szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Az Adria Airways legalább 60 millió eurós tartozást halmozott fel, de az állam nem akarja átvállalni az adósságát.

Csődeljárást kért maga ellen hétfőn az Adria Airways szlovén légitársaság, amely törölte az összes járatát. A Kranj Kerületi Bíróságnak három napja van, hogy határozzon a kérelemről.

A szlovén Banki Vagyonkezelő Társaság (BAMC) és a Szlovén Állami Vagyonkezelő Holding (SSH) az elmúlt napokban kivizsgálta a társaságot, és arra a következtetésre jutott, hogy az Adria Airwaysnek sokkal nagyobb a vesztesége a vártnál.

A gazdasági miniszter úgy nyilatkozott, hogy a légitársaság nagyon rossz állapotban van, aminek egyik oka a rossz vállalatvezetés. Zdravko Pocivalsek ezzel azt sugallta, hogy az Adria Airwaysnek legalább 28 millió euróra volna szüksége, hogy normálisan tudjon ismét működni.

Azt is jelezte a miniszter, hogy az állam részéről felelőtlen lépés volna az állampolgárokkal és a költségvetéssel szemben átvállalni a légitársaság adósságát.

Pocivalsek szerint két megoldás lehetséges. Az egyik, hogy a piacra, vagyis a keresletre és a kínálatra hagyják a megoldást. Ez azonban hónapokat vehet igénybe, és nem garantált az sem, hogy a járatokat visszaállítják, ez pedig káros lehet Szlovénia gazdaságára nézve. Utalt arra is, hogy a Lufthansa német nemzeti légitársasággal és a ljubljanai Fraport repülőtér üzemeltetőjével folytatott tárgyalások ugyanakkor lehetővé tehetik, hogy az Adria Airways járatai körülbelül felét újraindítsák.

Második lehetőségként említette, hogy az állam új légitársaságot hoz létre. A kormány vizsgálja ezt a forgatókönyvet, ám ennek végrehajtása is hónapokba telhet. Egy ilyen projekt csak a Lufthansával kötött határozott megállapodás alapján lehetséges. Először üzleti tervet kell kidolgozni, majd össze kell hangolni a német légitársasággal, Európa legnagyobb légi szállítójával és az Adria Airways fő partnerével – magyarázta.

A Lufthansa a sajtó megkeresésére azt válaszolta, hogy nem kommentálja a médiaspekulációkat.

A gazdasági minisztérium becslései szerint 4-5 millió eurót kellene az államnak évente befektetnie egy ilyen társaságba.

Az Adria Airways pénzügyi gondjairól régóta cikkezik a szlovén sajtó. A légitársaság 2013-ban került fel a privatizálandó szlovén állami vállalatok listájára, mert pénzügyi nehézségekkel küzdött. Stratégiai partnert azonban többszöri próbálkozás után sem sikerült találni a cég számára.

A német 4K Invest befektetési alap 2016-ban vette meg a vállalatot, a felvásárlást követően pedig eladta a légitársaság összes gépét, és jelenleg bérli azokat. Az Adria Airways flottájában 21 repülőgép található, 558 alkalmazottal rendelkezik, és 2018-ban 1,23 millió utast szállított. Média jelentések szerint a vállalat 60 millió euró tartozást halmozott fel a beszállítók felé.

A szlovén kormány 2021-ig nem nyújthat pénzügyi mentőövet a vállalatnak, mert a cég 2011-ben már kapott állami támogatást, és az európai uniós előírások szerint a szlovén állam tíz évig nem nyújthat újabb segítséget a cégnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Lengyel Miklós Vállalkozás

Komoly gondok vannak Európa harmadik legnagyobb fapados légitársaságánál

Szeptember 15-től kénytelen leállítani járatait a Norwegian Air Írország és Észak-Amerika között, mert 18 Boeing 737 MAX várja egyelőre hiába a felszállási engedélyt. Ezért a pénzügyi gondokkal küzdő cég kétéves haladékot kényszerült kérni egy 380 millió dolláros kötvénycsomagra. Vagyis most a kötvénytulajdonosok kezében van a Norwegian Air élete.