Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
2017 december 19-e fontos dátum lesz az amerikai légi forgalom történetében. Ezen a napon száll fel a Delta Air Lines Boeing-747-ese a Szöul-Detroit útvonalon. És ezzel vége.
Innentől egyetlen amerikai társaság sem indít menetrendszerűen Boeing-747-est. Lesz még december huszadikán egy „nosztalgia járat” a cég alkalmazottainak és a leghűségesebb utasoknak, akik már korábban csillagászati összeget fizettek az internetes árverésen a jegyért. De vége a rendszeres utasforgalomnak az amerikai társaságoknál. Csaknem ötven éve a Boeing-747-es új korszakot nyitott a repülés történetében. Ez volt az első olyan, akár több mint hatszáz utast is szállítani képes gép, amely 10 ezer kilométeres távolságokat teljesített és a jegy ára megfizethető volt az akkori középosztálynak is. Ez valóságos forradalom volt.
1960-ban a Pan Am légitársaság akkori főnöke, Juan Trippe azt javasolta a Boeing műszaki vezetőjének, hogy csináljanak egy óriásgépet, két Boeing 707-esből. De a szakértők szerint a kétemeletes monstrumból nagyon nehezen lehetett volna kimenekíteni a felső szint utasait vészhelyzet esetén. Végül azért a kétszintes koncepció megmaradt, a Jumbo elülső részén lévő „púp” lett az első osztályú utasok helye. Ráadásul ettől a jellegzetes domborulattól volt egyedi és semmilyen más géppel össze nem téveszthető a Jumbo Jet sziluettje. Az első hivatalos repülést 1969-ben teljesítette az akkor még vadonatúj modell. De eleinte a társaságok fanyalogtak, nem jöttek a várt rendelések. Aztán mégis beindult az üzlet: azóta 1500 Boeing-747-est adtak el és közülük 500 még mindig forgalomban van – írja az AFP.
Az amerikai társaságok most már búcsút mondtak a legendás gépnek, de a legnagyobbak közül a Lufthansa, a British Airways, és a Korean Air Lines még használja őket. A Boeing azonban nem teremtette meg a Jumbo Jet utódját, vagyis nem kreált hasonló óriást. Az 1995-ben megalkotott Boeing-777-es „csak” 550 utast tud szállítani, de két hajtóművel sokkal gazdaságosabb, mint a négymotoros 747-es, amelynek ráadásul még a karbantartása is drága. A Boeing nagy versenytársa az Airbus megcsinálta a Jumbónál is nagyobb A-380-as óriásgépet, de erre a modellre megközelítően sincs akkora kereslet, mint ahogy az Airbus fejlesztői 2005-ben gondolták. A mai légi utasszállítás a kisebb és nagyon takarékos üzemanyag fogyasztású modellekről szól.
De a Boeing-747-es története, azért folytatódik. Áruszállításra és katonai célokra, egyedi megrendelések alapján, gyártanak még 747-eseket. És az amerikai elnöki gép, az Air Force One jelenleg is egy Jumbo. Vélhetően a Trumpot követő elnökök is Boeing-747-esen utaznak majd, mert a Fehér Ház két újabb, B-747-es Air Force One gyártására adott megrendelést.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Megvan a fővárosi költségvetés az év végéig, a kormány pedig kedvezményes lakáshitelt és az állami cégeknél folytatódó spórolást jelentett be. Eközben a nemzetközi színtéren arra készülnek, mi lesz, amikor hamarosan lejár a vámháború három hónapos tűzszünete.
Az Amerika Párt megalapítását az elnöktől elhidegült topmilliárdos az X-en szavaztatta meg a követőivel.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A rendezőtrió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk.