szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az új szállítmány már szerda este elérhet a Mol pozsonyi finomítójába.

Az ukrán fél megerősítette, hogy a Mol kifizette a Barátság kőolajvezeték ukrajnai szakaszának tranzitdíját, így Oroszország már az olajszállítás újraindítására készül, közölte a Bloomberggel aTransznyeft-szóvivője. Igor Djomin szerint a leállás utáni első nyersolajszállítmány akár már szerda este megérkezhet Szlovákiába.

Mint ismert, az olajszállítás augusztus 4-én állt le a Barátság vezeték déli, Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot kiszolgáló ágán, ám a nagyközönség számára ez csak kedden derült ki. A leállás oka az orosz magyarázat szerint az volt, hogy a Transznyeft előre elutalta ugyan a tranzitdíjat a vezeték ukrajnai szakaszát üzemeltető Ukrtransznaftának, ám az összeg visszapattant, a Gazprombank tájékoztatása szerint az uniós szankciók miatt.

A Mol kétszeresen is érintett az ügyben, mert a magyar vállalat tulajdona a szlovákiai Slovnaft olajvállalat, és annak pozsonyi olajfinomítója is. A magyar vállalat gyorsan lépett, kedd délután jelezte, hogy több hétre – mint kicsit később kiderült, nagyjából három hétre – elegendő saját tartalékkal rendelkezik, így a magyarországi ellátás nincs közvetlen veszélyben, valamint azt is bejelentette, hogy kész kifizetni az ukrán cégnek a hiányzó tranzitdíjat.

Szerda délelőtt közölték, hogy a fizetés megtörtént. Azt is írták, a szállítás "napokon belül" újraindulhat. A Transznyeft-szóvivő szerint ennél tehát még gyorsabban megindulhat az olajáramoltatás.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dezső András - Tiszai Balázs Vállalkozás

A már eddig is nyilvánvaló benzinellátási zavarokat fejelte meg most a Barátság olajvezeték leállítása

Egyelőre nem jelent közvetlen bajt, hogy leállt az orosz olajszállítás a Barátság csővezetéken keresztül, csakhogy már enélkül is köhög az üzemanyag-ellátás Magyarországon, aminek az elsődleges okait minden szakértő az árkorlátozás életben tartásával magyarázza. Az árstop olyan politikai szent tehén, amit csak a legvégső esetben áldozna fel a kormány, kérdés, mit ér az olcsó benzin, ha végig kell kajtatni érte a fél várost.