szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Virágot nem nehéz eladni Valentin-napon, de mit tehet a marketinges, ha olyan cégnél dolgozik, amelynek köze sincs a szerelmesek ünnepéhez? Összegyűjtöttük a Valentin-napra beérkezett legszokatlanabb ajánlatokat.

A Valentin-napot a virágárusok találták ki, hogy ilyenkor is pörögjön az üzletük – halljuk a kritikát minden február 14-e előtt. De nem csak a virágboltosok dolgoztathatják meg ilyenkor a kreativitásukat, szinte minden eladó megpróbálhat ráülni a Valentin-napi hullámra. Persze az ő dolguk sokkal nehezebb, virágot bárki el tud adni Valentin-napon, sokkal nagyobb fejtörést igényelne egy marketinges csapattól, hogy kidolgozzák mondjuk az „Ajándékozz szerelmed jeléül éves HVG-előfizetést” reklámkampányt.

AFP / JUANCHO TORRES

A korábbi években is írtunk már emlékezetes Valentin-napi akciókról. Tavaly például a csömöri Auchanban tettek ki szinglikosarat - hogy mekkora siker lett, arról nem tudni -, mobilcégek korlátlan adatforgalmat vagy nullás percdíjakat ajándékoztak többször is, 2015-ben pedig az IKEA készített egy reklámot arról, hogy idős párok most is ugyanazon veszekednek náluk, mint évtizedekkel ezelőtt. És persze aktív látogató a virágárusoknál ilyentájban a NAV is. Most azonból az ajánlatokból válogattunk, amelyek a szerkesztőségbe érkeztek egy-egy céges levélben, és amikkel kollégáink idén télen a közösségi médiában vagy más reklámokban találkoztak.

Sokan próbálkoznak ilyenkor valami vicces üzenettel eladni dolgokat. A neten néhány másodperc munkájával tucatjával lehet találni az ilyen ajándékokat – ezeknek az egyik legfontosabb közös jellemzője az, hogy minden próbálkozás ellenére egyáltalán nem viccesek. Persze hogy mi számít poénosnak, az szubjektív kérdés, a Valentin-napi, humorosnak szánt ajándékok elsöprő többségének viccszínvonala valahol a „romantika helyett mennyivel jobb a sör” – „te akkor is elviselsz engem, amikor szörnyű vagyok” vonalon mozog, vagy épp célozgat arra a megdöbbentő új felfedezésre, hogy a párok tagjai szoktak egymással szexelni. Akadnak azért aranyosak is, egy kis karjait szélesre tárni próbáló „ennyire szeretlek” T-Rex figurával nem nagyon lehet mellélőni, és ha szívünk választottja fogékony erre a fajta humorra, akkor elég sok webshop kínálatában lehet találni anatómiailag precíz szívet, akár plüss formában, akár ennivalóként.

Van olyan helyzet is, amikor a szív motívuma még ennél is sokkal konkrétabban jelenik meg. Egy vadvilággal foglalkozó Instragram-oldal hirdetett meg olyan képeslapot, amelyen a „tied a szívem” üzenetet egy másik állat vértől csöpögő szívét eszegető hiénakölyök fotójával illusztrálják.

És ha már állatvilág: szinte minden Valentin-napon bekerül a médiába a bronxi állatkert azzal a hagyománnyá vált akciójával, hogy február 14-én bárki jelképesen örökbe fogadhat egy bütykös csótányt és elnevezheti az exéről. Amikor ezt először meghirdették, a siker akkora lett, hogy azóta is évről évre megismétlik – áll a hírekben, amivel a legnagyobb baj az, hogy csak féligazság. A teljes igazság ugyanis az, hogy bármilyen állatot örökbe lehet ilyenkor fogadni és bárkiről elnevezni, a nem túl gáláns emberek kedvenc ötlete lett a csótányokat az exről elkeresztelni.

Egy madagaszkári bütykös csótányt neveznek el Valentin napon a bronxi állatkertben
AFP / JULIE LARSEN MAHER

Idén reagált rá a budapesti állatkert is, és „Csótányt az exnek? Mi inkább a szeretetben hiszünk!” felkiáltással hirdette meg a már szintén hagyományossá vált Valentin-napi egyet fizet, kettőt kap akcióját. Azt is hozzátették amúgy: kifejezetten céljuk, hogy az emberekhez közel hozzák az olyan, hagyományosan nem túl cukinak tartott állatokat, mint a csótány vagy épp a keselyű.

