Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Szijjártó Péter nem árult el konkrétumokat hétfői moszkvai tárgyalásairól, de már lehet sejteni, merre változik a paksi bővítés: a magyar projektcég lehet a fővállalkozó a Roszatom helyett. Ez viszont egy sor súlyos következménnyel járhat, Jávor Benedek szerint például elszállnak a költségek, és a felelősséget és a kockázatokat is a magyar állam veszi magára az oroszok válláról.
Elszállhatnak a paksi bővítés költségei, az összes felelősséget a magyar adófizetők viselik majd a most körvonalazódó változások nyomán – írta kedden terjedelmes Facebook-posztban Jávor Benedek, Budapest brüsszeli főképviselője, az Együtt-PM korábbi európai parlamenti képviselője.
A hétvégén a Portfolió írt arról Jákli Gergellyel, a Paks II. Zrt. elnök-vezérigazgatójával készített, a cég által kiadott Atomszféra nevű szakmai lapban megjelent interjúban elhangzottak és saját háttérinformációik alapján, hogy a korábbi sajtóértesülésekkel ellentétben
a paksi projektben nem lecserélik a projektet kivitelező orosz Roszatomot, hanem csak annak fővállalkozói szerepét veheti át a magyar projektcég,
és az oroszok továbbra is szerepet kaphatnak a beruházásban, a francia Framatome pedig csak az irányítási rendszer kialakításában juthat komolyabb szerephez.
Előzőleg a Financial Times írt arról, hogy az ukrajnai háborúval kapcsolatos szankciók miatt megingott a Roszatom szerepe, amit aztán mind az orosz cég, mind az orosz nagykövet és a projektért felelős Külgazdasági és Külügyminisztérium vezetője, Szijjártó Péter is hevesen tagadott.
A külügyminiszter egyébként kedden Moszkvába utazott, hogy tárgyaljon a Roszatommal, majd bejelentette, hogy megszületett a megegyezés a szerződések átírásáról, az erőműépítés új keretek közé helyezéséről, de részleteket nem árult el:
Szijjártó Péter: Új keretek közt épül meg a Paks 2
Átírják a Paks 2 kivitelezésével kapcsolatos szerződéseket, sőt új keretek közé helyezik az erőműépítést. Szijjártó Péter részleteket nem árult el, az biztos, hogy a kivitelezés csúszásban van, nagy valószínűséggel költségtúllépésben, és erősen kérdéses, hogy a háborús-szankciós helyzetben a Roszatom képes-e a kulcsra kész kivitelezésre.
Jávor Benedek szerint a Jákli-interjúból kikövetkeztethető technikai jellegű változásoknak egy sor súlyos következménye lesz:
A politikus szerint mindez azt jelenti, hogy a magyar állam az összeomlott projektből
nem az országot menti ki, hanem a Roszatomot, és a magyar költségvetésre húzza rá a fiaskó valamennyi pénzügyi következményét.
Jávor értékelte azt az ugyancsak a Jákli-interjúban szereplő részletet is, ami alapján a magyar állam várhatóan kezdeményezi a projekt uniós jóváhagyásának módosítását, hogy Paks 1 és Paks 2 a korábbi engedélyhez képest nem külön, hanem egy cégben összevontan is üzemeltethető legyen.
Ebből pedig szerinte arra lehet következtetni, hogy az állam így próbálja majd kijátszani az EU által a projekt engedélyezéséhez kötött feltételt, miszerint Paks 2 nem kaphat állami támogatást, ezért például csak korlátozott mennyiségű áramot vásárolhat tőle, illetve külön cégekben kell kezelni a régi és új paksi blokkok üzemeltetését is. Jávor szerint az állam a lépéssel azt ismeri be, hogy kénytelen lesz támogatni a piaci alapon soha meg nem térülő projektet, ami a két cég összevonásával könnyebben megoldható lesz Paks 1 profitjából.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Egy akvizíció során a vételár mellett az adózási következményeket is hasznos számba venni a tranzakció tervezésekor.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Öt évtizede Steven Spielberg A cápával megteremtette, két évre rá barátja, George Lucas a Csillagok háborújával megerősítette a nyári bombasiker intézményét. A vakáció idején korábban olyan filmeket mutattak be, amelyektől nem vártak kirobbanó eredményt.
A napokban az orosz közlekedési miniszter is így járt, majd néhány órával később holtan találták meg az autójában.
A világ valaha élt leggazdagabb emberének nevét Nyugat-Afrikán kívül szinte senki nem hallotta, de mi a helyzet a többiekkel?