szerző:
hvg.hu/MTI
Tetszett a cikk?

Ukrajna szerint néhány napon belül ismét áramlik az áru.

A Mol egyeztetést folytatott az ukrán és az orosz féllel a Barátság vezeték újraindításáról, és átutalta az ukrajnai szakasz használatért fizetendő tranzitdíjat – közölte a társaság szerdán az MTI-vel.

„A díjkötelezettség átvállalásával a Mol gyors megoldást nyújtott a problémára: az ukránok ígérete szerint néhány napon belül újraindulhat a kőolajszállítás, amely pár napja a banki oldalon felmerülő technikai akadályok miatt állt le” – olvasható a közleményben.

A tájékoztatás szerint a gyors intézkedést az ellátási helyzet tette indokolttá: a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán keresztül érkezik a kőolaj Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba is, és bár a Molnak Magyarországon több hétre elegendő saját tartaléka van, regionális nagyvállalatként a környező országok ellátásbiztonságáért is felelősséget vállal.

A Barátság vezeték déli ágán augusztus 4-én állt le az olajszállítás, ennek augusztus 9-én ment híre. A leállás oka a Transznyeft orosz csővezeték-monopólium magyarázata szerint az volt, hogy elutalták ugyan előre a tranzitdíjat a vezeték ukrajnai szakaszát üzemeltető Ukrtransznaftának, ám az összeg visszapattant, a Gazprombank tájékoztatása szerint az uniós szankciók miatt. A szállítmányok leállásának hírére a Mol részvényeinek árfolyama beszakadt a Budapesti Értéktőzsdén.

A magyar állami olajvállalat kedd délután közölte, több hétre elegendő saját olajkészlete van, emellett kész átvállalni az oroszok fizetési kötelezettségét, hogy minél előbb újraindulhasson az olajszállítás a vezetéken. Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója az ATV-n kedd este azt nyilatkozta, a vállalat saját készletei mintegy három hétre elegendőek. Emellett rámutatott, hogy az ország stratégiai olajkészlete továbbra is rendelkezésre áll.

A már eddig is nyilvánvaló benzinellátási zavarokat fejelte meg most a Barátság olajvezeték leállítása

Egyelőre nem jelent közvetlen bajt, hogy leállt az orosz olajszállítás a Barátság csővezetéken keresztül, csakhogy már enélkül is köhög az üzemanyag-ellátás Magyarországon, aminek az elsődleges okait minden szakértő az árkorlátozás életben tartásával magyarázza. Az árstop olyan politikai szent tehén, amit csak a legvégső esetben áldozna fel a kormány, kérdés, mit ér az olcsó benzin, ha végig kell kajtatni érte a fél várost.

Erről beszélt kedden lapunknak Pletser Tamás, az Erste gáz- és olajipari elemzője is. A stratégiai készletek 90 napra elegendő nyersolaj, illetve olajtermék-mennyiséget jelentenek, így a Barátság átmeneti leállítása valóban nem jelentene megoldhatatlan gondot Magyarországnak. Itthon inkább az a gond, hogy az ársapkás üzemanyagok miatt mindenki nyakló nélkül tankol, miközben a Mol százhalombattai finomítója karbantartás miatt csak nagyon lecsökkentett kapacitással tud működni - 65 százalékkal kevesebb dízelt, és hasonló arányban kevesebb benzint gyárt, mint normál üzem szerint. A hiányzó mennyiséget pedig sokkal nehezebb a nemzetközi piacokról kipótolni, miután – szintén az ársapka miatt – az importőrcégek nagy része már nem hoz Magyarországra naftát, mert nem akar bukni az üzleten. Emiatt most a benzinkutak egy része ellátási gondokkal küzd az országban, és a Mol ismét felelős tankolásra kéri a sofőröket: mindenki csak annyit töltsön a járművébe, amennyit feltétlenül szükséges, hogy másoknak is maradjon üzemanyag.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Dezső András - Tiszai Balázs Vállalkozás

A már eddig is nyilvánvaló benzinellátási zavarokat fejelte meg most a Barátság olajvezeték leállítása

Egyelőre nem jelent közvetlen bajt, hogy leállt az orosz olajszállítás a Barátság csővezetéken keresztül, csakhogy már enélkül is köhög az üzemanyag-ellátás Magyarországon, aminek az elsődleges okait minden szakértő az árkorlátozás életben tartásával magyarázza. Az árstop olyan politikai szent tehén, amit csak a legvégső esetben áldozna fel a kormány, kérdés, mit ér az olcsó benzin, ha végig kell kajtatni érte a fél várost.