szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

2017 december 19-e fontos dátum lesz az amerikai légi forgalom történetében. Ezen a napon száll fel a Delta Air Lines Boeing-747-ese a Szöul-Detroit útvonalon. És ezzel vége.

Innentől egyetlen amerikai társaság sem indít menetrendszerűen Boeing-747-est. Lesz még december huszadikán egy „nosztalgia járat” a cég alkalmazottainak és a leghűségesebb utasoknak, akik már korábban csillagászati összeget fizettek az internetes árverésen a jegyért. De vége a rendszeres utasforgalomnak az amerikai társaságoknál. Csaknem ötven éve a Boeing-747-es új korszakot nyitott a repülés történetében. Ez volt az első olyan, akár több mint hatszáz utast is szállítani képes gép, amely 10 ezer kilométeres távolságokat teljesített és a jegy ára megfizethető volt az akkori középosztálynak is. Ez valóságos forradalom volt.

1960-ban a Pan Am légitársaság akkori főnöke, Juan Trippe azt javasolta a Boeing műszaki vezetőjének, hogy csináljanak egy óriásgépet, két Boeing 707-esből. De a szakértők szerint a kétemeletes monstrumból nagyon nehezen lehetett volna kimenekíteni a felső szint utasait vészhelyzet esetén. Végül azért a kétszintes koncepció megmaradt, a Jumbo elülső részén lévő „púp” lett az első osztályú utasok helye. Ráadásul ettől a jellegzetes domborulattól volt egyedi és semmilyen más géppel össze nem téveszthető a Jumbo Jet sziluettje. Az első hivatalos repülést 1969-ben teljesítette az akkor még vadonatúj modell. De eleinte a társaságok fanyalogtak, nem jöttek a várt rendelések. Aztán mégis beindult az üzlet: azóta 1500 Boeing-747-est adtak el és közülük 500 még mindig forgalomban van – írja az AFP.

Az amerikai társaságok most már búcsút mondtak a legendás gépnek, de a legnagyobbak közül a Lufthansa, a British Airways, és a Korean Air Lines még használja őket. A Boeing azonban nem teremtette meg a Jumbo Jet utódját, vagyis nem kreált hasonló óriást. Az 1995-ben megalkotott Boeing-777-es „csak” 550 utast tud szállítani, de két hajtóművel sokkal gazdaságosabb, mint a négymotoros 747-es, amelynek ráadásul még a karbantartása is drága. A Boeing nagy versenytársa az Airbus megcsinálta a Jumbónál is nagyobb A-380-as óriásgépet, de erre a modellre megközelítően sincs akkora kereslet, mint ahogy az Airbus fejlesztői 2005-ben gondolták. A mai légi utasszállítás a kisebb és nagyon takarékos üzemanyag fogyasztású modellekről szól.

De a Boeing-747-es története, azért folytatódik. Áruszállításra és katonai célokra, egyedi megrendelések alapján, gyártanak még 747-eseket. És az amerikai elnöki gép, az Air Force One jelenleg is egy Jumbo. Vélhetően a Trumpot követő elnökök is Boeing-747-esen utaznak majd, mert a Fehér Ház két újabb, B-747-es Air Force One gyártására adott megrendelést.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Fényesen izzó meteor világította be az éjszakát Győr-Moson-Sopron megyében – videó

Fényesen izzó meteor világította be az éjszakát Győr-Moson-Sopron megyében – videó

Egy elfeledett tiltakozás: Paptanár, bankelnök és író és gróf is fellépett a svábok kitelepítése ellen

Egy elfeledett tiltakozás: Paptanár, bankelnök és író és gróf is fellépett a svábok kitelepítése ellen

Fauci: két héten belül jóváhagyják a Johnson & Johnson vakcináját

Fauci: két héten belül jóváhagyják a Johnson & Johnson vakcináját