de van olyan partner is, aki nincs tekintettel a határon kialakult helyzetre és behajtja, ami jár neki. A cég ugyancsak beveti a “négykezes” szállítást, és adott szállítmányok esetében kerülő útvonalat – elsősorban Szlovákián és Csehországon keresztül – választ.

„Nekem még nem volt gondom, de közel, s távol az osztrák határ az egyetlen ilyen hely” – mondta lapunknak egy éppen Németországban tartózkodó sofőr. „Akár három hetet is lehúzok kint úgy, hogy nem találkozom semmi extrémebb helyzettel. A határok mindenhol nyitva vannak, sehol sincs semmi ellenőrzés, kivéve nálunk és Svájcban.” A késések elkerülhetőek, majd hosszabbra tervezik a menetidőt, mint régen, amikor még voltak határok. Az angolok például már egy ideje egyre több árut szállítanak repülőn, azaz már egyre inkább bekalkulálják, hogy lesznek fennakadások.

Pihenés helyett kamionőrzés

A Calais kikötőjéhez vezető úton tömegével állnak menekültek, akik a Nagy-Britanniába tartó kamionokra próbálnak felkapaszkodni, hogy átjussanak a szigetországba. Sofőröktől azt lehet hallani, hogy a francia rendőrök ezzel már semmilyen módon nem foglalkoznak, így a kamionosoknak kell résen lenni. Ez nem ritkán azzal is jár, hogy a kötelező pihenőidőben alvás helyett azt lesik, nehogy bemásszanak az autóba. A kamionok ugyanis leginkább a parkolóban és a pihenőhelyeken vannak kiszolgáltatva, az sem ritka, hogy egy este alatt 4-5-ször is megpróbálkoznak ugyanazzal a járművel.Veszítenivalójuk ugyanis mindenhol a kamionosoknak van, mert, ha nem szúrják ki időben a potyautast, hatalmas büntetésekre készülhetnek –2 ezer font körüli összegekről lehetett hallani. A sofőrök tehetetlenek, a hatóságok pedig vagy nem veszik komolyan az ellenőrzéseket, vagy összejátszanak az illegális bevándorlókkal.

„A kötelező pihenőidő okozta problémát többféle módon is ki lehet küszöbölni. A négykezes autók indítása mellett például úgy is, hogy „az árut átadjuk egy kollégának félúton és ő tovább viszi.

Szlovákia és Szlovénia felé kerülnek a kamionok

A DHL Freight Magyarország is megpróbálja elkerülni az osztrák-magyar határszakaszt, ha úgy látja, hogy erre van szükség. „Európa északi és nyugati tájai esetében cseh és szlovák tranzittal, bizonyos dél-európai desztinációk esetében pedig szlovéniai tranzittal igyekszünk elkerülni az osztrák határon megnövekedett várakozási időt – mondta a hvg.hu-nak Kulcsár Atilla a cég értékesítési- és marketingigazgatója.

Az elkerülő útvonalak mellett úgynevezett programozott indításokat is szerveznek, amelyeknél figyelembe kell venniük az elvárt tranzitidőket, a lerakási időpontokat valamint a megnőtt vezetési- és munkaidőket, célszerűen elkerülve a 8-18 óra közötti időt.

Osztrák rendőrök ellenőriznek egy kamiont Miklóshalmánál
MTI / Filep István

A csomagok kézbesítésében nem okozott fennakadást a szigorított határátlépési vizsgálat – mondták az osztrák tulajdonú Trans-o-flex Kft.-nél - ám problémát jelentett, hogy jelentős késéssel tudták csak üzemeltetni a Budapest és Bécs közötti gerincjárati tehergépjárműveiket. Ezek 2,5-3 órás csúszással közlekedtek hétfőn és kedden emiatt pedig az érintett depókban is elnyúltak a munkafolyamatok, de ezt cégen belül sikerült megoldani. Szerdán már nem voltak hasonló késések.

Lemondják a turisták a foglalásokat, vagy azonnal átköltöznek a Keleti pályaudvar mellől

A kamionosoknál igazából csak két napon át volt fennakadás, ezért a késésekkel járó kötbér vagy a plusz sofőr beállítása egyszeri költségként merült fel, de jelzi, mivel is járna, hogy a határokon a szigorított ellenőrzés újra visszatérne. Ezzel szemben a hotelek, szállásadók számára máris húsbavágó a menekülthelyzet itthoni kezelése.

A Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) arról számolt be az MTI-nek, hogy tagirodáinál a menekültügyi helyzet miatt külföldi csoportok és egyéni utasok sorra mondják le magyarországi látogatásaikat. A szervezet attól tart, hogy a következő napokban még több lemondás érkezhet, ami jelentős bevételkiesést okozhat.

Van olyan utazási iroda, ahol a jellemzően napi 50 egyéni foglalás helyett az utóbbi két napban csak 4-6 érkezett, a csoportok pedig a tervezett létszámnál kevesebb fővel érkeznek, mivel sokan nem mernek ide utazni. Eddig jellemzően a szeptember elején-közepén esedékes utakat töröltek, de volt már októberi nagy létszámú csoport lemondás is. Van olyan tagiroda, amely jelezte, hogy Hegyeshalomból nem tudnak továbbjönni vonattal Bécsből érkező a vendégei. Egyelőre csak néhány iroda jelezte a problémát, de attól tartanak, hogy a következő napokban ennél több lemondás érkezhet - mondta.

A fő probléma az, mondta a MUISZ vezetője, hogy a külföldi sajtóban folyamatosan sokkoló képek jelennek meg a magyarországi helyzetről és ez már önmagában elriasztja a turistákat attól, hogy Magyarországra jöjjenek, függetlenül attól, hogy repülővel, vonattal, autóval, vagy hajóval érkeznének. A Keleti pályaudvar környéki szállodákból azonnal szeretnének átköltözni a vendégek más hotelekbe.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!