Felpörög a szépségipar is. Akciós szoláriumbérlet, vagy épp rúzs is ott van a Valentin-napi ajándékok között – itt azért nem mindig erőltetik meg magukat a marketingesek, az ajándékozni vágyó férfiakat a korlátozottan kreatív „lepd meg kedvesed azzal, hogy szép lehet” üzenettel veszik célba, a nőknek pedig azzal adnak el ajándékokat, hogy majd a férfi mennyire boldog lesz attól, ha ők szépek. Legalább egy kicsivel tovább mennek ennél azok az ajánlatok, amelyekben mindkét emberre gondolnak egyszerre, mint például a páros fogfehérítés.

Nem a modern virágboltosok találták ki

Ahogy sok más ünnepnapnak, úgy a Valentin-napnak a pontos eredete is a ködbe vész, hát még ha azt akarjuk megfejteni, mikor lett a valószínűleg római kori ünnepből ókeresztény segítséggel átvezetett szerelmesek napjából a marketing nagy ünnepe. Azt biztosan tudjuk, hogy 1797-ben egy brit kiadó már megjelentetett Valentin-napi szerelmesvers-gyűjteményt, a XIX. század közepén pedig Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban is sok pénzt költöttek el ilyenkor ajándékokra – főleg üdvözlőlapokra és csokira.

A Valentin-napi baconrózsa valahol a vicces és az egyszerűen csak szokatlan közötti határmezsgyén mozog. Az viszont már egyértelműen a „komolyan úgy gondolták, hogy ezt bárki megveszi?” kategóriába tartozik, amikor egy brit cég meghirdette az Egyéjszakás kaland nevű illatgyertyát – a gyertya pizza, martini, latex és egy új autó illatát árasztja egyszerre, legalábbis a reklámja szerint.

Sajnos csak az internetes népművészet visszatérő poénja maradt az ötlet, a Nokia maga soha nem állt rá arra a marketingfogásra, hogy „a rózsa elhervad, a mi szerelmünk örök, akár egy 3210-es”. Pedig a neten tucatjával látni, ahogy emberek ellövik ezt a Valentin-napi poént, annyira, hogy lassan, de biztosan már kezd elcsépeltté válni.

És van, aki elmegy a falig: úgy gondolja, ha már annyi terméket próbálnak erőltetetten eladni a Valentin-nap mögé bújva, akkor ő is meghirdeti így a sajátját akkor is, ha annak a világon semmi köze nincs a szerelmesek ünnepéhez. Idén ennek az egyik csúcsára az a magyar mezőgazdasági webáruház jutott el, amely büszkén előállt az ajánlattal: Valentin-napra bárki meglepheti a szerelmét néhány zsák akciós kukorica-vetőmaggal - mindezt egy kukoricába burkolózó meztelen nő képével illusztrálva. Már csak azt fájlaljuk, hogy nem tették hozzá: legyen termékeny a szerelmetek.

Létezik amúgy egy olyan városi legenda, hogy Valentin-nap környékén rendkívül sok gyerek fogan, csakhogy a hivatalos adatokból kiderül, hogy ez egyáltalán nem igaz. Az Egyesült Államokban azzal az üzenettel, hogy tényleg figyeljen mindenki, épp február 14-ére hirdették meg a Nemzeti Óvszer Napot, úgy tűnik, ennek az üzenete is eléggé erős. A The Atlantic számolta ki azt, hogy a születésnapok alapján melyek az USA-ban a leggyakoribb fogantatási dátumok, a február 14. a lista 236. helyén szerénykedik.

WeddingWire

Persze a születésnapból csak jókora bizonytalansággal lehet kiszámolni a fogantatás napját, de az azért így is sokatmondó, hogy az amerikaiak születésnapjai közül a Top10 szeptember 9-e és 24-e közöttre esik, ami karácsonyi-szilveszteri fogantatást jelent. Magyarországon a KSH adataiból az olvasható ki, hogy a 2017 és 2021 közötti tíz legmagasabb születésszámú hónapban öt július is ott van (azaz ennek az időnek az összes júliusa), amiből kilenc hónapot kivonva a visszafogottan romantikus októbernél vagyunk, de a dobogóra egy július mögött két szeptember került.

És ott van az anti-Valentinnap is azoknak, akik nem kedvelik ezt a napot, és valamiért úgy gondolják, ilyenkor nem az a legjobb ötlet, ha tudomást sem vesznek az egészről. Ez ritkán sikerül tényleg szellemesre - az igazán jó ellenpélda a már sajnos nem aktív Shoebox Blog régebbi gyűjtése rettenetes Valentin-napi üdvözlőlapszövegekből. De ki ne szeretne egy képeslapot azzal a szép üzenettel:

Te vagy számomra a napfény. Szeretném, ha magamra hagynál éjjel.

* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!