Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d129fedb-d7ab-43b1-8e37-c2f30051105e","c_author":"Fülöp István","category":"360","description":"Néhány autótól akár többezres flottákig is kiszolgálják a vállalatokat az üzemanyagkártyát kínáló cégek. Tankoláson kívül ezek a kártyák útdíjfizetéstől a kamionmosásig sok mindenre alkalmasak.","shortLead":"Néhány autótól akár többezres flottákig is kiszolgálják a vállalatokat az üzemanyagkártyát kínáló cégek. Tankoláson...","id":"20250401_hvg-uzemanyagkartya-utdijfizetes-eautok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d129fedb-d7ab-43b1-8e37-c2f30051105e.jpg","index":0,"item":"f2fe0860-55cf-4bb8-866e-9c46ce4cd8fd","keywords":null,"link":"/360/20250401_hvg-uzemanyagkartya-utdijfizetes-eautok","timestamp":"2025. április. 01. 15:30","title":"Parkolás, kompozás: egyre több mindenre jók a céges üzemanyagkártyák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy a készpénzhasználatot igyekeznek visszahozni. Eközben olyan rendszerekre hagyatkozunk, amelyek drágák, és ha egyik pillanatról a másikra eltűnnének, nem lenne mivel lecserélni őket. Mi lehet a megoldás? A zágrábi Money Motion konferencián a nyitó előadást tartó Gauder Milánnal beszélgettünk, akinek a nevéhez az érintésmentes fizetés elterjesztése köthető.","shortLead":"A bankok elkényelmesedtek, a döntéshozók használhatatlan ötletekkel próbálják megújítani a fizetést vagy...","id":"20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cde333d-a158-4975-aad7-7a23e0df8ff6.jpg","index":0,"item":"0a7f0614-0695-4eb0-aaba-03c135a8ea18","keywords":null,"link":"/360/20250401_Gauder-Milan-fintech-fizetesi-rendszer-money-motion-interju","timestamp":"2025. április. 01. 11:49","title":"Gauder Milán: Az a kormány akar kétezer ATM-t telepíttetni, amelyik két éve bezárt ötszáz postát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a49de913-ab8c-4165-87f1-25c7d2bd205a","c_author":"Szentirmai Áron","category":"elet","description":"A pilóták „gyógyszerezését” a nácik kezdték el. Ők metamfetamint használtak, amit hatékonysága miatt más országok is átvettek, de rövid időn belül leváltották egy kevésbé addiktív és veszélyes drogra – igaz, ennek is megvannak a maga mellékhatásai.","shortLead":"A pilóták „gyógyszerezését” a nácik kezdték el. Ők metamfetamint használtak, amit hatékonysága miatt más országok is...","id":"20250402_modafinil-hatasa-ezt-szedik-a-vadaszpilotak-hogy-ebren-maradjanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a49de913-ab8c-4165-87f1-25c7d2bd205a.jpg","index":0,"item":"4801a42b-6b4a-4586-9c3d-7b5827e04818","keywords":null,"link":"/elet/20250402_modafinil-hatasa-ezt-szedik-a-vadaszpilotak-hogy-ebren-maradjanak","timestamp":"2025. április. 02. 06:01","title":"Ezt szedik a vadászpilóták, hogy ébren maradjanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a946d68-f99c-46da-8589-7457e9d41640","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Válaszul Steiner Kristóf felvilágosította a műsorvezetőt az interszexualitás jelenségéről.","shortLead":"Válaszul Steiner Kristóf felvilágosította a műsorvezetőt az interszexualitás jelenségéről.","id":"20250402_hajdu-peter-steiner-kristof-szexualitas-pride","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a946d68-f99c-46da-8589-7457e9d41640.jpg","index":0,"item":"5ef62644-660d-4648-a720-9c78981977a2","keywords":null,"link":"/elet/20250402_hajdu-peter-steiner-kristof-szexualitas-pride","timestamp":"2025. április. 02. 13:51","title":"„A férfi férfi, a nő nő” – Hajdú Péter az Alaptörvényből leckéztette Steiner Kristófot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847","c_author":"Kozek Lél","category":"itthon","description":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi oktatóval, a program létrehozójával elkaszált országos tervekről, határok kijelöléséről, az iskolapszichológusok körüli gondokról is beszélgettünk.","shortLead":"A Biztonságos Suli Program célja az iskolákon belüli erőszakos helyzetek megszüntetése. Balázs György önvédelmi...","id":"20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2cfcc0fe-1acd-4ee8-9927-4ecd5e3c6847.jpg","index":0,"item":"ca7133f1-7b25-4f01-9847-696e22c805f2","keywords":null,"link":"/itthon/20250401_Civilek-az-iskolai-bantalmazasok-ellen-exc","timestamp":"2025. április. 