Napi 600 ezer órányi videót töltenek fel világszerte a YouTube-ra, és nem mind cicás kisfilm. Rengeteg hasznos tudás is felcsipegethető a többnyire pár perces anyagokból, csak hát kinek van türelme megtalálni a tűt az egyre növekvő szénakazalban. Ebben próbálnak segíteni a Kokoroe francia startup alapítói: egy ikerpár, Raphaelle és Elise Covilette, valamint gyerekkori barátnőjük, Béatrice Gherara. A három, a harmincas évei elején járó hölgy jól fizető szakmákban (bankban és jogi területen) dolgozott, amikor egy római utazás előtt szerettek volna sürgősen felszedni valamit az olasz nyelv alapjaiból, ám hirtelenjében képtelenek voltak megfelelő tanárt vagy online tanfolyamot találni. Innen jött az ötlet, hogy lenne keresnivalójuk a távképzés terén.
A 2015-ben alapított Kokoroe (a szó japánul megosztott tudást jelent, kiejtése hasonlít az ébresztőt fújó kakas francia kukorékolásához) a „szemünk előtt lévő tudást” szeretné demokratikusan és könnyen elérhetővé tenni. Ehhez egy mesterségesintelligencia-alapú algoritmust fejlesztettek ki, amely folyamatosan pásztázza a legnagyobb nyilvános videómegosztó portált, és témakörönként gyűjti a pedagógiailag hasznosnak tűnő kisfilmeket. A cég azonban nem bíz mindent a számítógépre. A begyűjtött filmeket átnézeti az adott témakör szakértőivel (közülük mintegy hatszázzal áll kapcsolatban világszerte), és ők választják ki, melyik anyag elég hasznos egy-egy terület alapjainak elsajátításához.
A munkakeresésük során vagy munka mellett továbbképződni vágyók elsősorban kreatív, üzleti és technológiai területeken válogathatnak a tanfolyamokból, mivel az alapítók úgy vélik, ezekből áll „a jövő tudása”. Szerintük ugyanis a manapság művelt szakmák fele 2025-re el is fog tűnni. „A következő évek kihívása a kompetenciákért vívott harc lesz, ami mindenkit érinteni fog, akár már állásban van, akár diák, akár munkanélküli, mi pedig nem szeretnénk, hogy csupán egy elit férhessen hozzá a kurrens tudáshoz” – fejtegette Elise Covilette. Maguk is igyekeznek lépést tartani a változásokkal, és rendszeresen átfésülik a Kokoroe által kínált tanfolyamok videóit, hogy az időközben „lejárt szavatosságú” anyagokat újabbakra cseréljék.
A Netflix-generációnak szánt kurzusok elsajátítása az ígéretek szerint olyan egyszerű, mint egy netes sorozat végignézése. Ezt a fílinget szolgálja az is, hogy az egyes témák borítóképei mind hollywoodi kasszasikerekből kivágott kockák, így a képződni vágyók úgy érezhetik, Amerika kapitánnyal, Pókemberrel, James Bonddal, a Jumanji vagy épp a Vissza a jövőbe szereplőivel kezdik a tananyagot. A legtöbb kurzus a modern technológiákkal foglalkozik, köztük a 3D-s nyomtatással, a virtuális valósággal, a blokklánc-technológiával, valamely menő programozási nyelvvel vagy a számítógépes grafikával. De az e-gyorstalpalókon bárki beleáshatja magát a fotózás és a vállalkozói kompetenciák fejlesztésének rejtelmeibe is, esetleg pár óra alatt kitanulhatja, miként használja a közösségi médiát eladásai növelésére.
Egy-egy témához általában három–öt kisfilm tartozik, amelyeket egy regisztráció után ingyen nézhet meg a felhasználó. Ahhoz viszont, hogy a távtananyag többi eleméhez – az ismereteket jobban elmélyítő cikkekhez, prezentációkhoz, podcastokhoz, a kurzus végi teszthez, no meg az online bizonyítványhoz – is hozzájusson, már havi 8 eurót kell befizetni. A Kokoroe-n az elmúlt években tízezrek képezték tovább magukat, és a tulajdonosok bevallása szerint a második évtől nyereséget is termel a vállalkozás.
A cikk eredetileg a HVG 2018/39. számában jelent meg.