szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Márki-Zay Péter szerint a Volánbusz rendszeréhez a jegybevétel csak 10 millióval járul hozzá. Ez szerinte nem akkora összeg, amelynek kiesése problémát okozna.

A vasárnap nagy többséggel újraválasztott Márki-Zay Péter első ígérete az volt, hogy ingyenessé teszi a tömegközlekedést Hódmezővásárhelyen. Ha az elképzelést sikerül végigvinni, úgy Hódmezővásárhely lesz az első magyar város, ahol ingyen lehet utazni. A G7-nek nyilatkozó polgármester azt mondta, a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint, ennek viszont kevesebb mint tizede, tízmillió forint folyik be a jegyeladásokból. Szerinte

ez nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne.

A város a fennmaradó 100 milliót eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból, felerészben önkormányzati forrásból fedezte. Hódmezővásárhelyen a vonaljegy ára 170 forint (a sofőrtől vásárolva sem sokkal több, 210 forint), egy havibérlet pedig 4700 forintba kerül.

A döntésnek, folytatta Márki-Zay szociális okai vannak, majd példa gyanánt egy ismerősét említette: ő 3 kilométert biciklizik a templomba, mert a jegyet nem tudja megvenni. “A buszok eközben üresen állnak. Hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő” – tette hozzá a polgármester. A hétköznap reggeleket, illetve az iskola és a munka végét követő időszakot leszámítva szerinte teljesen kihasználatlanok a buszok.

A polgármester szerint nem végeztek hatástanulmányt a döntés előtt, az ötlet mögött “józan közgazdasági logika” áll. Az ingyenessé váló tömegközlekedés egy városkártya megvásárlásával lesz lehetséges, de azzal múzeumba is lehet menni, szintén ingyen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kovács Gábor Gazdaság

Orbán kirohaszthatja a tömegközlekedést Karácsony alól, ő viszont ledobhatja az atombombát

Karácsony Gergely frissen megválasztott főpolgármester komoly fejlesztéseket tervez a budapesti közösségi közlekedésben, de a kormány segítsége nélkül a jelenlegi színvonalat sem fogja tudni fenntartani. A kormánynak lehetősége van bedönteni a tömegközlekedést, a főpolgármester a közgyűlési többséggel pedig sztrájkba engedheti a szakszervezeteket. A legvalószínűbb, hogy csatározásokkal tarkított, kényszerű együttműködés lesz a következő években.