01. 13:22","title":"Civilek az iskolai bántalmazások ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6186a62-7408-475c-a95e-b64758f4d229","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pechére arra jártak a rendőrök és letartóztatták.","shortLead":"Pechére arra jártak a rendőrök és letartóztatták.","id":"20250402_A-II-keruleti-rendorkapitanysag-elott-asta-el-a-drogot-az-ukran-diler","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6186a62-7408-475c-a95e-b64758f4d229.jpg","index":0,"item":"9f9b10ae-4ff7-42e3-a3f7-0eeb33a72c2e","keywords":null,"link":"/itthon/20250402_A-II-keruleti-rendorkapitanysag-elott-asta-el-a-drogot-az-ukran-diler","timestamp":"2025. április. 02. 09:04","title":"A II. kerületi rendőrkapitányság előtt ásta el a drogot az ukrán díler","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9fc3535-706e-4379-96fb-df42197319c3","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bármennyire is kényelmetlen a többi utas számára, a szűk és zsúfolt repülőgépen nem lehet elkerülni a kellemetlen helyzeteket, amik az utaskísérőket is éppúgy megviselik.","shortLead":"Bármennyire is kényelmetlen a többi utas számára, a szűk és zsúfolt repülőgépen nem lehet elkerülni a kellemetlen...","id":"20250401_repulo-utaskisero-halaleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9fc3535-706e-4379-96fb-df42197319c3.jpg","index":0,"item":"00823935-5ad3-4513-9711-ecbad5240608","keywords":null,"link":"/elet/20250401_repulo-utaskisero-halaleset","timestamp":"2025. április. 01. 07:01","title":"Mi történik, ha meghal valaki a repülőn?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c369c426-572b-48ad-bdd3-27c4ffccaded","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem minden tanulónak jut ilyen kaland, szerencsére. ","shortLead":"Nem minden tanulónak jut ilyen kaland, szerencsére. ","id":"20250401_veszfekezes-oktato-tanitvanya-az-Eger-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c369c426-572b-48ad-bdd3-27c4ffccaded.jpg","index":0,"item":"250ba08f-b4a7-4f16-bcdd-889e13738489","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_veszfekezes-oktato-tanitvanya-az-Eger-video","timestamp":"2025. április. 01. 11:48","title":"Élesben gyakorolhatta a vészfékezést egy oktató és a tanítványa az Egér úton – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fuvaroson és a szállásadón is csattan a menekültválság
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az osztrák határ mentén megszigorított ellenőrzések szinte azonnali vesztesei a fuvarozók voltak, akik a veszteglés miatt többórás késéseket szenvednek el. Számukra nem nagyon van jó megoldás, mindenképpen növekednek a költségeik: vagy a kötbér, vagy a második sofőr beállítása vagy pedig a kerülőút miatt. A hoteleknél, szállásadóknál csoportok és egyéni turisták elkezdték lemondani a foglalásukat.
Bár a menekválság elsősorban társadalmi és politikai ügy, már előjöttek ennek gazdasági hatásai is. Alaposan befűtöttek az osztrák hatóságok a Magyarországról kiáramló fuvarozóknak a rövid, ám tömény szigorított ellenőrzéssel a hét elején: pillanatok alatt sok kilométeres sor torlódott fel a határ mentén, ami garantált legalább 5-7 órás késést. “Hat-hét órán keresztül araszolva, vagy sehogy sem haladni természetesen nagyon nem jó, és ha rendszeressé válnak az ilyen és ehhez hasonló lassulások, az már érezhetően befolyásolja a fuvarok teljesítési idejét” – mondta lapunknak Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozások Országos Szövetségének (Fuvosz) főtitkára. Tudnak olyan konkrét esetekről – ezeket viszont nem nevezte meg –, amik során az osztrák határellenőrzés szigorítása miatt jelentős időhátrányt szenvedtek el magyar szállítmányok az osztrák határon.
