Kovács Gábor
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Lassan visszaáll az autóforgalom Budapesten a járvány előtti szintre, a tömegközlekedés pedig visszalassul oda – derült ki, amikor ellátogattunk a BKK Futár központjába.

Budapest közösségi közlekedési hálózata hatalmas, a főváros 5 ezer kilométeres úthálózatából 3322 kilométernyin van valamilyen tömegközlekedési vonal. Budapest útjait és sínjeit minden nap körülbelül 2200 tömegközlekedési jármű rója a 4 metróvonalon, 280 buszvonalon és 35 villamosvonalon. A járművekre minden egyes nap 4,3 milliószor szállnak fel az utasok – ez természetesen ennél kevesebb utast jelent, egy ember ugyanis több járművet is igénybe vehet.

 

©

Az utasok a Futár nevű utazástervezőt – ami percre pontosan jelzi, hogy egy-egy megállóba pontosan mikor érkezik a következő jármű, vannak-e késések, menetrendi- vagy útvonalváltozások – jól ismerik, és még jobban a megállókban található, a következő jármű érkezését mutató kijelzőtornyokat. A Futár azonban több ezeknél, a BKK teljes hálózatának járműkövetési és forgalomirányítási rendszere (Futár = Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer).

Ehhez a járművek valós idejű adatokat szolgáltatnak arról, épp merre járnak (fizikailag, illetve a menetrendjükhöz képest) a Futár Központba. A Szabó Ervin téri irodaházban a 3-as metró elindulása után hozták létre a metrók közös forgalomirányítási központját, ebből alakult ki a teljes budapesti tömegközlekedés idegrendszerének központja.

 

©

Mivel a központban a Futár 2014-es beüzemelése óta az összes jármű mozgását követik, azt is pontosan tudják, hogy milyen változásokat okoznak a közlekedésben (legalábbis a tömegközlekedésben, de mivel az a város jelentős részét lefedi, nem csak szűk értelemben arról) a forgalmi beavatkozások, mint például az útlezárások. Vagy esetleg az, ha kerékpársávot jelölnek ki a Nagykörúton és az Üllői úton.

E sávok kijelölése nem okozott problémákat

– mondja Kardos Zoltán, a BKK Info vezetője. A Nagykörút esetében a 4-6-os villamost nyilván nem érinti a vonallal párhuzamos kerékpársáv, de a körutat egyes szakaszain buszok is használják, illetve számtalan járat keresztezi. Ami azt illeti, a menetidők most kezdenek visszalassulni a járvány előtti szintre, a kisebb gépjárműforgalomban a BKK járművei ugyanis gyorsabban tudtak haladni. Az autóforgalom már majdnem eléri a járvány előtti szintet, legalábbis erre utal, hogy a Google Waze közösségi navigációs applikációt a járvány előtt egy nap átlag 18 ezer budapesti autós használta, most már 16 ezer.

©

A Futár Központ feladatai egyébként ezek:

  • Menetrend betartatása,
  • Egyenletes közlekedés biztosítása,
  • Közlekedési zavarok elhárítása,
  • Balesetek, káresetek helyszínelése,
  • Valós idejű utazási információk biztosítása,
  • Fődiszpécseri ügyelet működtetése,
  • Kapcsolattartás a hatóságokkal.

 

©

A feladat nem egyszerű, ahogy a fenti számok mutatják, a hálózat nagy, és a városi közlekedésben minden mindennel összefügg. Ha egy kereszteződésben baleset történik, a kialakuló torlódások hamar kilométerekkel távolabb is zavarokat okoznak. A helyzetet a Futár Központnak kell kezelnie, tájékoztatni kell a sofőröket, az utasokat, adott esetben változtatni kell a járművek útvonalán, menetrendjén, a közlekedési zavart pedig el kell hárítani.

A zavarelhárítás munkájára a BKK különösen büszke – derül ki Kardos Zoltán szavaiból – ilyen egységei Magyarországon csak a BKK-nak vannak, de Európában is csak kevés közlekedési vállalatnak. Persze a zavarelhárítók nem helyszínelhetnek a rendőrség helyett, de gyakran olyan problémák megoldásában is segítenek, amik csak áttételesen érintik a tömegközlekedést. Például egy kisebb koccanás után segítenek kitölteni a papírokat az autósoknak. De arra is volt már példa, hogy előbb értek egy baleset helyszínére, mint a mentők, és ők kezdték el az újraélesztést.

©

A központban a diszpécserek felügyelik és irányítják a járművek mozgását: 26 menetirányító diszpécser, 4 központi diszpécser és egy fődiszpécser. Minden diszpécser 12 vonalat és 70 járművet felügyel. A helyszínen elhangzottak szerint

a munka enyhén szólva nem stresszmentes, egyterű irodában dolgoznak, mikor jelentős probléma van, a hangzavarban alig hallják egymást.

Az évek során így több irodabeosztást kipróbáltak, még ez bizonyult e legjobbnak. Eredetileg az amerikai filmekből ismerős, alacsony válaszfalakkal elszeparált munkaállomásokkal kezdtek, de azok akadályozták az egymással való kommunikációt.

A diszpécserek a hét 7 napján, a nap 24 órájában dolgoznak, hiszen a közösségi közlekedés sosem áll le teljesen. A munkaterheléshez képest a fluktuáció annyira nem nagy, volt olyan év, amikor egy diszpécser sem lépett ki, igaz, olyan is, amikor az állomány 10 százaléka lecserélődött.

©

Ami a Futár-rendszert illeti, megérett már a cserére - ismerték el a központban. A rendszer hét éve működik, ez mind a szoftverek, mind a hardverek fejlődési ütemét tekintve hosszú idő. Arról nem beszélve, hogy értelemszerűen a rendszer műszaki paramétereinek a kiépítését megelőző meghatározása még ennél is régebben történt. Például amikor a Futár elindult, a mobil adatátvitelben a technológia csúcsát a 3G jelentette, jelenleg már az 5G hálózatok kiépítése zajlik.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!