szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Olyan közbeszerzési szabályokat hoztak az új vasúti beruházással kapcsolatban, amilyenek Európában még nem voltak.

Lényegében a kínai kormány dönti el, hogy ki építheti meg Soroksár és Kelebia közé a kétvágányú vasútvonalat - irja a Fonódó blog. A Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújításához nemrég megjelent közbeszerzési kiírást a közlekedési szakblog szerint nem az Európában szokásos metódusnak megfelelően írták ki. Eltér az itteni gyakorlattól, hogy a tervezést, az engedélyeztetést és a kivitelezést egyben tendereztetik, így egy pályázó viheti el az egész megbízást.

A kínai-magyar vegyesvállalatként működő lebonyolító cégnél nem is tagadják, hogy az ázsiai szakemberek magának a közbeszerzésnek a kiírásában is részt vettek. A munkatársak mintegy harmada Kínából érkezett. Ők beszerzési, projektmenedzsment- és műszaki szakértőkkel vettek és vesznek részt a munkában, mindannyian több, nagy értékű nemzetközi és kínai projektekben dolgoztak, ismerik a nemzetközi tendertechnikákat - áll a cikkben.

A kiírás szerint rendkívül nagy összegű referenciákat követelnek meg az ajánlattevőktől. Csak az indulhat, aki az elmúlt öt évben 37,5 milliárd forintért tervezett és 750 milliárdért épített ilyen pályát. A Fonódó blog megkérdezte a Kínai–Magyar Vasúti Nonprofit Zrt.-től azt, hogy miért volt szükség referenciaként a projekt nagyságával gyakorlatilag azonos összegre, hiszen ez csökkenti a versenyt.

A cég válaszából az derült ki, hogy mint minden beszerzést, a jelenlegit is a piac felmérése előzte meg, a korábbi, európai vasúti tenderekből nyert piaci információk figyelembevételével készült a tenderdokumentáció. Maga a részvételi felhívás hazai és nemzetközi közzététellel indult, amelyre bármely gazdasági szereplő jelentkezhetett, a végső döntést azonban a második körben hozzák meg, ahol már csak három kiválasztott ajánlattevő vehet részt. Ezzel tehát a tender kiírója le tudja szűkíteni a potenciális nyertesek körét.

A 750 milliárd forintra becsült beruházás csak 2400 év alatt térülne meg Magyarországnak, és szinte csak a kínaiknak éri meg a projekt.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Gyükeri Mercédesz Gazdaság

Üzletelünk Kínával, de mi hasznunk belőle?

Nem aratott osztatlan sikert a pekingi kormány 16+1 programja, amelynek a keretében kelet-közép-európai országokban indítanak beruházásokat, és amelynek a csúcstalálkozóját hétfőn tartják Budapesten. Magyarország persze ebben is kivétel.