szerző:
Kertész Attila Mihály
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Fontos egy szabályrendszer kialakítása a közösségi média használathoz, hogy megelőzhesse a hitelrontást, amelyet egy nem kívánt tartalom szabadíthat cégére.

Kerülje el a leégést

Jobban teszi, ha közösségi média fronton mindig a legrosszabbra készül, és még csak a lehetőséget sem adja meg egy gikszernek, amely beláthatatlan károkat okozhat cége számára. A Blackberry mobiltelefongyártó cég saját hivatalos Twitter-oldalára posztolt egy olyan képet, amit egy iPhone készülékről töltöttek fel. És ez még a kevésbé kellemetlen esetek közé tartozik. Ugye világos, hogy mi itt a probléma?

 

Mik is ezek a közösségi alapelvek (social media policy)?

Legjobb, ha a social media policy, vagyis a cég közösségi kommunikációra kialakított alapelvei körvonalazzák a helyes viselkedési útmutatást, ugyanúgy, mint a konkrét szabályokat. Íme, néhány támpont, miket tanácsos magában foglalnia:

• A vállalati kultúrát és célkitűzéseket

• A márka arculati kézikönyvének részleteit és a legjobb módszereket

• Szerepkörök és felelősségi körök a közösségi médiában

• Folyamatok

• Adatvédelemre és titoktartásra vonatkozó protokoll

• Releváns törvények, mint a szerzői jog

Hogyan csinálják a nagyok?

Vegyük konkrét például a Coca-Cola-t, mely az elsők között vezette be a közösségi média-szabályokat. Íme néhány alapelv:

1. A Coca-Cola minden megnyilvánulása a közösségi médián világos, egyértelmű és őszinte.

2. A Coca-Cola védi fogyasztói magánszféráját és személyes jogait, tiszteletben tartva és elfogadva az Adatvédelmi Irányelveket.

3. A Coca-Cola tiszteletben tartja a szerzői jogokat, védjegyet, hirdetési jogokat.

4. A Coca-Cola felelősséget vállal saját technológiája használatáért és nem működik együtt olyan szervezetekkel vagy weboldalakkal, melyek nyomkövető szoftvereket, kéretlen reklámprogramokat, fürkésző technológiát alkalmaznak.

Képezze alkalmazottait!

Mi haszna a közösségi alapelveknek, ha senki nem tudja, hogy léteznek? Fontos, hogy összes alkalmazottja tisztában legyen a lefektetett szabályokkal, így nem károsíthatják tudtukon kívül a cég hírnevét.

Beszéljék át közösen a cég számára lefektetett közösségi alapelveket

Első lépésként tisztázzák, milyen a megfelelő és elvárt viselkedés a közösségi oldalakon belül. Például alapvető, hogy alkalmazottai a saját profiljukon ne osszanak meg a cége számára sértő, annak rossz hírét keltő vagy titoktartási szabályokba ütköző tartalmat, képet. Ez az elvárás természetesen a közösségi oldalak kezelésére kijelölt személyre is vonatkozik. Ezen kívül neki fokozottan figyelnie kell a cég nevében megosztott tartalmakra, válaszokra stb.

Vigyázzon a hashtag-ekkel!

A hashtag az egyik legkönnyebb és manapság a legjobb módja, hogy nyereményjátékait, promócióit megtalálhatóvá és visszakereshetővé tegye vásárlói számára, vagy egy konkrét kampányt támogasson vele. Azonban érdemes jól meggondolnunk, milyen hashtaget választunk.

Mi a hashtag?

Talán úgy lenne a legegyszerűbb lefordítani, hogy „címke”. Ez az eszköz elsősorban a tartalmak könnyen kereshetőségét teszi lehetővé. A felhasználók szempontjából azért jó, mert:

• magunknak is elindíthatunk Facebookon, Instagramon bármilyen #hashtaget, melyet később könnyen visszakereshetünk

• egy adott témában könnyedén kereshetünk és megnézhetjük például, hogy cégünk célcsoportja mit ír, milyen képet tesz fel az adott dologról

• így figyeljük a híreket a fontosabb események #hashtegjét használva

A McDonald’s hashtag-katasztrófa

A hashtag-használat rengeteg előnye mellett nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy némi veszélyforrást is rejthet. Mivel ezek a címkék nem kisajátíthatóak, könnyen eltéríthetőek, ha nem használjuk őket megfelelően. Egy híres „baleset”, a McDonald’s-szal esett meg. A cég elkezdte használni és hirdetni a #McDStories (#McDTörtének) hashtaget, hogy a vásárlók jó emlékeket oszthassanak meg önként egymással. Ezzel szemben a felhasználók és köztük néhány volt alkalmazott rekordsebesség alatt, a McDonald’s céggel kapcsolatos rossz élményeik és különböző kellemetlen esetek megosztására kezdték el használni a címkét.

