Vannak hatékony eszközök a devizapiaci kockázatok kezelésére
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Nem világos, milyen divatipari marketingstratégiát épít az Orbán Ráhelhez kötődő Magyar Divat- és Designipari Ügynökség, mindenesetre Londonban már ez képviselte Magyarországot.
Épp egy éve jelentette be a Magyar Turisztikai Ügynökség a #hellodivat Divatipari Stratégiai Nap rendezvényén, hogy egységes divat- és dizájnipari stratégiát dolgoznak ki a magyar divat- és dizájnipar nemzetközi szintre emeléséhez. Az akció alig titkolt célja volt az újabban a divatiparban is utazó Orbán Ráhel és a köreihez tartozók helyzetbe hozása (HVG, 2018. május 31.). Ennek jegyében szervezik az egyik legnagyobb kelet-közép-európai divateseményt, a Budapest Central European Fashion Weeket (BCEFW), amit idén októberben is a Várkert Bazárban rendeznek meg.
Bár Budapest egyik legimpozánsabb rendezvényhelyszíne úgy hirdeti magát, hogy bárki szervezhet oda eseményt, divatipari forrásaink szerint ma már kivételt tesznek abban, milyen divatesemények nyerhetnek bebocsátást a kormányfő országértékelő beszédeinek és más kormányközeli eseményeknek helyet adó „szentélybe”. Míg az utóbbi években a Marie Claire és az ELLE is szervezett oda divatbemutatókat – sőt volt olyan, amit novemberre már meg is hirdettek a Várkert Bazárba –, a HVG információi szerint idén csak a BCEFW kapott engedélyt, hogy a kifutóit elhelyezhesse a patinás környezetben. A „válogatás” nem véletlen. Forrásaink szerint a Várkert Bazár az Orbán Ráhel-féle Magyar Divat- és Designipari Ügynökség divateseményét akarja népszerűsíteni, és – ha informálisan is – azt a tanácsot kapta az intézmény vezetése, hogy ügyeljen arra, ne kelljen más divateseménnyel a házon belül versenyeznie ennek az ügynökségnek.
A politikai hátszél el is kel. A színvonalát illetően meglehetősen ellentmondásos, a szakmai kritikák kereszttüzében álló BCEFW megszervezése mellett szinte alig látszik valami a tevékenységéből. Az ügynökségnek még honlapja sincs, a BCEFW-t azért futattja a Facebookon. Az is igaz, hogy a cég még bakfisnak számít: idén júniusban jegyeztették be. Vezérigazgatója Orbán Ráhel barátnője, Bata-Jakab Zsófia.
A kormányfő lányának formális funkciója egyébként nincs a cégben, de befolyását jelzi, hogy már nyár elején, egy exkluzív vacsorán az ő személyes jelenlétével is érzékletesen demonstrálták a divatszakma képviselőinek, ki az úr a háznál. A társaság már az indulása után nem sokkal 2 milliárd forint állami pénzt kapott – mint Rogán Antal bejelentette – a divatipart felvirágoztató kormányzati koncepció kidolgozásához szükséges kutatásokra, új országmárka megteremtésére.
Az ügynökség hozzá is kezdett a grandiózus munkához, ám hogy hol tart, nem tudni. Ha másból nem, a közbeszerzési értesítőkből ki kellene derülnie, milyen szervezetet bízott meg a kutatás elvégzésével, de ilyennek nem akadtunk nyomára. Divatszakmában dolgozó forrásaink ugyanakkor elmondták, hogy személyesen keresték meg őket az ügynökség nevében, hogy közvélemény-kutatás címszóval leüljenek velük beszélgetni a divatipar jelenlegi állásáról. De tudományosnak nevezhető diskurzusról szerintük szó sem volt. Inkább úgy érezték, hogy a kérdezők maguk se tudják, pontosan mit is akarnak megtudni. Amikor pedig a megkérdezettek azt firtatták, hogy mi a célja a stratégiaalkotásnak, mikor készül el, és mit fog tartalmazni a kutatás, zavaros magyarázkodás volt a válasz.
Pedig a szakma szerint valóban lenne tennivaló. Hiába jut ki például egy divattervező rangos külföldi bemutatókra, és rendelik meg ott a munkáit, ha a gyártásban nem kap támogatást. Ráadásul a jelek szerint már az is egyre inkább a politika közelében dől el, hogy ki képviselheti egy-egy nemzetközi seregszemlén a magyar divatot.
Pár hete például a kormánypárti sajtóban megjelent híradásokból tudta meg a szakma, hogy a londoni biennálén az említett ügynökség képviselte Magyarországot a Kiss in Budapest nevű installációval.
Holott az állami Magyar Turisztikai Ügynökségtől elvárható lenne, hogy ilyen esetben nyílt pályázat útján dőljön el, melyik műhely munkája a legalkalmasabb arra, hogy reprezentálja az országot, a szakmát. A londoni biennálén egyébként Bata-Jakab Zsófia állítólag arról is beszélt, hogy a kreativitás és a nemzeti identitás összefügg. Nyilván már ennek jegyében született meg a Mészáros Lőrinc-féle új magyar divatmárka, a 2rule.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Akkor igazán előnyös egy ilyen beruházás, ha a fogyasztás jelentős része egybeesik a napsütéses időszakokkal.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dőlt el, hogy a fővárosi képviselők kiigazították a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, így van újra érvényes büdzséje a fővárosnak – év végéig. Ha nem így lett volna, durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellett volna készülni.
A rendelkezés alól csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Arról is beszélt, ha szemmel lehetne ölni, Brüsszelben egy sortűzzel elintézték volna.
A kormánypárt támogatottsága pedig mélyponton van.
Ha erre nincs jó válasz, a százezres menet csak színes emléknek lesz jó.
A volt vezérkari főnök azt mondta, jobb lenne, ha például a kézigránát-baleset miatt elrendelt vizsgálat eredményét tennék közzé végre.
A légitársaság szerint még este tíz óra előtt újra felszállhatnak.