Kihívások és lehetőségek – mire számítanak az európai vállalkozások?
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Nem világos, milyen divatipari marketingstratégiát épít az Orbán Ráhelhez kötődő Magyar Divat- és Designipari Ügynökség, mindenesetre Londonban már ez képviselte Magyarországot.
Épp egy éve jelentette be a Magyar Turisztikai Ügynökség a #hellodivat Divatipari Stratégiai Nap rendezvényén, hogy egységes divat- és dizájnipari stratégiát dolgoznak ki a magyar divat- és dizájnipar nemzetközi szintre emeléséhez. Az akció alig titkolt célja volt az újabban a divatiparban is utazó Orbán Ráhel és a köreihez tartozók helyzetbe hozása (HVG, 2018. május 31.). Ennek jegyében szervezik az egyik legnagyobb kelet-közép-európai divateseményt, a Budapest Central European Fashion Weeket (BCEFW), amit idén októberben is a Várkert Bazárban rendeznek meg.
Bár Budapest egyik legimpozánsabb rendezvényhelyszíne úgy hirdeti magát, hogy bárki szervezhet oda eseményt, divatipari forrásaink szerint ma már kivételt tesznek abban, milyen divatesemények nyerhetnek bebocsátást a kormányfő országértékelő beszédeinek és más kormányközeli eseményeknek helyet adó „szentélybe”. Míg az utóbbi években a Marie Claire és az ELLE is szervezett oda divatbemutatókat – sőt volt olyan, amit novemberre már meg is hirdettek a Várkert Bazárba –, a HVG információi szerint idén csak a BCEFW kapott engedélyt, hogy a kifutóit elhelyezhesse a patinás környezetben. A „válogatás” nem véletlen. Forrásaink szerint a Várkert Bazár az Orbán Ráhel-féle Magyar Divat- és Designipari Ügynökség divateseményét akarja népszerűsíteni, és – ha informálisan is – azt a tanácsot kapta az intézmény vezetése, hogy ügyeljen arra, ne kelljen más divateseménnyel a házon belül versenyeznie ennek az ügynökségnek.
A politikai hátszél el is kel. A színvonalát illetően meglehetősen ellentmondásos, a szakmai kritikák kereszttüzében álló BCEFW megszervezése mellett szinte alig látszik valami a tevékenységéből. Az ügynökségnek még honlapja sincs, a BCEFW-t azért futattja a Facebookon. Az is igaz, hogy a cég még bakfisnak számít: idén júniusban jegyeztették be. Vezérigazgatója Orbán Ráhel barátnője, Bata-Jakab Zsófia.
A kormányfő lányának formális funkciója egyébként nincs a cégben, de befolyását jelzi, hogy már nyár elején, egy exkluzív vacsorán az ő személyes jelenlétével is érzékletesen demonstrálták a divatszakma képviselőinek, ki az úr a háznál. A társaság már az indulása után nem sokkal 2 milliárd forint állami pénzt kapott – mint Rogán Antal bejelentette – a divatipart felvirágoztató kormányzati koncepció kidolgozásához szükséges kutatásokra, új országmárka megteremtésére.
Az ügynökség hozzá is kezdett a grandiózus munkához, ám hogy hol tart, nem tudni. Ha másból nem, a közbeszerzési értesítőkből ki kellene derülnie, milyen szervezetet bízott meg a kutatás elvégzésével, de ilyennek nem akadtunk nyomára. Divatszakmában dolgozó forrásaink ugyanakkor elmondták, hogy személyesen keresték meg őket az ügynökség nevében, hogy közvélemény-kutatás címszóval leüljenek velük beszélgetni a divatipar jelenlegi állásáról. De tudományosnak nevezhető diskurzusról szerintük szó sem volt. Inkább úgy érezték, hogy a kérdezők maguk se tudják, pontosan mit is akarnak megtudni. Amikor pedig a megkérdezettek azt firtatták, hogy mi a célja a stratégiaalkotásnak, mikor készül el, és mit fog tartalmazni a kutatás, zavaros magyarázkodás volt a válasz.
Pedig a szakma szerint valóban lenne tennivaló. Hiába jut ki például egy divattervező rangos külföldi bemutatókra, és rendelik meg ott a munkáit, ha a gyártásban nem kap támogatást. Ráadásul a jelek szerint már az is egyre inkább a politika közelében dől el, hogy ki képviselheti egy-egy nemzetközi seregszemlén a magyar divatot.
Pár hete például a kormánypárti sajtóban megjelent híradásokból tudta meg a szakma, hogy a londoni biennálén az említett ügynökség képviselte Magyarországot a Kiss in Budapest nevű installációval.
Holott az állami Magyar Turisztikai Ügynökségtől elvárható lenne, hogy ilyen esetben nyílt pályázat útján dőljön el, melyik műhely munkája a legalkalmasabb arra, hogy reprezentálja az országot, a szakmát. A londoni biennálén egyébként Bata-Jakab Zsófia állítólag arról is beszélt, hogy a kreativitás és a nemzeti identitás összefügg. Nyilván már ennek jegyében született meg a Mészáros Lőrinc-féle új magyar divatmárka, a 2rule.
Összességében pozitív növekedési kilátásokról számoltak be az európai vállalkozások az Eurobarométer friss felmérése szerint.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Az idénymunkásokat foglalkoztató vállalkozásoknak kihívás a szabályok szigorodása.
Felvesz a kamera, amikor valami kínos dolgot művelük, majd még fel is kap az internet. A Coldplay-koncerten lebukó vezérigazgató története jól példázza, hogyan változhat meg valakinek egyik napról a másikra az élete a kéretlen nyilvánosság hatására. Milyen nagy lebukásokról tudunk még? Mit tehet az ember, ha lebénítja a jumbo screen, még akkor is, ha nem jár tilosban?
Megtudtuk: az átláthatóságinak mondott törvény vitáját a frakciónak le kell folytatnia.
Érezni-e a Fidesz zuhanását a híres erdélyi fesztiválon?
Bekapcsolt a kármentő üzemmód.
Az utolsó negyedben úszott el az esély a győzelemre.
Az Újpest ezzel szemben fittyet hány az ötmagyaros szabályra. Kezdődik az NB I.