Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Ukrajna szerint néhány napon belül ismét áramlik az áru.
A Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat – közölte a társaság szerdán az MTI-vel.
„A díjkötelezettség átvállalásával a Mol gyors megoldást nyújtott a problémára: az ukránok ígérete szerint néhány napon belül újraindulhat a kőolajszállítás, amely pár napja a banki oldalon felmerülő technikai akadályok miatt állt le” – olvasható a közleményben.
A tájékoztatás szerint a gyors intézkedést az ellátási helyzet tette indokolttá: a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül érkezik a kőolaj Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is, és bár a Molnak Magyarországon több hétre elegendő saját tartaléka van, regionális nagyvállalatként a környező országok ellátásbiztonságáért is felelősséget vállal.
A Barátság vezeték déli ágán augusztus 4-én állt le az olajszállítás, ennek augusztus 9-én ment híre. A leállás oka a Transznyeft orosz csővezeték-monopólium magyarázata szerint az volt, hogy elutalták ugyan előre a tranzitdíjat a vezeték ukrajnai szakaszát üzemeltető Ukrtransznaftának, ám az összeg visszapattant, a Gazprombank tájékoztatása szerint az uniós szankciók miatt. A szállítmányok leállásának hírére a Mol részvényeinek árfolyama beszakadt a Budapesti Értéktőzsdén.
A magyar állami olajvállalat kedd délután közölte, több hétre elegendő saját olajkészlete van, emellett kész átvállalni az oroszok fizetési kötelezettségét, hogy minél előbb újraindulhasson az olajszállítás a vezetéken. Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója az ATV-n kedd este azt nyilatkozta, a vállalat saját készletei mintegy három hétre elegendőek. Emellett rámutatott, hogy az ország stratégiai olajkészlete továbbra is rendelkezésre áll.
A már eddig is nyilvánvaló benzinellátási zavarokat fejelte meg most a Barátság olajvezeték leállítása
Egyelőre nem jelent közvetlen bajt, hogy leállt az orosz olajszállítás a Barátság csővezetéken keresztül, csakhogy már enélkül is köhög az üzemanyag-ellátás Magyarországon, aminek az elsődleges okait minden szakértő az árkorlátozás életben tartásával magyarázza. Az árstop olyan politikai szent tehén, amit csak a legvégső esetben áldozna fel a kormány, kérdés, mit ér az olcsó benzin, ha végig kell kajtatni érte a fél várost.
Erről beszélt kedden lapunknak Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari elemzője is. A stratégiai készletek 90 napra elegendő nyersolaj, illetve olajtermék-mennyiséget jelentenek, így a Barátság átmeneti leállítása valóban nem jelentene megoldhatatlan gondot Magyarországnak. Itthon inkább az a gond, hogy az ársapkás üzemanyagok miatt mindenki nyakló nélkül tankol, miközben a Mol százhalombattai finomítója karbantartás miatt csak nagyon lecsökkentett kapacitással tud működni - 65 százalékkal kevesebb dízelt, és hasonló arányban kevesebb benzint gyárt, mint normál üzem szerint. A hiányzó mennyiséget pedig sokkal nehezebb a nemzetközi piacokról kipótolni, miután – szintén az ársapka miatt – az importőrcégek nagy része már nem hoz Magyarországra naftát, mert nem akar bukni az üzleten. Emiatt most a benzinkutak egy része ellátási gondokkal küzd az országban, és a Mol ismét felelős tankolásra kéri a sofőröket: mindenki csak annyit töltsön a járművébe, amennyit feltétlenül szükséges, hogy másoknak is maradjon üzemanyag.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Tavaly már 9 milliárd forint veszteséget fialt a kormány által felhizlalt Magyar Vagonnak a nagy egyiptomi kocsimegrendelés, amit anno még az oroszokkal hoztak össze. A spanyol Talgo felvásárlási kísérlete költséges kaland volt.
Jeszenszky Géza elfogadja Orbán Viktor meghívását a Karmelitába, mert van mondanivalója a számára. A fiáról azt mondta, úgy sejti, valami vallási és politikai fanatizmus áldozata.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek.
Az ukrán dróntámadások pedig az orosz polgárok türelmét is tesztelik.
Azt nem tudtuk meg, hogy ki, hol és mikor jelenti be az eredményt.
Hideg ételre lehet majd költeni az utalványt, pénzre nem váltható át.