Túry Gergely
"Sofőr nem terem minden bokor alján"
A teljesítési idő jelentősebb növekedése mindenképpen többletköltségekkel járna részben a késedelmes teljesítésből fakadóan – bár szakértők szerint a szerződések általában tartalmaznak valamiféle vis maior kitételt. Másrészt amennyiben a sok várakozás miatt a szállítási határidő teljesítése a kötelező pihenőidők miatt nem lehetséges egy sofőrrel, akkor “négykezes” szállításra kell áttérni, azaz két sofőrrel kell indítani a szálítmányt. Ez pedig a második vezetőre eső költségekkel – a vezetett időtől és a távolságtól is függő fizetése, szállásköltség, napidíj, közterhek – mindenképpen növeli a fuvarra eső kiadásokat. Ráadásul képzett sofőr “nem terem minden bokorban”, a sofőrhiány is nehezítené a helyzet megoldását.
Tachográf és négykezes
A kamionsofőrök így nem tudják betartani – a sok órás kényszerű várakozás miatt – a számukra előírt pihenőidőt. A menetíró-készülék (tachográf) ugyanis méri a gépkocsivezető által megtett utat és a sofőr munkaidejét, ami 9 óra lehet, ennek letelte után 20 perccel 8 órát pihennie kell a sofőrnek. Így a kamionokat, ha időben célba szeretnének jutni az áruval, két gépkocsivezetővel kell útnak indítani – ez a négykezes. Mindez pedig megdrágítja a szállítást és időben is bizonytalanná is teszi
A szövetséghez tartozó fuvarozó vállalkozások azonban abban egyeztek meg, hogy e tárgyban a sofőrök nem nyilatkoznak. Szállítmányvesztés veszélye ugyanakkor nem áll fenn, hiszen a hűtőtechnológia ma már olyan, hogy meg sem kottyan neki ekkora, de ennél hosszabb várakozás vagy késlekedés sem.
Jönnek a négykezes fuvarok
Hat-nyolc órás késésekről számolt be Simorjai Ambrus, a Horváth Rudolf Intertransport csoportvezetője is. “Ennek nyomán egy sor esetben kötbérre, káreseményre kell számítani.” Igaz, a társaság partnereivel kötött szerződései legnagyobb részében szintén szerepel egyfajta védelem az ilyen esetekben, de van olyan partner is, aki nincs tekintettel a határon kialakult helyzetre és behajtja, ami jár neki. A cég ugyancsak beveti a “négykezes” szállítást, és adott szállítmányok esetében kerülő útvonalat – elsősorban Szlovákián és Csehországon keresztül – választ.
„Nekem még nem volt gondom, de közel, s távol az osztrák határ az egyetlen ilyen hely” – mondta lapunknak egy éppen Németországban tartózkodó sofőr. „Akár három hetet is lehúzok kint úgy, hogy nem találkozom semmi extrémebb helyzettel. A határok mindenhol nyitva vannak, sehol sincs semmi ellenőrzés, kivéve nálunk és Svájcban.” A késések elkerülhetőek, majd hosszabbra tervezik a menetidőt, mint régen, amikor még voltak határok. Az angolok például már egy ideje egyre több árut szállítanak repülőn, azaz már egyre inkább bekalkulálják, hogy lesznek fennakadások.
Pihenés helyett kamionőrzés
A Calais kikötőjéhez vezető úton tömegével állnak menekültek, akik a Nagy-Britanniába tartó kamionokra próbálnak felkapaszkodni, hogy átjussanak a szigetországba. Sofőröktől azt lehet hallani, hogy a francia rendőrök ezzel már semmilyen módon nem foglalkoznak, így a kamionosoknak kell résen lenni. Ez nem ritkán azzal is jár, hogy a kötelező pihenőidőben alvás helyett azt lesik, nehogy bemásszanak az autóba. A kamionok ugyanis leginkább a parkolóban és a pihenőhelyeken vannak kiszolgáltatva, az sem ritka, hogy egy este alatt 4-5-ször is megpróbálkoznak ugyanazzal a járművel.Veszítenivalójuk ugyanis mindenhol a kamionosoknak van, mert, ha nem szúrják ki időben a potyautast, hatalmas büntetésekre készülhetnek –2 ezer font körüli összegekről lehetett hallani. A sofőrök tehetetlenek, a hatóságok pedig vagy nem veszik komolyan az ellenőrzéseket, vagy összejátszanak az illegális bevándorlókkal.