Néhány #McDStories példa:

„#McDStories 6 hónapra rá, hogy kiléptem, és abbahagytam a McDonald’s ételek fogyasztását, fogytam 23 kilót” – egy Twitter-felhasználó

„Egyszer besétáltam a McDonalds-ba és éreztem a 2. típusú cukorbetegség szagát a levegőben, aztán elhánytam magam” – forrás: Twitter

Mi a hashtag?

Talán úgy lenne a legegyszerűbb lefordítani, hogy „címke”. Ez az eszköz elsősorban a tartalmak könnyen kereshetőségét teszi lehetővé. A felhasználók szempontjából azért jó, mert:

• magunknak is elindíthatunk Facebookon, Instagramon bármilyen #hashtaget, melyet később könnyen visszakereshetünk

• egy adott témában könnyedén kereshetünk és megnézhetjük például, hogy cégünk célcsoportja mit ír, milyen képet tesz fel az adott dologról

• így figyeljük a híreket a fontosabb események #hashtegjét használva

Mit tehetünk?

Csak olyan kifejezést használjon, amely nem ködös, nem félreérthető vagy kétértelmű, és ami a vásárlók számára kínált előnyökre fókuszál.

Nehezítse meg a belépést a cég közösségi médiafiókjaiba

Nem lehetünk soha eléggé elővigyázatosak, kire bízunk céges adatok, de legalább annak érdekében tehetünk lépéseket, hogy illetéktelen személyek ne férhessenek hozzá fiókjainkhoz, és ne tehessenek közzé nevünkben kéretlen tartalmakat.

Használjon komplex jelszavakat

Mostanában rengeteg történetet hallani feltört fiókokról, és nyilvánosságra került céges adatokról. A jelszava jobb, ha 8 és 20 karakterszám közé esik, és a legjobb, ha tartalmaz kis és nagy betűket, vagy ha a rendszer engedi, speciális karaktereket. Például: KisÉSKözépvá11@1k0zás

Vezessen be kétlépcsős beléptető rendszert

Bizonyos rendszerekben lehetőség van megadni biztonsági lépcsőt a bejelentkezéskor. Például amikor Google-fiókjában aktiválja a kétlépcsős (vagy kétlépéses) azonosítást, extra védelmet biztosít fiókjának. Ilyenkor az ön birtokában lévő információval (a jelszava) és egy eszközzel (a telefonjára érkezett kód) jelentkezik be.

Tipp: Annak érdekében, hogy a jövőben is biztosan hozzáférhessen fiókjához, adjon meg egy helyreállítási emailcímet is.

A szerzők eddigi cikkei

1. Nem jönnek a vevők? Mutatjuk, hol a probléma!

2. Így nyerheti meg vásárlói bizalmát

3. Online hirdet? Mutatjuk, mire költse pénzét!

4. Ha erre nem figyel, búcsút inthet vásárlóinak

5. Amit minden vállalkozó elront a honlapján

6. Nem a Google-t kell kijátszani, elég a felhasználókat megnyerni

7. Hiába szórja tele kulcsszavakkal honlapját, nem fog előrébb kerülni

8. Újabb teljesítménygrafikon? Óvakodjon a céltalan adatpornótól!

9. Ezzel a taktikával megtöbbszörözheti vásárlóit

10. Így lehet igazán ütős reklámot készíteni

11. Vállalkozása is lehet YouTube-sztár

12. Akkor jó buli cégének a közösségi média, ha megfelelő helyen kopogtat

13. Felejtse el a Facebookot, ide regisztrálja cégét!

14. Így pattinthatja össze a tökéletes blogbejegyzést

15. Ezzel a technikával kaszáltak nagyot Fekete Pénteken a webáruházak

16. De minek a landing page, ha van weboldal?

17. Négy tipp, hogy értelme is legyen a közösségi marketingnek

18. Öt tipp, hogy írjon ütős szöveget cégének

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!