„A kötelező pihenőidő okozta problémát többféle módon is ki lehet küszöbölni. A négykezes autók indítása mellett például úgy is, hogy „az árut átadjuk egy kollégának félúton és ő tovább viszi.
Szlovákia és Szlovénia felé kerülnek a kamionok
A DHL Freight Magyarország is megpróbálja elkerülni az osztrák-magyar határszakaszt, ha úgy látja, hogy erre van szükség. „Európa északi és nyugati tájai esetében cseh és szlovák tranzittal, bizonyos dél-európai desztinációk esetében pedig szlovéniai tranzittal igyekszünk elkerülni az osztrák határon megnövekedett várakozási időt – mondta a hvg.hu-nak Kulcsár Atilla a cég értékesítési- és marketingigazgatója.
Az elkerülő útvonalak mellett úgynevezett programozott indításokat is szerveznek, amelyeknél figyelembe kell venniük az elvárt tranzitidőket, a lerakási időpontokat valamint a megnőtt vezetési- és munkaidőket, célszerűen elkerülve a 8-18 óra közötti időt.
Osztrák rendőrök ellenőriznek egy kamiont Miklóshalmánál
MTI / Filep István
A csomagok kézbesítésében nem okozott fennakadást a szigorított határátlépési vizsgálat – mondták az osztrák tulajdonú Trans-o-flex Kft.-nél - ám problémát jelentett, hogy jelentős késéssel tudták csak üzemeltetni a Budapest és Bécs közötti gerincjárati tehergépjárműveiket. Ezek 2,5-3 órás csúszással közlekedtek hétfőn és kedden emiatt pedig az érintett depókban is elnyúltak a munkafolyamatok, de ezt cégen belül sikerült megoldani. Szerdán már nem voltak hasonló késések.
Lemondják a turisták a foglalásokat, vagy azonnal átköltöznek a Keleti pályaudvar mellől
A kamionosoknál igazából csak két napon át volt fennakadás, ezért a késésekkel járó kötbér vagy a plusz sofőr beállítása egyszeri költségként merült fel, de jelzi, mivel is járna, hogy a határokon a szigorított ellenőrzés újra visszatérne. Ezzel szemben a hotelek, szállásadók számára máris húsbavágó a menekülthelyzet itthoni kezelése.
A Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) arról számolt be az MTI-nek, hogy tagirodáinál a menekültügyi helyzet miatt külföldi csoportok és egyéni utasok sorra mondják le magyarországi látogatásaikat. A szervezet attól tart, hogy a következő napokban még több lemondás érkezhet, ami jelentős bevételkiesést okozhat.
Van olyan utazási iroda, ahol a jellemzően napi 50 egyéni foglalás helyett az utóbbi két napban csak 4-6 érkezett, a csoportok pedig a tervezett létszámnál kevesebb fővel érkeznek, mivel sokan nem mernek ide utazni. Eddig jellemzően a szeptember elején-közepén esedékes utakat töröltek, de volt már októberi nagy létszámú csoport lemondás is. Van olyan tagiroda, amely jelezte, hogy Hegyeshalomból nem tudnak továbbjönni vonattal Bécsből érkező a vendégei. Egyelőre csak néhány iroda jelezte a problémát, de attól tartanak, hogy a következő napokban ennél több lemondás érkezhet - mondta.
A fő probléma az, mondta a MUISZ vezetője, hogy a külföldi sajtóban folyamatosan sokkoló képek jelennek meg a magyarországi helyzetről és ez már önmagában elriasztja a turistákat attól, hogy Magyarországra jöjjenek, függetlenül attól, hogy repülővel, vonattal, autóval, vagy hajóval érkeznének. A Keleti pályaudvar környéki szállodákból azonnal szeretnének átköltözni a vendégek más hotelekbe.
Mészáros József, Sóskút polgármestere azt mondta, kedden tárgyaltak a kormányhivatallal az Andrada-beruházásáról, illetve az ahhoz kapcsolódó engedélyekről.